2019-09-28, 12:23
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Tack... måste erkänna att jag är sparsam att öppna sådant som läggs upp eftersom jag inte litar på/vet vad jag öppnar.

Det är mycket pengar för en ensamstående (även om räntan är låg) om man inte har något kapital att ta av. SD kanske inte fick något lån för att lösa ut HD (vi vet inte om han försökt innan det blev en revers i stället).

Ska bli intressant att se om Honan får fram något mer!

Här har jag lagt upp de 3 sidorna som bilder, direkt synliga i webbläsaren:

PARET DAVIDSSONS LAGFART/BODELNING

Bild 1:
https://forumbilder.com/i/rdGl

Bild 2: https://forumbilder.com/i/rdM2

Bild 3; https://forumbilder.com/i/rdGz
Senast redigerad av T34Panzer 2019-09-28 kl. 12:25.
Citera
2019-09-28, 12:28
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Vad tjänar SD? Tittar man på färsk statistik från SCB för yrkesrollen han har, så ligger snittlönen mellan 40-45 tusen: http://avdragslexikon.se/lonestatistik/kontrollingenjor-bygg-och-anlaggning/

SD är/var KA Besiktningsman (KA=Kontrollansvarig) vid olika byggprojekt i Örebro län, men vi vet inte några närmare detaljer. Utifrån hans loggar på GC, verkar hans arbete främst handla om kontroll- och slutgranskningar. Alltså är han ingen högbetald projektledare.
www.linkedin.com/in/stefan-davidsson-366a3abb/

SD:s hus, som idag har ett marknadsvärde runt 3-3,5 miljoner, köptes -05. Någon slags renovering/ombyggnation gjordes -10. Huset är belånat till 2,3 milj och till det kommer den kvarvarande skulden till HD på 550 tusen. Han kan vara glad om det kommer gå plus/minus/noll vid en försäljning. Det är vanskligt att räkna med att marknaden skulle hålla sig runt de siffror som rått de senaste 2 åren. Det pågår konjunkturnedgångar i flera branscher och det har utlysts en hel del *varsel i regionen de senaste månaderna. Bopriserna kan förväntas sjunka.
*

När det gäller årsinkomster för de båda misstänkta, kan man inhämta offentliga uppgifter gratis hos Skatteverket om man kan uppge vederbörandes hela personnummer. Vill man ha uppgifter snabbare, går det bra att nyttja tjänster på ratsit.se (de erbjuder inkomstkoll för 19:-/person just nu).

Varken SD eller HD kan ha arbetat full tid under sommaren förra året. Detta tolkat av den stora fritid som kunnat skönjas via deras GC-rapporteringar. 2018 blev nog ekonomiskt svettigt för båda.

SD verkar vara en kreativ kille - har han funnit ljusskygga lösningar till att finansiera sitt och HD:s stora GC-intresse?

SD och HD var "Generalerna" i THOS GT. De kläckte idén vid en resa till USA -14 och fick med sig Region Örebro som finansierade projektet som sjösattes i juni -16 och avslutades i början av juli -18.
( Länk till bild på HD:s inlägg på Fb om avslutet: www.bildtagg.se/bild/35c314m8w3mnnjqhfg4tboyx )

Har SD och HD försökt bestämma och styra i allt? L*ena är död, men vad säger de övriga i arrangörsgruppen om paret D - d v s Lind* och P*trik Fr*nsson (a), Patr*k Dehl*n (i) och Erik* Lönnstr*m (a, ö)? JG fanns inte med, men verkade ändå ingå som en skuggfigur. Han skröt om att han anlitats översättare till informationstexter om THOS GT och syntes sufflera klantigt med tekniken vid releasepartyna. Han verkar gilla att synas vid sidan om stjärnorna - han är ständigt hjälpande bi-figur vid olika event- och idrottssammanhang?

Nu väntas svar på frågorna om THOS GT som ställts till Region Örebro. Det ska bli mycket intressant. Väninnan meddelade att ett autosvar hade kommit från LK som var på semester, men hon ska tydligen vara åter i tjänst 1 oktober. Eftersom förvaltningschefen PA även fått frågorna, blir det svårt för dem att glida undan svar.

--------------------

Länk till info för nytillkomna i tråden:
www.flashback.org/sp68818747

Det kan stämma på väldigt många att när det kommer till kritan så kan dom inte speciellt mycket.
"När man synar i sömmarna" s.a.s.. JG är nog en riktig glidare.. det tror jag med.
Citera
2019-09-28, 12:44
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Det här scenariot är inte alls ovanligt.
Försvaret vill alltid veta och se mer aförundersökningen.

Precis. Så det ofta i stora omskrivna fall. Advokaterna har sin strategi medan åklagaren är bunden av förundersökningssekretess och huruvida information kan skada utredningen.

