Citat:
Ursprungligen postat av
Kallix
Nej det är inte ett orimligt scenario. Men TimeOut undrar om ett sådant scenario skulle kunnat påverkat de "milda"domar som KL blivit dömt till. Mildare än vad man skulle kunna förvänta sig. För om allt skulle bli uppdagat - vad händer då?
Ja en rättegång kan tas om då det framkommer allvarligare felaktigheter. Problemet, i formellt hänseende, här är att det troligen inte finns några konkreta omständigheter att peka på. Givet att det var i HovR hon arbetade kan hon dessutom suttit tyst och inte agerat under många rättegångar, då det är flera domare som dömer i samma mål.
I informellt hänseende kan det möjligen finnas ett scenario där tidigare hovrättskollegor ogärna ser att KL får en massa negativ uppmärksamhet, dels pga vänskaliga eller kollegiala band och - lite mer långsökt - för att slippa besväras av frågor i efterhand om man verkligen inte borde ha fattat oråd och hanterat henne, etc. Den sistnämnda aspekten synes mig dock som sagt väldigt långsökt och min uppfattning av domare säger mig att rättspatos går före.
Dessutom är det väl främst (endast?) TR som hanterat brottmål mot henne? Har oerhört svårt att se en lagman el rådman skulle döma henne annorlunda av hänsyn till att inte vilja skapa eventuell, hypotetisk olägenhet för domarkollegor i överrätt. Däremot kan jag mycket väl tänka mig att hennes domarkarriär och position inom rättsväsendet som sådan, medvetet eller omedvetet, kan ha färgat dömande domares bild av henne som tilltalad i positiv riktning. Domare är människor.
Tror fsktiskt inte man kommer så långt med det här semikonspiratoriska uppslaget, då det synes väldigt långsökt - för egen del i princip uteslutet - att hon medvetet skulle behandlats med silkesvantar av särskilda skäl. Intressant uppslag dock!