2019-09-30, 12:46
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fr33r1d3
HD's maniska burkletande är väl helt enkelt ett sätt att fly från vardagen. Att kunna tänka på något annat.

Vem ska ta ansvar för allt det vardagliga nu när barnens pappa är inburad?
Förstår inte hur HD hinner och orkar ränna efter burkar och fly från sin verklighet som den ser ut just nu!
Citera
2019-09-30, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Vem ska ta ansvar för allt det vardagliga nu när barnens pappa är inburad?
Förstår inte hur HD hinner och orkar ränna efter burkar och fly från sin verklighet som den ser ut just nu!
Det ÄR märkligt. Jag har haft småbarn själv, och ensam förälder, inte fan hade jag tid att ens gå till gymmet. För att inte tala om att jaga burkar hela dagarna. Jobbar hon inte? (Har inte så stor koll på personerna här måste jag säga). Hur gamla är barnen? Är de i tonåren så är de nog tacksamma för egen tid - men är de små så börjar jag undra.
Citera
2019-09-30, 13:09
Medlem
Döttrarna till de för mord misstänkta föräldrarna är 13 och 15 år. Socialtjänsten ser nog till att de är väl omhändertagna under rådande situation.
Citera
2019-09-30, 13:12
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Du får det att låta som att jag skulle ha sagt något annat?
Det verkar som helt har fastnat i denna fråga om genus. Vet inte vad du pratar om när du refererar till "vandrande dildos" mm.
Det handlar väl om vilka som fattar besluten här, och om vad de har för kompetens och omdöme. Dessutom är det aldrig bra med en strikt enkönad grupp som det alltså verkar kunna vara fråga om här. Domaren Ulla Gustavsson har också gjort uttalanden bl.a. om muslimer och könsmaktsordning på ett sätt som kan uppfattas som olämpligt.

Du skrev själv att Ulla Gustavssons omdömeslösa uttalande skulle göra dig otrygg i en rättssal, och Oisin Cantwell på Aftonbladet skrev att hennes svammel rubbar tilltron till Sveriges domstolar. Jag har också sett att flera andra här, bl.a. Reimer, har reagerat på det här.

Citat:
Jag litar på rättsväsendet i stort och i frågan om SDs häktning har nu flera olika personer varit med om att häkta, avslå häktningsöverklagandet och omhäkta.

Det i sig talar väl om att det finns bevisning som talar för att misstanke och häktning på sannolika är riktiga beslut.
Att det är flera som har varit med är i sig ingen garanti för att det blir bra beslut, men det är ju alltid bra om det inte bara är två-tre stycken som stänger in sig och är väldigt hemliga. Sedan är det säkert bra om det är en blandning av människor med lite olika bakgrund och perspektiv också, och det var väl därför jag tyckte att det var hoppingivande att läsa att just rådmannen Jens Lindborg var den som fattade det senaste beslutet här, det om omhäktning. Sedan har jag sett att den här uppgiften om Lindborgs medverkan nu har ifrågasatts av andra, och det kanske vore bra om det kunde gå att få den bekräftad. Har inte sett någonting i media om det.
Senast redigerad av Draifos 2019-09-30 kl. 13:18.
Citera
2019-09-30, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det handlar väl om vilka som fattar besluten här, och om vad de har för kompetens och omdöme. Dessutom är det aldrig bra med en strikt enkönad grupp som det alltså verkar kunna vara fråga om här. Domaren Ulla Gustavsson har också gjort uttalanden bl.a. om muslimer och könsmaktsordning på ett sätt som kan uppfattas som olämpligt.

Du skrev själv att Ulla Gustavssons omdömeslösa uttalande skulle göra dig otrygg i en rättssal, och Oisin Cantwell på Aftonbladet skrev att hennes svammel rubbar tilltron till Sveriges domstolar. Jag har också sett att flera andra här, bl.a. Reimer, har reagerat på det här.

Att det är flera som har varit med är i sig ingen garanti för att det blir bra beslut, men det är ju alltid bra om det inte bara är två-tre stycken som stänger in sig och är väldigt hemliga. Sedan är det säkert bra om det är en blandning av människor med lite olika bakgrund och perspektiv också, och det var väl därför jag tyckte att det var hoppingivande att läsa att just rådmannen Jens Lindborg var den som fattade det senaste beslutet här, det om omhäktning. Sedan har jag sett att den här uppgiften om Lindborgs medverkan nu har ifrågasatts av andra, och det kanske vore bra om det kunde gå att få den bekräftad. Har inte sett någonting i media om det.
Vad exakt har Ulla Gustavsson sagt om muslimer?
Citera
2019-09-30, 14:11
Medlem
Citat:
Det är verkligen helt obegripligt för mig som utomstående.
För dig som känner dessa?

Jag funderar på vad HD säger till de människor som hon umgås med?

Oavsett vilka av nedanstående alternativ som är aktuella känns allt bara så konstigt:

- Är hon oskyldig och tycker att det är skönt att SD är där han är? Och att hon nu vågar hoppas på att hon slipper honom?

