2019-09-27, 12:07
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Visst är det en ojämn kamp, jag tycker iallafall som det ser ut att försvaret alltid
får för kort tid på sig.
FUP:et kanske kommer att vara på 2000-2500 sid, plus en "slask" som jag tror
blir uppåt kanske 3000 sid. Gissar.
Krävs en hel del för att läsa in det.

Det är som du säger att försvaret kan komma med önskemål om tillägg i FUP:et.
Det är ÅK som bedömer om det ska godkännas.

Kan väl lägga till att FUP:et inte på något vis är en "sanningsbibel" utan en
partsinlaga skriven av ÅK å polis för att få ett underlag till ett som ÅK tycker
hållbart åtal.
Som det ser ut så blir det nog ett åtal ändå, då får vi intressant läsning.

Det ser inte i nuläget ut som om det va ett Ess han hade i ärmen.

Det där Esset, det skulle jag bra gärna vilja veta vad det var.

Om det var HD, så kanske det kan ligga honom i fatet om hon visar sig vara oskldig till mordet och han har fixat till det på något sätt så att hon blev misstänkt. Nu drar det ju ut på tiden också, och häktning är ju inte "peanuts".

Annars är det ju inte lätt att veta vad han menade. Om det bara var någon annan i geocach kretsen eller någon annan bekant, varför inte bara kläcka ut sig det? De kommer dessutom att utreda alla som kan misstänkas ha med brottet att göra om polisen/åklagaren får någon som helst indikation. Vad skulle SD ha för skäl att inte vilja att det kollades upp?

Därför har jag en teori att SDs version är att han typ tar på sig att var misstänkt för att "sanningen" är så mycket värre, dvs HD och detta vill han inte ska komma fram. Han spelar lite hjälte som typ räddar familjen och tror att de aldrig kommer att lösa fallet. (obs spekulation)
Citera
2019-09-27, 12:08
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det blir lite rörigt med förhandlingen igår. Åklagaren säger alltså till NA att det är tingsrätten, eller dom, som gör bedömningen att misstankarna nu har stärkts. P4 menar att det är rådmannen som anser att misstankarna har stärkts:
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=159&artikel=7307519

Ja vid en häktesförhandling är det väl endast en rådman, ”domare” med?

När det sedan blir rättegång deltar fler personer?
Citera
2019-09-27, 12:11
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Efter slutdelgivning, så får försvaret begära vilka utredningsinsatser som helst, och i stort sett alltid genomförs dessa, så länge de inte tydligt anses att de är meningslösa. Det är en viktig rättsprincip att det är så. Advokater brukar klaga ändå. Det ingår liksom i deras spel.

Tack!
Ja, det känns som det är en viktig rättsprincip.

Annars blir kampen otroligt ojämn och orättvis.
Som tur är har vi rätt att få en försvarare som kan hjälpa till, rätt att överklaga och rätt som du påpekar att begära utredningsinsatser.
Citera
2019-09-27, 12:18
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Att SD är bevisad knuten till brottsplatsen kan vi nog vara säkra på, och att det presenterats för försvaret vid det här laget. Däremot omedelbart till själva utförandet av mordet; det är uppenbarligen inget som försvaret fått ta del av (om sådan bevisning just nu finns är också osäkert).

Edit: Observera att brottsplats inte endast behöver innefatta FP/MP.

Ja, det var det jag tänkte först, med tanke på insatsstyrkan.
Att han är knuten på något sätt till brottet på ett mer direkt sätt. Mer än ett löst indicium att han setts utanför sin soptunna på kvällen.

Jag hoppas att du har rätt i att han är knuten till brottsplatsen.

Vad tänker du här?
Hans DNA på något ställe? Hårstrå på buske?
Sådant?

