2019-09-27, 10:02
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Det är svårt att kommentera dina citat när du glömde att länka till dem.
Omöjligt att kommentera ett citat om man inte vet i vilket sammanhang det blivit postat.

Du nämnde i vilken tråd de var postade, så jag gjorde en sökning.
Hittade efter ett tag ett inlägg där flera av dina citat återfanns.
Så jag väljer att posta inlägget i sin helhet nedan:

Är detta hat?
Då tror jag inte att du vet vad hat är.

Jag tycker personligen att Greta verkar vettig, och det faktum att vissa verkar provoceras är enligt mig ett sundhetstecken. Intressanta personer väcker reaktioner, så Greta verkar uppenbarligen göra ett bra jobb. Med tanke på att hon är engagerad i en fråga som många har starka åsikter om, så är det inte konstigt att det väcker känslor. Det är först då man har lyckats. När mobben blir arga.

Men hat?
Jag tycker att hat kan vara hälsosamt.
Vad är det för fel på att hata Joseph Kony?
Det är väl snarare ett sundhetstecken.
Varför skulle man inte hata Joseph Kony?

I ett diskussionsforum så måste även hat vara tillåtet. Det måste var hög takhöjd. Annars blir det inte mycket till diskussion. Vi kan försöka komma fram till någon form av konsensus kring Boko Haram, men vissa kommer att hata dem. Och det bör vara tillåtet. På samma sätt som man ska få försvara Boko Haram, och förklara komplexiteten.

Sedan så finns det inlägg som inte tillför något. Tillmälen och påhopp, som inte tillför diskussionen något av värde. Dessa kan rapporteras. Här finns exempelvis regel 0.03. och 1.04.

Jag tror många är för lättkränkta. Lyckligtvis så verkar inte Greta vara en av dem. Att hon skapar starka reaktioner är som sagt bara ett sundhetstecken. Att vissa blir upprörda över reaktionerna är däremot osunt. Vi behöver färre lättkränkta personer, och fler som Greta Thunberg

admin

Tack för svar.
Flashback är nog ganska unik med att släppa fram så mycket rent hat i ett socialt forum ostraffat. Men det är ert val.

Får ta det. Och själv också gå upp till den nivån, när jag så KÄNNER för det. Och om folk tar illa upp så kan jag citera dig och benämna dem som "lättkränkta".

Personligen håller jag mig hellre på en mindre anstötlig nivå. Men visst är det härligt att frossa i hat. Det har jag gjort mot de små människorna här som gett sig på ett barn/tonåring.
Citera
2019-09-27, 10:04
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalk-Allan
Det fetstilta hur fel är inte detta?

Frågar du mig, folk i allmänhet och styrelsen i sportbolaget XXL, så var det helt rätt.
Du tycker inte det, men du aktar dig nog för att gå ut med det offentligt, skulle jag tro.
Citera
2019-09-27, 10:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Strider det inte mot Flashbacks regler att göra inlägg som de nedan?

Citat:
"Greta är bevisligen mentalt sjuk"
"Greta är ett virus"
"Jag är också jävligt trött på det lilla kräket"
"Utvecklingsstörd"
"Hon utstrålar på vissa bilder nån form av ondska"
"Hon är så ohyggligt jävla motbjudande ful."
"Likblek, blodfattig hy, fult stenansikte"
"Mongogener"
"Greta är antikrist"
"Hon är ondskan som en ulv i fårakläder"

(FB) Greta Thunberg är sjuk!

Det borde inte vara förbjudet att skriva sådant, men det är ett jävla patrask som gör det. En normalt funtad människa skriver inte sådant om en tonåring som försöker göra denna skitvärld något mindre dålig.
Citera
2019-09-27, 10:31
Administrator
admins avatar
Citat:
Tack för svar.
Flashback är nog ganska unik med att släppa fram så mycket rent hat i ett socialt forum ostraffat. Men det är ert val.

Unik? Det finns en sida som heter Facebook. De har över två miljarder aktiva medlemmar.
De är mycket större än Flashback, och med betydligt grövre hat än du någonsin hittar här.

Myanmar – landet där Facebook bidrog till folkmord
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/facebook-sjalvkritiska-efter-folkmordet-i-myanmar

Så bidrog Facebook till folkmordet i Myanmar
https://www.cafe.se/dokument-sa-bidrog-facebook-till-folkmordet-i-myanmar/

Citat:
Får ta det. Och själv också gå upp till den nivån, när jag så KÄNNER för det. Och om folk tar illa upp så kan jag citera dig och benämna dem som "lättkränkta".

Du bör debattera på den nivå du anser försvarbar.
Om du vill att någon ska lyssna på dig, så brukar inte påhopp fungera. Snarare tvärtom.
Jag tror inte så många blir kränkta. Däremot så kanske vissa slutar att lyssna. Vilket kanske inte är vad du önskade.

