Citat:
Ursprungligen postat av
vermoden
Kvaliteten på den här tråden asså, fy fan vad den har sjunkit. Får göra mitt yttersta för att sänka den ytterligare ett snäpp genom att ge mig in i den här totalt hjärndöda "vem-som-är-mest-söderort"-diskussionen.
Dessa typer av diskussioner förlitar sig på anekdotisk bevisföring, det blir liksom bara larvigt. De "statistiska" (dagen då jag går med på att den bajenbeställda Novus-undersökningen har någon som helst sanning i sig är samma dag som jag hör en bajare gå med på att MEC-undersökningen från typ 2012, som visar att bajare också håller på Leksand, är sann) insalgen i diskussionen är bara löjliga, det är liksom omöjligt att kartlägga sympatisörer och aktiva supportrar i Stockholms yt- och befolkningsmässigt största stadsdel.
Med det sagt tänker jag slänga in ännu mer meningslös anekdotisk bevisföring och statistik; jag är uppvuxen i Söderort (närmare bestämt Farsta), och har mer eller mindre levt hela mitt vuxna liv i olika delar av Söderort (pga otaliga andrahandskontrakt), alltmellan Skärholmen till Gullmarsplan typ. Under min uppväxt fanns det såklart en hel del bajare, men de var absolut inte i någon överväldigande majoritet (jag är född på 90-talet, så min lågstadietid sammanföll ganska exakt med DIF:s storhetstid). Av mina 10 polare i vuxen ålder, samtliga från 123-området med omnejd och säsongskortsinnehavare för respektive klubb, så är exakt 6 st DIF och 4 st bajen. Idag skulle jag vilja påstå att det är annorlunda; bajen har sedan arenaflytten blivit alltmer skraja och försökt "pinka in" sitt revir. Jättemycket resurser läggs på att strössla fribiljetter på olika grundskolor i Söderort, supportrar försöker dikta upp någon histroisk geografisk dominans (intressant är att gemene bajare typ är överens om att "bajenland" inte går över sydvästra söderort, Fruängen- och Norsborgslinjerna. Det är ganska mycket axelryckning och "meh", "det är inte riktiga Söderort"). Jag är ändå väldigt rädd för att detta i längden kommer ha effekt; bajen blir en självuppfyllande profetia. Genom att ljuga om sin icke-existerande historia kommer de skapa historia. Till detta hör att Djurgår'n som senast i vintras redovisade statistik för föreningens dryga 13000 medlemmar, det visade sig att flest föreningsmedlemmar bor i Söderort. Detta betyder ingenting eftersom det rör sig om en bråkdel av de aktiva supportrarna, men det är en klar fingervisning vågar jag påstå.
På det vill jag avsluta med en kort reflektion kring vad bajen har blivit; själlöst. Jag kommer ihåg min barndoms bajare, alkade mods som brukade sitta på pizzerian med sina vanvårdade labradorer dagarna i sju och supa tills de rullade hemma. De var inte mycket, men de var alltid glada och framförallt missade de aldrig en match. Visst hatade jag bajen redan som liten, men jag hyste ändå stor respekt för de snubbarna och tanterna som hela sitt liv gått på fotboll och värnat om den aktiva supporterkulturen. Idag är det annorlunda. Ser inga sådana original längre, istället går det inte att höra vad den Norra läktaren sjunger på stockholmsarenan på grund av de tretusen olika dialekter som gifter sig. Jag känner flera, asså säkert fem-sex stycken, som i vuxen ålder bytt lag till bajen. Alltså människor som öppet sagt "ja, jag var DJUUU/en galgad stackare, men det var mer kul att bli bajare. De är mysigare". Folk som gått på bajen i hela två år försöker mopsa upp sig mot en. Hur känner ni bajare som gått länge kring allt det här? Är ni inte helt förstörda, känns det inte som att ni håller på att tappa er förening?
Med ovan sagt ser jag framemot att återigen få sjunga inget SM-guld för aik på söndag. Förväntar mig att vi hatar aik till 110% hela söndagen, när de stackars bajarna inte får uppmärksamhet är då de blir som surast.
Väl mött!
DIF! Om ni nu är så jävla störst....Vart är ni när ert lag spelar?? är det föräldramöten och tvättstugan som är viktigare? Ni har 14.312 vi har 23.333 i publiksnitt, i ett område där ni är störst??
Vilka är det som har Mindervärdeskomplex mot både oss och gnaget, och försöker skapa myter egentligen?
Citat:
Ursprungligen postat av
vermoden
Med ovan sagt ser jag framemot att återigen få sjunga inget SM-guld för aik på söndag. Förväntar mig att vi hatar aik till 110% hela söndagen, när de stackars bajarna inte får uppmärksamhet är då de blir som surast.
Med ovan sagt ser jag fram emot att återigen få sjunga always look on the bright side of life på söndag. Förväntar mig att vi sjunger SM-Guldet ska till söder, och INGENTING kan stoppa oss...Hata AIK hur mycket ni vill, vi bryr oss inte, vi står för något mycket större än hat och det rör oss inte i ryggen om ni ska sjunga om storebror i derbyt mot oss
Citat:
Ursprungligen postat av
vermoden
Kvaliteten på den här tråden asså, fy fan vad den har sjunkit. Får göra mitt yttersta för att sänka den ytterligare ett snäpp genom att ge mig in i den här totalt hjärndöda "vem-som-är-mest-söderort"-diskussionen.
Japp, här får man säga att du lyckades över förväntan, man märker även på ditt urusla språk att skolan var inget som du prioriterade när du var yngre iaf