Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-09-27, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Garvar så tårarna rinner. Om inte ämnet var så allvarligt hade det varit bra manus för en förväxlingskomedi.
Skulle du kunna förklara punkt 1, jag begriper inte riktigt, eller alls
Ropas ut av Peter Wikström uppe på Malmskillnadsgatan. Denna grundar sig på Ahmed Z som han talat med nere på Tunnelgatan, och signalementet är ett missförstånd gäller LJ. Osäkert om anropet gått fram.
Haha, ja det är stor humor.
När det gäller din fråga, så syftade jag på det så kallade IL-anropet som sändes som en bekräftelse till Helin på SBC att det verkligen handlade om skottlossning.
Jag strök den punkten i mitt svar till Achtung Panzer eftersom det inte framgår att han sänt ut några signalementsuppgifter. Men det är bekräftat från sambandscentralen att detta anrop gått fram. Dock tror jag inte att det gick ut till poliserna på fältet, men jag är inte helt säker där.
Citera
2019-09-27, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Det är möjligt, men det hade ju då gått några minuter när Engström rände iväg, om han nu gjorde det. Spontant tänker jag att det härrör från Delsborn. Ska leta vidare och försöka få en bild av det hela.

Efterlyser återigen information om polisens kommunikationsvägar om det finns nån här som vet och kan sammanfatta det i korthet. Var det en kanal där alla inom ett visst område kunde larma och ta emot information, eller hur var det?
Söderström kom in via det öppna områdesanropet, något som i sin tur också bekräftar den senares uppgift att man i områdesanropet informerade om att man skulle gå över till en öppen kanal (ibid, s 102). Detta är ett rutinmässigt förfarande som innebär att all radiotrafik i ärendet förläggs till en bestämd kanal, vilket möjliggör en tvåvägs kommunikationslinje mellan polispatrullerna och SBC, där alla som är uppkopplade kan ta del av alla samtal, liksom själva direkt kunna göra anrop, utan att behöva ligga i radiokö (ibid, s 103). Men samtidigt uppger både Thornestedt och operatören Birgitta Brolund att man gick över till särskild kanal först efter Söderströms meddelande om att brottsoffret var statsministern. (ibid, s 114)
http://www.politiskamord.com/p5sambandscentralen.html&
Citera
2019-09-27, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
I tidsordningsföljd blir det enl. http://www.politiskamord.com/p5sambandscentralen.html:

Signalement utrop 1:
Ingvar Windén (hos Söderström) "yngre man blå täckjacka". Detta kan antingen vara skytten men också LJ sedd stå och titta vid baracken.

Signalement utrop 2:
-"Söderström har vidare intygat att det kort därefter (Windéns utrop) kom ett andra signalement på en äldre man med lång rock, samt med mössa och öronlappar, vilket naturligtvis skapade stor förvirring. (ibid) Vem som larmade ut detta är okänt."
Även om det teoretiskt skulle kunna sänts ifrån Christiansson som är kvar nere hos Söderström så är det väl troligare att det sänds från Peter Wikström uppe på Malmskillnadsgatan.

A, Det kan inte vara baserat på Gedda som nu hunnit ikapp Wikströms patrull vid krönet, och som kvarstannat vid mordplatsen och så tidigt skulle kunnat fått med sig "yngre man blå täckjacka" därifrån. Men han kan ju också fått med sig "äldre man med lång rock, samt med mössa och öronlappar" från något av vittnena han själv kanske lyssnat på i villervallan?

B, Men kan också vara ett signalement som /YN/Zahir gett patrullen vid trappfoten. Zahir som enl YN var kraftigt berusad när de lämnade klubben på Johannesgatan 8, återger senare i förhör "blå täckjacka". Det KAN vara både LJ ELLER skytten han minns.
YN uppger ju "lång fladdrande rock" och eftersom hon inte var kraftigt berusad är det väl troligast att Wingdéns utrop baseras på hennes uppgifter till honom i trappan som då KAN varit "äldre man med lång rock, samt med mössa och öronlappar".

