Citat:
Ursprungligen postat av
MbmA
Enligt uppgift från AB var bilen en röd Ford Sierra. Anette K såg en röd bil har jag för mig. Vet inte var jag läst detta då hennes uppgifter är jättehemliga.
Tariq Aziz var den enda kaldeen(kristen) i det irakiska klustret av politiker. Tariq och Bagdad bob var dom enda i toppskiktet som överlevde galgen efter USAs invasion samt islamiska statens bödlar. Jag är övertygad om att dessa var CIA.
Jag vet inte hur obevkäm OP kan ha blivit i dessa sällskap men är övertygad om att dom inte ville ha ett slut på kriget. Inte heller det svenska miltärindiustriella komplexet lär ha jublar över en fredsplan.
Tariq Aziz får nytt liv i England
https://www.aftonbladet.se/a/KvnyLM
Finns inget som tyder på att vare sig
Tariq Aziz eller
Bagdad-Bob gick CIAs ärenden vid tiden för MOP. Dom hade fullt upp med att stödja
Saddam Hussein och hans ondsinta Baathregim. Det faktum att TA 2010 utlämnades till Irak talar även det emot att han skulle varit en långvarig CIA-tillgång, däremot babblade han nog på vid sitt gripande 2003.
Svenska företag var inblandade i känsliga vapenaffärer under OPs regering.
Christoph Andersson har i utmärkta "
Operation Norrsken" ingående beskrivit hur Asea 1984 fick tillstånds att exportera Isoststpressar till
Erich Honeckers DDR. Dessa användes bl a till forskning för kärnvapentillverkning. Ett annat exempel är patrullbåtarna till
Khomeinis Iran mitt under brinnande krig. Saddam Hussein var inte nöjd.
"
8.7.3 Patrullbåtar till Iran även till Etiopien, Taiwan och Storbritannien Anmärkningsvärt är väl tidpunkterna för leverans.
"Hösten 1982 fick Boghammar Marin AB, Lidingö, en förfrågan om
snabbgående motorbåtar för Irans räkning. Efter förhandlingar tecknades
ett kontrakt om elva båtar i storlek 11,8 x 2,35 m, utrustade med Volvo
Penta-motorer. Båtarna kan nå en hastighet av något över 40 knop. Köpare
var det iranska revolutionsgardesministerie,Ministry of Sepha-Pasdaran.
Avsikten med köpet förklarades vara att sätta in båtarna mot den omfattande
smugglingen i Gulfen. De levererades under år 1983. På hösten samma år
beställdes ytterligare 40 båtar, nu något omkonstruerade. Längden ökades
till 13 m och bredden till 2,66 m. Dessa båtar levererades under år 1984 och
fram till juli 1985. Även denna gång angavs att de skulle användas i
kustbevakningstjänst. Om båtarna är vidare från UDH upplyst alt de kan ta
en last på drygt 100 kg eller två personer med oförändrade prestanda."
Under sin sista vecka i livet fick OP klagomål från Irans Ambassadör
Said Kalantarnia som undrade varför Bofors inte levererat Robot-70. Under sin sista dag i livet klagade Bagdad-Bob, Iraks ambassadör över att svenska vapen gick till iran. Däremot glömde han nämna det tusental lastbilar som Scania levererat till Saddam och som användes i krigföringen.
Då OP vid denna tid också var medlare mellan Saddam och Khomeini, var situationen med vapensmuggling och försäljning till de båda länderna minst sagt en balansgång på slak lina.