Ta tex Lisa Holmfallet. Där var det osedvanligt tyst. Även GW gick ut i media och beklagade sig (men sedan lovprisade han FUP)

Detta illustrerar problematiken:

Citat av ÅK i fallet:
” I det här läget var det bara jag och poliserna Lars Johansson och Jan Karlsson som visste vad vi funnit och det var viktigt att detaljerna inte läckte ut, konstaterar åklagaren.

Nerjius advokat menade att polisen hade väldigt lite att gå på och det kändes naturligtvis lite frustrerande för de ansvariga utredarna att läsa och höra den typen av information. De hade heller ingen möjlighet att svara utan att störa arbetet.

– Även Leif GW Persson drog samma slutsats och menade att polisen i Skaraborg var inkompetent, men samtidigt gick utredningen vidare och vi fann DNA-spår från den nu dömde mannen på brottsplatsen. ”

Källa: "Jag hade 35 missade samtal efter lunchen"
Citera
2019-09-28, 13:06
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Precis. Så det ofta i stora omskrivna fall. Advokaterna har sin strategi medan åklagaren är bunden av förundersökningssekretess och huruvida information kan skada utredningen.

Ta tex Lisa Holmfallet. Där var det osedvanligt tyst. Även GW gick ut i media och beklagade sig (men sedan lovprisade han FUP)

Detta illustrerar problematiken:

Citat av ÅK i fallet:
” I det här läget var det bara jag och poliserna Lars Johansson och Jan Karlsson som visste vad vi funnit och det var viktigt att detaljerna inte läckte ut, konstaterar åklagaren.

Nerjius advokat menade att polisen hade väldigt lite att gå på och det kändes naturligtvis lite frustrerande för de ansvariga utredarna att läsa och höra den typen av information. De hade heller ingen möjlighet att svara utan att störa arbetet.

– Även Leif GW Persson drog samma slutsats och menade att polisen i Skaraborg var inkompetent, men samtidigt gick utredningen vidare och vi fann DNA-spår från den nu dömde mannen på brottsplatsen. ”

Källa: "Jag hade 35 missade samtal efter lunchen"

Tack!
Väldigt intressant läsning för att jmf med detta fall.
Den tystnad som åklagaren har är ju inte så underlig, då de i Lisa Holm fallet had DNA träffar från N på olika ställen, både på Lisa men också på ställen i ladan.
Detta avsatta DNA behöver N förklara hur de kommit dit. Det blir ju väldigt svårt om han nekar till att ha träffat henne öht.

Vi kanske inte kan hoppas på lika stor framgång för ÅK här, men det känns bra att hon är stenhård på att uppgifter inte läcker.

Men här ser man att den uppståndelse som ett fall väcker (och försvarets klagomål på att de inget får veta, som gör att pressen blir än ettrigare) visst stressar åklagaren. De blir nedringda, förföljda och pressade att svara.
Citera
2019-09-28, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Tack!
Väldigt intressant läsning för att jmf med detta fall.
Den tystnad som åklagaren har är ju inte så underlig, då de i Lisa Holm fallet had DNA träffar från N på olika ställen, både på Lisa men också på ställen i ladan.
Detta avsatta DNA behöver N förklara hur de kommit dit. Det blir ju väldigt svårt om han nekar till att ha träffat henne öht.

Vi kanske inte kan hoppas på lika stor framgång för ÅK här, men det känns bra att hon är stenhård på att uppgifter inte läcker.

Men här ser man att den uppståndelse som ett fall väcker (och försvarets klagomål på att de inget får veta, som gör att pressen blir än ettrigare) visst stressar åklagaren. De blir nedringda, förföljda och pressade att svara.

Men i detta fall är det väldigt tyst i MSM.
Inga spekulationer överhuvudtaget men det beror nog på att Lisa var ung och söt.
Citera
2019-09-28, 13:38
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Här har jag lagt upp de 3 sidorna som bilder, direkt synliga i webbläsaren:

PARET DAVIDSSONS LAGFART/BODELNING

Litet ironiskt att SD samma dag som han skriver under bodelningsavtalet FTF:ar en burk med det passande namnet "Borta bra men hemma bäst"

Man kan ju misstänka att bodelningsavtalet utgjorde en del av "skitpratet" med JG.
Citera
2019-09-28, 13:48
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SloppySeconds
Det kan stämma på väldigt många att när det kommer till kritan så kan dom inte speciellt mycket.
"När man synar i sömmarna" s.a.s.. JG är nog en riktig glidare.. det tror jag med.

Man får ju hoppas att Region Örebro i sin granskning av geoturen THOS har säkerställt att kostnader som bidragsmottagarna fått ersättning för inte utgörs av både egna personalkostnader samtidigt som den enskilda firman fakturerat för samma timmar/tjänst (dvs. så inte någon bidragsmottagare begärt/fått dubbel ersättning).
Citera
2019-09-28, 14:06
Medlem
Det har varit en hel del snack om häkten och långa häktningstider, med tanke på att SD sitter där han sitter. Vare sig man är skyldig eller icke-skyldig lär det vara förskräckligt.

