Citat:
Ursprungligen postat av OY
Den som dödade Eric gjorde det med skott i ryggen, hade inget vapen riktat mot sig.
Trängande eller omedelbar fara innebär inte att den som har ett vapen i handen riktat nedåt och som i ett senare skede skulle kunna rikta det mot dig. Trängande eller omedelbar fara uppstår när vapnet riktas mot dig eller är på väg att riktas mot dig.
Jaha? Så om du tänker dig att du jobbar som polis, det kommer en person som riktar vapen mot din kollega, då tänker du " nähä han riktar ju inte vapnet mot mig, så kollegan får freda sig själv,är det så att hon inte hinner så shit happends"...och skulle det sedan bli min tur måste jag vara noga med att vänta tills han står rak mot mig och inte lite på sidan, för tar en kul i sidan eller ryggen så blir det ju mord...
Du hade möjligen inte tänkt tanken att man ÄVEN äger nödvärnsrätt för annan persons räkning, som om någon riktar ett vapen mot ens kollega, därav kan det vara nödvärn helt och fullt att med FLIT skjuta i ryggen.
Sedan så är rekvisitet i nödvärnsparagrafen : Påbörjat eller överhängande brottsligt angrepp",. Man får freda sig innan angreppet, och efter om hotet fortfarande är överhängande...ta och fundera på vad det betyder, det betyder verkligen INTE att man bara har nödvärnsrätt under den tiden kulan lämnar myningen från gärningsmannens vapen och är på väg mot dig som du verkar tro