- Eller är hon skyldig, till något mindre eller bara anat?

- Eller har hon vetat, varit delaktig på något sätt eller värre mördat själv?

Tillägg:
Tycker möjligen att hon ser mer avspänd ut på bilden i Eskilstuna. Leendet inte ser lika stelt ut. Mer värme i ögonen.

Ja exakt, visst vill man vara en fluga i skogen Och frågar "vännerna" någonting eller låtsas dom som ingenting? Så himla märklit allting.

Är det någon som vet om HD börjat jobba igen? Det var någon i tråden som ifrågasatte om hon fick lov att arbeta som sjuksköterska sålänge hon är delgiven som misstänkt GM...?
Citera
2019-09-30, 14:12
Medlem
notknapparens avatar
Aftonbladet:
Intressant läsning.

"EN TIOÅRIG GRANSKNING.
Varje månad dödas minst en kvinna i Sverige av en man hon älskat, litat på och i många fall fått barn med.
Nu har vi hela bilden.

| KVINNORNA | BARNEN SOM BLEV KVAR | MÄNNEN SOM DÖDAR |
Unik databas: 299 dödade kvinnor"

"Varningssignaler är vanliga. Kvinnorna har sökt hjälp i vården och hos socialtjänst, polis och andra myndigheter. Vi har upprepade gånger granskat haverier som lett fram till att kvinnan dödats, fast hon bett om hjälp."

"Hittills har 246 barn under arton år förlorat sin mamma i ett mord eller dråp under 2000-talet. 92 barn var hemma, 51 barn såg mordet. Minst sju barn hittade sin mamma. För de flesta barnen var det pappa som dödade mamma. 2013 granskade vi sveken mot barnen som blev kvar. Vi följde upp granskningen 2018."

"Granskningen av männen som dödar visar att även de hade omfattande myndighetskontakter innan mordet. Vården, socialtjänsten, polisen och Kriminalvården kände till deras våldsamhet, svartsjuka och att de inte accepterade att bli lämnade."

https://dodadekvinnor.story.aftonbladet.se/
Citera
2019-09-30, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av izzisbell
Ja exakt, visst vill man vara en fluga i skogen Och frågar "vännerna" någonting eller låtsas dom som ingenting? Så himla märklit allting.

Är det någon som vet om HD börjat jobba igen? Det var någon i tråden som ifrågasatte om hon fick lov att arbeta som sjuksköterska sålänge hon är delgiven som misstänkt GM...?

Ja HD har fått börja arbeta igen, men hon har inte delegerings rätt och en annan följer med henne hela tiden...
Själv har jag svårt att se att en mordmisstänkt sjuksköterska får lov att arbeta. Blir hon fälld för mord eller delaktighet förmodar jag att hennes legitimation dras in.
Citera
2019-09-30, 14:36
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Ja HD har fått börja arbeta igen, men hon har inte delegerings rätt och en annan följer med henne hela tiden...
Själv har jag svårt att se att en mordmisstänkt sjuksköterska får lov att arbeta. Blir hon fälld för mord eller delaktighet förmodar jag att hennes legitimation dras in.

Ja, en ssk utan delegeringsrätt är värdelös och ingen ssk längre. Det måste vara en kortsiktig temporär lösning medan hon är misstänkt.

Blir hon fälld för mord får hon nog räkna sig som lyckligt lottad om hon får en tjänst som vårdbiträde.
Citera
2019-09-30, 14:44
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Ja, det låter lite konstigt om misstanke fortfarande gäller misstanke om mord?
Kan rubriceringen ha ändrats? Till skyddande av brottsling eller liknade?

Det blir underligt att arbeta med patienter samtidigt som hon har någon som följer henne hela tiden?

Funderar på:

- Då verkar det ju som att man inte "litar på henne" fullt ut. Hur kan man då låta en person jobba då?
- Den person som följer henne. Vilket ansvar har den personen?
Det kan knappast ingå i en sjukvårdsanställd persons yrkesroll/anställning att agera "vakt", ansvara för vad en misstänkt (ev mördare?) kan göra?

Sedan fattar jag inte vilka delegeringsuppgifter det kan handla om, och varför hon inte får delegera?

Arrangemanget låter konstigt hemsnickrat.
Citera
2019-09-30, 14:45
Medlem
Citat:
Okej.
Du vet inte var hon bor någonstans nu då?
För hennes bostad är väl avspärrad ännu.
Ja legitimation borde väl dras in om hon blir fälld.
Citera
2019-09-30, 14:53
Medlem
Philomenas avatar
Citat:

Vilka är dina tankar om övriga i det s k Järngängets inblandning nu?

Tänker på i relation till att Hiding gått ut med att inga fler än SD och HD är misstänkta. Jag får inte ihop deras agerande med att de ska vara helt oskyldiga. Man får intrycket via tråden att de i det närmaste uppfört sig som om de velat beskydda Ds. Tror du att Honan kan vara något på spåren och att LW blivit ett hot inte bara för Ds konstiga relation utan även mot fuskande/fifflande geocachare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in