Signalement utrop 3:
Ytterligare en stund senare har nu Dalsgaard fått uppgifter om blå täckjacka och keps från LJ.

Min slutsats: Att LJ uppger täckjacka och keps är ett mysterium. Eller så minns Dalsgaard fel och blandar ihop det? Men om Engström skulle varit skytten skulle ju Lisbeth pekat ut honom. Hon är ju den ende som på nära håll stirrat GM i ansiktet och blanda ihop kan hon ju göra men att glömma... -Nej!

Ur förhöret med AZ:

”De fortsatte i vanlig lugn takt ner för trappen fram till baracken omedelbart väster om Luntmakargatan. Där blev de stoppade av flera polismän som kom springande med dragna skjutvapen.
Poliserna frågade om de hade sett någon springa förbi. De berättade att de mött en kille i trappan. Polismännen sprang vidare. Detta moment, dvs när poliserna pratat med dem tog ca 10 sekunder.
Zahir trodde i det läget att polismännen var intresserade av den här killen som de mött i trappan högst uppe vid Malmskillnadsgatan. Han satte inte deras förfrågan i samband med den man som de hade mött på David bagares gata”

AZ är i detta läge inställd på att Poliserna var ute efter LJ.

Är det inte rimligt att anta att han runt en halv minut senare då han befann sig på mordplatsen för att avge sitt vittnesmål fortfarande trodde detta, och att missförståndet ledde honom till att lämna LJ:s signalement?

Vidare:
Kan man anta att Windén ropade ut detta signalement? Jag tycker att det känns rimligt.

Om poletten trillat ner hos YN i detta läge vet jag inte, men det kan ju ha varit så att även hon trott detta.
AZ verkar inte ha några minnesbilder alls av mannen på DB’s gata.
Om han var särskilt berusad vet jag inte, och jag kan inte läsa mig till det i vittnesförhören.
Har YN uttalat sig om den saken i något annat sammanhang, eller har jag läst slarvigt?
Senast redigerad av MacMackay 2019-09-27 kl. 22:43.
Citera
2019-09-27, 23:47
Medlem
Citat:
Söderström kom in via det öppna områdesanropet, något som i sin tur också bekräftar den senares uppgift att man i områdesanropet informerade om att man skulle gå över till en öppen kanal (ibid, s 102). Detta är ett rutinmässigt förfarande som innebär att all radiotrafik i ärendet förläggs till en bestämd kanal, vilket möjliggör en tvåvägs kommunikationslinje mellan polispatrullerna och SBC, där alla som är uppkopplade kan ta del av alla samtal, liksom själva direkt kunna göra anrop, utan att behöva ligga i radiokö (ibid, s 103). Men samtidigt uppger både Thornestedt och operatören Birgitta Brolund att man gick över till särskild kanal först efter Söderströms meddelande om att brottsoffret var statsministern. (ibid, s 114)
http://www.politiskamord.com/p5sambandscentralen.html&

Tack för det! Det blev page not found där, men det var ju inte svårt att hitta så lägger in den igen, för eventuella andra intresserade.
http://www.politiskamord.com/p5sambandscentralen.html
Citera
2019-09-27, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
.
AZ verkar inte ha några minnesbilder alls av mannen på DB’s gata.
Om han var särskilt berusad vet jag inte, och jag kan inte läsa mig till det i vittnesförhören.
Har YN uttalat sig om den saken i något annat sammanhang, eller har jag läst slarvigt?
Jag minns inte var jag läst det men det var nyligen på någon blogg/website. Vi kan nog tona ner det och det har nog ingen större betydelse. Framgick också att hon var "förbaskad" på honom.

Mistänker Dalsgaard minne spelar honom ett spratt när han tror sig minnas "blå täckjacka och keps". Han hade ju nyss samtalat med springande poliserna på krönet och kan fått detta felaktiga signalement föreställande Jeppsson av dem. De i sin tur hade ju fått det av Zahir men även Gedda som kom ikapp på krönet kan haft med sig det från mordplatsen där det härstammar ifrån att man sett Jeppsson vid baracken. Han blev således jagad av sitt eget signalement. Konstigt att han inte bev gripen.

