Ja LW:s mördare behövde ju aldrig ”hittas”, för den verkar ju ha befunnit sig mitt bland ”vännerna” hela tiden
Och vännerna verkar ju inte bry sig , som om det vore helt okej ??
Endast en person som blev riktigt arg på det där eventet , som reagerade på att en människa dödats och att den som dödat LW skall stå till svars för vad den gjort .
Mycket märkligt att alla andra inte reagerade på vad som hänt och la locket på ,istället för att samla alla grannar och dra ut på sök illa kvickt .
Tala om att bli handlingsförlamade !?!?
Gissar att du syftar på eventet som var i Sundsvall i november?
Då det var delade meningar om LW:s manlige vän hade hoppat
på SD bakifrån eller inte.
Var du kanske där och bevittnade tumultet med egna ögon?
Så här säger EnGodTanke i nedanstående inlägg från
den 30/8- 18, att SD pekat ut en plats i hans hus där det kunde
finnas bloddroppar från LW.
Samt förklarat hur bloddropparna kommit dit.
(Känner också igen att det skrivits något om att SD plåstrat om
LW vid något tillfälle, hinner dock inte leta det inlägget nu.)
Kommer ihåg att EGT skrev några inlägg om bloddroppar, nåt om sex och mens,
men kan inte hitta, hittat bara dom.
EGT 2018-07-02 kl.13:51 #13610
EGT 2018-07-03 kl.07:57 #13871
EGT 2018-07-06 kl.10:57 #14612
Jag blir verkligen oroad av det utlåtandet av advokat IB, trots att flera i tråden menar att det är just sådant försvaret kan säga. Det känns inte riktigt som att det är helt taget ur luften?
Jag kan förstå att försvaret inte har alla uppgifter, det då det är förundersökningssekretess. Men de är med på förhör och vid häktningsframställan. Jag vet inte om det är möjligt för SD att få ett svar på en sådan fråga, om det finns något spår direkt på brottsplatsen. Det känns inte troligt.
Men varför skulle advokaten yttra sig på sådant sätt om det är givet att han inte har allt?? Det blir för mig konstigt.
Jag vet att i Mantorpsfallet berättade man t ex för Edvin under förhör när han nekade att ha varit på plats att man hade (minns inte detaljerna längre) hans DNA (?) på platsen för mordet, dvs huset. Man talade däremot inte om var. Då hade Edvin en fin historia om hur han hade varit förbi huset för att fråga om vägen och sedan för att vara säker på att "pricka in" alla tänkbara ställen där hans DNA kunde finnas, hittade han på att han hade varit på toa och kissat, tvättat händerna, druckit svartvinbärssaft (det fanns svartvinbärssaft uthällt över offren och en tom flaska på golvet), att han lutat sig mot diskbänken på det viset och på det viset jättelänge då kvinnan hade låtit vattnet rinna så sakta ur kranen, i mikroskopisk detalj beskrivit hur han hade öppnat låset på dörren när han skulle gå då kvinnan gick efter honom. Allt för att försöka pricka in varje tänkbart ställe.
Vad han inte visste var att de hade hans DNA på en bit plasthandske som satt på offrets huvud under några lager och på offrets byxben. Det missade han när han var inne för att få beskrivet en färdväg...
Jag hoppas på att masttömningarna har kunnat ge lite mer svar.
En önskan om att ses ska enligt @MV finnas. Även om mordet kan ha delar av planering i sig, kanske han kan ha haft i planeringen att han skulle radera detta från bägges mobiler, eller så skulle han helt fräckt tänkt ut att de kommer aldrig att kunna bevisa att vi har setts.
SDs eget uttryck "mordet kommer aldrig att lösas, kan ju visa att han tänkt ut något som gör att hans gärning inte kan vara lätt att upptäcka.
En spekulation:
Kan han ha tagit vägarna förbi HD och hämtat något för att använda som mordvapen? Lånat handskar? Tjock tröja? Sedan lämnat det åter, men i tvättat skick? Sagt till HD att du berättar inget, de kommer tro att det är jag som har gjort det. men det begriper du att jag aldrig skulle kunna göra? Det skulle förstöra allt för oss och våra barn. För dig.
Kanske SD nu dragit upp sitt Ess i rockärmen. Mordvapnet hos HD? Det som han lämnade tillbaka med löfte om att hon inte skulle berätta om hans "lån?" Och hon höll löftet. För att hon litade på honom?
