Citat:
Dock, precis som du säger, finns det grader av störning och det är inte alls ovanligt att någon med borderline kan visa upp en normal och städad bild utåt mot vänner, familj och myndighetspersoner, men vara otroligt instabila privat. Du har rätt. Några blandar ihop psykisk ohälsa..med Borderline.
Du verkar veta vad det på riktigt innebär att ha en relation till en Borderline personlighet.
Det är toppar o dalar, och det är lätt att dras in i Borderline personers historier och deras förklaringar,
man börjar med att tycka synd om, och snart är man indragen i deras spännande bergodal-bane liv.
Det är som du säger lätt för en vuxen man att förstå att man får svedda vingar i deras närhet.
Men deras djur och barn, är totalt utlämnade för borderlines personens nycker.
Det finns självklart olika graderingar i hur pass gränslös personen är. Och där finns normalitet mixat med onormala reaktioner..
OM diagnosen är rätt o riktig på denna mamma så visst borde det ha funnits varningstecken angående barnets utveckling och hälsa.
Du verkar veta vad det på riktigt innebär att ha en relation till en Borderline personlighet.
Det är toppar o dalar, och det är lätt att dras in i Borderline personers historier och deras förklaringar,
man börjar med att tycka synd om, och snart är man indragen i deras spännande bergodal-bane liv.
Det är som du säger lätt för en vuxen man att förstå att man får svedda vingar i deras närhet.
Men deras djur och barn, är totalt utlämnade för borderlines personens nycker.
Det finns självklart olika graderingar i hur pass gränslös personen är. Och där finns normalitet mixat med onormala reaktioner..
OM diagnosen är rätt o riktig på denna mamma så visst borde det ha funnits varningstecken angående barnets utveckling och hälsa.
Har själv ett ex med diagnosen och hon kunde verkligen svänga från att skrika och gråta till att prata glatt och skämta med sina föräldrar på telefonen på bara några sekunder. Hade det inte varit för att hennes pappa frågade mig mycket om hur hon mådde hade ingen av hennes anhöriga vetat om hur hon mått.
Enda gången det egentligen brast publikt för henne var när hon skar upp sin handled, skickade bild till mig och la upp på Instagram efter. Men redan några timmar senare var masken på igen och hon kunde inte förstå varför folk vi kände reagerade på vad som hänt genom att bli oroliga eller hålla sig på avstånd. Det var som att hon hade blockerat minnet av vad som hänt bara timmar/dagar innan.
I just hennes fall har jag oroat mig en hel del över hur eventuella barn kommer fara, bland annat därför jag valde att lämna henne. Just för att jag tror att det skulle ta lång, lång tid innan omgivningen märker att något är väldigt fel.
Ett genomgående problem för människor med diagnosen är att de har problem att knyta an till andra, speciellt barn. Ofta blir relationerna väldigt intensiva och sidor som barn inte skall utsättas för kan komma fram. Dessutom är det redan for en vuxen (partner, vän, släkting) otroligt svårt att navigera sig igenom vredesutbrott hos en person med borderline - inte sällan är det så att vad du än säger eller gör hamnar mer olja på elden. Därför rekommenderar man anhöriga att dra sig undan och vänta tills utbrottet lagt sig.
Det är inte ovanligt att utbrotten mot en person i en BPD:ares närhet eskalerar mer och mer för varje gång, detta eftersom "målet" med utbrotten ofta är att skrämma eller väcka sympati hos personen till den grad att BPD:aren får som hen vill, samtidigt som det precis som vid ett missbruk krävs mer och mer för att få ur sig den dåliga känslan. Samma sak ser man också i situationer där våld utövas mot en person vid flera tillfällen (våld i hemmet, mobbning etc) - angreppen blir mer och mer våldsamma för att det inte längre "räcker" med en örfil eller knuff för att få offret att göra som man vill och för en själv att få ut all sin ilska.
Ni kan ju tänka er hur en fyraåring klarar sig i en sådan situation... Ensam med en mamma som han inte kan gå undan från, som triggas igång mer och mer av allt han gör, kanske har utövat våld mot honom tidigare, och nu till sist går ännu längre och slår ihjäl honom. Fruktansvärt och jag hoppas innerligt att hon inte får mildrat straff på grund av sina sjukdomar.
Senast redigerad av FlasherGordon 2019-10-01 kl. 14:56.
Senast redigerad av FlasherGordon 2019-10-01 kl. 14:56.