2019-10-02, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laternan
Ok. Förstår att det kan behövas. Och bra att man erkänner att man behöver hjälp.

Verkligen. Nu är ju det här ett extremfall och verkar vara långt utanför någon som behövt ”lite stöd”, det jag reagerar på är mest det att jag vet fler än en som gått rätt in i väggen för de att inte vågat erkänna att livet blivit för mycket just då, just för att det är en sån skam att visa att man bara är mänsklig. Vet flera som nästan hellre skulle förlora en arm än att bli påkomna med att köpa färdiga köttbullar ibland och såna personer har nog många bland sina Facebookvänner.
Hetsen över vem som är duktigast och mest perfekt är livsfarlig.

(Sen kanske jag reagerar lite hårt på antydan om att någon är en sämre förälder pga det och låter oftast rätt hård i text, men mina åsikter där är i all välmening för alla oss föräldrar som inte är övermänniskor. Dvs alla föräldrar någonsin. )
Citera
2019-10-02, 18:06
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Några som förringar problemen kring denna kvinna/pojke då man ej får en stödfamilj såsom avlastning enkom för att man är ensamstående mamma, om ingenting är uppenbart galet hos mamman, eller pojken, för den delen...
Citera
2019-10-02, 18:08
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumstruten78
Bra skrivet 👏. Behöver man stödfamilj varann helg är det något allvarligt fel...
Jag tycker det är så tragiskt att familjer idag inte kan be om hjälp från de närmaste till barnen dvs farmor, farfar, mormor, morfar, faster, farbror, moster, morbror, kusiner eller grannar och skola.

Jag vill inte spekulera - men om det här vore en amerikansk tv-film, (obs, OM!) så skulle det handla om utökat självmord som gick fel.
Citera
2019-10-02, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bananapie
I en annan värld kan man resonera så, jag kan hålla med dig att det borde finnas som alternativ.
Men det är inte utan anledning idag som man blir tilldelad en stödfamilj. Hon kan ha gjort en egenanmälan men då ska det finnas grunder för det som psykisk/fysisk problematik. Alternativt har barnet någon form NPS då kan man också få en stödfamilj. Men det är aldrig utan orsak.
BTW Att en missbrukare skulle få en stödfamilj är absurt, det skulle vara som att ge en missbrukare en helg att missbruka. Funkar inte så.

Alltså någon i ett aktivt missbruk ska inte ha sina barn alls, enda anledningen till att jag skrev missbruk var att det stod i inlägget jag citerade.
Citera
2019-10-02, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av catamenia
Alltså någon i ett aktivt missbruk ska inte ha sina barn alls, enda anledningen till att jag skrev missbruk var att det stod i inlägget jag citerade.

Jo jag förstod det. Ville mest reda ut att det inte ens är ett alternativ. Var inte menat mot dig.
Är själv socionom och har kunskap kring detta.
Citera
2019-10-02, 18:15
Medlem
Citat:
Verkligen. Nu är ju det här ett extremfall och verkar vara långt utanför någon som behövt ”lite stöd”, det jag reagerar på är mest det att jag vet fler än en som gått rätt in i väggen för de att inte vågat erkänna att livet blivit för mycket just då, just för att det är en sån skam att visa att man bara är mänsklig. Vet flera som nästan hellre skulle förlora en arm än att bli påkomna med att köpa färdiga köttbullar ibland och såna personer har nog många bland sina Facebookvänner.
Hetsen över vem som är duktigast och mest perfekt är livsfarlig.

(Sen kanske jag reagerar lite hårt på antydan om att någon är en sämre förälder pga det och låter oftast rätt hård i text, men mina åsikter där är i all välmening för alla oss föräldrar som inte är övermänniskor. Dvs alla föräldrar någonsin. )

Precis. Men å andra sidan kanske det är därför hon har stödfamilj, för att hon gått in i väggen. Och då är hon inte fullt frisk... Det var lite så jag menade med mitt första inlägg. Utbrändhet, mildare depression mm ÄR psykisk sjukdom, även om den ofta är tillfällig och man kanske inte direkt är redo att bli inlagd på psyket...
Citera
2019-10-02, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumstruten78
Bra skrivet 👏. Behöver man stödfamilj varann helg är det något allvarligt fel...

