2019-09-30, 12:54
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverhesitate
Frågan är hur många som tycker det är en bra idé att legalisera sexköp, med villkoren att det krävs licens för att få sälja sex och att det är skattepliktigt precis som för alla andra näringsidkare?

En licens som bara ges ut till personer som är kontrollerade för att minska risken att säljaren kommer må dåligt av att sälja sex. Grundkraven för licens skulle vara:
*Inga misstankar om trafficking
*Minst 25 år (Hjärnans konsekvenstänk är inte färdigutvecklat förrän vid 25)
*Ej missbrukare
*Ingen psykisk ohälsa

Utbudet av sexsäljare skulle minska rejält och priserna dubbleras, men det skulle vara lagligt och risken för att sexsäljaren mår dåligt skulle vara liten. Tycker du som är positiv till sexköp att det vore en bra idé? Om du inte tycker det, varför inte?

Det vore såklart bättre än nuvarande situation. Ålderskravet fattar jag dock inte - ska man heller inte få rösta, köra bil eller köpa alkohol innan 25 då?

I praktiken tror jag att ett licenssystem kopplat till ett antal kontroller skulle riskera bli hyfsat byråkratiskt och inskränkande i sig. Var drar du gränsen för missbruk? Hur många glas vin i veckan får den prostituerade dricka? Och vem kontrollerar? Hur avgör du den psykiska hälsan och var drar du gränsen?

I teorin vore det så klart önskvärt att sålla bort de som uppenbart prostituerar sig av fel anledningar - men om det ska fungera tror jag att det i så fall måste skötas på ett agnostiskt sätt med klara, tydliga och genomtänkta parametrar.

Låt mig ta ett kort exempel; säg att du definierar ”fri från missbruk” som att den prostituerade inte får ha vårdats för missbruk. Vilka incitament ger du då den prostituerade som börjar känna att han allt oftare tar ett par öl för många? Det som kommer att ske är att prostituerade undviker att söka vård för att inte förlora sin licens.
Citera
2019-09-30, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverhesitate
Ditt förslag är alltså att släppa sexhandeln helt fri för att minska polisens och rättsstatens arbete?

Nej, ansvaret för att enbart köpa sex av en person som har licens ligger på köparen, naturligtvis skulle det fortfarande vara olagligt (och förslagsvis kostsamt) att köpa sex av någon som saknar licens.

Vitsen med licens skulle vara att säkerställa att det bara är personer som inte skulle må dåligt av det som skulle sälja lagligt sex, det skulle inte uppnås genom licens för köparen.

Likväl som polisen kontrollerar hastigheten och nykterheten på vägarna så kan de kontrollera om en person har licens för att sälja sex, och likväl som polisen nu sätter dit sexköpare så kan de sätta dit personer som köper olagligt sex. Skatteverket kontrollerar att skatter och avgifter betalas av andra företagare, så varför inte även när det gäller sexsäljare?

Nej, mitt "förslag" är sexköpslagen.
Det är fortfarande sexköpare samt hallickar och sextrafficking-folk som är problemet med prostitution. De är deras handlingar som ska vara olagliga, skambelagda, kontrollerade och synade i sömmarna och ingen annans.

Säg mig? Hur ska man kunna förhindra att nu ex. div sextrafficking handlare inte skaffar licenser till sina "varor"?

Bästa "licensen" för alla dessa män därute som nu månar så om att kvinnan, eller mannen ska vara där frivilligt är att inte betala för sex.

problemen som sexhandel ger är:

1) Våld. Prostitution tillhör ett av världens mest våldsutsatta yrken.
2) Utsatthet för kriminalitet. Slavhandel/ Trafficking är den näst mest lönsamma kriminella verksamheten i världen.
3) Psykiskt illamående hos sexsäljarna. Sälja sin kropp för andra att runka i, är inte något "normalt" eller nån form av sexuell "normal" läggning för just kivnnor som vissa verkar fantisera ihop.

Finns inget skäl att vi ska fortsätta ha ett samhälel där man ska tycka att köpa sex och därmed utsätta andra för ovan, skulle vara ok.

De tär inte "ok" att ha sex med någon som inte är lika sexuellt intresserad tillbaka.
Bara att lära sig.
Senast redigerad av Merapi 2019-09-30 kl. 13:37.
Citera
2019-09-30, 13:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Det vore såklart bättre än nuvarande situation. Ålderskravet fattar jag dock inte - ska man heller inte få rösta, köra bil eller köpa alkohol innan 25 då?

