2019-10-01, 18:08
Bannlyst
Jag tror på Jesus Kristus, Den Levande Guden som sänder profeter vart och när Han viill.

jag passar mig för religiositet och religiösa andar som söker att förslava en i religiösa lagar, regler.

Jag tror på JESUS KRISTUS SOM SÖKER TILLBEDJARE I ANDE OCH SANNING - ATT DET ÄR VIKTIGARE ÄN NÅNSIN JUST NU.

https://www.youtube.com/watch?v=8O3HWuzn1Bo
https://www.youtube.com/watch?v=MBYT5iXmACE
https://www.youtube.com/watch?v=2WpVbeDmUN4
https://www.youtube.com/watch?v=xe97LSYSeIg
Citera
2019-10-01, 18:18
Medlem
Krystofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Det är lätt att falla för frestelsen och retirera in i en dimma av flum och mystik när bibelkritiker säger att Bibeln har fel i det historiska, i fråga om faktapåståenden, och säga, typ: "Hm, ok då, men Bibeln är ändå sann, fast på ett mystiskt, allegoriskt sätt".

Det är inte så Jesus gör. Tvärtom, han hänvisar t.ex. till syndafloden och förstörelsen av Sodom som historiska fakta och säger att som de gjorde på den tiden ska det bli när domedagen bryter in (Luk 17:24-30):

"Ty liksom blixten flammar till och lyser från himlens ena ända till den andra, så skall Människosonen vara på sin dag. Men först måste han lida mycket och bli förkastad av detta släkte. Som det var på Noas tid, så skall det vara under Människosonens dagar. Folk åt och drack, gifte sig och blev bortgifta, ända till den dag då Noa gick in i arken och floden kom och gjorde slut på dem alla. På samma sätt var det på Lots tid: de åt och drack, köpte och sålde, planterade och byggde, men den dag då Lot gick ut från Sodom lät Gud eld och svavel regna från himlen och gjorde slut på dem alla. På samma sätt skall det vara den dag då Människosonen uppenbarar sig."

Bibeln är både historia och frälsning, och därför är den frälsninghistoria.

ja, men varje starkt iscensatt frälsningshistoria, som också kan kallas ursprunglig civilisatorisk begynnelse, gudsskick eller kollektivt öde, är utmätta tilldragelser tid och rum.

jag är medveten om att bibeln innehåller massa fakta som också gjorde den till politiskt sprängstoff under kampen mot makten i den tid då den skrevs, i stark legering med dess andliga budskap som blommar ut för fullt när Jesus kommer in i bilden.

men denna tidsanda är sedan länge inte vår?

kampen och striderna den berättar om sen länge glömda?

upproret mot romerska makten o kristet martyrskap är idag meningslöst eftersom den katolska kyrkan från och med den första kristna kejsaren styrt Rom och nu präglat hela denna del av världen så länge att kyrkan själv blivit girig, korrupt och maktfullkomlig liksom en gång härskarna i antika Rom.

vi har nu själva bakom oss 500 år av kristen imperialism att begrunda och om vår fortsätta civilisation ens ska ha något med rubriken kristendom att göra.

därför finns inte längre någon ”sanning” att hämta i bibelns mer otidsenliga berättelser av verkliga skeenden. det som återstår av bibeln om den alls ska ha en framtida betydelse 2000 år efter dess tillkomst, är endast halten av mystik och frågan om denna ännu är en tillräcklig ingång till andlighet jämfört med världens övriga kontemplativa traditioner, eller en otillräcklig och därmed passé.

jag vet åtminstone ett samtida fall där den fortfarande varit tillräcklig, vilket förvånade mig starkt och det var nonduality-teologen Bernadette Roberts tolkningar av bibelns centrala gestalter, som dock skiljer sig så radikalt från det vi normalt kallar kristendom att det blir svårt att hålla kvar rubriken.
Citera
2019-10-01, 18:28
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krystof
ja, men varje starkt iscensatt frälsningshistoria, som också kan kallas ursprunglig civilisatorisk begynnelse, gudsskick eller kollektivt öde, är utmätta tilldragelser tid och rum.

jag är medveten om att bibeln innehåller massa fakta som också gjorde den till politiskt sprängstoff under kampen mot makten i den tid då den skrevs, i stark legering med dess andliga budskap som blommar ut för fullt när Jesus kommer in i bilden.

men denna tidsanda är sedan länge inte vår?

kampen och striderna den berättar om sen länge glömda?

upproret mot romerska makten o kristet martyrskap är idag meningslöst eftersom den katolska kyrkan från och med den första kristna kejsaren styrt Rom och nu präglat hela denna del av världen så länge att kyrkan själv blivit girig, korrupt och maktfullkomlig liksom en gång härskarna i antika Rom.

vi har nu själva bakom oss 500 år av kristen imperialism att begrunda och om vår fortsätta civilisation ens ska ha något med rubriken kristendom att göra.

därför finns inte längre någon ”sanning” att hämta i bibelns mer otidsenliga berättelser av verkliga skeenden. det som återstår av bibeln om den alls ska ha en framtida betydelse 2000 år efter dess tillkomst, är endast halten av mystik och frågan om denna ännu är en tillräcklig ingång till andlighet jämfört med världens övriga kontemplativa traditioner, eller en otillräcklig och därmed passé.

jag vet åtminstone ett samtida fall där den fortfarande varit tillräcklig, vilket förvånade mig starkt och det var nonduality-teologen Bernadette Roberts tolkningar av bibelns centrala gestalter, som dock skiljer sig så radikalt från det vi normalt kallar kristendom att det blir svårt att hålla kvar rubriken.

Jämför vad du säger med vad Kristi apostel säger, Rom 15:4:
"Ty allt som tidigare har skrivits är skrivet till vår undervisning, för att vi genom den uthållighet och tröst som Skrifterna ger skall bevara vårt hopp."