Sedan när det knep för honom, berättar han att han vetat om att hon gjort det, hon hade mordvapnet i sitt garage?När de sedan griper henne, förstår hon allt?
De hittar tillhygget hos HD och lögnen om att hon inget vetat, att SD inte varit hos henne och inte lånat något, den ligger nu henne i fatet?
Det kan vara mer avancerat ändå, om jag får gissa. Han kan ha tänkt ut något riktigt "djävligt" i förväg. Samtidigt kanske det ändå inte blev som han tänkt sig, att det blev något improviserat?
Det som sticker i ögonen är väl det föremål som hittades i skogen nära hans eget hem. Det kan inte ha funnits fingeravtryck eller hans DNA på det? Då är det sannolikt placerat där och inte tappat? Varför lägga det så nära sig själv?
Även mordplatsen, förutom det ev sms som han har skickat, skriken. Allt detta skulle göra mig otroligt rädd att "de skulle ha allt på mig". Inte tvärtom.
Helt klart intressant och tänkbart det du skriver.
Bara det att SD säger att "de har ingenting på mig" får iaf varningsklockorna om en utstuderad lögn att ringa hos mig (och säkert hos många fler). Är man oskyldig så uttrycker man sig definitivt inte på det viset. Troligen uttrycker man sig att man är oskyldig. Och att "mordet aldrig kommer att lösas" är ytterligare ett tecken på att SD ljuger. För HUR ska han kunna veta att mordet aldrig kommer att lösas om han är helt oskyldig?
Tackar nivijag, det hade totalt fallit mig ur minnet att mensblod
har diskuterats!
Nedan några inlägg om ev mensblod, från 2/7- 3/7- 18:
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Det är väl en fråga polisen ställer och förväntar ett exakt svar?!
Din tanke var ju att SD säger att dom haft relation nyligen (utan dom haft det) och på så sätt kunna skylla på det om dom hittar nått mot honom?! (SPEKULATION!)
Det vanliga är väl att GM skyller på mensblod när dom haft sex till anledningen att det hittats blod på GM.
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Hm, det var ju också en tanke lika god som en annan (fast otäck). Visste inte att det var vanligt att GM skyller på en sån sak. Dock, obduktionen lär nog kunna säga om BO hade mens eller inte.
Om SD har sagt att de fortfarande hade relation då och då, så får han kanske i uppgift (när resultaten från NFC har sammanställts) att bevisa när och hur ofta han hade sexträffar med LW. Jag tror de dog ut runt jan-mars -17. Kan ha fel.
Citat:
Hur vanligt det är att en GM skyller på mensblod har jag ingen aning, men läst det vid nått tillfälle inte allt för länge sedan. Det ser man på NFC om det är, så det kan man inte skylla på rent tekniskt.
Så om hon hade det nu är ju ointressant, om dom inte har hennes blod på GM:s kläder och han skyller på mensblod då, som dom i alla fall kan se.
Jag hade den uppgiften med, att deras relation dog ut runt den tiden. Men även fått indikationer att dom fortsatt träffas. Motstridigt, men blir mer och mer säker på att dom fortsatt.
Dom två olika scenarion ger ju väldigt olika sannolikheter på SD som GM.
Citat:
Ursprungligen postat av nivijag
Kommer ihåg att EGT skrev några inlägg om bloddroppar, nåt om sex och mens,
men kan inte hitta, hittat bara dom.
EGT 2018-07-02 kl.13:51 #13610
EGT 2018-07-03 kl.07:57 #13871
EGT 2018-07-06 kl.10:57 #14612
Här skriver EGT om poolen.
Sedan skrev någon när den byggdes. Minns inte om det var EGT som svarade. Får en diffus känsla av att det var någon annan., men det kan varit EGT.
Citat:
Om dom inte hittade nått första vändan, tror dom att han grävt ned nått efteråt?
Iof smartaste stället att gömma sig är där någon redan letat.
SD har byggt en bubbelpool på gräset, undrar om polisen river den?!
Sen far ju jag ut i tankar vem sim står flr återställande. Att det är polisen vet jag om han inte fälls, men om han fälls och polisen rivit halva huset men inte funnit bevisen där, vem står för kostnaden då?
Förtydligande: Jag tänker ett steg längre än detta, för er som inte förstår det. Är SD skyldig lär ett stort skadestånd utfalla. Bättre för LW:s barn om den säljs för 2milj, istället för 1milj.
Ligger lite efter i läsning nu, så frågan kanske redan är ställd.
