Citat:
Ursprungligen postat av
Vresrosen
Jag tar fram det sista inlägg jag gjorde i diskussionen i juli, och ingen har uppmärksammat att utan tidslinje, kan inte detta brott lösas. Polisen kan ha löst brottet delvis, ha olika aningar, men de har inget konkret som räcker till, för att detta ska leda till rättslig prövning. Polisen kan inte ens kan få till en indiciekedja om de inte har en korrekt tidslinje. Därför blir det ingen utpekad misstänkt.
I övrigt är alla teorier intressanta eftersom det handlar om folk med hög profil i norskt näringsliv, och om hur det kan gå.
Du har väl både rätt och fel... Det är ändå en hel del, kanske alla, som intresserar sig för det möjliga förloppet, och så fort man petar i det så framträder genast betydande begränsningar i tid och rum. Och detta är naturligt nog detsamma som ”tidslinjen”, eller jordmånen för den. Men du kan nog ha rätt i att en tidslinje är betydelsefull för ett åtal. Men jag tror inte en sådan behöver överdrivas till sin utförlighet. Rätta mig om jag har fel.
Utredningen lämnar oss dessutom utan inblick i några förhållanden med kraftig inverkan på tidslinjen. Vilket nödvändiggör eller framkallar en hel del spekulation. Det finns all anledning att tro att politiet vet betydligt mer, och dessutom har gott hopp om ett stundande åtal.
Med det sagt så vore det förstås intressant med konkretare fokus på vad som är rimligt och troligt givet de förutsättningar som polisen ger och antyder.
Jag är högst tveksam till att mordet skett på ’bortföringsdagen’, åtminstone efter kl 9, så då skulle fokus kanske ligga på annat, exv deduktion kring rimligaste förlopp. Men det är en hel del lösa trådar.
Hur pass detaljerad tidslinje anser du krävs? Och vad borde vi ventilera närmare?