2019-10-03, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Ja, jeg ser det kan tolkes slik og sånn. Men jeg leter nok etter "nye" innfallsvinkler å tolke den samme gamle informasjonen ut fra.

Og da slo det meg at politiet kan ha fått informasjon om Verisure-selgeren fra andre kilder enn TH. Og det er i så fall merkelig.

Politiet vet sannheten om hvor informasjonen stammer fra. Vi får være tålmodige og vente til saken er oppklart og detaljene kommer frem.
Nå når jeg har tenkt meg litt om, høres det for meg ut som om TH kanskje ikke var den som informerte politiet om Verisure-selgeren. TH var kanskje ikke hjemme på det tidspunktet da selgeren var der, og han visste derfor ev ikke at selgeren var der?
Senast redigerad av FruCarlsberg 2019-10-03 kl. 21:45.
Citera
2019-10-03, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Titta på min edit.

Jeg vet ikke om det er nytt for deg, at folk gjør seg opp en mening ut fra den informasjon som er tilgjengelig. Folk har forskjellige erfaringer, og de tenker forskjellig. Hvis du er sunn og normal gjør du deg opp en mening om hva som er sant. Ut fra tilgjengelig info og ut fra egen bakgrunnskunnskap.

I veldig mange tilfeller så skorter det på informasjon, man må gjøre seg opp en mening uten å ha tilstrekkelig informasjon.

Og vi sliter også med å vurdere våre medmennesker. Det er vanlig at etter forferdelige hendelser har skjedd, så sier naboer at forbryteren var stille og rolig og høflig og at de aldri kunne tenke seg at vedkommende kunne gjøre en flue fortred. Vi sliter med å vurdere fremmede, vi sliter med å vurdere folk vi kjenner overfladisk, og vi sliter med å vurdere mennesker vi tror vi kjenner svært godt.

Og vi har vanskelig for å tro ondt om mennesker vi kjenner godt.

Så. Det er ikke galt å gjøre seg opp en mening om hva som har skjedd. Det som kan bli galt er å tviholde på feiloppfatninger etter at vi har forstått, eller burde ha forstått, at vi har tatt feil.

Jeg anbefaler deg å overse og ikke svare på mine innlegg her. Fordi, jeg orker ikke ta denne leksen én gang til.
Citera
2019-10-03, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FruCarlsberg
Nå når jeg har tenkt meg litt om, høres det for meg ut som om TH kanskje ikke var den som informerte politiet om Verisure-selgeren. TH var kanskje ikke hjemme på det tidspunktet da selgeren var der, og han visste derfor ev ikke at selgeren var der?

Hvis TH ikke visste at Verisure-selgeren var der, kan det tyde på at TH og AEH ikke har snakket særlig mye sammen den kvelden og morgenen etterpå.

Det må i så fall sammenholdes med forklaringen TH har gitt til politiet.

Enn så lenge vet vi ikke hvordan dette henger sammen, og det blir umulig å dra noen konklusjoner.
Citera
2019-10-03, 21:53
Medlem
Om 09:14-samtalen og VG-s opplysninger i artikler (fra et annet forum):

Citat:
"Anne-Elisabeth Hagen snakket med ektemannen sin klokken 09.14, ifølge politiet. Kort tid senere skal et annet familiemedlem ha ringt til henne, får VG opplyst."
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/BJamVg/familiemedlem-ringte-skal-ikke-ha-faatt-svar
(Dette i sitatet over, er ikke opplyst som et sitat fra hva politiet forteller, i artikkelen)

"Hvem ringte Anne-Elisabeth Hagen dagen hun forsvant?" " Dette er bare noen av spørsmålene politiet nekter å svare på i den antatte bortføringssaken."

https://www.dagbladet.no/nyheter/sporsmalene-politiet-nekter-a-svare-pa/71206207

Derfor KAN ikke politiet ha sagt til VG at de skulle skrive det som er merket med understrek over. VG har dermed skrevet noe som de IKKE skulle ha skrevet.
Senast redigerad av FruCarlsberg 2019-10-03 kl. 21:56.
Citera
2019-10-03, 22:01
Medlem
Citat:
Hvis TH ikke visste at Verisure-selgeren var der, kan det tyde på at TH og AEH ikke har snakket særlig mye sammen den kvelden og morgenen etterpå.

Det må i så fall sammenholdes med forklaringen TH har gitt til politiet.

Enn så lenge vet vi ikke hvordan dette henger sammen, og det blir umulig å dra noen konklusjoner.
Du har rett. Jeg gjør meg noen tanker angående dette, men jeg skal ikke dra noen konklusjoner før mer informasjon har kommet frem.
Citera
2019-10-03, 22:10
Medlem
Citat:
Om 09:14-samtalen og VG-s opplysninger i artikler (fra et annet forum):
Citat:
"Anne-Elisabeth Hagen snakket med ektemannen sin klokken 09.14, ifølge politiet. Kort tid senere skal et annet familiemedlem ha ringt til henne, får VG opplyst."

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...-ha-faatt-svar
(Dette i sitatet over, er ikke opplyst som et sitat fra hva politiet forteller, i artikkelen)

VG-artikkelen du lenker til er fra 15. januar 2019.