För den som vill kan kika på del 1 av Brottsjournalen där man dryftar problemet med de ibland långa häktningstiderna:

https://www.tv4play.se/program/brottsjournalen/12498026
Citera
2019-09-28, 14:18
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Kunde du iaktta någon förändring hos henne över tid eller periodvis?

Nej det var det som var så sorgset -hon visade inte hur hon mådde , nu när man förstår det efteråt ; att hon var utsatt utav SD i vissa lägen ...

Hon var utåt sett alltid glad och positiv .

Kanske hon lärt sig det inom prästyrket , att vara trygg och rejäl/stabil så att de som kommer för att få stöd i kyrkan inte blir oroliga och stressade om prästen ser sorgsen ut ?

Det känns iallafall bra nu efteråt att hon hade en väldigt god nära vän att anförtro sina bryderier till.

- för hon var ingen ond person och behöver få ett rättvist avslut på det här hemska.

//PS.
Off topic men ändock svar på ett påstående härinne i tråden ( inte riktat mot dej Reviews

Jag är kär i min fru så pass så jag brydde mig inte om att vara kär i Lena, om någon funderar på det ; såg att någon trodde det men så var icke fallet .
Var sak har sin plats och min plats är hos min fru och mina barn , så enkelt lever jag och trivs med det ...DS.//

Hoppas nu allt går rätt till i rättssalen och att ingen kan ”smöra till det ” för egen vinning.

Lena är dödad utav en person . Det kan vi inte förlåta.

Ingen människa har rätt att döda en annan människa .

Om man inte kan bli sams med den tanken måste man få lära sig det genom att få fängelsestraff .

Det gäller alla och envar på jordklotet.

För att alla skall få chans till sitt liv här på jorden .
🖼
Senast redigerad av landbandy 2019-09-28 kl. 14:42.
Citera
2019-09-28, 14:22
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Litet ironiskt att SD samma dag som han skriver under bodelningsavtalet FTF:ar en burk med det passande namnet "Borta bra men hemma bäst"

Man kan ju misstänka att bodelningsavtalet utgjorde en del av "skitpratet" med JG.

Btw. undrar vilka föremål som JG skriver att han återlämnande till SD? Med tanke på någon tidigare trådpostares uppgift att SD (eventuellt) skulle ha begett sig till JG med något "föremål" kvällen den 14 maj 2018. Kanske lämnade JG tillbaka "föremålet" nu den 1 oktober 2018?

Citera
2019-09-28, 14:31
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Lite lustigt att cachens CO:s man Lars inte hade aning om fruns företag med en cache som hade koordinater som passade inne i någons "vardagsrum" och burken inte ens hade blivit utplacerad.

Snokande män i ute mörkret och i närheten av människors trädgårdar väckte tydligen uppståndelse:

" Snart kom även Saras granne Lars ut och verkade ha synpunkter på vår aktivitet. Han fick väl samma förklaring, och svarade i en smula kärvt att vi nog fick komma tillbaka i morgon i dagsljus "
//
"Tack för äventyret och cachen. Det här glömmer vi aldrig."

Nä, tror inte Lars glömmer det heller.
Nu när han (förmodligen) vet att det var en misstänkt mördare som snokade runt därute.

Undrar om frun vill lägga upp fler cacher så nära sitt hem igen?

Undrar vad Lars har berättat om denna händelse för andra personer
(Obs, jag menar inte att det var någon fara för någon! Bara att det borde vara ett oförglömligt minne för Lars och CO av flera anledningar).
Citera
2019-09-28, 14:47
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Btw. undrar vilka föremål som JG skriver att han återlämnande till SD? Med tanke på någon tidigare trådpostares uppgift att SD (eventuellt) skulle ha begett sig till JG med något "föremål" kvällen den 14 maj 2018. Kanske lämnade JG tillbaka "föremålet" nu den 1 oktober 2018?

De kanske lånar utrustning av varandra för att hålla nere kostnaderna när bidraget från THOS tog slut?

De har kanske inte bidragsfuskat, men med tanke på SD:s förmåga att efterkonstruera historier (loggningar) är det inte svårt att tänka tanken att det kan ha fuskats med den ekonomiska redovisningen till Region Örebro Län (om den ens är inlämnad).

Hur klarade sig SD egentligen ekonomiskt i samband med skilsmässan? GC kan inte vara ett billigt intresse när man ständigt jagar FTF. Undrar hur mycket alla resor, specialkläder och utrustning egentligen kostar.

Har SD haft en rejäl sparkassa, innehav av en osynlig inkomstkälla, vunnit pengar, lånat från kreditinstitut eller "lånat" pengar från bidraget THOS GT och det upptäckte LW?

Om SD är skyldig till mordet, så tror jag att LW utgjorde ett starkt hot för honom i och med att hon antagligen hade samlat på sig en del bevis som hotade hans anseende. Utöver det upplevde han sig kränkt för att hans roll som tidigare läromästare och hemlig älskare var förbi?

--------------------

Länk till info för nytillkomna i tråden:
www.flashback.org/sp68818747
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in