2019-09-26, 21:06
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Vad händer med ett eventuellt åtal om HD inte kommer att åtalas för mord utan istället åtalas för skyddande av brottsling?
Lägger man ihop dessa åtal i under samma åtal eller blir det separata åtal?

Ber om ursäkt om jag är otydlig.
Blir lätt så när man inte är helt klar över begreppen.

Om MGK blir åtalad så blir det i samma åtal som MGM, brotten hör ju ihop oavsett vad MGK åtalas för mord eller skyddande av brottsling.

Om MGK ska åtalas för något så kommer åtalet att bli senarelagt ytterligare vilket för stunden är scenariot som finns.

Det kommer att bli fler omhäktningar av MGM, Hiding har ju knappt börjat med MGK,s roll.
Citera
2019-09-26, 21:12
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
ROKS- mallarna passar dåligt i detta fall då LW var en både självständig och tuff kvinna. En skymf att förminska henne som du och dina väninnor gjort.

Hon tyckte så mycket om att knulla med en gift man att t.o.m hennes gudstro och vänner blev ovidkommande vad du än tycker om det. Det starka viljan går inte ta ifrån henne..

Med tanke på att du inte känner varken LW eller någon annan involverad i fallet, enligt egen utsago, så är dina obekräftade sanningar och förgivettaganden om vad LW tyckte om eller hur hennes religiösa övertygelser såg ut mest patetiska och säger mest om din egen fantasi och dina egna hang ups. Vilka som är väninnor i tråden har du heller knappast någon aning om heller. Lägg ner det gnatiga tjafset med andra i tråden och håll dig till fallet. Om du vill fortsätta fokusera på OT trams mot andra användare om deras antagna trådlojaliteter, tillskriva andra åsikter de inte någonsin framfört eller tjafsa om politiska åsikter kring genus istället för att diskutera mordet på LW som tråden handlar om, dra inte in mig.
Citera
2019-09-26, 21:20
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av charkoal
Mitt fetade. Här vill jag ha in HD. Vissa saker har begärts om ny analys. Kan det vara HD dna de då hittat när de börjat misstänka henne?
Fler förhör också där hon kanske fått spottarna på sig mer. Nästa fråga journalisten ställer handlar också om just HD.
Min magkänsla säger att de kommer gå för mord på HD och hon kommer åka in. Jag tror hon är medskyldig till mord och tom hjärnan bakom eller varit den som hetsat SD.
Att SD är hal och manipulativ tror jag verkligen men den kalla beräkneliga är nog HD.
Håller också med er om foton på henne. Visst man ser inte om någon är en mördare men själen syns i ögonen och den är inte vacker på HD.

Mina tankar också. Utifrån tråduppgifter: SD framstår som en pajas och en skrävlare medan HD framstår mer förmögen till långsiktig planering och tyst agg. Kanske har hon slappnat av och man nu har digitala bevis på att hon varit mer involverad än vad man tidigare trott?

Många vänder sig i tråden mot att två sociopater är för mycket i ekvationen men dels så påminns jag då om hur den gode Lonnrot korrigerade mig i tråden ifjol om att det är vanskligt att utgå från normativitet vid ett mord. Och dels så behöver ju man inte vara så drastisk som att diagnosticera två fall av uttalad sociopati eller psykopati. En kan vara mycket störd, den andra lätt störd men på ett annat sätt och tillsammans har de triggat varandra snarare genom ageranden än via öppna planer över en kopp kaffe?
Citera
2019-09-26, 21:34
Medlem
Blessedfruits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Mina tankar också. Utifrån tråduppgifter: SD framstår som en pajas och en skrävlare medan HD framstår mer förmögen till långsiktig planering och tyst agg. Kanske har hon slappnat av och man nu har digitala bevis på att hon varit mer involverad än vad man tidigare trott?

Många vänder sig i tråden mot att två sociopater är för mycket i ekvationen men dels så påminns jag då om hur den gode Lonnrot korrigerade mig i tråden ifjol om att det är vanskligt att utgå från normativitet vid ett mord. Och dels så behöver ju man inte vara så drastisk som att diagnosticera två fall av uttalad sociopati eller psykopati. En kan vara mycket störd, den andra lätt störd men på ett annat sätt och tillsammans har de triggat varandra snarare genom ageranden än via öppna planer över en kopp kaffe?