Tidlig etter at forsvinningen ble kjent, refererte VG til en etterforskningsleder ved navn omtrent som Ch*istian Be*ge (*=r). Nå vet jeg ikke om det er CB som har gitt info til VG. Eller en annen politikilde, offisiell eller uoffisiell.

Etter hvert tok Tommy Brøske over kontakten med media, og det ble kanskje bedre kontroll og styring med info til pressen.

Men, det er helt klart at VG har fått denne informasjonen fra politiet. Det står jo.

Så er det mulig at politiet ikke har gitt samme informasjon til andre medier. Det vet jeg ikke.

Av hensyn til etterforskningen, og for å unngå unødig ryktespreding og forhåndsdømming, har politiet senere ikke vært villig til å bekrefte dette på nytt.

Men sannsynligvis er infoen helt korrekt. VG pleier nå å tydeliggjøre når de korrigerer tidligere offentliggjort feil informasjon. Det har de ikke gjort i dette tilfelle.
Citera
2019-10-03, 22:11
Medlem
Kan noen av de arbeiderne som er nevnt i artikkelen under ev være noen av de to som ble fanget på kamera utenfor TH's arbeidsplass? Hun i artikkelen som ble svindlet, bor 1,2 km fra huset til ekteparet Hagen.
"Aud (87) fikk tilbud om husvask for 6.000 kroner. Etter noen dager fikk hun tilsendt kontrakt på 300.000. – Jeg takler ikke at noen svindler gamle damer på denne måten, sier sønnen."
"To dager etter var tre østeuropeiske arbeidere på plass, og satte i gang arbeidet"
https://www.tv2.no/a/10889841/
Citera
2019-10-03, 22:16
Medlem
Klarer dere finne tilbake til hvilken journalist hos VG som skrev at TH var mottaker av samtalen før det nå ble fjernet? Kan jo være interessant å høre med vedkommende om det var en misforståelse eller ikke. (Antar uansett denne journalisten ikke ønsker innrømme noe men verdt et forsøk)
Citera
2019-10-03, 22:16
Medlem
Citat:
VG-artikkelen du lenker til er fra 15. januar 2019.

Tidlig etter at forsvinningen ble kjent, refererte VG til en etterforskningsleder ved navn omtrent som Ch*istian Be*ge (*=r). Nå vet jeg ikke om det er CB som har gitt info til VG. Eller en annen politikilde, offisiell eller uoffisiell.

Etter hvert tok Tommy Brøske over kontakten med media, og det ble kanskje bedre kontroll og styring med info til pressen.

Men, det er helt klart at VG har fått denne informasjonen fra politiet. Det står jo.

Så er det mulig at politiet ikke har gitt samme informasjon til andre medier. Det vet jeg ikke.

Av hensyn til etterforskningen, og for å unngå unødig ryktespreding og forhåndsdømming, har politiet senere ikke vært villig til å bekrefte dette på nytt.

Men sannsynligvis er infoen helt korrekt. VG pleier nå å tydeliggjøre når de korrigerer tidligere offentliggjort feil informasjon. Det har de ikke gjort i dette tilfelle.
Takk for svar og informasjon!
Citera
2019-10-03, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fbc37
Klarer dere finne tilbake til hvilken journalist hos VG som skrev at TH var mottaker av samtalen før det nå ble fjernet? Kan jo være interessant å høre med vedkommende om det var en misforståelse eller ikke. (Antar uansett denne journalisten ikke ønsker innrømme noe men verdt et forsøk)
Det står noen navn på redaktører nederst på tidslinje-artikkelen, men jeg finner ikke noen navn på journalister. Noen (fra FB?) skrev til VG's redaksjon angående informasjon i tidslinjen tidligere.
https://www.vg.no/spesial/2019/direkte-anne-elisabeth-hagen-savnet/tidslinje
Citera
2019-10-03, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fbc37
"Anne-Elisabeth Hagen snakket med ektemannen sin klokken 09.14, ifølge politiet. Kort tid senere skal et annet familiemedlem ha ringt til henne, får VG opplyst.
BJØRNAR TOMMELSTAD, MARIANNE VIKÅS, KARI SPETS, MORTEN S. HOPPERSTAD, GORDON ANDERSEN, HANNA HAUG RØSET, ERLEND OFTE ARNTSEN og ÅDNE HUSBY SANDNES
Oppdatert 15. januar"
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/BJamVg/familiemedlem-ringte-skal-ikke-ha-faatt-svar
Senast redigerad av FruCarlsberg 2019-10-03 kl. 22:25.
Citera
2019-10-03, 22:24
Medlem
Citat:
Det står noen navn på redaktører nederst på tidslinje-artikkelen, men jeg finner ikke noen navn på journalister. Noen (fra FB?) skrev til VG's redaksjon angående informasjon i tidslinjen tidligere.
https://www.vg.no/spesial/2019/direkte-anne-elisabeth-hagen-savnet/tidslinje

Såvidt jeg husker var det brukeren MinniMus som henvendte seg til VG. VG endret da informasjon i tidslinjen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in