Vad är det egentligen för skillnad föräldrar som har närstående som barnvakt varannan helg?
Ja, det är klart det är skilda saker med närstående och soc, men det är oavsett föräldrar som lämnar bort sina barn varannan helg.
Citera
2019-10-02, 18:20
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Några som förringar problemen kring denna kvinna/pojke då man ej får en stödfamilj såsom avlastning enkom för att man är ensamstående mamma, om ingenting är uppenbart galet hos mamman, eller pojken, för den delen...
Jodå, det kan de få utan att något är "uppenbart galet". Slutkörda ensamstående kan beviljas hjälp med stödfamilj.
Kraven är dessutom olika från kommun till kommun.
Citera
2019-10-02, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bananapie
Jo jag förstod det. Ville mest reda ut att det inte ens är ett alternativ. Var inte menat mot dig.
Är själv socionom och har kunskap kring detta.

Undrar om det alltid fungerar så i verkligheten. .. Har en nära vän som var stödfamilj åt en pojke i ett år ungefär. Enligt henne lämnade hon tillbaka pojken i en knarkarkvart varannan söndag. Sängen var madrass på golvet, inga lakan, inga tandborstar... Vi pratade om detta mycket och har också en annan vän som var lärare på pojkens skola. Enligt henne hade det gjorts anmälningar från skolan i många år, pojken hade flera äldre syskon också. Deras upplevelse var att barnen inte borde bo hos föräldrarna men vad jag vet bor de fortfarande kvar där.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laternan
Precis. Men å andra sidan kanske det är därför hon har stödfamilj, för att hon gått in i väggen. Och då är hon inte fullt frisk... Det var lite så jag menade med mitt första inlägg. Utbrändhet, mildare depression mm ÄR psykisk sjukdom, även om den ofta är tillfällig och man kanske inte direkt är redo att bli inlagd på psyket...

Det är väl ofta där det tyvärr kan landa utan tillräckligt stöd från omgivningen i rätt tid och då blir ju onekligen en stödfamilj hjälp i en sjukdom även om föräldern ”egentligen” är fullt frisk.
Har du inte, eller inte är på väg in i, tex depression så finns ju inte behovet av det stödet så, ja..
Jag släpper det där.

Det här är ju dock på en helt annan nivå än att ha tagit på sig lite för mycket en period i livet så egentligen kvittar det varför någon annan har eller inte har stöd.

Min enda poäng egentligen är att det inte är skamligt att inte orka allt själv.
Däremot är det jävligt skamligt att på något sätt skada ett barn.
Avskyn mot någon som till och med dödar ett går inte ens att beskriva med ord.
Senast redigerad av catamenia 2019-10-02 kl. 18:29.
Citera
Medlem
Citat:
Vad är det egentligen för skillnad föräldrar som har närstående som barnvakt varannan helg?
Ja, det är klart det är skilda saker med närstående och soc, men det är oavsett föräldrar som lämnar bort sina barn varannan helg.

Det tyder likaså på bristande ork/kunskap kring barn och uppfostran
Citera
2019-10-02, 18:26
Medlem
Citat:
Det är väl ofta där det tyvärr kan landa utan tillräckligt stöd från omgivningen i rätt tid och då blir ju onekligen en stödfamilj hjälp i en sjukdom även om föräldern ”egentligen” är fullt frisk.
Har du inte, eller inte är på väg in i, tex depression så finns ju inte behovet av det stödet så, ja..
Jag

Det här är ju dock på en helt annan nivå än att ha tagit på sig lite för mycket en period i livet så egentligen kvittar det varför någon annan har eller inte har stöd.

Min enda poäng egentligen är att det inte är skamligt att inte orka allt själv.
Däremot är det jävligt skamligt att på något sätt skada ett barn.
Avskyn mot någon som till och med döda ett går inte ens att beskriva med ord.

Nej vi är väl lite off topic här i detta fall är det ju definitivt nåt som är riktigt fel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in