Flashback bygger pepparkakshus!
2019-04-18, 17:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kilonar
Förresten hade inte koll på att poliser alltid har en kula i loppet, stämmer det? Vet att militären inte har det och mantelrörelsen ses som ett varningssteg.

Vissa har det , andra inte.

Vi som har utbildats innan 2012 är inte lärda att gå med vapnet bärandet i tjänst på det sättet, utan då skall det vara utan kula i loppet.

Dom ändrade dock i FAP 2012 så nu får man gå även MED kula i loppet och det är vad som idag lärs ut på skolan även.

För att få gå med kula i loppet i bärande i tjänst så måste man göra kompetensprovet på det sättet också, inte så stor skillnad, förutom i momentet nödvärnsdrag då mantelrörelsen försvinner.

Det finns för och nackdelar med båda. Själv föredrar jag bärande i tjänst utan, sköt kompetensprovet en gång med kula i loppet men sket i det därefter.
Citera
2019-04-18, 17:09
Medlem
Citat:
Hon har dock gjort mest rätt då hon slipper åtal. Så vet inte vad detta kommer ifrån. Borde i så fall argumentera att snubbarna är olämpliga.

Enda skälet att hon slipper åtal är att hon har mest panik av de tre så att hon skjuter klick innan han hunnit vända sig. Hon laddar om och tänker fortsätta brassa på men då ligger Eric. Hon är den som överger en god position med kontroll, lämnar sin kollega och placerar honom i sin skottlinje. Det var det sämsta av allt.

Edit: Hon har inte mest panik. Det har polisman 3.
Senast redigerad av s.i.d.d. 2019-04-18 kl. 17:51.
Citera
2019-04-18, 17:47
Medlem
Citat:
Förresten hade inte koll på att poliser alltid har en kula i loppet, stämmer det? Vet att militären inte har det och mantelrörelsen ses som ett varningssteg.

Mja, det beror på beredskapsnivå. I färdigställning har du kula i loppet och endast säkring. Vid vakttjänst på normalt objekt är det dock precis som du säger ett ljudligt och visuellt varningssteg.

I detta fall, så fort det andas om att målet ses utanför gården, hade jag själv valt färdigställning för att jag är van vid det. Funkar säkert lika bra beredd i hölster. Det kan till och med finnas en poäng att tvingas göra mantelrörelse, då det ger någon sekunds extra betänketid. Så länge du inte behöver släppa eventuellt mål med blicken under tiden. Möjligen. Är inte själv pistolskytt. Skulle aldrig vilja behöva göra mantelrörelse på AK-4 eller AK-5 för att bli skjutklar i trängt läge.
Senast redigerad av s.i.d.d. 2019-04-18 kl. 17:52.
Citera
2019-04-18, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Vissa har det , andra inte.

Vi som har utbildats innan 2012 är inte lärda att gå med vapnet bärandet i tjänst på det sättet, utan då skall det vara utan kula i loppet.

Dom ändrade dock i FAP 2012 så nu får man gå även MED kula i loppet och det är vad som idag lärs ut på skolan även.

För att få gå med kula i loppet i bärande i tjänst så måste man göra kompetensprovet på det sättet också, inte så stor skillnad, förutom i momentet nödvärnsdrag då mantelrörelsen försvinner.

Det finns för och nackdelar med båda. Själv föredrar jag bärande i tjänst utan, sköt kompetensprovet en gång med kula i loppet men sket i det därefter.

inte ycket till kompetens där när man skjuter 25 gånger och tre träffar det man siktar på. Lite över 10%. Låt oss säga 12% för jag är bra humör idag. delar man det på tre personer, 4% utslag. alltså 96% missar. Om jag frågar en amerikan vad han anser att man som "kompetent" polis missar så grovt skulle han säga att man är en skam för poliskåren. man kan fråga sig hur låg intelligens man måste ha för att vara en sådan förlorare, vem man blivit påsatt av för att bli "polis". hade det nu varit en riktig terrorist hade de varit döda innan de haft möjlighet att spraya loss som de gjorde.
Citera
2019-04-18, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Så om polisen skall leta en pistolbeväpnad person så skall dom bara stå på en och samma plats och vänta på denne skall dyka upp?

Det funkar inte så, ibland måste man förflytta sig, ibland måste man gå runt hör mm. Annars hade man ju kunnat skita i att åka ut istället, då riskerar man ju allra minst

Eller så ser man det så att man alltid har valet att ge fan i att gå runt med vapen på stan, och finner man det lämpligt som viftar man INTE emot det mot poliser.

Och har man inte förstånd att begripa detta( och motsvarande), ja då ska man inte spatsera ute själv

Hon övergav sin kollega OCH placerade honom i sin egen skottlinje. Det har inget med Eric att göra. Jag skulle aldrig gå med henne på något uppdrag.
Citera
2019-04-18, 18:02
Medlem
Även Klimat-Greta har nu uttalat sig om masskjutningen. Enligt henne ska poliserna ha spridit mer bly i Vasastan än den samlade bilismen.
Citera
2019-04-18, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av s.i.d.d.
Hon övergav sin kollega OCH placerade honom i sin egen skottlinje. Det har inget med Eric att göra. Jag skulle aldrig gå med henne på något uppdrag.

