Det blir lite rörigt med förhandlingen igår. Åklagaren säger alltså till NA att det är tingsrätten, eller dom, som gör bedömningen att misstankarna nu har stärkts. P4 menar att det är rådmannen som anser att misstankarna har stärkts: https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=159&artikel=7307519
Eftersom jag skrev av exakt ordagrant (transkribering har jag lärt mig nu att det heter) vad åklagaren sa i intervjun, får man väl lita på att hon menar Tingsrätten?
Citat från intervjun:
"ÅH: "Ja, Tingsrätten har gjort en bedömning av den bevisning som jag har lagt fram här idag som har till kommit sen tidigare tillfälle, och då gör dom bedömningen att misstankarna har stärkts."
Du får väl ta reda på vilket kön hade, så du kan bestämma dig för om Tingsrätten gjorde rätt beslut eller fel beslut. Suck.
Annars kan du ju tipsa försvaret och berätta om dina misstankar, så att advokaten och SD kan göra en anmälan. Alternativt kan du väl tipsa om att de ska begära att få en manlig rådman?
Det är just tiden som oroar mig. Gnaget i magen att dom skall kunna binda SD till mordet vill inte ge med sig. Vad är det för spår/bevis dom kan ha funnit på senaste tiden? För inte kan det vara teknisk bevisning som dom tog i anslutning till mordet? De svaren borde (läs B O R D E) dom väl ändå fått i detta nu? Kan det vara DNA från HD? Och innan resultaten har kommit är hon fortsatt skäligen misstänkt...Att dom nu riktar in sig på 2 GM innan åtal?
Slutredovisningen som "köat" hos NFC redovisades i sommar men sedan har ytterligare analyser begärts, kan involvera både gamla och framförallt helt nya. Situationen har förändrats med att även HD finns på planen.
Ja, nu blev det kanske ännu mer förvirrande. Först hade vi alltså tingsrätten, dom, och rådmannen. Och nu lägger du till rätten, rättens ordförande, han och domstolen.
Men egentligen är alltså allt det här en och samma person då?
skulle tro att de flesta förstått ungefär vem som bedömt åklagarens framställan och fattat beslut i frågan om häktning.
Det är just tiden som oroar mig. Gnaget i magen att dom skall kunna binda SD till mordet vill inte ge med sig. Vad är det för spår/bevis dom kan ha funnit på senaste tiden? För inte kan det vara teknisk bevisning som dom tog i anslutning till mordet? De svaren borde (läs B O R D E) dom väl ändå fått i detta nu? Kan det vara DNA från HD? Och innan resultaten har kommit är hon fortsatt skäligen misstänkt...Att dom nu riktar in sig på 2 GM innan åtal?
Det har sagts i tråden att SD har visat utredningen på blod från LW i hans bostad.
Han ska tydligen ha hjälpt LW å plåstrat om henne.
Om man skulle ha hittat något i det blodet som t.e.x. hjärnsubstans så blir det näst
intill omöjligt att förklara.
Men det är bara en teori.
Ja, det var det jag tänkte först, med tanke på insatsstyrkan.
Att han är knuten på något sätt till brottet på ett mer direkt sätt. Mer än ett löst indicium att han setts utanför sin soptunna på kvällen.
Jag hoppas att du har rätt i att han är knuten till brottsplatsen.
Vad tänker du här?
Hans DNA på något ställe? Hårstrå på buske?
Sådant?
På tal om insatsstyrka, blev jag lite förvånad över att man i ett rättsfall om olovlig jakt på varg hade satt in insatsstyrka hos några familjer i jakten på skyldiga. Vet inte hur viktigt det är att skipa rättvisa för detta. Men lite förvånade det mig nog.
Jag tror det främst handlar om telefon- och masttömningar, sen så kan det ju vara så att han avsatt andra spår också.
Det har sagts i tråden att SD har visat utredningen på blod från LW i hans bostad.
Om man skulle ha hittat något i det blodet som t.e.x. hjärnsubstans så blir det näst
Hjärnsubstans? Hur tänkr du då? Att SD ska ha mördat LW i hennes hus och sen släpat en död kropp (som är mkt tungt) ända till platsen bakom bullerplanket med extremt stor risk för upptäckt?
Senast redigerad av zilvereko 2019-09-27 kl. 15:42.
Är det EGT som sagt så?
Minns vagt något om det, men inte det där med omplåstringen?
Springare är igång igen och verkar skylla på andra som vanligt.
Den här gången handlar det om att små barn har skrämts när insatsstyrkan kom.
Fast den person polisen letade efter satt redan i arresten.
"Aftonbladet har sökt polisens spaningsledare i ärendet, kriminalinspektör Peter Springare, som inte har besvarat några samtal. Tidningen Svensk jakt har dock pratat med Peter Springare som hänvisar till andra polischefer."
Är det EGT som sagt så?
Minns vagt något om det, men inte det där med omplåstringen?
Så här säger EnGodTanke i nedanstående inlägg från
den 30/8- 18, att SD pekat ut en plats i hans hus där det kunde
finnas bloddroppar från LW.
Samt förklarat hur bloddropparna kommit dit.
