Citat:
Ursprungligen postat av
Raketforandringen
Alla kanske inte är menade att leva?! Varför är det en sådan självklarhet. Vissa är så själsligt utmattade och kämpat år med att komma till bukt med problemet men varken sinnesro eller genuin glädje finns. Många har tom en fin och stöttande familj, ett arbete att gå till och ett par vänner men allt som orkas med är jobbet för att nästan svimma i trappuppgången och somna på soffan. Det är ett helvete...
Ingen vill begå självmord, det är en sista utväg. Det är som de i World Trade Center som hoppade från fönstret. De ville ju inte hoppa, men elden slukade dem.
Ur ett samhällsperspektiv tycker jag att det hade varit förkastligt att tycka att det är "Ok" att vissa hoppar från fönstret. Det stora fokuset borde istället vara att försöka släcka branden. Sen får varje person själv avgöra om de vill hoppa eller inte, men ur ett samhällsperspektiv tycker jag att det aldrig ska uppmuntras (möjligen om man lider av extrem smärta p.g.a. kroniska sjukdomer t.ex. som är garanterat obotningsbara).
Det är ju inte förbjudet att ta livet av sig, men jag tycker aldrig det ska ses som något som är okej. Det är alltid en tragedi.