2019-09-29, 12:40
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jjagare
OM de inblandade har någon diagnos så är det väl intressant för fallet tycker iaf jag

Ja, det är väldigt intressant
Men det är tyvärr omöjligt att kunna veta vilka diagnoser de inblandade har.

Vilka som utreder och dömer i fallet är däremot fakta så risken för att fel och trådsanningar bildas är liten.
Citera
2019-09-29, 12:54
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Källan borde vara antingen HD eller SD. Du uppger nu att det är en trådpostare. OK, då vet vi det. Tack.

Jag tror att det var Holmes som tog upp det första gången, redan i maj-18. Såg ett inlägg idag från dig runt den tiden (?) när jag letade, där du även då frågar om inte uppgiften kommer från SD.

Holmes har svarat idag att det kommer från kretsen runt LW.

"Rätt, uppgiften kommer inte från SD, utan från den närmaste kretsen.
HD förbjöd SD att på något sätt kontakta LW, våren 2018.
"

https://www.flashback.org/sp68847115

Läs även mitt inlägg från tidigare idag med citat från Holmes och EGT i frågan från 2018.
Citera
2019-09-29, 13:34
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det här är positivt. Om det här stämmer, dvs. att det var rådman Jens Lindborg som företrädde tingsrätten vid omhäktningsförhandlingen, då hamnar naturligtvis saken i ett helt annat läge. I så fall faller ju alla eventuella hypoteser om att tingsrätten skulle ha tagit sk. ovidkommande hänsyn.

Rådman Jens Lindborg håller alltså inte bara med åklagare Åsa Hiding och rådman Ulla Gustavsson om att det finns skäl att misstänka SD, han ger också uttryck för att hans egna misstankar mot SD t.o.m. är starkare än de misstankar som Ulla Gustavsson gav uttryck för vid den första förhandlingen (dvs. den där Ulla Gustavsson befann SD vara misstänkt på sannolika skäl):

Jag googlade lite på Jens Lindborg, och det finns ingenting som talar för att Lindborg i sitt beslut skulle ha lagt någon större vikt vid teorier om könsmaktsordning, eller t.ex. vid Solanas uppfattning att SD är "en maskin, en vandrande dildo, en emotionell parasit, en biologisk olycka". Snarare måste väl Lindborg uppfattas som en representant för patriarkatet. Han är kommendörkapten i flottan, och har tjänstgjort både i Afghanistan och i de Somaliska farvattnen:
https://expectus.se/jens-lindborg/

Scrollar man ner lite på sidan så ser man också att Jens Lindborg håller i utbildningar i straffrätt-brottmål (bl.a. just om bevisvärdering) tillsammans med tungviktare som Björn Hurtig och Pär Anders Granhag. Det finns alltså anledning att tro att åklagaren kan ha lagt fram inte bara en teoretisk överbyggnad för tingsrätten, utan också något som utgör saklig och objektiv grund för misstankarna.

Ärligt talat tror jag knappt mina ögon när jag läser ditt dravel:

”hypoteser om att tingsrätten skulle ha tagit sk. ovidkommande hänsyn.”

⬆️ Driver du med oss eller menar du på fullt allvar att rättssäkerheten kunnat vara på väg att äventyras??

” Snarare måste väl Lindborg uppfattas som en representant för patriarkatet. Han är kommendörkapten i flottan, och har tjänstgjort både i Afghanistan och i de Somaliska farvattnen: ”

⬆️ Du låter som någon antik kvarleva från förra seklet som romantiserar och idealiserat den manliga hjältens förtjänster.

” det finns ingenting som talar för att Lindborg i sitt beslut skulle ha lagt någon större vikt vid teorier om könsmaktsordning”

⬆️ Känner du dig äntligen lugnad nu? När det var en manlig rådman?

Om FUL/ÅK varit en man tror du då att SD varit släppt nu? Menar du att du misstänker att denna långa utredning och häktning (haha han har ju bara suttit i drygt en månad, helt normalt. Tror tex i Lisa Holm-fallet så greps NB 12 juni 2015 och rättegången startade 28 okt) kanske kan skyllas på att ÅK är en kvinna? Att SD ska sättas dit för att han är en man, en "en maskin, en vandrande dildo, en emotionell parasit, en biologisk olycka”???

Jag vet faktiskt inte om jag ska skratta eller gråta
Citera
2019-09-29, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag tror att det var Holmes som tog upp det första gången, redan i maj-18. Såg ett inlägg idag från dig runt den tiden (?) när jag letade, där du även då frågar om inte uppgiften kommer från SD.

"

Läs även mitt inlägg från tidigare idag med citat från Holmes och EGT i frågan från 2018.

Jotack, jag har förstått hur det spridits. Var bara intresserad hur en sådan sak kunde få denna spridning och accept.
Citera
2019-09-29, 14:07
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jotack, jag har förstått hur det spridits. Var bara intresserad hur en sådan sak kunde få denna spridning och accept.

Det är förstås intressant varifrån ursprunget kommer.
Det finns ju bara tre personer i den innersta kretsen; SD, HD och LW.

Om inte LW var med när detta sades av HD till SD (vilket låter osannolikt), så är även LW en som fått sin information av någon (eller bägge) av parterna.

