Citat:
Ursprungligen postat av
OzzieTheOwl
HD "går väl dubbelt " med en annan
sjuksköterska, menas det kanske?
Borde det inte vara så att hon ej får
dela/ handha läkemedel?
Ja, jag tänker också att hon går dubbelt med en annan sjuksköterska.
Men det är en otroligt stor skillnad om du går dubbelt på en arbetsplats för att du är ny på en avdelning, ny i jobbet eller dyl. Då handlar det om introduktion i ett jobb.
Den nya sjuksköterskan har sin legitimation, h*n är ansvarig för det hon gör (yrkesansvar), men kan be om stöd och hjälp inför de nya arbetsuppgifter som h*n ställs inför.
Här handlar det om att en annan anställd ska ha koll på att en misstänkt gör något vad? Något farligt?
Den arbetsuppgiften kan inte en kollega ha som ansvar inom sin anställning.
Därför tänker jag ändå att rubriceringen borde ha ändrats?
Ja, den sk "delegeringen" kanske handlar om att hon inte får handha medicineringen. Nu är detta ingen delegerad uppgift för sjuksköterskan, det ingår i en sjuksköterskas arbetsuppgifter. På en avdelning kanske det finns vissa arbetsuppgifter som vanligtvis är sjuksköterskans men kan delegeras nedåt. Men varför detta skulle fråntas HD, verkar underligt om hon själv får utföra dom.
Om man nu inte anser henne lämplig att hantera mediciner, hur kan man då låta henne vara bland patienter öht?
Jag tror att rubriceringen har ändrats om det stämmer att hon jobbar bland patienter. Annars blir jag undrandes...