Citat:
Nej, jag är inte autistisk.
Jag tycker bara att hela serien verkar vara riggad. Såklart så förstår jag att det inte går att genomföra såsom om det vore på riktigt. Men det är alldeles för mycket "uppstyrt" och av den anledningen kanske kan skulle struntat i att producera serien från första början. Man skulle enligt programbeskrivningen få en inblick i hur polisen arbetar men i själva verket är allt upplagt och uppstyrt, vilket inte gör det trovärdigt.
Jag tycker tjuvarna själva skulle fått välja hur de ska göra och agera och inte få instruktioner av producenterna att de ska spendera pengar t ex. Det är ju precis som du skriver ett spel, men då borde man ju få göra så gott man kan för att vinna och ha sin egen strategi. T ex gömma pengarna på ett säkert ställe utanför hemmet eller arbetet, inte röra pengarna överhuvudtaget och leva sitt liv som vanligt. Då kanske det blivit en större utmaning för polisen. Inte att tjuvarna får instruktioner om att spendera pengarna och sen att poliserna får instruktioner om att pengarna nu spenderas i Askersund och att de därför börjar kartlägga vart pengarna spenderats. Så går det ju inte ens i närheten till i verkligheten.
Så mycket vetskap och instruktioner har inte poliserna i verkligheten.
Jag står fast vid att programmet är upplagt till fördel för poliserna och nackdel för tjuvarna.
Jag tycker bara att hela serien verkar vara riggad. Såklart så förstår jag att det inte går att genomföra såsom om det vore på riktigt. Men det är alldeles för mycket "uppstyrt" och av den anledningen kanske kan skulle struntat i att producera serien från första början. Man skulle enligt programbeskrivningen få en inblick i hur polisen arbetar men i själva verket är allt upplagt och uppstyrt, vilket inte gör det trovärdigt.
Jag tycker tjuvarna själva skulle fått välja hur de ska göra och agera och inte få instruktioner av producenterna att de ska spendera pengar t ex. Det är ju precis som du skriver ett spel, men då borde man ju få göra så gott man kan för att vinna och ha sin egen strategi. T ex gömma pengarna på ett säkert ställe utanför hemmet eller arbetet, inte röra pengarna överhuvudtaget och leva sitt liv som vanligt. Då kanske det blivit en större utmaning för polisen. Inte att tjuvarna får instruktioner om att spendera pengarna och sen att poliserna får instruktioner om att pengarna nu spenderas i Askersund och att de därför börjar kartlägga vart pengarna spenderats. Så går det ju inte ens i närheten till i verkligheten.
Så mycket vetskap och instruktioner har inte poliserna i verkligheten.
Jag står fast vid att programmet är upplagt till fördel för poliserna och nackdel för tjuvarna.
Man får ta det för vad det är. Det hade antagligen inte blivit särskilt mycket tv av det om de hade kunnat ligga och trycka efter rånet. Man kan se det som att de som är kvar så här långt, hade klarat sig, men för att vinna spelet måste de utsätta sig för olika situationer där man kan bli avslöjad om man inte är slipad. Nu när de ska spendera pengarna kommer det här med DNA-märkningen av pengar in och man får en liten berättelse av hur det fungerar och hur man jobbar med det. Hade vi haft en hel säsong med att rånarna sitter hemma och pillar sig i naveln så hade det kanske inte blivit aktuellt över huvud taget. Jag tyckte det var finurligt att enbart jobba med mynten, och dessutom göra ett försök att koka dom. Kan man koka bort DNA-märkning? Jag vet inte, men vi kanske får veta. Kanske lite misstänksamt att betala en så stor summa med mynt, men helt irrelevant i en verklig situation. Ingen rånare är så dum att de springer runt och gör konstiga inköp med kontanter, t.o.m i samma stad som man utfört rånet.
Vad man kan ta med sig från programmet är de tekniska bitarna. Lite insyn i att man jobbar med masttömningar, sms-trafik, spaning, försöker hitta mönster, DNA-märkning, det behövs husrannsakan, fula förhörsknep osv. Sen att det är en snitslad bana får man nog ha överseende med, jag tror inte det hade gått att genomföra på något annat sätt om man fortfarande inte ska bryta mot några lagar. Masttömning kan du t.ex glömma. Få tillgång till andras kameror är mycket tveksamt osv.