Citat:
Personligen håller jag mig hellre på en mindre anstötlig nivå.

Bra. Tycker jag verkar klokt.

Citat:
Men visst är det härligt att frossa i hat.

Jag ser inget mervärde i att frossa i hat. Känns rätt poänglöst om du frågar mig.
Men jag förstår att det måste existera.
Världen är fylld av ondska. Ser inga skäl till varför vi ska skuldbelägga de som hatar orättvisorna.
Men är det att frossa när man hatar? Kan det inte vara så enkelt att vissa personer ibland blir upprörda, och känner sig maktlösa, och till slut kastar ur sig saker som kanske inte var så genomtänkta.

Att frossa vore att som vissa andra aktörer skapa algoritmer i syfte att öka motsättningarna, då detta är ekonomiskt fördelaktigt. Här på Flashback försöker vi tvärtom få medlemmarna att mötas. Få dem att diskutera med personer som tycker annorlunda. Här finns inga filterbubblor. Du kan vara nazist, men du kan inte blockera antifascisten att kritisera dina åsikter. Vi erbjuder ett samtal, och då måste man ibland acceptera att vissa säger saker man själv ogillar.

Citat:
Det har jag gjort mot de små människorna här som gett sig på ett barn/tonåring.

OK. Fick det dig att må bättre?

admin
Citera
2019-09-27, 10:39
Medlem
Är det hat eller mobbning? Psykiskt våld mot någon om det ämnar att såra eller kränka en person direkt eller indirekt få med sig likasinnade. Men jag tror att få människor verkligen hatar eftersom hat är en enorm kraft och att vara brutal i språket är inte samma sak. Vilken mupp som helst kan ta till ord, men bara någon som förgiftats av vrede känner hat och då inte nödvändigtvis urskillningslöst.

Läste någonstans i mellanstadiet att när man klär av hatet finner man smärtan. Så isåfall borde människor som hatar Greta ha grövre problem än vad hon får utstå. Trots allt behöver man inte bry sig om vad människor skriver på nätet i anonym feghet. Alla gör inte det.
Citera
2019-09-27, 10:42
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gordon Blixt
Saker som strider mot regelverket, naturligtvis, t.ex. off-topic, olaga hot eller spekulationer om att användarkonton tillhör Greta.
Varför är det 18-årsgräns på Flashback, om det inte krävs på något sätt öht att man också agerar vuxet här, och t ex därmed inte kallar barn för mentalsjuka? "CP" och liknande är glåpord som är alldeles för vanliga på skolgårdarna. Vuxnas roll är att stoppa sånt.

Kanske Flashbacks 18-årsgräns snarare borde vara åt andra hållet? Och kanske ännu lägre: Ingen över 15...? Och sen bara släppa det helt fritt med "CP-mongo" osv.

Det fria ordet KAN ju annars också vara mer sakligt. Har Greta fel rent sakligt om klimatet? Eller om ekonomin? Etc. Sakliga argument. Hur svårt kan det egentligen vara -- av vuxna människor?
Citera
2019-09-27, 10:45
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Kan man kalla meningsmotståndare för "nazist" helt ogrundat så ser jag inte att "mongo" skulle vara annorlunda.
Citera
2019-09-27, 10:57
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Unik? Det finns en sida som heter Facebook. De har över två miljarder aktiva medlemmar.
De är mycket större än Flashback, och med betydligt grövre hat än du någonsin hittar här.

Myanmar – landet där Facebook bidrog till folkmord
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/facebook-sjalvkritiska-efter-folkmordet-i-myanmar

Så bidrog Facebook till folkmordet i Myanmar
https://www.cafe.se/dokument-sa-bidrog-facebook-till-folkmordet-i-myanmar/

Du bör debattera på den nivå du anser försvarbar.
Om du vill att någon ska lyssna på dig, så brukar inte påhopp fungera. Snarare tvärtom.
Jag tror inte så många blir kränkta. Däremot så kanske vissa slutar att lyssna. Vilket kanske inte är vad du önskade.

Bra. Tycker jag verkar klokt.

Jag ser inget mervärde i att frossa i hat. Känns rätt poänglöst om du frågar mig.
Men jag förstår att det måste existera.
Världen är fylld av ondska. Ser inga skäl till varför vi ska skuldbelägga de som hatar orättvisorna.
Men är det att frossa när man hatar? Kan det inte vara så enkelt att vissa personer ibland blir upprörda, och känner sig maktlösa, och till slut kastar ur sig saker som kanske inte var så genomtänkta.

