2019-09-23, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evildancer
Nej, jag är inte autistisk.
Jag tycker bara att hela serien verkar vara riggad. Såklart så förstår jag att det inte går att genomföra såsom om det vore på riktigt. Men det är alldeles för mycket "uppstyrt" och av den anledningen kanske kan skulle struntat i att producera serien från första början. Man skulle enligt programbeskrivningen få en inblick i hur polisen arbetar men i själva verket är allt upplagt och uppstyrt, vilket inte gör det trovärdigt.

Jag tycker tjuvarna själva skulle fått välja hur de ska göra och agera och inte få instruktioner av producenterna att de ska spendera pengar t ex. Det är ju precis som du skriver ett spel, men då borde man ju få göra så gott man kan för att vinna och ha sin egen strategi. T ex gömma pengarna på ett säkert ställe utanför hemmet eller arbetet, inte röra pengarna överhuvudtaget och leva sitt liv som vanligt. Då kanske det blivit en större utmaning för polisen. Inte att tjuvarna får instruktioner om att spendera pengarna och sen att poliserna får instruktioner om att pengarna nu spenderas i Askersund och att de därför börjar kartlägga vart pengarna spenderats. Så går det ju inte ens i närheten till i verkligheten.

Så mycket vetskap och instruktioner har inte poliserna i verkligheten.

Jag står fast vid att programmet är upplagt till fördel för poliserna och nackdel för tjuvarna.

Man får ta det för vad det är. Det hade antagligen inte blivit särskilt mycket tv av det om de hade kunnat ligga och trycka efter rånet. Man kan se det som att de som är kvar så här långt, hade klarat sig, men för att vinna spelet måste de utsätta sig för olika situationer där man kan bli avslöjad om man inte är slipad. Nu när de ska spendera pengarna kommer det här med DNA-märkningen av pengar in och man får en liten berättelse av hur det fungerar och hur man jobbar med det. Hade vi haft en hel säsong med att rånarna sitter hemma och pillar sig i naveln så hade det kanske inte blivit aktuellt över huvud taget. Jag tyckte det var finurligt att enbart jobba med mynten, och dessutom göra ett försök att koka dom. Kan man koka bort DNA-märkning? Jag vet inte, men vi kanske får veta. Kanske lite misstänksamt att betala en så stor summa med mynt, men helt irrelevant i en verklig situation. Ingen rånare är så dum att de springer runt och gör konstiga inköp med kontanter, t.o.m i samma stad som man utfört rånet.

Vad man kan ta med sig från programmet är de tekniska bitarna. Lite insyn i att man jobbar med masttömningar, sms-trafik, spaning, försöker hitta mönster, DNA-märkning, det behövs husrannsakan, fula förhörsknep osv. Sen att det är en snitslad bana får man nog ha överseende med, jag tror inte det hade gått att genomföra på något annat sätt om man fortfarande inte ska bryta mot några lagar. Masttömning kan du t.ex glömma. Få tillgång till andras kameror är mycket tveksamt osv.
Citera
2019-09-23, 23:04
Medlem
C.H.Ts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Tänk Norrköping

Ändå har han fel i saker

Påstår att alla skor har ett unikt mönster

Nej, men alla skotyper har.

Inte där man kan bli husransakad (alltså typ hemma) men heller inte ute där folk kan hitta pengarna. Svårt det där. Bästa är att någon annan som polisen inte kan koppla en till förvarar pengarna åt en.

Det låter väldigt logiskt att det är så här!

Varje sko har ett unikt mönster... Nu pratar vi inte om mönstret som tillverkaren sätter känslan utan dom slitage som blir in en sula Då Den används.

Polisens tekniker lyfter ett skoavtryck på en brottsplats. Säg att under avtrycket syns ett jack som är 3mm långt och placerar på fjärde sul-räfflan nedifrån höger.. Ett gäng sådana karakteristika som sedan återfinns på en misstänkts sko... Ja då börjar det osa...
Citera
2019-09-23, 23:13
Medlem
C.H.Ts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Ja sant, var nog så han menade.

Jag vet dock inga mordutredningar där man fått unika slitningar på skorna, bara skoavtrycket på den typen av skor samt skostorleken så klart.

