2019-10-03, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Varför utesluter skott i ryggen att det kan vara nödvärn? Tror du det är det ju du som är duktigt korkad. Skott i ryggen, även avsiktligt sådant kan mycket väl vara nödvärn, i synnerhet då någon har ett vapen.

Förutom att freda sig själv äger man ju nödvärnsrätt för annans räkning, står man bakom/ på sidan om en gärningsman som riktar vapen mot en kollega, vilket en utav dom nu friande poliserna beskriver, då äger man rätt till nödvärn, även om det inte är mot en själv vapnet riktas.
Så nu står dom i rund ring?😄
Citera
2019-10-03, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CCkane
Ja vi ska bara ignorera att det skjuts dåligt och att man eventuellt kan bli träffad... Det är något vi får räkna med!!

Hur många skott avfyrades och hur många träffade??

På A svarar vi något mer än optimalt
På B svarar vi tillräckligt många
Citera
2019-10-03, 23:14
Avstängd
Hemi57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradamus72
Vet inte om du är läskunnig? Jag har inte i ett enda inlägg sagt att det var polisernas fel. För mig är det en serie olyckliga omständigheter som leder fram till det här. Om någon ska klandras så är det möjligen polisen som organisation och politikerna som inte ger poliserna så bra förutsättningar som de behöver. Jag bara ogillar den där idén om att man ska leta syndabockar, att det antingen är den ena eller den andres fel. Ibland går saker åt helvete för att förutsättningarna är kassa och olyckliga omständigheter inträffar samtidigt.
Jo, indirekt gör du ju det med ditt tidigare inlägg citat:
-"Jag vänder mig emot att man lägger skulden på föräldrarna för en situation ingen föräldrar någonsin skulle kunna förutse, att deras barn, som har ett intellekt som en treåring, skall bli skjuten av polisen, därför att han har en leksakspistol." slut citat.
Citera
2019-10-03, 23:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Alkoholiste
Jag förstår att du inte har nån vapenträning/militär utb. Så vad verkanseld är förstår inte du. På det avståndet träffar jag 2 i benet så är mongo med plastvapen nedkämpat. Här skjuts det 25 skott varav 2 träffat i rygg. Därför, skall dessa nyutexaminerade poliser ställas till svars, och lagföras. Frias skall dom definitivt inte göras.

Hahahahaha

Ja i tv spelens värld kanske du gjort det, i verkligheten tror jag det gått ungefär lika bra för dig som med dina försök att generera begripliga inlägg här

Polis är LÄRDA att man skjuter i bålen direkt i sådan situationer som här uppstår, så enkelt är det. Inte ens insatsstyrkans poliser siktar på benet med förstärkningsvapen då någon hotar dom med vapen, men du har såklart mer kompetens än dom

Nej du, lägg nu undan din replika och lek med lego istället, här befinner du dig i en bassäng du inte ens bottnar i.

Nej dom skall inte ställas till svars eftersom att dom klart och tydligt agerat i nödvärn( dvs lagens och inte din efterblivna definition av begreppet) och agerat som dom är lärda, och det klart och tydligt framgår att dom slutade verka då nödvärnet visuellt upphörde, vilket är klarlagt.
Senast redigerad av aFvRenOndskA 2019-10-03 kl. 23:19.
Citera
2019-10-03, 23:16
Bannlyst
Citat:
Så nu står dom i rund ring?😄

En stod rakt framför killen, dom två andra på sidan om. Och det framgick dessutom på presskonferensen idag att kulorna hade gått in i killen från sidan, alltså inte 90 grader rakt bakifrån. Vilket starkt talar för att dom också stod som dom beskrev.
Citera
2019-10-03, 23:18
Medlem
walklikeacats avatar
Trisomi 21, en extra kromosom på det 21:a kromosomparet. Dessa barn och ungdomar har ett mycket speciellt och unikt utseende, som inte kan misstas eller misstolkas om man är en klok och insiktsfull person.

Det är sådana typiska likartade karaktärsdrag som alla med Downs syndrom bär med sig. Därutöver med en lika speciell kroppsfysionomi och ett kroppsspråk som också avviker på ett mycket puerilt sätt.
Facit= Downs syndrom.

Dessa poliser som gjorde detta måste betraktas som halvt idioter, rena dumskallar med mycket korkade särdrag. För denna totala oinsikt och icke begåvning så borde de bestraffas hårt, det borde ingå i slutpläderingen.
Citera
2019-10-03, 23:19
Medlem
Det enda man kan säga med säkerhet i detta fallet är, ge inte vapenreplikor/verklighetstrogna leksaksvapen till personer med downssyndrom som har väldigt låg intelligens.
Citera
2019-10-03, 23:19
Medlem
Krasigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ze123
Men hallå polisen har våldsmonopol, det är deras jobb. Hur kan du jämföra det med några kriminella polismördare. Haha ska man skratta eller gråta!
Vad menar du? Vill du själv att auktoriteter och gemene medborgare ska prövas och dömas under olika förutsättningar, med olika bevisgrad? Det är så vitt jag vet inte riktigt tanken med rättssystemet, även om det så tyvärr är verkligheten. Detta är inget försvar av Jackie Arlöv och co., utan enbart en, möjligtvis överdriven, jämförelse till hur brottsbevisning kan gå till.
Citera
2019-10-03, 23:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av walklikeacat
Trisomi 21, en extra kromosom på det 21:a kromosomparet. Dessa barn och ungdomar har ett mycket speciellt och unikt utseende, som inte kan misstas eller misstolkas om man är en klok och insiktsfull person.

