2019-08-28, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TeddyoFreddy1
Men vem är/var Barbros sambo? Storvuxen karl? Småkriminell?

Barbros sambo vid tiden för mordet var rätt gammal och väldigt sjuk, njurarna tror jag det var. Han hade nog inte kunnat strypa en chihuahua ens, så dåligt fysiskt skick som han var i. Han avled några år senare.
Citera
2019-08-28, 19:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptonisk
GL flydde inte från Brattås efter mordet, han flyttade därifrån två år tidigare, när han och frun separerade.
ML och hans dåvarande (ex?)fru blev stämda av det par som köpte deras hus i Nacka, och fick betala tillbaka en del av köpeskillingen då huset var ett fuskbygge. ML har hyrt ett hus i Skåne, sist jag kollade ägdes huset av nån riking i Stockholm.

Fast GH skulle väl ha varit på konferens i Göteborg helgen när Tor mördades enligt tidningsintervjun. Frun heter fortfarande Hällgr*n ?
GH skaffade sig snabbt ett alibi genom sitt uttalande i tidningen. Han kanske fortfarande kände lojalitet mot familjen och Tors agerande mot dom och Lantmäteriet.
Citera
2019-10-02, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Fast GH skulle väl ha varit på konferens i Göteborg helgen när Tor mördades enligt tidningsintervjun. Frun heter fortfarande Hällgr*n ?
GH skaffade sig snabbt ett alibi genom sitt uttalande i tidningen. Han kanske fortfarande kände lojalitet mot familjen och Tors agerande mot dom och Lantmäteriet.

Hej @BerraSWE

Jag har en fråga till dig och som följande lyder,

tror du verkligen att Gunn*r Hällgr*n var den person som bringade livet om den dåvarande hemmansägaren vid namn: Tor Öberg ?

Är du till din fulla kännedom gällande, om att det DNA som säkrades av de dåvarande kriminalteknikerna på platsen angående släggskaftet, inte matchade ifrågavarande ?

Mvh/ @JokerⓂ@nnen
Citera
2019-10-02, 00:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Hej @BerraSWE

Jag har en fråga till dig och som följande lyder,

tror du verkligen att Gunn*r Hällgr*n var den person som bringade livet om den dåvarande hemmansägaren vid namn: Tor Öberg ?

Är du till din fulla kännedom gällande, om att det DNA som säkrades av de dåvarande kriminalteknikerna på platsen angående släggskaftet, inte matchade ifrågavarande ?

Mvh/ @JokerⓂ@nnen

Jag tror att mördaren kände Tor och Gerd och att det är enda brottet denna begått i Sverige, dom var dessutom två som begick dådet av fotspåren att döma. Grannfejden är intressant och ett möjligt motiv, två personer låg i konflikt med Tor och två fotspår fanns på platsen. Det borde vara enkelt att utesluta grannarna men jag tror inte den DNA kollen är gjord.
Citera
2019-10-02, 02:01
Medlem
Citat:
Jag tror att mördaren kände Tor och Gerd och att det är enda brottet denna begått i Sverige, dom var dessutom två som begick dådet av fotspåren att döma. Grannfejden är intressant och ett möjligt motiv, två personer låg i konflikt med Tor och två fotspår fanns på platsen. Det borde vara enkelt att utesluta grannarna men jag tror inte den DNA kollen är gjord.

God efternatt @BerraSWE

Jag vet att man har kollat upp DNA:et gällande Gunn*r Hällgr*n ... vilket inte matchade.

Ja, du kan vara mycket säker på att den personen som bragte livet om den dåvarande hemmansägaren vid namn: Tor Öberg också kände vederbörande mycket väl, och det finns många dåvarande omständigheter som styrker detta att så var fallet.

ja, det är helt korrekt som du framfört gällande att två personer varit i kontakt med offren på Tor Öberg's Hemmansägor samtidigt.

Vad som är mycket intressant inom detta gamla mordfallet, är just beträffande den ena av de två sko-storlekarna, det vill säga, sko-storleken nummer 38.

Frågan lyder då enligt ovan skrivet,

Var det verkligen en manlig person, eller var det en kvinna ?

Mvh/ @JokerⓂ@nnen
Citera
2019-10-02, 02:21
Medlem
Bäste @BerraSWE

Vad anbelangade Gerd Wiklund's dåvarande bank-kort 💳

4581 0997 9474 / 5933. Det var ett bank-kort av märket Visa med längden 9,5 centimeter och en bredd av 6,3 centimeter, samt att kortet's giltighetstid var år 2005 samt september.