(Känner också igen att det skrivits något om att SD plåstrat om
LW vid något tillfälle, hinner dock inte leta det inlägget nu.)
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Jag kan släppa nu släppa denna uppgift, till alla SD-är-skyldig anhängares glädje (eftersom andra har sagt detta till mig nu så riskerar jag inte att outa mig).
SD har pekat ut plats i hans hus var det kan finnas bloddroppar från LW. Han har även förklarat hur dessa kom dit (ja, jag vet det med).
Blodet var inte i trädgården (det var tydligen tekniker under hans häktning, detta vet jag inget om).
Anledningen att jag varit tyst om detta (förutom att outa mig) är att det finns en trovärdig förklaring och jag är helt säker på att mordet skede vid FP.
Självklart är jag inte så blåögd att jag inte tänker tanken att SD har gett detta och en förklaring för att skydda sig. Det jan vara så att han är GM, kommer hem och tvättar sig. Han inser att det kan ha stänkt blodbesudlat vatten på en plats och därför ger polisen en förklaring innan dom hittar det själva.
Kopierad, korrigerad och tillägg till en tidigare text från idag eftersom bildtagg hade tagit bort bilden jag laddade upp. Varför? Det är ju bara två offentliga bilder från Facebook. Någon måste ha anmält bilden, men nu ligger den uppe igen. Dock korrigerad med lite "sudd" på namn.
Jag ska alltså be en vän kontakta LK:s chef Pett*r Arn*back (e) istället och be hen fråga varför de inte kommit ut med någon publik sammanfattning om avslutade projekt för -18 ännu. De har ju tidigare publicerats under det första halvåret. Varför har inte LK fått till en sammanfattning för 2018? Hon har ju lyckats med det tre år tidigare med hjälp av Yv*nne Hanesk*g (o).
Här är de frågor som vännen väldigt motvilligt har mailat till Region Örebro (hen förstår inte alls mitt stora intresse i det här, men det gör knappt någon av mina vänner. De verkar alla ha glömt att det faktiskt har skett ett mord på en 3-barnsmamma i vår stad):
Jag återkommer till Lena (samt en kopia till Petter Arneback) angående en tidigare fråga eftersom jag har i uppdrag att ta reda på lite mer fakta angående ett projekt som kallades "The Heart of Sweden Geo Tour" som ni finansierade och stod som arrangörer för tillsammans med fyra av regionens destinationer från juni* 2016 och två år framåt. I projektet fanns en projektgrupp med aktiva geocachare som såg till att genomföra projektet.
Nedan är frågor som jag uppdragits ställa till er:
Hur stor var den totala finansieringen ovan nämnda projekt till den privata arrangörsgruppen som var involverade?
Bestod finansieringen av en klumpsumma till privatperson, företag eller förening som i sin tur fick fördela det finansiella stödet vidare eller utbetalades det löpande efter kostnader till olika leverantörer?
Vem/vilka var mottagare av finansieringen?
Vilka företag har fått uppdrag till att leverera tjänster eller produkter projektet?
Har den privata arrangörsgruppen redovisat hur medlen har använts som sig bör enligt Petter Arnebacks ord:
"Region Örebro län ska följa upp att medel utnyttjas för avsett ändamål och i
överensstämmelse med föreskrivna villkor.
En uppföljning av avslutade projekt genomförs löpande och sammanställs
varje år. Av uppföljningen framgår vilka resultat projekten uppnått när det
avslutas i relation till syftet. Dessutom följs upp vilka aktiviteter som
genomförts avseende de genomsyrande perspektiven."
Har det gjorts någon utvärdering om projektets utfall i målet att "Visa upp 50 av länets intressantaste platser för en bred publik"?
THOS GT pågick under två år. Projektet är avslutat, men inte ett ord nämns i de tre publikationer om avslutade projekt som finns att ladda hem online från Region Örebro. Det är inte märkligt eftersom projektet inte var avslutat när de publikationerna gjordes, det märkliga är att det inte finns någon publikation ute för avslutade projekt 2018. Vad beror det på?
Förvaltningschefen PA:s ord från projektsammanfattning:
Region Örebro län ska följa upp att medel utnyttjas för avsett ändamål och i
överensstämmelse med föreskrivna villkor.
En uppföljning av avslutade projekt genomförs löpande och sammanställs
varje år. Av uppföljningen framgår vilka resultat projekten uppnått när det
avslutas i relation till syftet. Dessutom följs upp vilka aktiviteter som
genomförts avseende de genomsyrande perspektiven.
När jag tittar på historik är det tydligt att SD var Generalen i THOS GT och då gissar jag på att det var han som även stod som mottagare av projektfinansieringen. När SD fått frågor om summor har han på Fb skrivit att han svarar på det i *PM. Varför är han hemlig om summor?
*: www.bildtagg.se/bild/1mycjbs5k97xwwxei06toqoo
LW var med i arrangörsgruppen för THOS GT. Var hon en nagel i ögat för SD, HD och JG som kanske drog egen nytta av projektmedlen? Eller, kan det vara så att SD hade förskingrat en del av projektmedlen för att kunna lösa ut HD från huset när hon ville skiljas? LW förstod detta och hotade med att avslöja honom?