2019-09-30, 02:43
Medlem
snoamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salxar
Vet att du inte vill ha något moln, men jag måste ändå rekommendera Play Music. Går att ladda upp 50k låtar gratis och sen kan man ladda ner dem till mobilen smärtfritt. Går att sortera på mängder av olika sätt.

Det var faktist det första jag tänkte på. Men hur fungerar det när man inte har tillgång till wifi eller 4g? Tex på långa flyg och så
Citera
2019-09-30, 02:53
Medlem
snoamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Om du vill ha 200 GB med musik på mobilen så föreslår jag att du skaffar en dedikerad musikspelare istället så slipper du bry dig om batteritid och utrymme på mobilen.

Det är ganska stor kvalitéskillnad på de billigare spelarna nuförtiden har jag märkt, den senaste jag köpte hade så dåligt ljud att jag bara använder den till ljudböcker men jag har sabbat ganska många de senaste året i tvättmaskinen för de är så små att jag missar dem.

Jag har lekt med tanken. Det vore ju dock smidigt att ha allt på en och samma device.

Vilka musikspelare har du erfarenhet av? Jag saknar iPod classic grovt.
Senast redigerad av snoamer 2019-09-30 kl. 02:58.
Citera
2019-09-30, 02:56
Medlem
snoamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dubbeltrast
Absolut enklaste måste vara att lägga alla låtarna på ett microSD kort och sen stoppa in kortet i telefonen.

Säkert en dum fråga för många andra, men kan man sortera i olika mappar då eller måste allt ligga på ett och samma ställe för att komma åt med en mediaspelare?

Isf skulle man ju kunna sortera i mappar istället för spellistor...
Citera
2019-09-30, 03:12
Medlem
MrLevaLivets avatar
Själv pluggar jag bara i telefonen i USB-porten, telefonen blir som en extern hårddisk i filhanteraren, bara kopiera över låtarna. Som spelare använder jag en medföljande app som kort och gott heter "Musik" där jag gjort spellistor. Har en Huawei P20 Pro. Skitbra ljud. Annars är det ju bara att ladda ned vilken musikspelare som helst. Hade Samsung tidigare, där använde jag den mediaspelaren som var förinstallerad, kopierade från datorn på samma sätt. Inga konstigheter.

Edit: Ser nu att låtarna kan presenteras och sorteras under:
Låtar
Artister
Album
Mappar

Förjävla bra må jag säga. Men det klarar säkert de flesta spelare.
Senast redigerad av MrLevaLivet 2019-09-30 kl. 03:25.
Citera
2019-09-30, 07:14
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snoamer
Vilka musikspelare har du erfarenhet av? Jag saknar iPod classic grovt.

Rätt många vid det här laget men jag rekommenderar inte de billigaste sorterna. Vet inte hur många som finns kvar på marknaden heller, en av mina favoriter var iRiver vilken jag inte sett på länge. Cowon iAudio är helt OK.
Citera
2019-09-30, 08:49
Medlem
SuperPuttes avatar
Citat:
Säkert en dum fråga för många andra, men kan man sortera i olika mappar då eller måste allt ligga på ett och samma ställe för att komma åt med en mediaspelare?

Isf skulle man ju kunna sortera i mappar istället för spellistor...
Den musikapp jag använder sedan flera år tillbaka klarar det. Neutron.
Väldigt rörigt interface (a la 80-tal), men tonvis med inställningar. Jag gick efter ljudkvaliteten då jag valde Neutron, skulle tro att denna app fortfrande ligger i absoluta toppskicket.

Är du beredd att roota din telefon också, så kan du använda Viper4Android. Det är en equlizer, den bästa enligt mig med ett otal presets du kan ladda med.