Detta bank-kort till dåvarande ägaren Gerd Wiklund har många dåvarande intressanta omständigheter, berätta gärna för mig om vad du själv känner till om Gerd Wiklund's dåvarande bank-kort ?

Mvh/ @JokerⓂ@nnen
Citera
2019-10-02, 11:16
Medlem
Citat:
Bäste @BerraSWE

4581 0997 9474 / 5933. Det var ett bank-kort av märket Visa med längden 9,5 centimeter och en bredd av 6,3 centimeter, samt att kortet's giltighetstid var år 2005 samt september.

Detta bank-kort till dåvarande ägaren Gerd Wiklund har många dåvarande intressanta omständigheter, berätta gärna för mig om vad du själv känner till om Gerd Wiklund's dåvarande bank-kort ?

Mvh/ @JokerⓂ@nnen

Varenda tråd du har satt din fot i har du tramsat sönder, eller försökt. Vad är din källa till uppgifterna ovan?
Citera
2019-10-02, 11:32
Avslutad
Citat:
Bäste @BerraSWE

Mvh/ @JokerⓂ@nnen

Snarare du som verkar sitta på knepig information.

Frågan är varför mördarna bara tog Gerds bankomatkort och inte Tors ?
Tor borde väl ha suttit på mer pengar än Gerd, dessutom låg Tors plånbok i byxfickorna i huset med 10.000kr i som mördarna borde ha hittat om man var ute efter pengar. Det sägs även att mördaren har sökt igenom huset noggrant efter morden.

Kanske försökte mördarna pressa fram Gerds kortuppgifter, men det mesta tyder ju på att bankomatkortet bara var ett villospår eftersom man inte gjorde några seriösa försök att handla på det.

Medhjälparen/kumpanen tror jag personligen kom dit i efterhand för att hjälpa till att leta, vad det nu var man var ute efter. Det var även då man gömde undan kropparna för att vinna tid om någon skulle dyka upp på gården.

Det har ännu inte framkommit vad för typ av DNA som finns på gården eller vilket mordvapen som har använts.
Citera
2019-10-02, 12:23
Medlem
Detalj-beskrivning av Gerd Viklund's dåvarande bank-kort, av märket VISA.

Gerd Viklund's bank-kort var till sin längd 9,5 centimeter samt till dess höjd 6,3 centimeter.

Bank-kortet var ljusblått till färgen på dess övre halv-del och dess undre halva mörkblå.

På den översta delen av bank-kortet och sett horisontalt till sin mittersta del, fanns text-trycket i vit färg = bank-kort.

Inom den då synliga mitten-delen av bank-kortet, fanns en stor ring, var inom det stora Bank-Eks-Trädet🌳 var tryckt, och runt om denna ringen i sid-kants-cirkeln fanns den tryckta texten = Förenings-sparbanken, hela ringen som sådan, hade ljusbrun bottning till färgen.

Till vänster sett på bank-kortet's övre halva, fanns den så kallade kodplattan och var gul och guld-aktig till sin färg, strax under denna lilla kodplatta stod 4 stycken av de 16 stycken siffror som förekom på bank-kortet's undre halv-del, vilka i sin tur då var 4581... strax nedanför dessa 4 siffror stod ägaren's för och efternamn tryckt i vit text, med först, efternamnet Viklund och under efternamnet, förnamnet Gerd.

Vid nedre delen av bank-kortet's runda ring med bland annat Bank-Eks-Trädet 🌳 inuti, följde 8 stycken av de 16 då förekommande bank-korts-siffror, vilka i sin tur var 0997 9474.

Längst till höger sett på det dåvarande bank-kortet och på dess övre halva, fanns en rektangulär ruta i silver färg med ett tryck av en bevingade duva i vit färg, och längst ned i denna rutan förekom de 4 av 16 stycken siffror och som då var 5933.

Slutligen sagt, under denna rektangulär med duvans tryck, förekom ytterligare en rektangulär, var av den översta delen hade en blåfärgad rand samt en undre del som hade en gulfärgad rand, mellan dessa två olikfärgade ränder stod trycket VISA på blå grund.

Enligt ovan, har jag nu framfört och tillika deklarerat inom en detaljbeskrivning av den dåvarande bank-korts ägaren vid namn: Gerd Viklund.

Visa-kort 4581 0997 9474 5933
Viklund Gerd.