Att frossa vore att som vissa andra aktörer skapa algoritmer i syfte att öka motsättningarna, då detta är ekonomiskt fördelaktigt. Här på Flashback försöker vi tvärtom få medlemmarna att mötas. Få dem att diskutera med personer som tycker annorlunda. Här finns inga filterbubblor. Du kan vara nazist, men du kan inte blockera antifascisten att kritisera dina åsikter. Vi erbjuder ett samtal, och då måste man ibland acceptera att vissa säger saker man själv ogillar.

OK. Fick det dig att må bättre?

admin

Ser inget sånt hat när jag är ute på Facebook. Tycker Flashback toppar vad gäller smutskastning. Mycket därför att man är anonym, men också för att det är "högt i tak". Ni tillåter hat. Helt enkelt.

Sista kommentaren. Ja, det fick mig att må bättre. Och ett inlägg innan där jag på en fråga om min ärliga mening; beskriver hur illa jag tycker om barnmobbare och Gretahatare här. Där det inte handlar om kritik av hennes åsikter. Det var skönt. Inbillar mig att det tog skruv också.

Men det här är nog ett av de få tillfällen där jag s.a.s. tagit bladet från munnen. Rätt tillfälle. Mobbarna förstår sånt språk. En rejäl utskällning.

Annars bryr jag mig inte så mycket om skitpratet i vissa fora. Men jag brukar rapportera off topic inlägg.

Vad innebär egentligen regeln Personangrepp? På andra som gör inlägg eller personangrepp på någon annan, som ex v Greta då?
Senast redigerad av Jof 2019-09-27 kl. 11:12.
Citera
2019-09-27, 10:59
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Det borde inte vara förbjudet att skriva sådant, men det är ett jävla patrask som gör det. En normalt funtad människa skriver inte sådant om en tonåring som försöker göra denna skitvärld något mindre dålig.

Ja, det är antagligen en insikt som jag bör försöka ta till mig om jag ska stå ut.
Tack!
Citera
2019-09-27, 11:03
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Det är svårt att kommentera dina citat när du glömde att länka till dem.
Omöjligt att kommentera ett citat om man inte vet i vilket sammanhang det blivit postat.

Du nämnde i vilken tråd de var postade, så jag gjorde en sökning.
Hittade efter ett tag ett inlägg där flera av dina citat återfanns.

Här ett annat inlägg från samma tråd:

Citat:
"Gullig tjej? Hon är så ohyggligt jävla motbjudande ful. Likblek, blodfattig hy, fult stenansikte, 40 % mongogener och ser ut som att hon är halv utvecklingsstörd."

Alla ord och fraser i Jofs inlägg kommer för övrigt från samma tråd. Så det är ganska mycket "hat" koncentrerat i en och samma tråd. Stundtals verkade tråden vara ett ställe där folk ville avreagera sig mot Greta.
Senast redigerad av -Info- 2019-09-27 kl. 11:09.
Citera
2019-09-27, 11:07
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Här ett annat inlägg från samma tråd:

"Gullig tjej? Hon är så ohyggligt jävla motbjudande ful. Likblek, blodfattig hy, fult stenansikte, 40 % mongogener och ser ut som att hon är halv utvecklingsstörd."

Alla ord och fraser i Jofs inlägg kommer för övrigt från samma tråd. Så det är ganska mycket "hat" koncentrerat i en och samma tråd. Stundtals verkade tråden vara ett ställe där folk ville avreagera sig mot Greta.

Vad jag förstår tycker admin att det ska få passera. Men då får mitt hat mot såna kommentarer också passera, om jag tolkat honom rätt.

Tack för din utmärkta genomgång att de personliga hatkommentarer mot Greta!
Dom har jag haft god användning av.
Senast redigerad av Jof 2019-09-27 kl. 11:10.
Citera
2019-09-27, 11:14
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Varför är det 18-årsgräns på Flashback, om det inte krävs på något sätt öht att man också agerar vuxet här, och t ex därmed inte kallar barn för mentalsjuka? "CP" och liknande är glåpord som är alldeles för vanliga på skolgårdarna. Vuxnas roll är att stoppa sånt.

Kanske Flashbacks 18-årsgräns snarare borde vara åt andra hållet? Och kanske ännu lägre: Ingen över 15...? Och sen bara släppa det helt fritt med "CP-mongo" osv.

Det fria ordet KAN ju annars också vara mer sakligt. Har Greta fel rent sakligt om klimatet? Eller om ekonomin? Etc. Sakliga argument. Hur svårt kan det egentligen vara -- av vuxna människor?

Håller med!!
Kanske dags för Flashback att se över sina regler och toleransnivåer så att de överensstämmer med vad som legitimt i samhället i övrigt?

Jag har f.ö. skickat listan med haten och okvädningsorden mot Greta, som ex. till några dagstidningar för att uppmärksamma dom på nivån här.
Fått en reaktion till dags dato: "Sorgligt".
Senast redigerad av Jof 2019-09-27 kl. 11:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in