2019-09-26, 20:15
Medlem
Snor-Johans avatar
Ivar Backman skriver att det:
saknas direkt koppling mellan NN (SD) och de omedelbara omständigheterna kring gärningen.

Om H*anna D*avidsson:
hon är delgiven misstankar om mord alternativt skyddande av brottsling. Men hur vi jobbar i den delen vill jag inte kommentera, säger Åsa Hiding.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/RR8ow2/triangeldramat-runt-lena-wesstrom-omanskligt-resonemang

Går väl tyda som att NFC,s analyser och dom digitala spåren hitills inte kunnat binda SD vid BP? Så Åkl knepar ihop ett indiciemål med viss stödbevisning. Elementärt om det inte vore för jokern Hanna.

Om man utgår från att det våldsamma avdagatagandet av LW var ett möte/uppgörelse (MV,s viss planering) som urartade har jag envist hävdat att det är mer än osannolikt att det inte går att binda SD vid brottsplatsen om han på något sätt vistats på BP och handskats med kroppen. Utan att fördjupa oss i sannolikhetskalkyler så syns det mej nästan omöjligt. Nix,.

Såtillvida inte spår-catching experten SD under sömnlösa timmar i oro över vilka spår han kan tänkas lämnat efter sig under dom 4 dygn LW låg bakom planket varit så kall att han (nattetid?) återvänt och flitigt "tvättat" både BO och BP från dom spår han kan tänkas lämnat. Är det så, så tycker man borde det framgå i obduktionen om BO varit för ren under naglar etc.

Har oförtröttligt vetat peta in en alt, GM och nu envisas jag med att byta plats på Hanna och Stefan. Hanna som GK och Stefan för medhjälp vilket isf skulle förklara min svårighet att förstå att SD inte haft sagolika turen.
Senast redigerad av Snor-Johan 2019-09-26 kl. 20:22.
Citera
2019-09-26, 20:17
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Uppenbarligen anser han inte SD förmögen att både bedra sin fru och mörda älskarinnan. Av någon märklig anledning?
Annars är det närmast klassiskt.

Konstigt att alla vill framställa SD som ett viljelöst och känsligt barn.

Genomgående för den här tråden är väl tyvärr att man/flera försökt framställa både SD och HD som viljelösa offer medan det riktiga offret, dvs den misshandlade och sedan mördade LW, blivit förklarad på olika nivåer som ansvarig och skyldig för både våld och mord.
Citera
2019-09-26, 20:19
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, varför skulle ÅH nu plötsligt gå ut med det annars?

Det känns orimligt att hon skulle säga något sådant om det inte låg mycket sanning bakom det.

Ganska stor skillnad på att misstänka någon för själva mordet och att misstänka att någon skyddat mördaren.

Ja det är första gången vi hör skyddande av brottsling från ÅK. Har HD skyddat honom av rädsla eller för att hon är inblandad. HD är största gåtan i detta. Jag har trott sedan dag ett att SD gjort det. Trodde inte HD va inblandad. Men kanske inte haft så fel ändå, har ju trott att hon skyddade honom av rädsla. Nu sitter han där han sitter och då kanske hon har vågat berätta? Spekulation endast!
Citera
2019-09-26, 20:20
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Vilket i sig gör hans möjligheter nästan obefintliga när det gäller att få sin klient friad i en häktningsförhandling, fick han hela sammanhanget på vad som läggs fram så kan det ju i alla fall produceras någon form av försvar.

Det är ju lite svårt att försvara något som läggs fram utan sitt fulla sammanhang om du förstår hur jag menar.
Antar att domaren/TR får samma information, annars vore det väl fel?

Sedan kan åklagaren förstås lämna ytterligare information "under bordet" vid en informell fikastund, "oss kvinnor emellan" s a s
Senast redigerad av MrBarnaby 2019-09-26 kl. 20:28.
Citera
2019-09-26, 20:28
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Antar att domaren/TR får samma information, annars vore det väl fel?

Sedan kan åklagaren "under bordet" vid en informell fikastund, oss kvinnor emellan, berätta mer förstås

Domaren får ju samma information, dvs. det som åklagaren lägger fram, ta ett SMS som exempel, ett enskilt SMS ur en lång konversation kan ju vara grovt till sin kontext men om det sätts in i hela konversationen så blir innebörden helt annorlunda (det är bara ett exempel, inget jag tror har hänt i det här fallet).