Eftersom Nieminen kanske nämnt lång fladdrande rock till springande poliserna, kanske Wikström mer trodde på henne och från krönet larmar ut det vilket hörs av Söderström kort efter hans chaufför Wingden larmat ut "blå täckjacka"?
Senast redigerad av Achtung Panzer 2019-09-27 kl. 23:51.
Citera
2019-09-27, 23:58
Medlem
Citat:
Jag minns inte var jag läst det men det var nyligen på någon blogg/website. Vi kan nog tona ner det och det har nog ingen större betydelse. Framgick också att hon var "förbaskad" på honom.

Mistänker Dalsgaard minne spelar honom ett spratt när han tror sig minnas "blå täckjacka och keps". Han hade ju nyss samtalat med springande poliserna på krönet och kan fått detta felaktiga signalement föreställande Jeppsson av dem. De i sin tur hade ju fått det av Zahir men även Gedda som kom ikapp på krönet kan haft med sig det från mordplatsen där det härstammar ifrån att man sett Jeppsson vid baracken. Han blev således jagad av sitt eget signalement. Konstigt att han inte bev gripen.

Eftersom Nieminen kanske nämnt lång fladdrande rock till springande poliserna, kanske Wikström mer trodde på henne och från krönet larmar ut det vilket hörs av Söderström kort efter hans chaufför Wingden larmat ut "blå täckjacka"?
”Han blev således jagad av sitt eget signalement” 😀

Ja det var ju förmodligen så.
Absurt men högst sannolikt.

Ja, det kan finnas många tänkbara möjligheter under dessa turbulenta minuter.
Skulle vara värdefullt att veta innehållet i Wikströms anrop och om den nådde ut till fler enheter än sambandscentralen.
Citera
2019-09-28, 00:37
Medlem
Frapperande är att Bagdad-Bob, Mohammed Said as-Sahaf var inne på Palmes rum under morgondagen.
Denne man borde förhöras om uppgifter kring Irak - iran kriget och vapenförsäljning. Vad visste han?

Vem hade överläget i kriget 1986?
Enligt riksdagsdebatter sålde Sverige vapen till Iran och utvecklade deras kemvapenarsenal. Samtidigt sålde usa i lönndom Hawk-anti-luftvärns missiler i största hemlighet till Iran under den så kallade Contras-Iranaffären. Detta hände medan Rumsfeldt slickade Saddams röv i Bagdad.

Var det han som lockade Palme till Dekorima?

Mest troligt är att bagdad bob jobbar åt CIA.
Han bor idag i UAE. En lydstat åt USA. Hand politiska kolleger är dom flesta döda, avrättade.

Citat:

https://www.aftonbladet.se/a/l13nRo
Senast redigerad av MbmA 2019-09-28 kl. 01:25.
Citera
2019-09-28, 01:21
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Frapperande är att Bagdad-Bob, Mohammed Said as-Sahaf var inne på Palmes rum under morgondagen.
Denne man borde förhöras om uppgifter kring Irak - iran kriget och vapenförsäljning. Vad visste han?

Vem hade överläget i kriget 1986?
Enligt riksdagsdebatter sålde Sverige vapen till Iran och utvecklade deras kemvapenarsenal. Samtidigt sålde usa i lönndom Hawk-anti-luftvärns missiler i största hemlighet till Iran under den så kallade Contras-Iranaffären. Detta hände medan Rumsfeldt slickade Saddams röv i Bagdad.

Var det han som lockade Palme till Dekorima?

Mest troligt är att bagdad bob jobbar åt CIA.
Han bor idag i UAE. En lydstat åt USA. Hand politiska kolleger är dom flesta döda, avrättade.

Olof Palme var inte upprörd efter mötet med Bagdad Bob om man får tro det pm som UD mannen Tomas Ganslandt upprättade efter mötet. Med på detta var också politruken Stefan Noréen .