I praktiken tror jag att ett licenssystem kopplat till ett antal kontroller skulle riskera bli hyfsat byråkratiskt och inskränkande i sig. Var drar du gränsen för missbruk? Hur många glas vin i veckan får den prostituerade dricka? Och vem kontrollerar? Hur avgör du den psykiska hälsan och var drar du gränsen?

I teorin vore det så klart önskvärt att sålla bort de som uppenbart prostituerar sig av fel anledningar - men om det ska fungera tror jag att det i så fall måste skötas på ett agnostiskt sätt med klara, tydliga och genomtänkta parametrar.

Låt mig ta ett kort exempel; säg att du definierar ”fri från missbruk” som att den prostituerade inte får ha vårdats för missbruk. Vilka incitament ger du då den prostituerade som börjar känna att han allt oftare tar ett par öl för många? Det som kommer att ske är att prostituerade undviker att söka vård för att inte förlora sin licens.

Vad är det som är dåligt/sämre med den nuvarande situationen? Sexköpslagen som infördes 1999 verkar fungera och ha stort stöd i befolkningen.

Citat:
Antalet människor som utnyttjades i gatuprostitution i Sverige halverades 1999–2008.

Innan den svenska sexköpslagen trädde i kraft var förekomsten av gatuprostitution ungefär lika stor i Stockholm, Köpenhamn och Oslo. 2008 var antalet personer i gatuprostitution tre gånger så många i Köpenhamn och Oslo jämfört med i Stockholm.

Farhågan att gatuprostitutionen skulle gå under jord hade inte besannats. All prostitution behöver annonsering för att hitta kunder och om kunderna kan hitta den så kan även polisen det.

Prostitution via internet ökade i Sverige under perioden, men inte på grund av sexköpslagen, utan på grund av den ökade användningen av internet i allmänhet. Utredningen konstaterade att prostitution via internet var mycket mer utbredd i Danmark och Norge jämfört med i Sverige.

Den märkbara ökningen av prostitution i Danmark och Norge hade ingen motsvarighet i Sverige och det gick inte att se någon annan orsak än effekten av kriminaliseringen av sexköp.

Enligt Polismyndigheten (dåvarande Rikspolisstyrelsen) hade förbudet mot sexköp förhindrat etableringen av organiserad brottslighet i Sverige. Lagen hade fungerat som en barriär mot människohandel och hallickar i Sverige, och att slå mot köparna har varit väsentligt i arbetet med att hitta och lagföra fall av trafficking.

Innan lagen trädde i kraft var det många som var kritiska, men undersökningar som har gjorts efter 2009 visar att lagen har stöd av ca 70 procent av befolkningen. Förbudet mot sexköp har alltså både reducerat prostitutionen och haft en normerande effekt.

Utredningen kunde inte se att förbudet haft några negativa effekter för personer som befann sig i prostitution.

Man kunde dock se att resurserna till de rättsvårdande myndigheterna var avgörande för hur effektivt arbetet mot prostitution och människohandel kan bedrivas.

https://www.regeringen.se/artiklar/2016/10/den-svenska-sexkopslagen-har-varit-framgangsrik/

Den är ju inte perfekt, men vad jag kan se det bästa alternativet.
Citera
2019-09-30, 13:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Islam har rätt om kvinnor. Kan du inte läsa?

Afghanistan är muslimskt och ett av de absolut farligaste länderna för kvinnor.

Hur har Islam rätt om kvinnor? Jag blev också nyfiken på hur du tänker angående detta.
Citera
2019-09-30, 13:48
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Nej, mitt "förslag" är sexköpslagen.
Det är fortfarande sexköpare samt hallickar och sextrafficking-folk som är problemet med prostitution. De är deras handlingar som ska vara olagliga, skambelagda, kontrollerade och synade i sömmarna och ingen annans.

Så om jag som kvinna köper sex av en man ska det vara olagligt och skambelagt? Varför?

Citat:
Bästa "licensen" för alla dessa män därute som nu månar så om att kvinnan, eller mannen ska vara där frivilligt är att inte betala för sex.