Får försvarare och domare ett sådant framlagt, ja vad fan kan man säga och göra om åklagaren menar att det är bevis för brottet?

Domaren häktar och försvararen får gilla läget.

Styrkeförhållandena är groteskt ojämlika i rättssammanhang, det är det som gjorde mig så förvånad när Hiding misslyckades två gånger att få MGM häktad i början.
Citera
2019-09-26, 20:32
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Genomgående för den här tråden är väl tyvärr att man/flera försökt framställa både SD och HD som viljelösa offer medan det riktiga offret, dvs den misshandlade och sedan mördade LW, blivit förklarad på olika nivåer som ansvarig och skyldig för både våld och mord.
Åh nej sånt trams.
Det är väl snarare du och dom andra genus-tanterna som framställt en falsk bild av LW varande utan både curage , hjärna och sexliv.
Varför jag använder ordet genus är för att det avslöjas i kvinnosakstanternas skriande stora svårigheter att få in kvinnan HD i gärningen utan att skylla hennes roll på SD.
Citera
2019-09-26, 20:42
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Åh nej sånt trams.
Det är väl snarare du och dom andra genus-tanterna som framställt en falsk bild av LW varande utan både curage , hjärna och sexliv.
Varför jag använder ordet genus är för att det avslöjas i kvinnosakstanternas skriande stora svårigheter att få in kvinnan HD i gärningen utan att skylla hennes roll på SD.

Försök med ditt trams på någon annan Snoris! Du vet mycket väl om du är läskunnig att jag liksom flera andra du tjafsat med varit inne på HD som anstiftare eller GM länge och då rakt ut ifrågasatt den stackaraktiga offerbild som målats upp av henne. Det där snacket får du ta och applicera på någon annan, inte mig tack! Tillika har jag aldrig förnekat att LW verkar ha varit en viljestark och driven kvinna. Sedan skulle jag aldrig nedlåta mig till det hycklande skitsnack som du förpestat tråden med när du ständigt frossat i att med så snuskiga ord som möjligt sparka på en mördad med insinuationer utan källor parallellt med att du avkrävt alla andra detta. Vad mina åsikter är i genusfrågor har du inte den blekaste aning om och vill du diskutera politik så varsågod att starta en tråd i ämnet.
Citera
2019-09-26, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Åh nej sånt trams.

Jag tycker väl att majoriteten skribenter har vissa svårigheter med att exakt placera in HD i händelseförloppet.
Citera
2019-09-26, 20:48
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Domaren får ju samma information, dvs. det som åklagaren lägger fram, ta ett SMS som exempel, ett enskilt SMS ur en lång konversation kan ju vara grovt till sin kontext men om det sätts in i hela konversationen så blir innebörden helt annorlunda (det är bara ett exempel, inget jag tror har hänt i det här fallet).

Får försvarare och domare ett sådant framlagt, ja vad fan kan man säga och göra om åklagaren menar att det är bevis för brottet?

Domaren häktar och försvararen får gilla läget.

Styrkeförhållandena är groteskt ojämlika i rättssammanhang, det är det som gjorde mig så förvånad när Hiding misslyckades två gånger att få MGM häktad i början.
Intressant, den varianten hade jag inte tänkt på, jag var lite mer "konspiratorisk". Med ditt exempel behöver ingen ha gjort något formellt fel.
Senast redigerad av MrBarnaby 2019-09-26 kl. 20:53.
Citera
2019-09-26, 20:56
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Försök med ditt trams på någon annan Snoris! Du vet mycket väl om du är läskunnig att jag liksom flera andra du tjafsat med varit inne på HD som anstiftare eller GM länge och då rakt ut ifrågasatt den stackaraktiga offerbild som målats upp av henne. Det där snacket får du ta och applicera på någon annan, inte mig tack! Tillika har jag aldrig förnekat att LW verkar ha varit en viljestark och driven kvinna. Sedan skulle jag aldrig nedlåta mig till det hycklande skitsnack som du förpestat tråden med när du ständigt frossat i att med så snuskiga ord som möjligt sparka på en mördad med insinuationer utan källor parallellt med att du avkrävt alla andra detta. Vad mina åsikter är i genusfrågor har du inte den blekaste aning om och vill du diskutera politik så varsågod att starta en tråd i ämnet.