Mats Ekman publicerar TGs PM från mötet i faximil. Framgår att det som diskuterades var krigsläget, den senaste FN-resolutionen och svensk vapenexport till Iran. OP ställde också sig positiv att inbjuda Saddam Husseins utrikesminister, Tariq Aziz till sverige. Ur detta PM går det inte att läsa ut någon aggressivitet mot OP från Iraks sida.

Har boken som är klart läsvärd, ger en bra provkarta på Iraks blodiga verksamhet i Sverige och Finland. En av yrkesmördarna från Bagdad bodde under årsskiftet 84-85 på hotel stockholm Plaza vid Birger Jarlsgatan. Där senare landsmannen Ayid Walid åkte bil med några svenska horor några minuter efter MOP. Dock skulle Ekmans alster mått bra av en van redigerares hand. Nu blir den stundtals träig, men innehållet är som sagt bra.
Citera
2019-09-28, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Olof Palme var inte upprörd efter mötet med Bagdad Bob om man får tro det pm som UD mannen Tomas Ganslandt upprättade efter mötet. Med på detta var också politruken Stefan Noréen .

Mats Ekman publicerar TGs PM från mötet i faximil. Framgår att det som diskuterades var krigsläget, den senaste FN-resolutionen och svensk vapenexport till Iran. OP ställde också sig positiv att inbjuda Saddam Husseins utrikesminister, Tariq Aziz till sverige. Ur detta PM går det inte att läsa ut någon aggressivitet mot OP från Iraks sida.

Har boken som är klart läsvärd, ger en bra provkarta på Iraks blodiga verksamhet i Sverige och Finland. En av yrkesmördarna från Bagdad bodde under årsskiftet 84-85 på hotel stockholm Plaza vid Birger Jarlsgatan. Där senare landsmannen Ayid Walid åkte bil med några svenska horor några minuter efter MOP. Dock skulle Ekmans alster mått bra av en van redigerares hand. Nu blir den stundtals träig, men innehållet är som sagt bra.

Enligt uppgift från AB var bilen en röd Ford Sierra. Anette K såg en röd bil har jag för mig. Vet inte var jag läst detta då hennes uppgifter är jättehemliga.

Tariq Aziz var den enda kaldeen(kristen) i det irakiska klustret av politiker. Tariq och Bagdad bob var dom enda i toppskiktet som överlevde galgen efter USAs invasion samt islamiska statens bödlar. Jag är övertygad om att dessa var CIA.
Jag vet inte hur obevkäm OP kan ha blivit i dessa sällskap men är övertygad om att dom inte ville ha ett slut på kriget. Inte heller det svenska miltärindiustriella komplexet lär ha jublar över en fredsplan.

Tariq Aziz får nytt liv i England https://www.aftonbladet.se/a/KvnyLM
Senast redigerad av MbmA 2019-09-28 kl. 01:47.
Citera
2019-09-28, 04:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
”Han blev således jagad av sitt eget signalement” 😀

Ja det var ju förmodligen så.
Absurt men högst sannolikt.

Ja, det kan finnas många tänkbara möjligheter under dessa turbulenta minuter.
Skulle vara värdefullt att veta innehållet i Wikströms anrop och om den nådde ut till fler enheter än sambandscentralen.
Läst någonstans att Wikström kom in med anropet på den öppna kanalen.

Samt:
all radiotrafik i ärendet förläggs till en bestämd kanal, vilket möjliggör en tvåvägs kommunikationslinje mellan polispatrullerna och SBC, där alla som är uppkopplade kan ta del av alla samtal, liksom själva direkt kunna göra anrop, utan att behöva ligga i radiokö (ibid, s 103)

