2019-09-28, 12:09
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iakttagaren-2019
Det hade nog blivit reklam för Tesla i stället och fokus hade flyttats.
Skavlan och Greta sa att hennes pappa körde elbil till Kanada.
New York till Montreal tar drygt 6 timmar att köra de 60 mil.
(Reklam har de ju redan fått. Kanske utan att leverera.)

Det är helt oacceptabelt att Greta, som har så hög svansföring om resande, inte själv tydligt redovisar hur hon reser under en högpublicerad världsturné.
2019-09-28, 12:35
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theanthropologist
Molnighet är svårt för vetenskapen. Och som jag skrev, Arrhenius formel beskriver bara koldioxidens inverkan på strålningsbalansen. Konstanterna beror på solen och jordytan, men det logaritmiska sambandet är härlett ur Stefan-Bolzmanns lag.

Du svarar inte på det jag skrev om att Arrhenius formel bygger till stora delar på empiri. Empiri i sin tur bygger på de mätningar han gjorde under de förhållanden han hade att tillgå. Även om jag inte motsäger att jorden kan drabbas as klimatisk "runaway" så hävdar jag fortfarande att Arrhenius formel gäller ett mycket begränsat intervall och därför går inte säkert att extrapolera på det viset som klimatbekräftarna hävdar.

Som sagt, läs igenom verket. Riktigt intressant läsning som ger lite insikt i hur Arrhenius tänkte.

Kanske något som man ska rekommendera Greta att läsa? Tänk om hon bestämmer sig för att gå natur-natur på gymnasiet, då kommer hon nog att kunna läsa Arrhenius med god behållning - i stället för att upprepa påståenden som bygger på förenklingar...
2019-09-28, 12:40
Medlem
theanthropologists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AcchiaHe
Du svarar inte på det jag skrev om att Arrhenius formel bygger till stora delar på empiri. Empiri i sin tur bygger på de mätningar han gjorde under de förhållanden han hade att tillgå. Även om jag inte motsäger att jorden kan drabbas as klimatisk "runaway" så hävdar jag fortfarande att Arrhenius formel gäller ett mycket begränsat intervall och därför går inte säkert att extrapolera på det viset som klimatbekräftarna hävdar.

Som sagt, läs igenom verket. Riktigt intressant läsning som ger lite insikt i hur Arrhenius tänkte.

Kanske något som man ska rekommendera Greta att läsa? Tänk om hon bestämmer sig för att gå natur-natur på gymnasiet, då kommer hon nog att kunna läsa Arrhenius med god behållning - i stället för att upprepa påståenden som bygger på förenklingar...
Vad ska jag svara på? Strunt? En härledd formel utgår inte från empiri men bör förstås ha god överensstämmelse med empiri.

Till skillnad från mig så har Greta säkert läst igenom sin släktings verk om klimatfrågor.

Jag har visat hur man beräknar temperaturökning pga ökad halt av koldioxid. Några sakliga invändningar finns inte.
Senast redigerad av theanthropologist 2019-09-28 kl. 12:42.
2019-09-28, 12:47
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Jag ska titta på filmen under helgen. Den väckte i alla fall min nyfikenhet.

Då erkänner du att hon är mäktig med ett stort inflytande?

Här är det bättre du frågar någon i Gretas klimatrörelse, om du vill veta exakt hur de resonerar.

Jag själv ser Greta och klimatrörelsen mest som en blåslampa under rumpan på politikerna. Detta är en viktig fråga som man måste ta mer på allvar, och här har Greta + klimatrörelsen bidragit mycket. Skillnaden i tonläge jämfört med 2 år sedan är stor.

Men i verkligheten blir det förstås som det brukar: det blir kompromisser. Gretas klimatrörelse är bara ett intresse i mängden. Visserligen ett viktigt intresse, men inte det enda intresset. Få politiker vågar ju genomföra åtgärder som kraftigt minskar levnadsstandarden i ett land. Då blir de ju bortröstade nästa val. Man kommer istället att satsa på ny teknologi och hoppas att det går bra den vägen.

1,5 gradersmålet kommer att missas. Det ser mörkt ut på den fronten. Temperaturen stiger nu väldigt fort och CO2-utsläppen är fortsatt höga. Men förhoppningsvis så klarar man att hålla sig under 2 grader. Helst en trygg bit under 2 grader.

Frågan är: ska man verkligen hålla sig under 2 gradersmålet? Tänk om högre temperatur innebär högre avdunstning av vatten, vilket innebär högre nederbörd, vilket kanske leder till att delar av Sahara blir beboeliga igen, savannen går att förvandla till odlingsmark osv? Tänk om Homo Sapiens tillgängliga habitat utökas i och med temperaturökning?

Rent historiskt har jorden både haft mycket varmare klimat än vad det är nu (definitivt mycket mer än de omhuldade 2 graderna), rent historiskt har också jorden haft en annan atmosfär än idag. Dinosaurierna andades luft som var varmare och mera syrerik än idag. Och ändå har livet och mångfalden överlevt.