ROKS- mallarna passar dåligt i detta fall då LW var en både självständig och tuff kvinna. En skymf att förminska henne som du och dina väninnor gjort.

Hon tyckte så mycket om att knulla med en gift man att t.o.m hennes gudstro och vänner blev ovidkommande vad du än tycker om det. Det starka viljan går inte ta ifrån henne..
Citera
2019-09-26, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Från NA Intervju med åklagre Åsa Hiding efter SD:s omhäktningsförhandling idag 26/9-19:

►TV: Här är detaljerna åklagaren väntar på – direkt efter rättens besked: "Ser lättad ut – nästan glad"

ÅH=Åsa Hiding
R= Reporter

ÅH: "Vi fick ytterligare nu en månad på oss att kunna väcka åtal i det här ärendet."

R: "Misstankarna har stärkt sa domaren därinne. Vad innebär det?"

ÅH: "Ja, Tingsrätten har gjort en bedömning av den bevisning som jag har lagt fram här idag som har till kommit sen tidigare tillfälle, och då gör dom bedömningen att misstankarna har stärkts."

R: " Går det att gå in nånting på vad det är som ni har kunnat lägga fram?"

ÅH: "Nej, jag vill inte berätta vad vi har lagt fram. Det handlar både om vad som framkommit i förhör, men också viss teknisk utredning".

R:"Du sa tidigare idag till oss här på NA att det handlade om bl.a analyser av digital information. Vad är det?"

ÅH:" Ja, det är telefontömningar och tömningar av datorer, den typen av material."

R:" Och ni väntar fortfarande på NFC:s utredningar?"

ÅH:" Vi har fått en slutredovisning från NFC i somras, men det som har hänt sen dess har ju gjort att vissa saker har då begärts förnyad analys på, och vissa saker har tillkommit. Och där är vi inte färdiga."

R:"Den här andra personen som också har varit häktad och släppt, är den fortfarande misstänkt?"

ÅH:"Den misstanken kvarstår alltjämt, för inblandning i mordet."

R:" Ja, det är inblandning då som det rör?"

ÅH:"Så ser misstanken ut".

https://www.na.se/artikel/just-nu-misstankarna-har-starkts-mot-45-aringen-ny-framgang-for-aklagaren
Mitt fetade. Här vill jag ha in HD. Vissa saker har begärts om ny analys. Kan det vara HD dna de då hittat när de börjat misstänka henne?
Fler förhör också där hon kanske fått spottarna på sig mer. Nästa fråga journalisten ställer handlar också om just HD.
Min magkänsla säger att de kommer gå för mord på HD och hon kommer åka in. Jag tror hon är medskyldig till mord och tom hjärnan bakom eller varit den som hetsat SD.
Att SD är hal och manipulativ tror jag verkligen men den kalla beräkneliga är nog HD.
Håller också med er om foton på henne. Visst man ser inte om någon är en mördare men själen syns i ögonen och den är inte vacker på HD.
Citera
2019-09-26, 21:01
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Man kan ju tycka att det borde gå fortare nu men det är ju tydligen mer saker som ska analyseras, fallet är inte glasklart om man säger som så, indiciemål som jag misstänker att det här fallet är blir lätt komplicerade i och med att det inte finns några riktigt glasklara bevis, alltså krävs det tid för att pussla ihop en indiciekedja som håller hela vägen.

Nu kan man ju tycka att mycket borde vara gjort i den vägen i och med att det tog femton månader innan MGM greps på nytt men jag tror som sagt på minst två omhäktningar till, dessutom ska MGK in eller ur fallet.

Vad händer med ett eventuellt åtal om HD inte kommer att åtalas för mord utan istället åtalas för skyddande av brottsling?
Lägger man ihop dessa åtal i under samma åtal eller blir det separata åtal?

Ber om ursäkt om jag är otydlig.
Blir lätt så när man inte är helt klar över begreppen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in