Överföringen gör du som andra sagt till dig enklast via usb-kabel mellan dator och telefon. En lite ballare filöverföring utan kabel är FileZilla.
Citera
2019-09-30, 13:06
Medlem
salxars avatar
Citat:
Det var faktist det första jag tänkte på. Men hur fungerar det när man inte har tillgång till wifi eller 4g? Tex på långa flyg och så
Då kan du med ett par enkla knapptryck ladda ner låtarna till mobilen.
Citera
2019-09-30, 13:41
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Själv pluggar jag bara i telefonen i USB-porten, telefonen blir som en extern hårddisk i filhanteraren, bara kopiera över låtarna. Som spelare använder jag en medföljande app som kort och gott heter "Musik" där jag gjort spellistor. Har en Huawei P20 Pro. Skitbra ljud. Annars är det ju bara att ladda ned vilken musikspelare som helst. Hade Samsung tidigare, där använde jag den mediaspelaren som var förinstallerad, kopierade från datorn på samma sätt. Inga konstigheter.

Tror Huawei har blockerat det på sin nyare programvara, ska inte gå att kopiera över filer till telefonen utan Huaweis egna programvara vilken jag inte vill installera av diverse säkerhetsrelaterade anledningar.

Jag vet att det gick tidigare men har du Win10 ska det nog inte gå på nyaste telefon-firmwaren.
Citera
2019-09-30, 15:09
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Tror Huawei har blockerat det på sin nyare programvara, ska inte gå att kopiera över filer till telefonen utan Huaweis egna programvara vilken jag inte vill installera av diverse säkerhetsrelaterade anledningar.

Jag vet att det gick tidigare men har du Win10 ska det nog inte gå på nyaste telefon-firmwaren.

Du har rätt, testade, allt uppdaterat. Verktyget heter HiSuite. Grafiskt verktyg. Orsaken att jag missade det var att jag inte använder det, stänger ned det. Telefonen finns även som ikon i filhanteraren/utforskaren så jag drar och kopierar som the old days.
Citera
2019-10-09, 01:37
Medlem
snoamers avatar
Tänkte uppdatera tråden lite och säga att jag testat Google Play Music.

Tjänsten i sig är helt okej - om man inte har mycket musik.

För det första var det för mig ganska krångligt att få det att fungera, samt att alla låtar inte synkas av någon anledning vilket jag inte kan hitta svar på. Är samma format som de flesta låtar som flyttades. För det andra så är allting VÄLDIGT grötigt. Mina spellistor som var så prydligt sorterade radade istället upp allting efter låtar, artist eller album. Dessutom finns det ingen "listvy". Allt får man scrolla ner i större block, vilket är väldigt opraktiskt när man sitter med över 100 GB musik. Man kan ju iof "snabbscrolla" via bokstav. Men det blir ändå väldigt opraktiskt.

Det är ju annars ganska smidig tjänst, de är generösa med antal musik man kan ha i "molnet" helt gratis.

Men inget att rekommendera för någon som vill slippa molntjänst (ladda ner för att lyssna offline fungerar heller inte som det ska med alla låtar (fast det är samma format).

Skulle inte rekommendera om du har mycket musik.
Citera
2019-10-09, 01:41
Medlem
Spud-boys avatar
Personligen, så har jag alltid använt en MicroSD-USB-Adapter och sonika lagt in de mp3 jag vill ha på lurens externa minne(alltså micro-kortet, i luren) in på en "Musik" app på Micro-kortet, genom datorn.. Inte lika smooth som att plugga in luren direkt i datorn (vilket jag förstått nu funkar mycket enklare och är native i Win 10, right? Jag har fått den uppfattningne, men ändock inte testat gjort det i win 10 än).

Citat:
Ursprungligen postat av SuperPutte
Den musikapp jag använder sedan flera år tillbaka klarar det. Neutron.
Väldigt rörigt interface (a la 80-tal), men tonvis med inställningar. Jag gick efter ljudkvaliteten då jag valde Neutron, skulle tro att denna app fortfrande ligger i absoluta toppskicket.

Neutron är finemang! Det var, turligt nog, den första musik-appen jag provade på androiden, och jag gillade/gillar den skarpt, och köpte den (till en mycket rimlig kostnad).. Neutron uppfyllde vad jag sökte..
Senast redigerad av Spud-boy 2019-10-09 kl. 01:51.
Citera
2019-10-09, 01:50
Medlem
Spud-boys avatar
Fel-post
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in