2019-09-26, 22:38
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vigusa
OT,men det där läste jag om,och jag tror han blev förflyttad från en annan tingsrätt till Uddevalla.Han klarade inte nykterheten där heller,men vet tyvärr inte hur det gått för honom.
Det är väl inte orimligt att tro att även KL varit berusad under sitt ämbete,hennes problematik kommer knappast från ena till andra dagen.
Nej det är inte ett orimligt scenario. Men TimeOut undrar om ett sådant scenario skulle kunnat påverkat de "milda"domar som KL blivit dömt till. Mildare än vad man skulle kunna förvänta sig. För om allt skulle bli uppdagat - vad händer då?
Citera
2019-09-26, 22:41
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Tack då får man hoppas på samma sak här. Utredas ska det men när Karin är vän med en polis som numera jobbar på SU så lär nog locket åka på misstänker jag.

Men tyvärr kan Karin ha varit berusad utan att hennes kollegor har märkt det.
Känner en alkis som jag själv tvingade att blåsa i alkomätare många gånger för han skulle köra bil och jag misstänkte att han hade druckit, men han nekade som vanligt.
Han hade 1,5 promille och ingen kunde ens ana att han hade druckit. En alkis kan ha väldigt hög promille utan att det märks tyvärr.

Vid 1,5 promille för vanliga människor som bara dricker vid speciella tillfällen så är det ungefär så här... jag hade troligen spytt och slocknat
1,5 promille
Balans och koordination starkt påverkade. Raglande gång. Utslagen reflektion och självkritik. Känsloutbrott med aggressivitet eller plötsliga gråtattacker. Risk för kräkning.
Det är nog det som är akilleshälen.
Citera
2019-09-26, 22:53
Avslutad
Citat:
Jag och andra har letat och det är troligen dec 2013 Karin senast har jobbat.
Hon skulle jobba jan 2014 enligt henne själv.

Henrik informerades den 19 december 2013 om att man bedömde att ett akut skyddsbehov förelåg för att skydda barnen mot föräldrarnas konflikt och att det var Henrik som måste ombesörja det annars skulle förvaltningen behöva göra en anmälan om omhändertagande av barnen enligt lagen om vård av unga, LVU.
Alltsedan den gemensamma vårdnaden upplöstes och Henrik återflyttade till parternas tidigare
gemensamma bostad och bosatte sig där med barnen har det, såvitt framkommit, inte gjorts några ytterligare orosanmälningar.

Här är Karins egna ord från domen och det handlar om den händelse som ledde till att HOL informerades den 19 dec att han måste ta hela vårdnaden.

Karins ord i domen om tiden 15-19 dec
Under den här tiden arbetade Karin i Svea hovrätt och skulle haft s.k. jourtjänstgöring under januari år 2014. Hon drabbades dock av svår huvudvärk och var arbetsoförmögen. Karin lades in på sjukhus och en blödning i hjärnan konstaterades som uppkommit någon tid därefter. Kraften i Karins vänstersida var nedsatt och balansen var påverkad. Även hennes tal var påverkat och hon hade svårt att uttrycka sig i tal och skrift. Karin genomgick emellertid rehabilitering med god effekt.
Frågan är ju hur Svea hovrätt handskats med KL:s sjukskrivningar och rehabilitering för att återkomma i arbete. Jag kan tänka mig att det varit en lång process med mycket pappersarbete mellan SH KL FK. Arbetsgivaren och FK brukar ställa rätt så tuffa krav på den sjukskrivne för att återkomma i arbete så snart som möjligt. På denna långa väg om inte den sjukskrivne ställer upp på de krav som ställs från arbetsgivare /FK så ställer sig den sjukskrivne längre och längre från att återkomma i yrket. Jag misstänker att någon gång 2015/2016 har domstolsverket gett upp KL troligen genom att KL inte klarat (sjukdom eller ren ovilja) att återkomma i yrket. Därmed så var den karriären slut!.
Citera
2019-09-26, 22:56
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag och andra har letat och det är troligen dec 2013 Karin senast har jobbat.
Hon skulle jobba jan 2014 enligt henne själv.

Henrik informerades den 19 december 2013 om att man bedömde att ett akut skyddsbehov förelåg för att skydda barnen mot föräldrarnas konflikt och att det var Henrik som måste ombesörja det annars skulle förvaltningen behöva göra en anmälan om omhändertagande av barnen enligt lagen om vård av unga, LVU.
Alltsedan den gemensamma vårdnaden upplöstes och Henrik återflyttade till parternas tidigare
gemensamma bostad och bosatte sig där med barnen har det, såvitt framkommit, inte gjorts några ytterligare orosanmälningar.

Här är Karins egna ord från domen och det handlar om den händelse som ledde till att HOL informerades den 19 dec att han måste ta hela vårdnaden.

Karins ord i domen om tiden 15-19 dec
Under den här tiden arbetade Karin i Svea hovrätt och skulle haft s.k. jourtjänstgöring under januari år 2014. Hon drabbades dock av svår huvudvärk och var arbetsoförmögen. Karin lades in på sjukhus och en blödning i hjärnan konstaterades som uppkommit någon tid därefter. Kraften i Karins vänstersida var nedsatt och balansen var påverkad. Även hennes tal var påverkat och hon hade svårt att uttrycka sig i tal och skrift. Karin genomgick emellertid rehabilitering med god effekt.
Gällande K:s egna ord:
Är det då hon beter sig som Nostradamus och pratar om en hjärnblödning som inte sker förrän i mars 2014?
Citera
2019-09-26, 22:59
Medlem
flammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Nej det är inte ett orimligt scenario. Men TimeOut undrar om ett sådant scenario skulle kunnat påverkat de "milda"domar som KL blivit dömt till. Mildare än vad man skulle kunna förvänta sig. För om allt skulle bli uppdagat - vad händer då?
Ja en rättegång kan tas om då det framkommer allvarligare felaktigheter. Problemet, i formellt hänseende, här är att det troligen inte finns några konkreta omständigheter att peka på. Givet att det var i HovR hon arbetade kan hon dessutom suttit tyst och inte agerat under många rättegångar, då det är flera domare som dömer i samma mål.

