Citat:
Ursprungligen postat av
borskungen
Givetvis vet jag att tyskarna var där. Men var de där i egenskap av plundrare? Nej, de var där i journalistiskt syfte för att få reda på sanningen. Fynden de gjorde kan beskrivas som en halvträff. De ger ett visst stöd åt teorin att Estonia sänktes. Fynden kan dock inte beskrivas som avgörande. Därför krävs det fler undersökningar.
Och det betyder inte att det är lätt att dyka ned till 80 m. Det kräver fortfarande mycket träning och dyr utrustning. Att utlysa gravfrid för att man är rädd för plundrare är givetvis nonsens. Det handlar istället om att dölja besvärande fakta.
Nej de var inte där för att få reda på sanningen ... de var där för att få en snaskig historia, samt försöka vidimera en konspirationsteori som galningen Jutta redan hade bestämt sig för var sann - nämligen en bomb.
Citat:
Ursprungligen postat av
MrNoShow
Om två farkoster kolliderar i vatten i relativt låg hastighet så kan det ju generellt innebära att farkosternas färdriktning ändras men skadorna blir ganska små. Ubåten svänger troligen i sid- eller djupled ganska mycket under ett par sekunder om den blir påkörd fram- eller baktill. Eller om ubåtens torn påkörs så uppstår en rotation samtidigt som ubåten trycks nedåt.
Om en ubåt blir påkörd precis i mitten av skrovet så blir det gissningsvis en mycket kraftig smäll dock, då är det stor risk att skrovet skadas föreställer jag mig.
Militär ubåt bör det ha varit om det nu var en ubåt inblandad. Det är inga billiga hobbygrejer, det är robusta konstruktioner med inre skrov och ett yttre skrov gjort av minst två tum tjocklek i någon höghållfast metallegering enligt vad jag läst mej till.
Inte alls säkert att en ubåt sjunker bara för att den kolliderar med en stor färja alltså.
Då kommer tiotusenkronorsfrågan...
Om nu ubåten gled undan och klarade sig med små skador - hur ända in i glödheta förklara du då att hela jämra bogvisiret före av från Estonia. Du inser att ditt scenarion innehåller en extrem motsägelse.