Om budskapet nått Sh.Holmes källor via LW, som fått det via HD låter det troligt att det är sant.

Men som du påpekar, om det är SD som ensam informationskälla till LW och/eller andra, då är det tveksamt om det ligger sanning i det.

- Det är också intressant NÄR denna information blev känd. Innan eller efter mordet?
- Väldigt intressant är VARFÖR HD skulle ha förbjudit SD att träffa LW.

Kan det förutom det faktum att LW hade en förbindelse med SD finnas vetskap hos HD om trakasserier, hot, misshandel????

Men, vad är SDs vinst med denna information till andra?ad är SDs vinst med denna information till andra?

Om det är SDs information EFTER mordet kan ju "sudda", "sudda", vara ett motiv. Att HDs och SDs relation har varit bra, och SDs och LWs relation likaså. Alltså inget motiv.
Citera
2019-09-29, 15:00
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Rätt, uppgiften kommer inte från SD, utan från den närmaste kretsen.
HD förbjöd SD att på något sätt kontakta LW, våren 2018. /.../
HD ansöker om skilsmässa i febr-mars 2018. Minns du exakt när i tid du fick höra att SD var förbjuden att kontakta LW för att de skulle göra ett försök att lappa ihop äktenskapet?

Gällande LW skriver du i ett inlägg: "Kort tid innan sade hon att hon blockerat SD och förbjudit honom att kontakta henne på något vis." - Vad var anledningen till att LW ville bryta kontakten med SD mot slutet - ytterligare hot och trakasserier?
Citera
2019-09-29, 15:08
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

"

Det är så otroligt idiotiskt alltihop

När man blir tvungen att sätta ner foten och behöva förbjuda någon att träffa någon , då är ju allt redan på upphällningen. Det borde ju personen förstå .

Finns inte på kartan att man skall behöva sätta förbudsskyltar för att slippa bli otrohetsbehandlad .

Kärleken mellan ett par skall ju göra att troheten finns där utav sig självt .
Eller hur !?
Senast redigerad av landbandy 2019-09-29 kl. 15:12.
Citera
2019-09-29, 15:21
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Det är så otroligt idiotiskt alltihop

När man blir tvungen att sätta ner foten och behöva förbjuda någon att träffa någon , då är ju allt redan på upphällningen. Det borde ju personen förstå .

Finns inte på kartan att man skall behöva sätta förbudsskyltar för att slippa bli otrohetsbehandlad .

Kärleken mellan ett par skall ju göra att troheten finns där utav sig självt .
Eller hur !?

Om SD och HD ville ge sitt förhållande en sista chans så är det förståeligt att ett av HD:s krav var att SD slutar träffa den andra kvinnan.

Det är troligtvis därför "kontaktförbudet" ägde rum vilket är helt förståeligt enligt mig. Så länge mannen fortsätter otroheten finns ju ingen möjlighet att rädda äktenskapet, eller hur?
Citera
2019-09-29, 15:23
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Om SD och HD ville ge sitt förhållande en sista chans så är det förståeligt att ett av HD:s krav var att SD slutar träffa den andra kvinnan.

Det är troligtvis därför "kontaktförbudet" ägde rum vilket är helt förståeligt enligt mig. Så länge mannen fortsätter otroheten finns ju ingen möjlighet att rädda äktenskapet, eller hur?

Jo det har du ju rätt i , men att mannen anser sig behöva ha en älskarinna betyder väl att han inte är nöjd med äktenskapet ?
Citera
2019-09-29, 15:29
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Jo det har du ju rätt i , men att mannen anser sig behöva ha en älskarinna betyder väl att han inte är nöjd med äktenskapet ?

Nja, det finns män och kvinnor som är nöjda men vill ha mer. SD hade sin familj men ville troligtvis ha lite spänning vid sidan om också. Han trodde väl att båda världarna gick att kombinera?
Citera
2019-09-29, 15:32
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Nja, det finns män och kvinnor som är nöjda men vill ha mer. SD hade sin familj men ville troligtvis ha lite spänning vid sidan om också. Han trodde väl att båda världarna gick att kombinera?

jovisst ,men det sa ju HD nej till ,det vet vi ju...så då undrar man ju OM SD verkligen kunde nöja sig med det som HD tyckte räckte ?

SD:s behov utav spänning skulle ju kunna visa sig igen och igen .....hmm ...

Ett exempel som jag funderat på , är ju att han plötsligt ville geo-cacha med någon ny kvinnlig granne ,SÅ att Lena mördades behöver ju INTE sätta stopp för SD: s behov utav kvinnlig spänning ,det är det jag funderat på !?
Senast redigerad av landbandy 2019-09-29 kl. 15:43.
Citera
2019-09-29, 15:37
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
jovisst ,men det sa ju HD nej till ,det vet vi ju...så då undrar man ju OM SD verkligen kunde nöja sig med det som HD tyckte räckte ?

SD:s behov utav spänning skulle ju kunna visa sig igen och igen .....hmm ...

Efter 6 år hade nog SD blivit beroende av spänningen så det är inte lätt att bara lägga av.
Det är precis som med vilket annat missbruk/beroende som helst. Han borde ha sökt professionell hjälp men han insåg väl aldrig att han behövde det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in