I informellt hänseende kan det möjligen finnas ett scenario där tidigare hovrättskollegor ogärna ser att KL får en massa negativ uppmärksamhet, dels pga vänskaliga eller kollegiala band och - lite mer långsökt - för att slippa besväras av frågor i efterhand om man verkligen inte borde ha fattat oråd och hanterat henne, etc. Den sistnämnda aspekten synes mig dock som sagt väldigt långsökt och min uppfattning av domare säger mig att rättspatos går före.

Dessutom är det väl främst (endast?) TR som hanterat brottmål mot henne? Har oerhört svårt att se en lagman el rådman skulle döma henne annorlunda av hänsyn till att inte vilja skapa eventuell, hypotetisk olägenhet för domarkollegor i överrätt. Däremot kan jag mycket väl tänka mig att hennes domarkarriär och position inom rättsväsendet som sådan, medvetet eller omedvetet, kan ha färgat dömande domares bild av henne som tilltalad i positiv riktning. Domare är människor.

Tror fsktiskt inte man kommer så långt med det här semikonspiratoriska uppslaget, då det synes väldigt långsökt - för egen del i princip uteslutet - att hon medvetet skulle behandlats med silkesvantar av särskilda skäl. Intressant uppslag dock!
Senast redigerad av flammer 2019-09-26 kl. 23:07.
Citera
2019-09-26, 23:04
Medlem
Citat:

(Kortat inlägg)

Saxat från nätet:

Många som missbrukar alkohol utvecklar nervskador ute i benens nerver, med balansproblem och dålig känsel som följd. Hjärnblödning är också vanligare hos högkonsumenter, och riskerar att ytterligare försämra hjärnans funktion.

Viss chans att hennes åkommor kan vara alkoholrelaterade. Svårt att dra några slutsatser dock.
Citera
2019-09-26, 23:07
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Är det då hon beter sig som Nostradamus och pratar om en hjärnblödning som inte sker förrän i mars 2014?
Ja det är det.
Visst är det fantastisk Hon får blödningen någon gång i mitten av mars, 3 månader efter att hon påstår att den har orsakats och uppkommit. Hon kan börja jobba som medium eller nåt...

Jag får nog passa mig för jag drog huvudet i en skåplucka för några månader sedan, vete fan vad som kan hända
Citera
2019-09-26, 23:08
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ja. Det borde det vara.

Edit: Tvåa på pucken!
Senast redigerad av Kallix 2019-09-26 kl. 23:11.
Citera
2019-09-26, 23:16
Medlem
flammers avatar
Citat:
Ja det är det.
Visst är det fantastisk Hon får blödningen någon gång i mitten av mars, 3 månader efter att hon påstår att den har orsakats och uppkommit. Hon kan börja jobba som medium eller nåt...

Jag får nog passa mig för jag drog huvudet i en skåplucka för några månader sedan, vete fan vad som kan hända
Ja något känns väldigt skumt här.

Nu vet jag inte hur det fungerar inom sjukvården/med vissa läkare, men inte fan kan man utverka ett läkarintyg (eller vilket underlag det nu var - läkare som vittne?) på någon slags beställning? :/

Ett alternativ som ändå känns hyffsat rimligt kan ju vara att något hände med huvudet sent 2013. Någon kanske nämnde "möjlig hjärnblödning" vilket hon tog fasta på även om de tester som gjordes just då inte lyckades utvisa det, men att senare tester faktiskt visade den gamla skadan? Men å andra sida... vill minnas något om att du citerat läkare som sa att blödningen 2014 var typ två-tre veckor gammal?
Citera
2019-09-26, 23:24
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Ja. Det borde det vara.
Hon använder en hjärnblödning som lögn - och får en?
Olika falla ödets lotter...
Citera
2019-09-26, 23:32
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flammer
Ja något känns väldigt skumt här.

Nu vet jag inte hur det fungerar inom sjukvården/med vissa läkare, men inte fan kan man utverka ett läkarintyg (eller vilket underlag det nu var - läkare som vittne?) på någon slags beställning? :/

Ett alternativ som ändå känns hyffsat rimligt kan ju vara att något hände med huvudet sent 2013. Någon kanske nämnde "möjlig hjärnblödning" vilket hon tog fasta på även om de tester som gjordes just då inte lyckades utvisa det, men att senare tester faktiskt visade den gamla skadan? Men å andra sida... vill minnas något om att du citerat läkare som sa att blödningen 2014 var typ två-tre veckor gammal?
Sjukskriven kan hon väl vara men inte för hjärnblödning. Den ses via rtg i mars.
Citera
2019-09-26, 23:40
Medlem
flammers avatar
Citat:
Sjukskriven kan hon väl vara men inte för hjärnblödning. Den ses via rtg i mars.
Absolt men jag syftade på förhållandet mellan hjärnblödning dec2013 och mars2014.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in