Vi måste verkligen läst rätt olika fupar😄 inte alls sällan det dyker upp som bevisning.

Minns jag inte helt galet så förkommer det bland annat på mihajlo mihajlovic, med reservation för minnet😄
Citera
2019-09-24, 15:04
Medlem
Hur fick de ut kopia på en av tjuvarnas SMS utan telefonen ? Såvitt jag vet sparas inte sådant (i verkligheten) hos operatören annat än om det inte hunnit levereras.
Citera
2019-09-24, 22:29
Medlem
guranboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antifi
Hur fick de ut kopia på en av tjuvarnas SMS utan telefonen ? Såvitt jag vet sparas inte sådant (i verkligheten) hos operatören annat än om det inte hunnit levereras.
Eftersom det är ett spel och inte riktig polisutredning så har utredarna inte tillgång till tex. masttömning osv.
Gissar att dom fått någonapp installerad i telefonen.
Citera
2019-09-25, 00:23
Medlem
Le Cheval Blancs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -SchmergliN-
Det är klart att de två kvinnliga snutarna råkar snubbla in i en leksaksbutik och får "vibes" av mannen i kassan. Jag ger upp.

Det hade ju varit roligare om poliserna fick kämpa lite.

Kan hålla med. Kändes iscensatt. Hade "poliserna" gått runt till varenda butik i Askersund hade det tagit dem flera dagar.
Men ändå snubblade de in just där och i "det stora varuhuset" i Rönneshytta...
Sen betedde Johan sig lite märkligt, men det verkar han göra mest hela tiden...

Citat:
Ursprungligen postat av Slipsluder
...Vilket är strunt samma när man får numret på 1, gör en masttömning och exakt alla på den platsen blir kopplade till brottet..

En masttömning ger inte en exakt position på någon, utan en lista på alla telefoner som vid den tidpunkten har just denna mast som sin närmaste.
Eftersom den aktuella masten står i sydnärke och inte i Sahara så hade de i verkligheten fått en lista på tusentals telefoner, men i programmet lyckas Polisen på några minuter att särskilja 5 av de 6 lösa tjuvarna, varav en är den "suspekta leksakshandlaren".

Känns såklart riggat, men ändå ett trivsamt program...
Citera
2019-09-27, 14:20
Medlem
Skidlifts avatar
Töntigt program. Är tanken med programmet att propagera att svenska polisen är fanatisk?
Citera
2019-09-29, 20:47
Medlem
Hunden007s avatar
lite bullshit detta.

"åklagarna" tillät bara att gripa dessa 2 är för hon vet det inte är riktigt brott.
Citera
2019-09-29, 21:00
Medlem
Hunden007s avatar
menar alla kommer ju åka fast eftersom polisen kan göra saker utan konsikvenser.

hade man verkligen fått göra en husransakan för att ens telefon pingade där man "planerade"?
Citera
2019-09-29, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hunden007
menar alla kommer ju åka fast eftersom polisen kan göra saker utan konsikvenser.

hade man verkligen fått göra en husransakan för att ens telefon pingade där man "planerade"?

nej klart inte bara bullshit som du säger
Citera
2019-09-29, 21:06
Medlem
Hunden007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allanmadsen
nej klart inte bara bullshit som du säger

går det ens veta exakt var man befinner sig?

eftersom deltagarna har sina nackdelar borde polisen också få ha detta genom att inte få kunna spåra folk när de först träffade innan brottet.
Citera
2019-09-29, 21:08
Medlem
Slipsluders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Le Cheval Blanc
En masttömning ger inte en exakt position på någon, utan en lista på alla telefoner som vid den tidpunkten har just denna mast som sin närmaste.
Eftersom den aktuella masten står i sydnärke och inte i Sahara så hade de i verkligheten fått en lista på tusentals telefoner, men i programmet lyckas Polisen på några minuter att särskilja 5 av de 6 lösa tjuvarna, varav en är den "suspekta leksakshandlaren".

Känns såklart riggat, men ändå ett trivsamt program...

Anledningen till att man kan koppla alla till masten är att mötet var där. Och när detta ägde rum så visste ingen vad det var dom skulle göra. Således hade samtliga med sig telefonerna påslagna. Vilket är väldigt märkligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in