2019-09-29, 03:08
Medlem
snoamers avatar
Jag är iPhone användare sen så länge jag kan minnas, och det jag använder mest är itunes. Nu känner jag för att gå över till android med den nya Samsung, men funderar först hur det fungerar med musik på android?

OBS jag vill inte använda något "cloud" from google play eller liknande. Jag har rätt mycket musik. Mestadels klassisk musik som jag fått av andra samt rippat från CD skivor. Mycket har jag även köpt från itunes. Annat som inte gått att köpa har jag snott från youtube. Vi snackar över 200 GB.

Vad använder ni? Helst vill jag ha något som är lika fint och prydligt som itunes, och lätt att sortera allt via spellistor.

Tipsa gärna om saker ni har erfarenhet med, alltså inte något ni bara känner till. Som sagt, inget "cloud" skit.
Citera
2019-09-29, 04:10
Bannlyst
Håller folk fortfarande på med det? Bluetooth är väl enklast men tar en stund då detta slött.

Ett tips är använda Spotify istället, kostar en liten slant med helt klart värt det. Finns massor av klassisk musik där, absolut mer än dina "fjuttiga" 200gig.
Citera
2019-09-29, 04:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ReallyNigga
Dom flesta filöverföringsapparna använder wifi 5ghz-bandet, det går undan.
ok, ja då kan TS använda det men tycker fortfarande Spotify är så lätt värt det även om man får betala en slant och det tar ju heller ingen plats på telefonen då musiken streamas.
Citera
2019-09-29, 05:04
Medlem
snoamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReallyNigga
Pushbullet är bra eller Airdroid eller Shareit.

Testa dom tre utvärdera och välj den du tycker är bäst.

Tack! Ska kolla upp detta.
Citera
2019-09-29, 05:08
Medlem
snoamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxVSydow
Håller folk fortfarande på med det? Bluetooth är väl enklast men tar en stund då detta slött.

Ett tips är använda Spotify istället, kostar en liten slant med helt klart värt det. Finns massor av klassisk musik där, absolut mer än dina "fjuttiga" 200gig.

När man är riktigt insatt och kräsen i klassisk musik som jag är, så går det inte med Spotify. Jag nöjer mig inte bara med ett verknamn + kompositör + orkester. Jag föredrar specifika orkestrar/artister för specifika verk spelade specifika år. Det mesta finns inte på Spotify. Kanske finns det mer än det jag har på Spotify, men det är ändå inget jag vill lyssna på. Jag har liksom sparat ihop mina favorit "recordings" sen 2001. Det mesta av detta är även inspelade live konserter som inte ens finns att köpa någonstans.

Nu kanske du förstår min "anti-spotify".

Visst vore det enklare, men nu är det inte det jag frågar om här.
Citera
2019-09-29, 07:07
Medlem
pelegrins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snoamer
[...]
Vi snackar över 200 GB.

Vad använder ni? Helst vill jag ha något som är lika fint och prydligt som itunes, och lätt att sortera allt via spellistor.

Tipsa gärna om saker ni har erfarenhet med, alltså inte något ni bara känner till. Som sagt, inget "cloud" skit.
Det är nog ganska troligt att jag missförstår nu, men jag tycker att det är två separata saker som det handlar om:
Dels vill du kopiera de 200GB musik som du har i datorn till telefonen och sedan, när det är överkopierat, vill du lyssna på musiken.

Du gör förstås som du vill, men om jag skulle göra detta så skulle jag kopiera med en USB-sladd. Koppla ihop datorn och telefonen med en sladd som klarar USB3, då går det på någon enstaka minut.
Telefonen syns i datorn på samma sätt som ett USB-minne, med hela mappstrukturen. Det är bara att kopiera. Det medföljde nog någon USB-sladd när du köpte telefonen, använd den.

För att lyssna på musiken, när den är överkopierad, skulle jag välja WinAmp. Det finns på https://winamp.en.softonic.com/android

Det finns säkert både modernare och hippare saker, men detta är alltså hur just jag skulle ha gjort.
Citera
2019-09-29, 09:42
Medlem
yz44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pelegrin
Det är nog ganska troligt att jag missförstår nu, men jag tycker att det är två separata saker som det handlar om:
Dels vill du kopiera de 200GB musik som du har i datorn till telefonen och sedan, när det är överkopierat, vill du lyssna på musiken.

Du gör förstås som du vill, men om jag skulle göra detta så skulle jag kopiera med en USB-sladd. Koppla ihop datorn och telefonen med en sladd som klarar USB3, då går det på någon enstaka minut.
Telefonen syns i datorn på samma sätt som ett USB-minne, med hela mappstrukturen. Det är bara att kopiera. Det medföljde nog någon USB-sladd när du köpte telefonen, använd den.

För att lyssna på musiken, när den är överkopierad, skulle jag välja WinAmp. Det finns på https://winamp.en.softonic.com/android

Det finns säkert både modernare och hippare saker, men detta är alltså hur just jag skulle ha gjort.
Precis, gör det inte krångligare än vad det är.

OnT: utforskaren + valfri spelare
Citera
2019-09-29, 21:29
Medlem
snoamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pelegrin

Det är precis så jag menar. Från datorn direkt till telefonen.

Jag har för mig att jag testade WinAmp, för några år sen när jag provade en android telefon. Vad jag kan minnas var att det inte fanns möjlighet att sortera via spellistor eller liknande och att hela mitt stora bibliotek var huller om buller. Men jag kan ha fel och tänka på något annat program. Jag ska kolla in WinAmp. Tack för tipset
Citera
2019-09-29, 21:30
Medlem
snoamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Precis, gör det inte krångligare än vad det är.

OnT: utforskaren + valfri spelare

Det är just enkla lösningar jag sökte efter. Däremot var det ju nu olika spelare osv som jag ville ha tips om.
Citera
2019-09-29, 21:36
Medlem
salxars avatar
Vet att du inte vill ha något moln, men jag måste ändå rekommendera Play Music. Går att ladda upp 50k låtar gratis och sen kan man ladda ner dem till mobilen smärtfritt. Går att sortera på mängder av olika sätt.
Citera
2019-09-29, 21:42
Medlem
Melange5738s avatar
Om du vill ha 200 GB med musik på mobilen så föreslår jag att du skaffar en dedikerad musikspelare istället så slipper du bry dig om batteritid och utrymme på mobilen.

Det är ganska stor kvalitéskillnad på de billigare spelarna nuförtiden har jag märkt, den senaste jag köpte hade så dåligt ljud att jag bara använder den till ljudböcker men jag har sabbat ganska många de senaste året i tvättmaskinen för de är så små att jag missar dem.
Citera
2019-09-29, 21:58
Medlem
Dubbeltrasts avatar
Absolut enklaste måste vara att lägga alla låtarna på ett microSD kort och sen stoppa in kortet i telefonen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in