2019-10-02, 13:19
Medlem
The BlaBlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av webbutvecklaren
Hon verkade snäll dom gånger jag mött henne... dock har hon Borderline och går på mediciner mot detta. Drack vin i stort sett varje kväll, och kunde bli väldigt svartsjuk för minsta lilla och ville gå igenom telefoner, frågade alltid ut min polare så fort han hade pratat eller smsat med någon, och liknande saker.

Polaren gjorde henne gravid, och hon gjorde abort.

Vilken lycka för din polare. Annars hade kanske den ungen fått möta samma öde
Citera
2019-10-02, 13:58
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rutinerad-Anka
Du är inte behörig att tillrättavisa lagen och eftersom du är myndig så ska du knipa och följa lagen, det är din enda plikt.

Förstår att Sverige ser ut som det gör med mesar likt i landet... Jo, jag är "behörig" att påkalla felaktigheter i lagen såsom varande medborgare, i riket Sverige. Nej, min plikt är gentemot mig själv, min familj, släkt och vänner - samhällskontraktet är ensidigt uppsagt från statens sida sedan länge, så nu är det var man för sig själv.
Citera
2019-10-02, 14:37
Medlem
Verkar lite oklart vad som hänt i detta ärende, men rent generellt finns det för stora luckor i systemet när det gäller våld mot barn i Sverige.

Min fru är förskollärare och de har anmält ett antal barn som de misstänkt farit illa på olika sätt i hemmet - slagna, psykiskt misshandlade, sexuellt utnyttjade, föräldrar som är missbrukare eller har pojkvänner som är kriminella, barn som vuxit upp framför porrfilmer osv. Det är liksom barn i 4-5-årsåldern vi snackar om.

Resultatet har varje gång blivit att soc i berörda kommunen lagt ner ärendena i brist på bevis. De kallar föräldrarna och barnen till samtal, föräldrarna vet om vad det gäller och säger till barnen att vara tysta och absolut inte prata med socialarbetarna om någonting. Då kan soc inte gå vidare.

I ett fall gick ärendet faktiskt vidare till polisen och barnet skulle omplaceras till fosterfamilj i annan kommun. Föräldrarna hade tidigare hotat personalen på förskolan så till den milda grad att de fick ha väktare på plats i flera veckors tid. Det hela slutade med att polisen lade ner anmälan och föräldrarna fick tillbaka vårdnaden om barnet.

I ett annat fall har föräldrarna blivit anmälda en handfull gånger på ett år men barnet bor fortfarande kvar hos en mamma med drogmissbruk och kriminella pojkvänner och pojken rymde för några veckor sedan från förskolan och försökte slänga sig framför en lastbil och sa att han inte ville leva. När mamman kom för att hämta barnet skällde hon ut barnet och gav honom en örfil. Inget har hänt, de har fortfarande vårdnaden om barnet.

Tyvärr verkar det som att barn i dagens samhälle har ett på tok för dåligt skydd. Om föräldrarna blir anmälda kan de bara flytta till en annan kommun så läggs anmälningarna ner och deras nya kommun har ingen aning om barnets situation. Om det inte finns videofilmat bevismaterial på övergrepp och vanvård verkar det som att barnen måste dö eller skadas allvarligt innan åtgärder för att skydda dem vidtas och det är en skam för Sverige.

Jag hoppas VERKLIGEN inte att myndigheterna vetat om att barnet riskerat att farit illa i det här fallet men inte kunnat/velat/vågat göra något.
Citera
2019-10-02, 14:52
Medlem
Poogles avatar
I en sökning på ”Sveriges Befolkning 1990” finns hon inte med.
Citera
2019-10-02, 15:33
Medlem
Det är mycket spekulationer i tråden och jag tänkte komma med lite fakta.

Innan ni protesterar med att detta är mitt första inlägg på Flashback så kan jag förklara att det beror på att jag fram tills för ett drygt dygn sedan knappt visste att denna sida existerade. Än mindre vad som skrevs här.

Ni skriver om olika diagnoser och spekulerar i allt från borderline till asbergers, här kan jag göra er besvikna direkt. Den kvinna som sitter misstänkt för detta brott har ingen konstaterad diagnos och har fram tills detta hände levt ett helt vanligt normalt liv.

Det stämmer att det finns en bakgrund med droger i tonåren, precis som Aftonbladet skriver. Hon har dock inte använt denna typ av droger på många år och har levt ett rent liv. Angående att hon skulle ha druckit vin ofta så kan jag varken bekräfta eller dementera.

Kvinnan har ensam tagit hand om barnet då pappan valt att inte ha någon kontakt.

Ingen vet vad som hänt. Anhöriga, grannar och andra som kommit i kontakt med henne och sonen har bara bra saker att säga om deras förhållande. Sonen har upplevts som glad och pigg, vilket även de som intervjuats i media kan intyga. Men något har nu gått otroligt fel och vad det beror på vet ingen i dagsläget, att spekulera i det vore bara fel.

Det har funnits en stödfamilj för att avlasta kvinnan varannan helg. Detta inte med anledning av mer problem än att hon behövt avlastning som ensamstående mamma.

Kvinnan har haft stöd från sin släkt och familj och det som nu hänt kommer i det närmaste som en blixt från klar himmel, inget hade kunnat se detta komma och chocken är stor hos alla som funnits i familjens närhet.

