2019-10-03, 22:49
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Nej, den hade inte gjorts, men det visade sig att det kommer göras ganska snart. En p7:a går ju faktiskt på en timme. Den stora RPUn tar 4 veckor.

Brukar det verkligen göras så tidigt som bara några dagar efter häktningen?

Jag undrar varför allt går så snabbt med denna MGM. Hon häktades väl efter bara en dag när man i normalfallet är anhållen 72h först.
Senast redigerad av Rosamund 2019-10-03 kl. 22:53.
Citera
2019-10-03, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Va? Det är väl inte sjukdomen som är relevant. Har man cancer och mördar sitt barn, så är man trots sin cancer ett ”monster”.

Det här va fan i mig det dummaste jag läst.
-Det kanske är just den psykiska sjukdomen som gör att man begår handlingen...
Citera
2019-10-03, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Brukar det verkligen göras så tidigt som bara några dagar efter häktningen?
Det har hänt. Men uppenbarligen inte den här gången. Men i häktningsprotokollet ser det ut som om man ändå beslutat göra den stora varianten:

BESLUT

1. Alexandra Korkeavuori häktas.

2. Åklagaren får tillstånd att meddela beslut om restriktioner.

3. Åtal ska väckas vid tingsrätten senast den 29 oktober 2019, kl. 11:00.

4. Alexandra Korkeavuori ska genomgå en rättspsykiatrisk undersökning. Ändamålet med undersökningen är att bedöma (1) om det finns medicinska förutsättningar att överlämna Alexandra Korkeavuori till rättspsykiatrisk vård enligt 31 kap. 3 § brottsbalken, och (2) om Alexandra Korkeavuori har begått gärningen under påverkan av en allvarlig psykisk störning och i så fall tillståndets betydelse för frågan om ----"
Citera
2019-10-03, 22:54
Medlem
Trist att det gick så snett för denna tjej...

Umgicks en del med henne runt 2006-2008 och då var hon i tungt missbruk, precis som jag själv var. Har inte sett henne sedan dess så vet egentligen ingenting om henne mer än att jag hörde ryktesvägen att hon skaffat barn, flyttat från Östersund osv. Lät positivt i mina öron, typ som att hon stilat till sig och blivit vuxen, lagt skiten bakom sig.

Hon har levt ett ganska hårt liv denna tjejen, inte för att det förringar hennes handlingar men för att påpeka det... Kommer ihåg att det var mycket skit som hände redan då när hon var ca 18-19 år. Hon hade en pojkvän som mer eller mindre höll på att ha ihjäl henne senare, kanske vid 20-22 års ålder. Lokaltidningarna skrev en del om det men kan inte hitta något just nu.

Jag blev ganska förvånad då jag fick reda på att det var hon som ska ha gjort detta, trodde inte hon var kapabel till något så jävla sjukt. Skulle samtidigt inte tappa hakan om det visar sig att hon lider (eller åtminstone led just då) av någon allvarlig psykisk åkomma.
Citera
2019-10-03, 22:59
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LucNN
Nej. Om du frågar om någon sagt X, och jag säger nej, så betyder det att jag inte har hört någon säga X. Sen att Martin kommer säga X, so what. Ni är helt tröga. Fatta att påståendet inte är felaktigt. De skulle negera det endast ifall de hittat något. Att man inte har frågat alla betyder inte att man har hittat något. Det säger sig själv.

Det var POLISEN som sa det. De har ett större ansvar än en vanlig privatperson att verkligen undersöka alla tänkbarheter först, innan de säger att något är på ett visst sätt.

Men det här är semantik, och passar inte här i tråden.
Citera
2019-10-03, 23:00
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tranceport
Trist att det gick så snett för denna tjej...

Umgicks en del med henne runt 2006-2008 och då var hon i tungt missbruk, precis som jag själv var. Har inte sett henne sedan dess så vet egentligen ingenting om henne mer än att jag hörde ryktesvägen att hon skaffat barn, flyttat från Östersund osv. Lät positivt i mina öron, typ som att hon stilat till sig och blivit vuxen, lagt skiten bakom sig.

Hon har levt ett ganska hårt liv denna tjejen, inte för att det förringar hennes handlingar men för att påpeka det... Kommer ihåg att det var mycket skit som hände redan då när hon var ca 18-19 år. Hon hade en pojkvän som mer eller mindre höll på att ha ihjäl henne senare, kanske vid 20-22 års ålder. Lokaltidningarna skrev en del om det men kan inte hitta något just nu.

Jag blev ganska förvånad då jag fick reda på att det var hon som ska ha gjort detta, trodde inte hon var kapabel till något så jävla sjukt. Skulle samtidigt inte tappa hakan om det visar sig att hon lider (eller åtminstone led just då) av någon allvarlig psykisk åkomma.