SBC fick vid larmet 23.23, svar från fyra bilar vilka då bör gått över till öppen kanal och tillsammans med SBC hört Wikström?
Citera
2019-09-28, 11:01
Medlem
FurirRevaers avatar
Finns även mycket mer matnyttigt i den boken. Bl a kommissarie Melins spionage och Säpospaningen på honom. Melin disponerade också en lägenhet på Ruddamsgatan, i samma fastighet som bordellmamman Hopp hade en av sina lägenheter (enligt en av flickorna med speglar i taket...).
Melin hyrde ut sin lägenhet till två killar från amerikanska ambassaden. Troligtvis är detta samma fastighet som Donald F säger sig ha avlyssnat Hopps sexkunder från... Fanns nog mycket underlag där för bl a IB till påverkansoperationer och utpressningar.
Honungsfällor och horeri i Rikets tjänst. Jojo.
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa

Citera
2019-09-28, 11:03
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Enligt uppgift från AB var bilen en röd Ford Sierra. Anette K såg en röd bil har jag för mig. Vet inte var jag läst detta då hennes uppgifter är jättehemliga.

Tariq Aziz var den enda kaldeen(kristen) i det irakiska klustret av politiker. Tariq och Bagdad bob var dom enda i toppskiktet som överlevde galgen efter USAs invasion samt islamiska statens bödlar. Jag är övertygad om att dessa var CIA.
Jag vet inte hur obevkäm OP kan ha blivit i dessa sällskap men är övertygad om att dom inte ville ha ett slut på kriget. Inte heller det svenska miltärindiustriella komplexet lär ha jublar över en fredsplan.

Tariq Aziz får nytt liv i England https://www.aftonbladet.se/a/KvnyLM

Finns inget som tyder på att vare sig Tariq Aziz eller Bagdad-Bob gick CIAs ärenden vid tiden för MOP. Dom hade fullt upp med att stödja Saddam Hussein och hans ondsinta Baathregim. Det faktum att TA 2010 utlämnades till Irak talar även det emot att han skulle varit en långvarig CIA-tillgång, däremot babblade han nog på vid sitt gripande 2003.

Svenska företag var inblandade i känsliga vapenaffärer under OPs regering. Christoph Andersson har i utmärkta "Operation Norrsken" ingående beskrivit hur Asea 1984 fick tillstånds att exportera Isoststpressar till Erich Honeckers DDR. Dessa användes bl a till forskning för kärnvapentillverkning. Ett annat exempel är patrullbåtarna till Khomeinis Iran mitt under brinnande krig. Saddam Hussein var inte nöjd.

"8.7.3 Patrullbåtar till Iran även till Etiopien, Taiwan och Storbritannien Anmärkningsvärt är väl tidpunkterna för leverans.

"Hösten 1982 fick Boghammar Marin AB, Lidingö, en förfrågan om
snabbgående motorbåtar för Irans räkning. Efter förhandlingar tecknades
ett kontrakt om elva båtar i storlek 11,8 x 2,35 m, utrustade med Volvo
Penta-motorer. Båtarna kan nå en hastighet av något över 40 knop. Köpare
var det iranska revolutionsgardesministerie,Ministry of Sepha-Pasdaran.
Avsikten med köpet förklarades vara att sätta in båtarna mot den omfattande
smugglingen i Gulfen. De levererades under år 1983. På hösten samma år
beställdes ytterligare 40 båtar, nu något omkonstruerade. Längden ökades
till 13 m och bredden till 2,66 m. Dessa båtar levererades under år 1984 och
fram till juli 1985. Även denna gång angavs att de skulle användas i
kustbevakningstjänst. Om båtarna är vidare från UDH upplyst alt de kan ta
en last på drygt 100 kg eller två personer med oförändrade prestanda."

Under sin sista vecka i livet fick OP klagomål från Irans Ambassadör Said Kalantarnia som undrade varför Bofors inte levererat Robot-70. Under sin sista dag i livet klagade Bagdad-Bob, Iraks ambassadör över att svenska vapen gick till iran. Däremot glömde han nämna det tusental lastbilar som Scania levererat till Saddam och som användes i krigföringen.

Då OP vid denna tid också var medlare mellan Saddam och Khomeini, var situationen med vapensmuggling och försäljning till de båda länderna minst sagt en balansgång på slak lina.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in