Mvh/ @JokerⓂ@nnen
Senast redigerad av JokerMannen 2019-10-02 kl. 12:29.
Citera
2019-10-02, 12:50
Medlem
Beträffande den dåvarande Hemmansägaren Elof Öberg, född år 1902 och avled året 1980 samt då med maka Ingeborg Öberg, född 1911 och avled året 1969 ... fick sonen Tor Öberg.

Sonen Tor Öberg tog sedan över gården efter sin fader's hädangång och blev sedan Hemmansägare.

Till observandum, gällande Elof Öberg, finns en del mycket egendomliga skrivna papper som jag i min tur har funderat väldigt mycket över, men tills vidare är det kryptiskt att begripa vad detta egentligen handlar om, det vill säga, när det gäller det i svunnen tid begångna mordet på Hemmansägaren vid namn: Tor Öberg i Brattås.

Mvh/ @JokerⓂ@nnen
Citera
2019-10-02, 13:01
Avslutad
Citat:
Beträffande den dåvarande Hemmansägaren Elof Öberg, född år 1902 och avled året 1980 samt då med maka Ingeborg Öberg, född 1911 och avled året 1969 ... fick sonen Tor Öberg.

Sonen Tor Öberg tog sedan över gården efter sin fader's hädangång och blev sedan Hemmansägare.

Till observandum, gällande Elof Öberg, finns en del mycket egendomliga skrivna papper som jag i min tur har funderat väldigt mycket över, men tills vidare är det kryptiskt att begripa vad detta egentligen handlar om, det vill säga, när det gäller det i svunnen tid begångna mordet på Hemmansägaren vid namn: Tor Öberg i Brattås.

Mvh/ @JokerⓂ@nnen

Den ena bröderna blev utan andel i gården som jag fattar det, Tor och pappan hade gått bakom ryggen på sin bror Vidar. Dock ska det inte ha funnits någon schism mellan bröderna, dom gick skilda vägar efter pappans död, iaf så är det historien förtäljer.
Både brodern Vidar och dottern tjänade på Tors och Gerds bortgång, även om inte Vidar fick ärva något efter Tor som jag fattar det, dottern Barbro fick väl allt.
Det gick även rykten om att Gerd och Tor skulle gifta sig och att det kan ha varit en avgörande faktor för mordet eftersom Gerd då kunde få ärva gården om Tor gick bort och dottern då skulle ha fått en betydligt mindre andel, om ens någon. Kanske fanns det redan ett nytt testamente där Gerd skulle ärva allt, detta har dock inte hittats av polisen.

Bankomatkortet du beskriver är väl allmänna uppgifter som jag fattar det och har inga fysiska spår efter försöket. Det märkliga är att man inte försökte ta ut pengar igen men som sagt så kastades nog bankomatkortet efter uttagsförsöken i Härnösand.
Citera
2019-10-02, 13:04
Medlem
Citat:
Snarare du som verkar sitta på knepig information.

Frågan är varför mördarna bara tog Gerds bankomatkort och inte Tors ?
Tor borde väl ha suttit på mer pengar än Gerd, dessutom låg Tors plånbok i byxfickorna i huset med 10.000kr i som mördarna borde ha hittat om man var ute efter pengar. Det sägs även att mördaren har sökt igenom huset noggrant efter morden.

Kanske försökte mördarna pressa fram Gerds kortuppgifter, men det mesta tyder ju på att bankomatkortet bara var ett villospår eftersom man inte gjorde några seriösa försök att handla på det.

Medhjälparen/kumpanen tror jag personligen kom dit i efterhand för att hjälpa till att leta, vad det nu var man var ute efter. Det var även då man gömde undan kropparna för att vinna tid om någon skulle dyka upp på gården.

Det har ännu inte framkommit vad för typ av DNA som finns på gården eller vilket mordvapen som har använts.

Hej @BerraSWE

Gällande plånboken, så fanns den på övervåningen i sovkammaren, Tor Öberg hade ett par svarta finbyxor vilka vid det då aktuella tillfället låg snyggt och prydligt ihop vikta i tre veck-delningar, i den högre bakfickan fanns en svart kalv-skinns-plånbok med flera fack, plånboken var då ned-placerad i Tor Öberg's högra byxficka bak och med byxknappen knäppt ovanför, plånboken inom byxfickan låg ned mot sängens täcke, inuti plånboks-facken fanns det då vid det aktuella tillfället en total summa på 10.800 kronor fördelat i olika valörer.

Mvh/ @JokerⓂ@nnen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in