Citat:
Frågan är hur många som tycker det är en bra idé att legalisera sexköp, med villkoren att det krävs licens för att få sälja sex och att det är skattepliktigt precis som för alla andra näringsidkare?
En licens som bara ges ut till personer som är kontrollerade för att minska risken att säljaren kommer må dåligt av att sälja sex. Grundkraven för licens skulle vara:
*Inga misstankar om trafficking
*Minst 25 år (Hjärnans konsekvenstänk är inte färdigutvecklat förrän vid 25)
*Ej missbrukare
*Ingen psykisk ohälsa
Utbudet av sexsäljare skulle minska rejält och priserna dubbleras, men det skulle vara lagligt och risken för att sexsäljaren mår dåligt skulle vara liten. Tycker du som är positiv till sexköp att det vore en bra idé? Om du inte tycker det, varför inte?
En licens som bara ges ut till personer som är kontrollerade för att minska risken att säljaren kommer må dåligt av att sälja sex. Grundkraven för licens skulle vara:
*Inga misstankar om trafficking
*Minst 25 år (Hjärnans konsekvenstänk är inte färdigutvecklat förrän vid 25)
*Ej missbrukare
*Ingen psykisk ohälsa
Utbudet av sexsäljare skulle minska rejält och priserna dubbleras, men det skulle vara lagligt och risken för att sexsäljaren mår dåligt skulle vara liten. Tycker du som är positiv till sexköp att det vore en bra idé? Om du inte tycker det, varför inte?
Det vore såklart bättre än nuvarande situation. Ålderskravet fattar jag dock inte - ska man heller inte få rösta, köra bil eller köpa alkohol innan 25 då?
I praktiken tror jag att ett licenssystem kopplat till ett antal kontroller skulle riskera bli hyfsat byråkratiskt och inskränkande i sig. Var drar du gränsen för missbruk? Hur många glas vin i veckan får den prostituerade dricka? Och vem kontrollerar? Hur avgör du den psykiska hälsan och var drar du gränsen?
I teorin vore det så klart önskvärt att sålla bort de som uppenbart prostituerar sig av fel anledningar - men om det ska fungera tror jag att det i så fall måste skötas på ett agnostiskt sätt med klara, tydliga och genomtänkta parametrar.
Låt mig ta ett kort exempel; säg att du definierar ”fri från missbruk” som att den prostituerade inte får ha vårdats för missbruk. Vilka incitament ger du då den prostituerade som börjar känna att han allt oftare tar ett par öl för många? Det som kommer att ske är att prostituerade undviker att söka vård för att inte förlora sin licens.