2019-10-03, 15:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OY
På ren svenska, sluta skjut när du inte är omedelbart hotad av ett skjutvapen.

Dom slutade att skjuta då han föll till marken och tappade vapnet. Det är då och först då dom inte är omedelbart hotade av skjutvapnet.

Att han vrider på kroppen och att skott då kan ta i sidan eller tom ryggen, innebär INTE att dom inte var omedelbart hotade i det läget.

Men en person som fortfarande håller i vapen men står med ryggen emot kan inte vända sig snabbt och trycka av och kan absolut inte vara ett omedelbart hot enligt dig? Trots att det tar kanske 0,5 sek att vända sig om och bränna av en salva
Citera
2019-10-03, 15:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av stone
På 30 meter kan polisen se att det är en utvecklingsstörd pojke. Men alla jävla nykläckta snutar greps av panik. Det var verkligen ingen farlig bombman som gick emot dem. Det är bara en massa jävla ursäkter snutarna kommer med. De sköt en person med down syndrome.

Lille vän...nu är det faktiskt såhär att även personer med downs syndrom äger man rätt att försvara sig emot. och det spelar ingen roll om vad man kunnat få reda på i efterhand, det man har att utgå ifrån är det som händer där och då. Och där och då riktade han en fullt verklighetstrogen vapenreplika mot polisen, och det finns INGEN polis, oavsett erfarenhet som inte hade skjutit i det läget, så enkelt är det
Citera
2019-10-03, 15:20
Medlem
Gäller ”inbillat nödvärn” även privatpersoner?
Citera
2019-10-03, 15:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av .OY
Så, kom igen, sakfrågan, tack för vänligheten.
När Eric vänder ryggen mot poliserna hade de valmöjligheter, ta skydd, rikta vapen mot Eric i det fall han åter riktar föremål mot dem. Fanns ingen akut anledning att skjuta verkanseld mot honom i det läget.

En person som vänder sig åt annat håll men håller ett vapen är fortfarande ett hot. På sätt och vis tom farligare än den som står rakt emot en eftersom du INTE ser vad vederbörande gör med händer och vilken kroppsdel är det man använder för att avfyra ett vapen, hugga med en kniv, kasta saker ( ja ca 90 % av alla BROTTSLIGA angrepp) .

Jo händerna.

Jag rekomenderar att du sätter dig in i vad ordet ÖVERHÄNGANDE betyder( är ordet för svårt för dig kan du ta hjälp av lexikon )
Citera
2019-10-03, 15:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Winchester
Jag tror ansvaret ligger i rutinerna. Polismyndigheten har allt för länge tillåtits utbilda sig själv etc. Funkar sådär när Polisers in-grupps känsla är extremt stark. Så stark att många inte ens kan erkänna att det som hände i det här fallet är ett väldigt misslyckande. Då gör man aldrig fel och utbildar därefter...

Nu är inte jag Polis men personligen så hade jag antagligen med uppsåt skjutit personen i ryggen i detta fall.

Jag utgår från att jag tror mig blir beskjuten och att personen nu försöker finna en mer fördelaktig plats att skjuta ifrån, nån form av skydd eller liknande... då skulle jag personligen skjuta denne i ryggen för jag vill inte ge den andra fördelar, bakom skydd av en vägg eller liknande.

Jag hade helt enkelt varit rädd och agerat för att skydda mitt liv men alla medel jag har. Poliser är ju trots allt människor med familjer och ett liv. Jag förutsätter att dom resonerar likadant. Gör dom inte det så vill jag inte ha dom som Poliser.

Tragiskt oavsett och jag hoppas Erics föräldrar får de svar dom behöver för att kämpa med sorgen.

Det finns INTE en enda poliskår i världen där man INTE skjuter då någon riktar ett vapen emot en. Absurt att det ens finns folk med förmåga att läsa som ens tror det, för något annat än att tro är det inte.

Problemet är ju snarare, beträffande polisens utbildning, att det är batikhäxor, hr sprättar och div tyckare som fått avgöra hur polisens utbildning skall se ut.

Bort med daltandet, ut med hr sprättarna, ge batikhäxorna en spark i röven och låt POLISER få bestämma hur utbildningen bäst anpassas efter verkligheten, då kan jag garantera att fler timmar lagts på VERKLIGHETSBASERAD vapenhantering( med färre missar som följd här) samt lok sök, strategiskt tillvägagångssätt( det som iaf förr kallades nationell bastaktik) . Då hade kanske( långt ifrån säkert dock) Eric tom levt om man kunnat vara mera strategisk, men man skall livkäl komma ihåg att så länge man inte kan förutse vad en gärningsman tänker göra så kommer sånt här att hända, särskilst som personer verkar tro att det är någon jävla rätt att springa på stan och hota folk med vapen om man har vissa diagnoser, vilket man ju kunnat se i denna tråd.
Citera
2019-10-03, 15:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dung.Beetle.Knight
Gäller ”inbillat nödvärn” även privatpersoner?