Tvärtom. Om mannen inte är där frivilligt gör man honom en tjänst genom att till exempel ge en bra avsugning.

Citat:
3) Psykiskt illamående hos sexsäljarna. Sälja sin kropp för andra att runka i, är inte något "normalt" eller nån form av sexuell "normal" läggning för just kivnnor som vissa verkar fantisera ihop.

1) Så om en man säljer sin kropp för kvinnor att runka med... då är det inte en normal sexualitet?

2) Sen när är det upp till dig att bestämma vad som är en normal sexualitet?

3) Alla kvinnor tänder på att sälja sex. Den som säger annat ljuger.

Citat:
Finns inget skäl att vi ska fortsätta ha ett samhälel där man ska tycka att köpa sex och därmed utsätta andra för ovan, skulle vara ok.

Men nu finns det många kvinnor som inte känner sig "utsatta" av att ha sex med män. En del tycker att det är roligt.

Citat:
De tär inte "ok" att ha sex med någon som inte är lika sexuellt intresserad tillbaka.
Bara att lära sig.

Så när kommer du att protestera mot alla kvinnor som köper mäns kroppar för att runka med?
Citera
2019-09-30, 13:56
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Vad är det som är dåligt/sämre med den nuvarande situationen? Sexköpslagen som infördes 1999 verkar fungera och ha stort stöd i befolkningen.

https://www.regeringen.se/artiklar/2016/10/den-svenska-sexkopslagen-har-varit-framgangsrik/

Den är ju inte perfekt, men vad jag kan se det bästa alternativet.

1) Jag tycker också att det är bra för det leder till att män köper sex billigare utomlands där de får mer för pengarna.

2) Även om sexhandel var lagligt i Sverige skulle vi inte ha samma utbud som Tyskland eller Thailand. Så jag tror att många män och kvinnor skulle resa utomlands ändå.
Citera
2019-09-30, 13:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
Så om jag som kvinna köper sex av en man ska det vara olagligt och skambelagt? Varför?

Tvärtom. Om mannen inte är där frivilligt gör man honom en tjänst genom att till exempel ge en bra avsugning.

1) Så om en man säljer sin kropp för kvinnor att runka med... då är det inte en normal sexualitet?

2) Sen när är det upp till dig att bestämma vad som är en normal sexualitet?

3) Alla kvinnor tänder på att sälja sex. Den som säger annat ljuger.

Men nu finns det många kvinnor som inte känner sig "utsatta" av att ha sex med män. En del tycker att det är roligt.

Så när kommer du att protestera mot alla kvinnor som köper mäns kroppar för att runka med?

Fler killar än tjejer säljer sex:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/fler-unga-killar-an-tjejer-saljer-sex
Citera
2019-09-30, 13:58
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Fler killar än tjejer säljer sex:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/fler-unga-killar-an-tjejer-saljer-sex

Jag pratar om män som säljer sex till kvinnor. Förklara varför det ska vara olagligt och skambelagt.
Citera
2019-09-30, 14:00
Avslutad
Citat:
1) Jag tycker också att det är bra för det leder till att män köper sex billigare utomlands där de får mer för pengarna.

2) Även om sexhandel var lagligt i Sverige skulle vi inte ha samma utbud som Tyskland eller Thailand. Så jag tror att många män och kvinnor skulle resa utomlands ändå.

Jo jag tror hallickarna/kriminella nätverk försett marknaden här också.
Citera
2019-09-30, 14:03
Avslutad
Citat:
Jag pratar om män som säljer sex till kvinnor. Förklara varför det ska vara olagligt och skambelagt.

Tycker du att de kvinnor som köper manliga eskorter ska undantas från lagen?
Citera
2019-09-30, 14:07
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Jo jag tror hallickarna/kriminella nätverk försett marknaden här också.

1) Då kanske du också hade fått chansen att prova på det. Du hade iofs fått betala för det men det kan det vara värt.

2) Vill du sitta på hemmet när du är 80 år och ångra att du aldrig blev såld?

Citat:
Tycker du att de kvinnor som köper manliga eskorter ska undantas från lagen?

Jag ifrågasätter varför det är olagligt för kvinnor att betala män för sex.
Citera
2019-09-30, 14:13
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Vad är det som är dåligt/sämre med den nuvarande situationen?

Den kriminaliserar sex mellan samtyckande vuxna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in