När byggdes poolen?
Det var skribenten smarfor som svarade på frågan om
när bubbelpoolen byggdes! I maj-juni.
Citat:
Ursprungligen postat av smarfor
Maj-juni
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Här skriver EGT om poolen.
Sedan skrev någon när den byggdes. Minns inte om det var EGT som svarade. Får en diffus känsla av att det var någon annan., men det kan varit EGT.
Det var skribenten smarfor som svarade på frågan om
när bubbelpoolen byggdes! I maj-juni.
Ah, tack.
Hittade just det också.
Och en bubbelpool behöver inte kosta så mycket.
25-35 tusen.
2019 trodde smarfar att den byggdes, men det var osäkert.
Även om det är 1 år efter mordet, kan något väsentligt vara nedgrävt där. Men det har väl teknikerna redan räknat ur säkert.
Bara det att SD säger att "de har ingenting på mig" får iaf varningsklockorna om en utstuderad lögn att ringa hos mig (och säkert hos många fler). Är man oskyldig så uttrycker man sig definitivt inte på det viset. Troligen uttrycker man sig att man är oskyldig. Och att "mordet aldrig kommer att lösas" är ytterligare ett tecken på att SD ljuger. För HUR ska han kunna veta att mordet aldrig kommer att lösas om han är helt oskyldig?
Det verkar helt klart som att en och annan reagerar på att han säger "udda" saker.
Det är en grej, en annan är att grannar regerar på hans sätt att "ge sin version".
Ja, det kan sägas efter varje inlägg; jag är väldigt nyfiken på vad SD säger i förhören.
Och vad hans närmaste vänner har att säga. HD naturligtvis...
Jag vet att i Mantorpsfallet berättade man t ex för Edvin under förhör när han nekade att ha varit på plats att man hade (minns inte detaljerna längre) hans DNA (?) på platsen för mordet, dvs huset. Man talade däremot inte om var. Då hade Edvin en fin historia om hur han hade varit förbi huset för att fråga om vägen och sedan för att vara säker på att "pricka in" alla tänkbara ställen där hans DNA kunde finnas, hittade han på att han hade varit på toa och kissat, tvättat händerna, druckit svartvinbärssaft (det fanns svartvinbärssaft uthällt över offren och en tom flaska på golvet), att han lutat sig mot diskbänken på det viset och på det viset jättelänge då kvinnan hade låtit vattnet rinna så sakta ur kranen, i mikroskopisk detalj beskrivit hur han hade öppnat låset på dörren när han skulle gå då kvinnan gick efter honom. Allt för att försöka pricka in varje tänkbart ställe.
Vad han inte visste var att de hade hans DNA på en bit plasthandske som satt på offrets huvud under några lager och på offrets byxben. Det missade han när han var inne för att få beskrivet en färdväg...
Gav mig in i den här tråden och fallet först i förra månaden, och är nu i full färd med inläsning. @MV och @Strof bl.a har delgett tråden både trovärdiga och informativa inlägg.
Ett bra fallexempel som visar på hur pass förslagen en brottsling kan vara. Är väl fullt tänkbart att mgm tänkt i ovanstående banor, han med.
Citat:
En önskan om att ses ska enligt @MV finnas. Även om mordet kan ha delar av planering i sig, kanske han kan ha haft i planeringen att han skulle radera detta från bägges mobiler, eller så skulle han helt fräckt tänkt ut att de kommer aldrig att kunna bevisa att vi har setts.
@MV skriver att SD ville träffa LW, ja. Frågan är bara vilken dag han föreslår mötet. Så här skriver @MV: "Lw har på kvällen fått ett meddelande eller samtal strax före kl 23:00 av någon hon kände som fick henne att lämna lägenheten."
Två inlägg av @Medinsyn angående kontakt under kvällen:
"Jodå, SD hade som normalt kontakt med LW den kvällen. Men inte då om att han ville ses.
Detta senare sorterar alltså inte under det jag anger som fakta, men som jag känner mig trygg i."
"Som jag skrev tidigare så berättade han om sina kontakter med Lena på kvällen . Alltså de kontakter som han fortfarande inte har ljugit om utan visat upp chatten på tisdag eftermiddag.
Ni som känner Hanna kan ju försöka fundera ut om hon gråter på jobbet för Stefan, om hon pratar om det öppet, om hon skulle ha gått och pratat om 22OKT. Självklart har hon inte det. Skrattar åt att ni går på TiMis ordbajsande.