Undervisning, alltså inte mystiskt flum.
Citera
2019-10-01, 18:30
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
j...
Jämför vad 2 Tim 3:15-17 säger om Skriften med vad du skrev om Skriften:
"du känner från barndomen de heliga Skrifterna som kan göra dig vis, så att du blir frälst genom tron i Kristus Jesus. Hela Skriften är utandad av Gud och nyttig till undervisning, till bestraffning, till upprättelse och till fostran i rättfärdighet, för att gudsmänniskan skall bli fullt färdig, väl rustad för varje god gärning."
Citera
2019-10-01, 18:32
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredenJesus
Jag tror på Jesus Kristus, Den Levande Guden som sänder profeter vart och när Han viill.

jag passar mig för religiositet och religiösa andar som söker att förslava en i religiösa lagar, regler.

Jag tror på JESUS KRISTUS SOM SÖKER TILLBEDJARE I ANDE OCH SANNING - ATT DET ÄR VIKTIGARE ÄN NÅNSIN JUST NU.

https://www.youtube.com/watch?v=8O3HWuzn1Bo
https://www.youtube.com/watch?v=MBYT5iXmACE
https://www.youtube.com/watch?v=2WpVbeDmUN4
https://www.youtube.com/watch?v=xe97LSYSeIg

I Ande och Sanning, ja, men menar du att Mormons bok är Sanning? Ja eller nej?
Jag frågade om du tror på J. Smith, tycker det är en relevant fråga med tanke på vad du säger om Mormons bok.
Citera
2019-10-01, 18:36
Medlem
kvantlogiks avatar
Citat:
Mormons bok är Sanning? Ja eller nej?
Mormons bok är ungefär Sanning i klass som Bibeln. Ja.

Dina känslor avgör inte sanningen, hur mycket du än inbillat dig det.

Den enda anledning du har att undvika att svara de som vill diskutera sanningsanspråket med dig,
Är att du eventuellt skulle behöva erkänna att Bibeln är mättad med osanningar.
Citera
2019-10-01, 18:44
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Jesus Kristus är Vägen , Sanningen och Livet - ingen kommer till Fadern förutom genom Honom!
det har Han sagt genom mitt nyskapade hjärta 2013 btw, I EN STILLA OCH LÅG RÖST!
Menar du att vi ska tro på privatuppenbarelser som du menar dig ha haft?
Citera
2019-10-01, 18:44
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Jesus Kristus lär oss om hur vi ska få reda på Sanningen, genom att hålla Hans Bud av gudomlig kärlek och så ska Sanningen göra oss fria. om Sonen gör oss fria, så är vi verkligen fria!
Menar du att Sonen talar i Mormons bok?
Citera
2019-10-01, 18:50
Medlem
Krystofs avatar
Citat:
Jämför vad du säger med vad Kristi apostel säger, Rom 15:4:
"Ty allt som tidigare har skrivits är skrivet till vår undervisning, för att vi genom den uthållighet och tröst som Skrifterna ger skall bevara vårt hopp."

Undervisning, alltså inte mystiskt flum.

det hopp som omtalas här är värt lika mycket som din väntan att någon trycker 100 miljoner i händerna på dig nästa gång du kliver utanför din port om du rycker det ur sin historiska och kontemplativa kontext.

det verkar vara som att högoktanig bibelexeges är på återgång bland dagens bibelsprängda teologistudenter?

som jag minns det tolkade inte ens min farfars generation bibeln med samma fundamentalism och avsaknad av intuition som många gör på detta forum.

är det mötet med muslimer och deras fundamentalism i det moderna Sverige som får kristna att röra sig bakåt på fel sätt i sin egen tradition?
Citera
2019-10-01, 18:54
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
det hopp som omtalas här är värt lika mycket som din väntan att någon trycker 100 miljoner i händerna på dig nästa gång du kliver utanför din port om du rycker det ur sin historiska och kontemplativa kontext.

det verkar vara som att högoktanig bibelexeges är på återgång bland dagens bibelsprängda teologistudenter?

som jag minns det tolkade inte ens min farfars generation bibeln med samma fundamentalism och avsaknad av intuition som många gör på detta forum.

är det mötet med muslimer och deras fundamentalism i det moderna Sverige som får kristna att röra sig bakåt på fel sätt i sin egen tradition?
"Intuition", vad är det för tolkningsnyckel du talar om där. Att man ska tro, tala och lära om Skriften annorlunda än Jesus Kristus själv talade och lärde om den.

Pruta, fiffla, skämmas och flumma runt.
Not gonna happen on my watch.
Citera
2019-10-01, 18:56
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
...
Välkommen att bekanta dig med klassisk kristendom.
Citera
2019-10-01, 18:57
Bannlyst
Citat:
Menar du att Sonen talar i Mormons bok?
menar och menar... men när du ändå är inne på det så, visst lär Han kunna det. ve dem som begränsar Herren!

och btw, detta är citerat i boken vid titel: "imitation of Christ";

MY CHILD, renounce self and you shall find Me. Give up your own self-will, your possessions, and you shall always gain. For once you resign yourself irrevocably, greater grace will be given you.

--

When you look to creatures, the sight of the Creator is taken from you. Learn, therefore, to conquer yourself in all things for the sake of your Maker. Then will you be able to attain to divine knowledge.

---'

I am He Who in one moment so enlightens the humble mind that it comprehends more of eternal truth than could be learned by ten years in the schools. I

---
The voice of books is but a single voice, yet it does not teach all men alike, because I within them am the Teacher and the Truth, the Examiner of hearts, the Understander of thoughts, the Promoter of acts, distributing to each as I see fit.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in