Citat:
Ursprungligen postat av
Firewaia
Du bara fullkomligt ignorerar att saker som oljud och nedskräpning är något som är tungt reglerat inom lagen och nog för att den är i ständig förändring så lär den aldrig tillåta dig att skräpa ned eller störa ordningen mer än vad majoriteten av de boende tycker ändå. Helvete vilken idiot-attityd du tycks ha om du tror att du har någon slags auktoritet över detta.
För några år sen infördes en ny nedskräpningslag i Stockholm. I denna stod att böter kan utdömas om du slänger en fimp på gatan. Hur många tror du blivit bötfällda sedan dess. 5? 10?
Samma sak gäller oljud. För en tid sedan arbetade byggjobbare (svartjobbare) mitt i natten med slagborr i grannhuset så att det ekade över hela stadsdelen. Till slut kom polisen som sa till byggarna att dra ner på oljudet. Inga böter dömdes ut.
Dessa lagar du pratar om efterlevs inte och man kan inte förvänta sig att de efterlevs heller när man bor i en större stad.
Med det sagt slänger jag själv aldrig skräp på gatan och visar respekt mot mina grannar. Jag förväntar mig inget tillbaka.