Citat:
Ursprungligen postat av
Ajara
"Återfall". Hon HAR ätstörningar nu. Det stora huvudet till den lilla kroppen, är inte fråga om någon sen utveckling. Det är resultatet av en pågående självsvält. Trycker hon i sig bananer och annat inför fotografer är det bara för att lura i alla att hon har ett sunt förhållande till mat. Vet hur anorektiker manipulerar, det är en del av sjukdomen. Det är det jag ogillar så intensivt med detta spektakel. Flickan mår ju inte bra!
Till mig och några andra unga som stod bredvid oss, sa Greta att hon tyckte det var roligare att ge intervjuer än att äta.
Jag svarade då bestämt, att hon behövde äta för, att orka med de långa krävande intervjuerna. Motvilligt tog Greta då en stunds matpaus.
Flera gånger när jag var med henne åt hon faktiskt glädjande upp en halv portion veganskt färdiglagat.
Mitt intryck är att hon som många med ätstörningar, har lättare för att äta med ett förstående men bestämt sällskap som matstöd
Här hade jag en klar fördel av, att ha betydande erfarenhet i att tidigare vårdat någon med anorexi. Även som erfaren är det dock en utmaning att möta anorexipatienter, som du säger försöker den med anorexi ofta att manipulera sin omgivning, för att slippa äta.
Att någon med anorexi ofta äter mer och bättre ute är en välkänd iakttagelse, som bland annat MHE-kliniken tagit vara på. Där har man ofta gått ut med anorexipatienterna på restaurang, som en slags kombinerad miljö- och gruppterapi.