Jag står själv personer i familjen nära och har bra insyn, min tanke är inte att blanda mig i er diskussion mer än att be er att sansa er.
Detta är otroligt tragiskt och många människor berörs och en person är häktad. Vi kommer alla att få veta så mycket mer längs resans gång men snälla tänk på de anhöriga i denna situation, att försöka spåra farmor/farfar/mamma och så vidare känns så onödigt, de lider redan otroligt över att ha förlorat ett närstående barn samtidigt som en nära släkting sitter häktat.

Mitt i det som hänt finns det många människor som lider, människor som fram tills igår levde precis som vanligt men som du pausat sitt liv mitt i denna enorma sorg.
Citera
2019-10-02, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Testern
Det är mycket spekulationer i tråden och jag tänkte komma med lite fakta.

Innan ni protesterar med att detta är mitt första inlägg på Flashback så kan jag förklara att det beror på att jag fram tills för ett drygt dygn sedan knappt visste att denna sida existerade. Än mindre vad som skrevs här.

Ni skriver om olika diagnoser och spekulerar i allt från borderline till asbergers, här kan jag göra er besvikna direkt. Den kvinna som sitter misstänkt för detta brott har ingen konstaterad diagnos och har fram tills detta hände levt ett helt vanligt normalt liv.

Det stämmer att det finns en bakgrund med droger i tonåren, precis som Aftonbladet skriver. Hon har dock inte använt denna typ av droger på många år och har levt ett rent liv. Angående att hon skulle ha druckit vin ofta så kan jag varken bekräfta eller dementera.

Kvinnan har ensam tagit hand om barnet då pappan valt att inte ha någon kontakt.

Ingen vet vad som hänt. Anhöriga, grannar och andra som kommit i kontakt med henne och sonen har bara bra saker att säga om deras förhållande. Sonen har upplevts som glad och pigg, vilket även de som intervjuats i media kan intyga. Men något har nu gått otroligt fel och vad det beror på vet ingen i dagsläget, att spekulera i det vore bara fel.

Det har funnits en stödfamilj för att avlasta kvinnan varannan helg. Detta inte med anledning av mer problem än att hon behövt avlastning som ensamstående mamma.

Kvinnan har haft stöd från sin släkt och familj och det som nu hänt kommer i det närmaste som en blixt från klar himmel, inget hade kunnat se detta komma och chocken är stor hos alla som funnits i familjens närhet.

Jag står själv personer i familjen nära och har bra insyn, min tanke är inte att blanda mig i er diskussion mer än att be er att sansa er.
Detta är otroligt tragiskt och många människor berörs och en person är häktad. Vi kommer alla att få veta så mycket mer längs resans gång men snälla tänk på de anhöriga i denna situation, att försöka spåra farmor/farfar/mamma och så vidare känns så onödigt, de lider redan otroligt över att ha förlorat ett närstående barn samtidigt som en nära släkting sitter häktat.

Mitt i det som hänt finns det många människor som lider, människor som fram tills igår levde precis som vanligt men som du pausat sitt liv mitt i denna enorma sorg.

En fullt frisk fungerande mamma behöver inte avlastning. Du ljuger helt tydligt eftersom friska människor orkar med ett litet barn! Jag har varit själv med 5barn i perioder och 2barn sen dom var små och inte fan behöver jag avlastning. Usch för denna vidriga kvinna
Citera
2019-10-02, 15:55
Medlem
Du har givetvis rätt till din åsikt. Men att påstå att jag ljuger är bara onödigt. Om du nu är en så bra förälder borde du väl klara av att uppföra dig även på Flashback?
Citera
2019-10-02, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumstruten78
En fullt frisk fungerande mamma behöver inte avlastning. Du ljuger helt tydligt eftersom friska människor orkar med ett litet barn! Jag har varit själv med 5barn i perioder och 2barn sen dom var små och inte fan behöver jag avlastning. Usch för denna vidriga kvinna

Instämmer med dig till fullo.
En fullt frisk och fungerande mamma behöver ingen avlastning. Har även jag varit själv med mina barn i princip hela deras uppväxt eftersom deras pappa veckopendlat i sitt jobb.... Man klara det utan problem.
Citera
2019-10-02, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Testern
Du har givetvis rätt till din åsikt. Men att påstå att jag ljuger är bara onödigt. Om du nu är en så bra förälder borde du väl klara av att uppföra dig även på Flashback?

Jag blir arg på tydliga lögner men borde inte använda dåligt språk. En mamma som inte orkar 1barn kan inte kallas normal det säger sig självt
Citera
2019-10-02, 16:27
Medlem
Din definition av normal kan bara du stå för. Jag skrev bara att hon levt ett till synes normalt liv och att det inte finns någon konstaterad diagnos.
Citera
2019-10-02, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumstruten78

Det där är bara dumheter. Klart att ensamstående föräldrar kan behöva avlastning ibland. Att vissa inte ber om hjälp eller klarar sig ändå betyder ingenting i sammanhanget. Om man inte har släkt, familj eller vänner som kan ta hand om barnen ibland så kan man behöva avlastning helt enkelt för att kunna göra enklare ärenden eller bara få en paus.

Det känns helt irrelevant så länge stödfamiljen framförallt är för barnets skull pga att modern har någon form av problem som missbruksproblematik eller psykisk sjukdom eller bara är allmän fattig och därför inte kan göra saker med barnet på helger som vanliga barn får göra (vilket också är en vanlig anledning att en del tilldelas stödfamiljer).
Citera
2019-10-02, 16:35
Medlem
Bra skrivet! Tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här