Det är sådana typiska likartade karaktärsdrag som alla med Downs syndrom bär med sig. Därutöver med en lika speciell kroppsfysionomi och ett kroppsspråk som också avviker på ett mycket puerilt sätt.
Facit= Downs syndrom.

Dessa poliser som gjorde detta måste betraktas som halvt idioter, rena dumskallar med mycket korkade särdrag. För denna totala oinsikt och icke begåvning så borde de bestraffas hårt, det borde ingå i slutpläderingen.

Ja självklart, för ser någon som riktar vapen mot en ut på ett visst sätt så är det bara " tough luck"...för ser man ut på ett visst sätt så FÅR man rikta vapen mot polis och polis får absolut inte försvara sig?

Tror inte det är poliserna som framstår som idioter riktigt

Men vi säger att det hade varit väsentligt att han var en mongoloid( vilket det inte är men vi kan låtsas) så NEJ. Mänskliga hjärnan har vissa begränsningar i att ta in sådant man inte tittar efter, och att fundera på om någon har downs syndrom vid vapenhot....behöver jag ens säga mera

Här har du en film som visar det jag beskriver rätt så väl.

https://www.youtube.com/watch?v=4q4xkVr1uFA&t=2s
Citera
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Jag har definitivt bättre vapenutbildning än dig, eller nån av polisen på plats.

Awww. En skjutbanekrigare, med militär utbildning? Eller är det luftgevärsskytte du refererar till? Du tycker att en beväpnad motståndare ska få rätt att retirera och omgruppera (vända ryggen till). Lustigt, det var inte riktigt det jag fick lära mig i lumpen. Skulle du du kunna utveckla mer om dina fantastiska kunskaper?!
Senast redigerad av Blundetto 2019-10-03 kl. 23:26.
Citera
Medlem
Citat:
Hahahahaha

Ja i tv spelens värld kanske du gjort det, i verkligheten tror jag det gått ungefär lika bra som med dina förmåga att generera begripliga inlägg här

Polis är LÄRDA att man skjuter i bålen direkt i sådan situationer som här uppstår, så enkelt är det. Inte ens insatsstyrkans poliser siktar på benet med förstärkningsvapen då någon hotar dom med vapen, men du har såklart mer kompetens än dom

Nej du, lägg nu undan din replika och lek med lego istället, här befinner du dig i en bassäng du inte ens bottnar i.

Nej dom skall inte ställas till svars eftersom att dom klart och tydligt agerat i nödvärn( dvs lagens och inte din efterblivna definition av begreppet) och agerat som dom är lärda, och det klart och tydligt framgår att dom slutade verka då nödvärnet visuellt upphörde, vilket är klarlagt.
Att polisen är upplärda att skjuta i bålen när mongon dyker upp med plastvapen tycker jag låter osannolikt, så det skulle jag vilja ha källa på. Om det ändå vore så, så kan du förklara varför dom i så fall träffar 2 av 25 i ryggen. Instatsstyrkan brukar skjuta, och träffa i huvet(se rån Bräkne Hoby, Södertälje(Nova). Utan 25 skott. Du har ingen vapenutbildning alls, det är jag HELT övertygad om. Dock skulle du nog vilja bli polis, vilket du av klara skäl inte får bli. Är du möjligtvis ordningsvakt? Jag ÄR utbildad i Försvarsmakten, det är absolut inte du.
Citera
2019-10-03, 23:26
Medlem
Nostradamus72s avatar
Citat:
Nej det är det inte, man skjuter så länge man har nödvärnsrätt. Du måste få in det i skallen.

8 skott avfyrade vardera är inte så speciellt mycket i situationer som denna, särskilt inte då man skjuter men ser att hotet kvarstår.

Suck, det är ingen som invänder mot att poliserna upplevde ett hot och använde nödvärn. MEN, vilket jag skulle tro polisen redan har gjort eller kommer göra, är att förändra en del rutiner därför att man tycket det är orimligt att man försätter poliser i en situation där de känner sig tvungna att skjuta 25 skott, även om det är nödvärn. Att poliser hamnar i situationer där de kan behöva skjuta ett fåtal skott är så gott som oundvikligen men att hamna i situationer där de skjuter 25 skott går definitivt att påverka. Men om man försöker normalisera det och bara skrika nödvärn så är risken stor att det sker igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in