Ja
Citera
2019-10-03, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Lille vän...nu är det faktiskt såhär att även personer med downs syndrom äger man rätt att försvara sig emot. och det spelar ingen roll om vad man kunnat få reda på i efterhand, det man har att utgå ifrån är det som händer där och då. Och där och då riktade han en fullt verklighetstrogen vapenreplika mot polisen, och det finns INGEN polis, oavsett erfarenhet som inte hade skjutit i det läget, så enkelt är det

Ja dom som har downs syndrom är ju ofta jättefarliga och kriminella. Not!
Citera
2019-10-03, 15:27
Medlem
Dom: https://minfil.com/Y2e17f7cn5/Stockholms_TR_B_10655-18_Dom_2019-10-03_pdf
Citera
2019-10-03, 15:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Den som dödade Eric gjorde det med skott i ryggen, hade inget vapen riktat mot sig.

Trängande eller omedelbar fara innebär inte att den som har ett vapen i handen riktat nedåt och som i ett senare skede skulle kunna rikta det mot dig. Trängande eller omedelbar fara uppstår när vapnet riktas mot dig eller är på väg att riktas mot dig.

Jaha? Så om du tänker dig att du jobbar som polis, det kommer en person som riktar vapen mot din kollega, då tänker du " nähä han riktar ju inte vapnet mot mig, så kollegan får freda sig själv,är det så att hon inte hinner så shit happends"...och skulle det sedan bli min tur måste jag vara noga med att vänta tills han står rak mot mig och inte lite på sidan, för tar en kul i sidan eller ryggen så blir det ju mord...

Du hade möjligen inte tänkt tanken att man ÄVEN äger nödvärnsrätt för annan persons räkning, som om någon riktar ett vapen mot ens kollega, därav kan det vara nödvärn helt och fullt att med FLIT skjuta i ryggen.

Sedan så är rekvisitet i nödvärnsparagrafen : Påbörjat eller överhängande brottsligt angrepp",. Man får freda sig innan angreppet, och efter om hotet fortfarande är överhängande...ta och fundera på vad det betyder, det betyder verkligen INTE att man bara har nödvärnsrätt under den tiden kulan lämnar myningen från gärningsmannens vapen och är på väg mot dig som du verkar tro
Citera
2019-10-03, 15:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av F.Hansen
Att ha ett draget skjutvapen mot en polis, även om man inte riktar den eller avfyrar den är en väldigt farlig situation för en själv. Skulle man göra någon slags rörelse som att man höjjer vapnet så kommer polisen att skjuta.

Och nej det är inte för att det är Brasilien eller USA, det är såhär det går till när polisen skyddar sina egna och andras liv.

Precis, men foliehattarna tror tydligen att det skall göra någon skillnad att man befinner sig hemma i " svedala" och inte på en bakgata i Mogadishu. Det gör det inte, det går lika fort att bli dödad av en kula i dom finare kvartern i våran huvudstad som i ett slumoråde i new york, och en kula har exakt densamma effekt.
Citera
2019-10-03, 15:45
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jon.Holms
Tror de flesta är överens om att Erics föräldrar bär den största skulden till hans död. Om de hade haft bättre koll på sin mongoloide son så hade detta aldrig hänt!

Vem av föräldrarna gav honom en vapenreplika som var lik ett riktigt vapen?

Och visst bär föräldrarna en stor skuld till att det blev som det blev, med en bättre tillsyn över sonen så hade denna incident där poliserna ansåg sig nödgade att avfyra skarpa skott aldrig uppstått.
Citera
2019-10-03, 15:54
Medlem
Hemi57s avatar
Största ansvaret i det här fallet hade föräldrarna.
Hade de haft bättre koll på killen, som trots flera gånger rymt, trots att detta gått att förhindra.
Att dessutom utrusta honom med en kopia av ett vapen var ju "intelligent"..
Nu var ju detta en ytterst tragisk händelse, men det fråntar inte föräldrarnas ansvar.
Senast redigerad av Hemi57 2019-10-03 kl. 15:56. Anledning: felstavat
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in