2019-09-29, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ormsaltaren
Men finns ju frågetecken kring hans story, som exempelvis att båten han påstod sig dyka ifrån inte var loggad på platsen.

Vem vet, kanske har han fått betalt för att ljuga? Kanske har han intresse av att det inleds en ny utredning?

Jag säger inte att han ljuger, absolut inte. Men jag önskade bara att han hade någonting som styrkte hans story.

Något långsökt nu men kan ju vara de som vill hålla sanningen dold som ser till att han får uppmärksamhet och ljuger, så att man enkelt kan peka på honom och på så sätt hävda att alla vi som vill ha sanningen är idioter som honom?
Citera
2019-09-29, 23:07
Medlem
BeatriceCencis avatar
Vad jag förstått så bevakas platsen för Estonias förlisning ständigt sedan katastrofen 1994. Vad har detta kostat, och vad motiverar man denna åtgärd med? Gravfriden verkar i mitt tycke vara ett luddigt skäl eftersom det är ett enormt företag för kvalificerade yrkesmän att dyka där och de kan ju ändå inte stoppa utländska expeditioner från länder som inte skrivit under avtalet om gravfrid.
Citera
2019-09-30, 00:04
Medlem
Case closed ?

https://www.youtube.com/watch?v=1aA_WGrU-as
https://www.youtube.com/watch?v=VKQXacJR2U0
https://www.youtube.com/watch?v=pKvX_r84dJI
Citera
2019-09-30, 00:08
Medlem
En fråga ang bogvisiret.
Varför har den en buckla???
Citera
2019-09-30, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johkv637
Såg den idag, har följt denna fråga länge, Han är ju en rätthaverist,,

Jag var ett litet barn när förlisningen skedde så Estonia katastrofen är väl lite före min tid vill jag våga påstå men något är verkligen fuffens här, den intervjun och att en av överlevarna på Sveriges Radio sade själv att hon såg ett militärt fartyg leverera något till Estonia M/S den dagen hon skulle åka med på båten.
Citera
2019-09-30, 01:28
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RosaRosaRosaRosa
Får du ut något särskilt av att sprida lögner/myter om Estoniakatastrofen?

Att vädret var hårt är inget du kan fantisera bort. Läs rapporten, länk nedan. Det var 18-20 m/s på platsen vid olyckstillfället (radiovarning för 20-25 m/s under natten) och flera vittnen uppgav att de innan midnatt var tvungna att lägga sig i hytterna för att det knappt gick stå upp samt att föremål flög omkring. Den signifikanta våghöjden var ca 4 meter och enskilda vågor betydligt högre (7-8 meter), vilket är ovanligt i Östersjön och räknas som svår sjögång. Fartyget hade mött så kraftiga vågor bara två gånger och under mindre än 20 timmar hela sin livstid på 14 år.

Ditt inlägg är riktat till en helt annan skribent i denna tråd men jag vill ändå inflika att det var en fruktansvärt hård blåst samma natt som Estonia gick till havets botten, iallafall ett par mil norr om Nynäshamn vid kusten. Inte ens under orkanen Gudrun 2005 så har jag upplevt samma vindstyrka. Blev inte direkt förvånad när man fick höra talas om katastrofens omfattning senare under dagen.
Citera
2019-09-30, 01:30
Medlem
browneyes avatar
Vilket är filmmaterialet som Anér fått tag i? Finns det tillgängligt i sin helhet någonstans?
Citera
2019-09-30, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Hålen kommer nog från vrakplundrare, andra dykare.
Så dem här vrakplundrarna sprängde innefrån då menar du? Efter som metallen buktar UTÅT och inte innåt, vilket isåfall borde vara fallet?
Citera
2019-09-30, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RosaRosaRosaRosa
Får du ut något särskilt av att sprida lögner/myter om Estoniakatastrofen?

Att vädret var hårt är inget du kan fantisera bort. Läs rapporten, länk nedan. Det var 18-20 m/s på platsen vid olyckstillfället (radiovarning för 20-25 m/s under natten) och flera vittnen uppgav att de innan midnatt var tvungna att lägga sig i hytterna för att det knappt gick stå upp samt att föremål flög omkring. Den signifikanta våghöjden var ca 4 meter och enskilda vågor betydligt högre (7-8 meter), vilket är ovanligt i Östersjön och räknas som svår sjögång. Fartyget hade mött så kraftiga vågor bara två gånger och under mindre än 20 timmar hela sin livstid på 14 år.

Då kan du själv bedöma om 15 knop var lagom fart. Estonias fart finns inte registrerad, men har av kommissionen uppskattats till 15 knop vid olyckstillfället.

Om Låsanordningarna (s. 194).
”Kommissionen drar slutsatsen att de största krafterna som genererats av våg- laster under de rådande förhållandena var högre än infästningarnas kombinerade hållfasthet och sålunda förorsakade deras sönderbrytning och därefter förlusten av visiret.”

Således klart! Ytterligare ”mystiska” förklaringar är överflödiga. Varken Israeler eller bomber behövs för att förklara händelsen. Läs rapporten om du på allvar är intresserad av sanningen.

https://www.havkom.se/assets/default/Estonia_JAICrapport_Sv.pdf

https://svenska.yle.fi/artikel/2014/09/27/mayday-estonia-den-sista-timmen

Ain-Alar Juhanson som överlevde olyckan säger i det estniska tv-programmet Suud puhtaks att han såg att rampen till bildäcket på Estonia fortfarande var på plats när han räddade sig från fartyget.

– I haverikommissionens slutrapport finns inte Ain-Alar Juhansons vittnesmål med eftersom de inte passade in i den version parterna hade kommit överens om, sade en kritisk Kurm som satt bredvid Juhanson i tv-studion.

Estlands regering gjorde under åren 2005 till 2009 en utredning som skulle syna den officiella haverirapporten från år 1997, och utredningens chef Margus Kurm säger att resultatet var entydigt; den officiella haverirapporten var inte trovärdig. Även andra uppseendeväckande vittnesmål stärker den bilden.

Endast svenska goyms som tror på den officiella versionen, samma goyms som tror på officiella world trade center rapporten
Citera
2019-09-30, 02:33
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Ditt inlägg är riktat till en helt annan skribent i denna tråd men jag vill ändå inflika att det var en fruktansvärt hård blåst samma natt som Estonia gick till havets botten, iallafall ett par mil norr om Nynäshamn vid kusten. Inte ens under orkanen Gudrun 2005 så har jag upplevt samma vindstyrka. Blev inte direkt förvånad när man fick höra talas om katastrofens omfattning senare under dagen.

Det blev storm senare under natten, några timmar efter att Estonia sjunkit. Innan dess varierar siffrorna mellan 12 och 20 m/s, vilket inte är särskilt anmärkningsvärt.
Citera
2019-09-30, 02:49
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Hålen kommer nog från vrakplundrare, andra dykare.

"vrakplundrare"
Skämtar du? Det var en passagerarfärja, inte ett skepp fullastat med guld.

Hålet var dessutom gjort från insidan, enligt dykaren som undersökte vraket.
Citera
2019-09-30, 05:19
Medlem
Om en sån socialdemokrat som Kent Härstedt kräver ny utredning så kan man inte avfärda alla som vill ha ny utredning som konspiratörer!!!

https://www.youtube.com/watch?v=Xzq5NjOOtHw
Senast redigerad av Tellusstar 2019-09-30 kl. 05:23. Anledning: redigera
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in