Avser nu att lämna för gott igen, men det har ju inte gått så bra hittills."
Vinner han på att dra en lögn här genom att förneka lagrad sms-konversation om att ses? Eller är förslaget framlagt i ett sms, tidigare under veckan? Låt säga att deras sms:ande under kvällen är normalt och att mgm ringer upp LW strax före kl 23.00. Enligt egen uppgift för att önska godnatt och ett "Lycka till på resan".
I själva verket gör de upp om att ses kl 23.30 och mgm har innan dess placerat ut ett verktyg på platsen.
Ett vittne med öppet fönster hör, enligt @MV, en man och en kvinna gå i riktning mot planket. De pratar med varandra och eventuellt har LWs röst kunnat verifieras. - Kan vittnet uppfatta något av vad som sägs?
@MV hävdar också att det är till 100 % klarlagt att mgm har stått på framsidan av LWs bostad och väntat på att hon ska komma ut. - Nyfiken granne som har stått bakom gardinen och spejat?
Masttömningar har bl a visat att SDs mobil har hoppat mellan två master, vilket är möjligt ifall den befinner sig ut mot fp/motorväg. SD själv som har stenkoll på kartor och GPS-positioner uppger att han varit i närheten under kvällen, eventuellt på Apelvägen.
Citat:
SDs eget uttryck "mordet kommer aldrig att lösas, kan ju visa att han tänkt ut något som gör att hans gärning inte kan vara lätt att upptäcka.
Troligt. (Nästan så att han rätar lite extra på ryggen, sprickfärdig av återhållen stolthet över sitt briljanta intellekt).
En spekulation:
Kan han ha tagit vägarna förbi HD och hämtat något för att använda som mordvapen? Lånat handskar? Tjock tröja? Sedan lämnat det åter, men i tvättat skick? Sagt till HD att du berättar inget, de kommer tro att det är jag som har gjort det. men det begriper du att jag aldrig skulle kunna göra? Det skulle förstöra allt för oss och våra barn. För dig.
Kanske SD nu dragit upp sitt Ess i rockärmen. Mordvapnet hos HD? Det som han lämnade tillbaka med löfte om att hon inte skulle berätta om hans "lån?" Och hon höll löftet. För att hon litade på honom?
Sedan när det knep för honom, berättar han att han vetat om att hon gjort det, hon hade mordvapnet i sitt garage?När de sedan griper henne, förstår hon allt?
De hittar tillhygget hos HD och lögnen om att hon inget vetat, att SD inte varit hos henne och inte lånat något, den ligger nu henne i fatet?
Det kan vara mer avancerat ändå, om jag får gissa. Han kan ha tänkt ut något riktigt "djävligt" i förväg. Samtidigt kanske det ändå inte blev som han tänkt sig, att det blev något improviserat?
Ett trovärdigt scenario där han väver in HD för att ha en säker hållhake på henne framgent. För han vill ju inte att hon öppnar upp sig och babblar hos polisen. Nu måste hon se till att skydda sig själv om hon vill se sina barn växa upp. Priset han får betala är att tvingas umgås med sin fd hustru och arbeta på att få tillbaka hennes förtroende.
- Sjukhushandskar av vinyl?
Citat:
Det som sticker i ögonen är väl det föremål som hittades i skogen nära hans eget hem. Det kan inte ha funnits fingeravtryck eller hans DNA på det? Då är det sannolikt placerat där och inte tappat? Varför lägga det så nära sig själv?
Hur vanligt det är att en GM skyller på mensblod har jag ingen aning, men läst det vid nått tillfälle inte allt för länge sedan. Det ser man på NFC om det är, så det kan man inte skylla på rent tekniskt.
Så om hon hade det nu är ju ointressant, om dom inte har hennes blod på GM:s kläder och han skyller på mensblod då, som dom i alla fall kan se.
Jag hade den uppgiften med, att deras relation dog ut runt den tiden. Men även fått indikationer att dom fortsatt träffas. Motstridigt, men blir mer och mer säker på att dom fortsatt.
Dom två olika scenarion ger ju väldigt olika sannolikheter på SD som GM.
Detta hittade jag Notknapparen från EGT men inte sår och plåster men det finns kanske.
Just det är ju en lösryckt mening möjligen ur sitt sammanhang. Kan ha varit en förstärkning till att han sagt att han är helt oskyldig även om jag också tycker det är ett udda uttalande.