På tal om insatsstyrka, blev jag lite förvånad över att man i ett rättsfall om olovlig jakt på varg hade satt in insatsstyrka hos några familjer i jakten på skyldiga. Vet inte hur viktigt det är att skipa rättvisa för detta. Men lite förvånade det mig nog.
Citera
2019-09-27, 12:40
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KonstApel006
Fast de har ju inte fungerat ihop tänker jag, barnen har lämnats till mormor och morfar och gubben har svassat tätt med LW för att HD behöver vila pga den påstådda utmattningsdepressionen, men håller med dig bipoör borderline är inte omöjlig kombo, det borde vara den värsta kombination en människa kan drabbas av? Och så SD som narcissist ja jisses då? Inte undra på att problemen blev gigantiska för LW att hantera i så fall?

Nåt mer än normalstörda är dom anser iallafall jag. Nåt symbiotiskt.
Så jag tycker att de verkar ha klarat det fint, med tanke på omständigheterna.

* Dom har stått ut med/tolererat varandra tillräckligt bra för att vara ihop i 22 år.
(Citerar @Cloudedcrystalbeam:”1997 flyttar SD in hos HD i Örebro. Därefter har SD och HD bott tillsammans på några olika adresser i Örebro”)

* Levt tillsammans under 6 års otrohet, och även umgåtts ihop med älskarinnan efter avslöjandet

* Hängt ihop som ler och långhalm, efter både skilsmässa och mord (som båda är misstänkta för)

Så nog har det fungerat för dom - länge. Och hade inte Stefan råkat bli häktad så hade de väl bara glatt cachat på, som de gjort den senaste tiden
Citera
2019-09-27, 12:56
Medlem
Har inte läst ngt sista veckorna, stämmer det att SD fortsatt är häktad och misstankarna har stärkts? Vad är nästa steg?
Citera
2019-09-27, 13:00
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Har inte läst ngt sista veckorna, stämmer det att SD fortsatt är häktad och misstankarna har stärkts? Vad är nästa steg?

Det stämmer. Han är häktad till 24/10 sedan får vi se om det blir fortsatt häktning eller åtal.
Citera
2019-09-27, 13:03
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det blir lite rörigt med förhandlingen igår. Åklagaren säger alltså till NA att det är tingsrätten, eller dom, som gör bedömningen att misstankarna nu har stärkts. P4 menar att det är rådmannen som anser att misstankarna har stärkts:
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=159&artikel=7307519
Det råder lite förvirring här tror jag. Det är åklagaren som inför rätten presenterar det som framkommit sedan senaste förhandlingen. Och då gör väl, som jag kan förstå, åklagaren en sammanfattning att det är hennes uppfattning att misstankerna stärkts pga ditten och datten. Sedan skall rättens ordförande ta ställning till om han delar åklagarens uppfattning och gå på hennes linje eller om han ska gå på försvarets. Nu valde han åklagarens linje och beslutatde om åtalsförlängning. Alltså så avgör domtolen om misstankarna förstäkts eller försvagats.
Citera
2019-09-27, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31

Det stämmer. SD är fortsatt häktad på sannolika skäl och åklagaren har fått ytterligare en månad på sig till åtal. HD är på fri fot men fortsatt skäligen misstänkt. Vad exakt händer där vet vi inget om.

Det finns både vittnesuppgifter och tekniska resultat från NFC som åklagaren behöver mer tid till.
Citera
2019-09-27, 13:39
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Det råder lite förvirring här tror jag. Det är åklagaren som inför rätten presenterar det som framkommit sedan senaste förhandlingen. Och då gör väl, som jag kan förstå, åklagaren en sammanfattning att det är hennes uppfattning att misstankerna stärkts pga ditten och datten. Sedan skall rättens ordförande ta ställning till om han delar åklagarens uppfattning och gå på hennes linje eller om han ska gå på försvarets. Nu valde han åklagarens linje och beslutatde om åtalsförlängning. Alltså så avgör domtolen om misstankarna förstäkts eller försvagats.
Ja, nu blev det kanske ännu mer förvirrande. Först hade vi alltså tingsrätten, dom, och rådmannen. Och nu lägger du till rätten, rättens ordförande, han och domstolen.