alla tre ska bli avskedade och kanske bli städare istället eller vara "jägare" som kallas in nattetid för att ta livet av en svan och de får komma in natte-tid för att de är så kassa skyttar så folk ska inte se hur man sprayar loss. hade man på en skytteklubb sprayat som dessa pajasar gjort och man skjutit på andras speglar eller skjutit på allt möjligt hade man fått eskort ut och blivit tillsagd att man inte är välkommen där igen, blivit svartlistad på skytteklubb.
Citera
2019-04-18, 18:06
Medlem
in-i-din-muns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fbshitshow
inte ycket till kompetens där när man skjuter 25 gånger och tre träffar det man siktar på. Lite över 10%. Låt oss säga 12% för jag är bra humör idag. delar man det på tre personer, 4% utslag. alltså 96% missar.
Och så säger de att man som polis skall fortsätta skjuta tills målet faller. Jag undrar vad instruktionerna är ifall målet fortsätter när ammunitionen är slut.
Citera
2019-04-18, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av in-i-din-mun
Och så säger de att man som polis skall fortsätta skjuta tills målet faller. Jag undrar vad instruktionerna är ifall målet fortsätter när ammunitionen är slut.

Hightech fråga. Bra fråga! Det måste de som kallar sig för "rutinerade poliser" och är "polislärare" fundera på, så det svaret kommer 30-40 år från nu. Det är ju enklare att inte ens befatta sig med medborgare eller brottslingar, ju mer man har kontakt desto med världen utanför ju mer inser medborgarna att det är inavlade retard som blir poliser och klarar man inte att bli polis knullar man på någon som bär upp en på upphöjda armar genom pärleporten. man har ihjäl ett retard som ligger på en tre åringsnivå för man själv är på samma låg intelligensnivå. Om poliser skjuter sämre än vanliga medborgare behövs inte polisen, de åker ju inte ens på brott längre och kommer med alla möjliga slags fantasier, föråldrade teorier eller så kan de inte svensk lag.
Citera
2019-04-18, 18:23
Medlem
Citat:
alla tre ska bli avskedade och kanske bli städare istället eller vara "jägare" som kallas in nattetid för att ta livet av en svan och de får komma in natte-tid för att de är så kassa skyttar så folk ska inte se hur man sprayar loss. hade man på en skytteklubb sprayat som dessa pajasar gjort och man skjutit på andras speglar eller skjutit på allt möjligt hade man fått eskort ut och blivit tillsagd att man inte är välkommen där igen, blivit svartlistad på skytteklubb.

Nja, polisman 2 står med hög puls på nästan 20 meter med pistol med träd i vägen och avlossar fem skott. 1 i målet, 2 i träden. Rätt bra.
Citera
2019-04-18, 18:25
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av s.i.d.d.
Enda skälet att hon slipper åtal är att hon har mest panik av de tre så att hon skjuter klick innan han hunnit vända sig. Hon laddar om och tänker fortsätta brassa på men då ligger Eric. Hon är den som överger en god position med kontroll, lämnar sin kollega och placerar honom i sin skottlinje. Det var det sämsta av allt.

Edit: Hon har inte mest panik. Det har polisman 3.
Fast poliser är inte militärtränade. Är själv inte insatt i polisutbildningen, men de är verkligen inte tränade i strid i bebyggelse.
Att gripas av eldpanik när någon riktar ett automatvapen mot en, det är fullt förståligt.

Samtidigt så är det extremt svårt att träffa ett rörligt mål med en pistol. Det går åt en hel del bulor för att bekämpa målet på ett säkert sätt.
Alla vi som gjort lumpen, eller GMU som regnbågstramset heter nu för tiden, vet hur skitsvårt det är att även med en automatkarbin som det ganska enkelt går att skjuta en femkrona med på 100m, träffa rörliga mål.
Att sedan ha en hög puls gör att träffsäkerheten minskar rejält.
Stresspåslag, mörker och darrande händer påverkar också träffsäkerheten jävligt mycket.

Ni proffstyckare borde lära er lite om empati och hur vapensystem fungerar. Jävla stollar.
Citera
2019-04-18, 18:27
Bannlyst
Citat:
inte ycket till kompetens där när man skjuter 25 gånger och tre träffar det man siktar på. Lite över 10%. Låt oss säga 12% för jag är bra humör idag. delar man det på tre personer, 4% utslag. alltså 96% missar. Om jag frågar en amerikan vad han anser att man som "kompetent" polis missar så grovt skulle han säga att man är en skam för poliskåren. man kan fråga sig hur låg intelligens man måste ha för att vara en sådan förlorare, vem man blivit påsatt av för att bli "polis". hade det nu varit en riktig terrorist hade de varit döda innan de haft möjlighet att spraya loss som de gjorde.

Det finns forskning, baserat på poliser i Usa som nog tränar betydligt mer än dom i sverige att ungefär 25% av alla kulor dom skjuter på rörliga mål träffar, då snackar vi kortare avstånd än detta. Motsvarande siffra på busarna hade gjort och den var 10% vilket man får se som positivt.

I skarpa situationer så är risken stor för missar även för en van skytt.

Sen undrar jag hur du får det till att nybakade poliser skall lastas för att utbildningen är undermålig i vissa delar.

Som sagt, förbryllande fenomen det där, att alla dessa vapenexperter som kan pricka en kiwi på 100 m med höftskott bara är synliga på nätet

Citat:
Ja du har nog fap-at mycket sen 2012 . Akta när du går ut så inte riktiga poliser tror du är en till Eric, kan sluta illa vet vi nu.

Ja en del faktiskt, dock inget sen 2016. I höst blir jag dock förundersökningsledare över fler riktiga poliser.

Frågor på det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in