Det Greta gör är att slåss för att behålla status quo.
2019-09-28, 12:50
Medlem
Surtrutens avatar
Kom på att jag är i "fel" tråd igen.
Senast redigerad av Surtruten 2019-09-28 kl. 12:54. Anledning: Off topic
2019-09-28, 13:02
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Vi vuxna anklagas av de unga för att ha förött jorden för dem. Förlåt då för fan för att vi:
Skapat den högsta levnadsstandarden någonsin på jorden.
Att vi gjort så fler människor än någon gång tidigare kommit ur fattigdom.
Att fler människor idag kan äta sig mätta än att svälta.
Att vi nästan utrotat analfabetismen.
Att vi, och ni, aldrig levt så länge och varit så friska.
Slutligen, förlåt för att vi gav er den där mobilen där ni kan dela allt skit från en bortskämd överklassunge.
How dare you?

Om ungarna kommer på att man kan mångfaldiga klimatstrejkernas effekt genom att skolstrejka från måndag till söndag så lär de både få tillbaka fattigdom, svält, analfabetism... och bli av med våra mobiler. :-)

YES, we dare!
2019-09-28, 13:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av wwr

Det är helt oacceptabelt att Greta, som har så hög svansföring om resande, inte själv tydligt redovisar hur hon reser under en högpublicerad världsturné.

varför skulle det vara oacceptabelt??
2019-09-28, 13:05
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luzern
varför skulle det vara oacceptabelt??
Nu trollar du. Det framgår tydligt av mina inlägg.
2019-09-28, 13:08
Bannlyst
Citat:
Nu trollar du. Det framgår tydligt av mina inlägg.

nej framgar ej
2019-09-28, 13:14
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theanthropologist
Vad ska jag svara på? Strunt? En härledd formel utgår inte från empiri men bör förstås ha god överensstämmelse med empiri.

Till skillnad från mig så har Greta säkert läst igenom sin släktings verk om klimatfrågor.

Jag har visat hur man beräknar temperaturökning pga ökad halt av koldioxid. Några sakliga invändningar finns inte.

"Säkert"? Har du källa till din säkerhet? Kan du på något sätt bevisa vad Greta läser och inte läser - eller spekulerar du bara för att underbygga din teori om Gretas kunskap?

Ja, du har visat en formel. Formeln gäller för vissa iakttagelser. Min sakliga invändning ligger i de två små bokstäverna "ln" i formeln. Grundläggande matematik, läs på.

Alla "klimatbekräftare" missar en sak: i stället för att hänvisa till en formel som måhända går att extrapolera (och måhända inte) så borde ni titta på naturens främsta exempel på "runaway effect". Det heter Venus och ÄR ett riktigt exempel på vad som kan hända med en planet vars klimat drar iväg.
2019-09-28, 13:16
Medlem
theanthropologists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AcchiaHe
Frågan är: ska man verkligen hålla sig under 2 gradersmålet? Tänk om högre temperatur innebär högre avdunstning av vatten, vilket innebär högre nederbörd, vilket kanske leder till att delar av Sahara blir beboeliga igen, savannen går att förvandla till odlingsmark osv? Tänk om Homo Sapiens tillgängliga habitat utökas i och med temperaturökning?

Rent historiskt har jorden både haft mycket varmare klimat än vad det är nu (definitivt mycket mer än de omhuldade 2 graderna), rent historiskt har också jorden haft en annan atmosfär än idag. Dinosaurierna andades luft som var varmare och mera syrerik än idag. Och ändå har livet och mångfalden överlevt.

Det Greta gör är att slåss för att behålla status quo.
Greta är ju en förnuftig person. Tycker du att det är en bra idé att experimentera med klimatet? Alla levande arter är optimalt anpassade till det rådande klimatet och varje liten klimatförändring ändrar de biotopiska förhållandena radikalt. Många tror att människan är en anpassningsbar art, men sanningen är nog att vi var bra på att anpassa oss. Nuförtiden försvinner vi med internet. Vi kan ingenting och vi finns bara för att våra förfäder hade livsnödvändiga kunskaper.

Arrhenius idé var att skjuta den kommande istiden framåt genom att vi använde fossila bränslen. Ett vågat experiment - men avsikten var att det skulle ta tusentals år innan vi nådde dagens koldioxidnivåer. Han förutsåg inte den kommande fossila koldioxidbomben.

Greta har rätt om klimatvetenskapen och klimatriskerna, medan andra bara slingrar sig som ålar och griper efter det ena stråt efter det andra...
2019-09-28, 13:17
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:

Hon reser elektriskt, misstänker jag. Hur elektriciteten framställs är väl inte hennes problem, inte heller hennes ansvar. Och i och med att folk ifrågasätter hennes resande så har hon ju redan vunnit. :-)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in