Men egentligen är alltså allt det här en och samma person då?
Citera
2019-09-27, 13:42
Medlem
Honan6s avatar
Kopierad, korrigerad och tillägg till en tidigare text från idag eftersom bildtagg hade tagit bort bilden jag laddade upp. Varför? Det är ju bara två offentliga bilder från Facebook. Någon måste ha anmält bilden, men nu ligger den uppe igen. Dock korrigerad med lite "sudd" på namn.

Jag ska alltså be en vän kontakta LK:s chef Pett*r Arn*back (e) istället och be hen fråga varför de inte kommit ut med någon publik sammanfattning om avslutade projekt för -18 ännu. De har ju tidigare publicerats under det första halvåret. Varför har inte LK fått till en sammanfattning för 2018? Hon har ju lyckats med det tre år tidigare med hjälp av Yv*nne Hanesk*g (o).

Här är de frågor som vännen väldigt motvilligt har mailat till Region Örebro (hen förstår inte alls mitt stora intresse i det här, men det gör knappt någon av mina vänner. De verkar alla ha glömt att det faktiskt har skett ett mord på en 3-barnsmamma i vår stad):

THOS GT pågick under två år. Projektet är avslutat, men inte ett ord nämns i de tre publikationer om avslutade projekt som finns att ladda hem online från Region Örebro. Det är inte märkligt eftersom projektet inte var avslutat när de publikationerna gjordes, det märkliga är att det inte finns någon publikation ute för avslutade projekt 2018. Vad beror det på?

Förvaltningschefen PA:s ord från projektsammanfattning:
Region Örebro län ska följa upp att medel utnyttjas för avsett ändamål och i
överensstämmelse med föreskrivna villkor.
En uppföljning av avslutade projekt genomförs löpande och sammanställs
varje år. Av uppföljningen framgår vilka resultat projekten uppnått när det
avslutas i relation till syftet. Dessutom följs upp vilka aktiviteter som
genomförts avseende de genomsyrande perspektiven.

När jag tittar på historik är det tydligt att SD var Generalen i THOS GT och då gissar jag på att det var han som även stod som mottagare av projektfinansieringen. När SD fått frågor om summor har han på Fb skrivit att han svarar på det i *PM. Varför är han hemlig om summor?
*: www.bildtagg.se/bild/1mycjbs5k97xwwxei06toqoo

LW var med i arrangörsgruppen för THOS GT. Var hon en nagel i ögat för SD, HD och JG som kanske drog egen nytta av projektmedlen? Eller, kan det vara så att SD hade förskingrat en del av projektmedlen för att kunna lösa ut HD från huset när hon ville skiljas? LW förstod detta och hotade med att avslöja honom?

--------------------

Länk till info för nytillkomna i tråden:
www.flashback.org/sp68818747
Senast redigerad av Honan6 2019-09-27 kl. 13:47.
Citera
2019-09-27, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det stämmer. SD är fortsatt häktad på sannolika skäl och åklagaren har fått ytterligare en månad på sig till åtal. HD är på fri fot men fortsatt skäligen misstänkt. Vad exakt händer där vet vi inget om.

Det finns både vittnesuppgifter och tekniska resultat från NFC som åklagaren behöver mer tid till.

Det är just tiden som oroar mig. Gnaget i magen att dom skall kunna binda SD till mordet vill inte ge med sig. Vad är det för spår/bevis dom kan ha funnit på senaste tiden? För inte kan det vara teknisk bevisning som dom tog i anslutning till mordet? De svaren borde (läs B O R D E) dom väl ändå fått i detta nu? Kan det vara DNA från HD? Och innan resultaten har kommit är hon fortsatt skäligen misstänkt...Att dom nu riktar in sig på 2 GM innan åtal?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in