Skulle du säga att hon hade en tendens att falla för fel typ av män? Hon fick ensam vårdnad om sitt barn så det kanske inte är helt fel att fundera på om barnets pappa inte var den bästa pojkvännen och föräldern.

Hon kanske blev utsatt för våld i den relationen också. Varför flyttade hon längre bort med barnet annars?
Citera
2019-10-03, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det var POLISEN som sa det. De har ett större ansvar än en vanlig privatperson att verkligen undersöka alla tänkbarheter först, innan de säger att något är på ett visst sätt.

Men det här är semantik, och passar inte här i tråden.
Snälla du, du vet inte vad polisen har. Och du vet också att det som media skriver är inte en hundradel av det som polisen vet. Att ifrågasätta polisens utredning på ett par tunna artiklar känns jäkligt märkligt.
Citera
2019-10-03, 23:10
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Snälla du, du vet inte vad polisen har. Och du vet också att det som media skriver är inte en hundradel av det som polisen vet. Att ifrågasätta polisens utredning på ett par tunna artiklar känns jäkligt märkligt.

Den diskussion vi förde (som du svarar på), handlar om att polisen har uttryckt sig på ett sådant sätt, att DET STÅR KLART att det inte fanns någon tredje person i lägenheten. Alltså att mamman är skyldig. Jag säger, att polisen inte får/bör/ska sprida något sådant, förrän de verkligen är säkra. Och det blir de nog inte, förrän de har frågat alla grannarna (vilket de inte hade gjort när de gick ut med det där yttrandet).

Kvinnan hade ju inte kameraövervakning i lägenheten, och hon var inte inlåst. Så hur SKULLE polisen kunna vara så säkra på detta med att det inte var någon tredje person i lägenheten, innan de ens har frågat ut grannarna? Svara på den!

(Sedan tror inte jag heller att det var någon annan person i lägenheten, men det hör inte hit.)
Citera
2019-10-03, 23:16
Medlem
Citat:
Skulle du säga att hon hade en tendens att falla för fel typ av män? Hon fick ensam vårdnad om sitt barn så det kanske inte är helt fel att fundera på om barnets pappa inte var den bästa pojkvännen och föräldern.

Hon kanske blev utsatt för våld i den relationen också. Varför flyttade hon längre bort med barnet annars?

När hon var så ung och i den situationen så kan man nog påstå det, ja.

Men som sagt, är längesen nu.. Känns inte som att jag vill spekulera så mycket om henne när jag verkligen inte vet.
Citera
2019-10-03, 23:19
Medlem
Citat:
Den diskussion vi förde (som du svarar på), handlar om att polisen har uttryckt sig på ett sådant sätt, att DET STÅR KLART att det inte fanns någon tredje person i lägenheten. Alltså att mamman är skyldig. Jag säger, att polisen inte får/bör/ska sprida något sådant, förrän de verkligen är säkra. Och det blir de nog inte, förrän de har frågat alla grannarna (vilket de inte hade gjort när de gick ut med det där yttrandet).

Kvinnan hade ju inte kameraövervakning i lägenheten, och hon var inte inlåst. Så hur SKULLE polisen kunna vara så säkra på detta med att det inte var någon tredje person i lägenheten, innan de ens har frågat ut grannarna? Svara på den!

(Sedan tror inte jag heller att det var någon annan person i lägenheten, men det hör inte hit.)
Ungefär som i Bjärred. Det tog inte många timmar innan de gick ut med att de inte sökte någon utomstående. De går ut med något när de anser sig ha belägg för sitt uttalande.

Vi släpper det.
Citera
2019-10-03, 23:35
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:

Frågan var visserligen inte ställd till mig men brottsplatsundersökarna/teknikerna kan avgöra om det varit en tredje person i lägenheten eller inte. Det är inte bara grannarnas vittnesmål man förlitar sig på.
Citera
2019-10-03, 23:52
Medlem
Citat:
Frågan var visserligen inte ställd till mig men brottsplatsundersökarna/teknikerna kan avgöra om det varit en tredje person i lägenheten eller inte. Det är inte bara grannarnas vittnesmål man förlitar sig på.

Det kan dom troligen göra, teoretiskt sett. Men att avfärda en tredje person efter några få timmars undersökning av brottsplatsen är ändå märkligt. Tyder på att dom antingen slarvar, bestämt sig på förhand att inte leta, eller sitter på så tydlig info/bevisning att de inte ens behöver leta. Vi får verkligen hoppas att det handlar om det sistnämnda och att de inte ännu en gång gör bort sig pga att de inte arbetar brett.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in