Tänkvärda synpunkter. Håller med om att normativitet kan vara en bristfällig utgångspunkt.
Citera
2019-09-26, 21:46
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Om det har gått snett här så kan det säkert handla om en kombination av de här faktorerna ni tar upp, plus en hel del andra saker. Det är väl så här det ofta ser ut även vid t.ex. flyghaverier, att det inte handlar om något enstaka fel, utan snarare om att en stor mängd olyckliga omständigheter har råkat sammanfalla.
clusterfuck (plural clusterfucks): A chaotic situation where everything seems to go wrong. It is often caused by incompetence, communication failure, or a complex environment.
Senast redigerad av Draifos 2019-09-26 kl. 22:07.
Citera
2019-09-26, 21:49
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
En fullt plausibel förklaring till varför Hiding inte ens försökte med att få till "sannolika skäl" på MGK, men ändå underligt att det var för mord de sydde in henne, "skyddande av brottsling" är ju bra mycket mjunigare som anklagelse.

Hur som haver lär det inte bli lätt för Hiding att bevisa den saken, känns bara mer rörigt om nu Hiding framhärdar.

Som jag tolkar läget nu så går Hiding "all in" på att MGM är ensam skyldig, det är min gissning för tillfället, kan ju ändras om det händer något drastiskt på MGK-fronten.

Frågan är - kan man lita på Aftonbladets uppgifter?

Att skyddande tillkommit är nåt som hon isåfall enbart sagt till AB.

->> Glöm inte: AB reporter skrev även att ÅK egentligen hade tillräckligt för sannolika även på MGK. Och vad hände?
HD släpptes.

I telefonintervjun med NA, sa ÅK inte ett enda ord om skyddande. Hon sa bara att misstankarna mot kvarstod.

Detta är en EXAKT transkribering

NA: Den här andra personen som också varit häktad och släppts, är den fortfarande misstänkt?

ÅK Hiding: Den misstanken kvarstår alltjämt för inblandning i mordet.

NA: Det är inblandning då som det rör?

ÅK Hiding: Så ser misstanken ut.”
Citera
2019-09-26, 21:52
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Frågan är - kan man lita på Aftonbladets uppgifter?

Att skyddande tillkommit är nåt som hon isåfall enbart sagt till AB.

->> Glöm inte: AB reporter skrev även att ÅK egentligen hade tillräckligt för sannolika även på MGK. Och vad hände?
HD släpptes.

I telefonintervjun med NA, sa ÅK inte ett enda ord om skyddande. Hon sa bara att misstankarna mot kvarstod.

Detta är en EXAKT transkribering

NA: Den här andra personen som också varit häktad och släppts, är den fortfarande misstänkt?

ÅK Hiding: Den misstanken kvarstår alltjämt för inblandning i mordet.

NA: Det är inblandning då som det rör?

ÅK Hiding: Så ser misstanken ut.”

Bra fråga, vi får nog avvakta händelseutvecklingen helt enkelt.

Sveriges Pravda har visat sig opålitlig förut så det kanske är bäst att ta deras uppgifter med en lämplig nypa salt än så länge.
Citera
2019-09-26, 22:10
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Vilket i sig gör hans möjligheter nästan obefintliga när det gäller att få sin klient friad i en häktningsförhandling, fick han hela sammanhanget på vad som läggs fram så kan det ju i alla fall produceras någon form av försvar.

Det är ju lite svårt att försvara något som läggs fram utan sitt fulla sammanhang om du förstår hur jag menar.

Absolut. Så är det. Det är också därför som en delgivning sker mot slutet, och efter den så har försvaret möjlighet att komma med vad dom vill ska göras.

Men jag ska rätta mitt inlägg här: Jag skrev snabbt utan att min hjärna hängde. Advokaten får ju viss insyn under förhören också. Mer och mer ju närmare slutet av förundersökningsarbetet.

Det verkar, utifrån advokatens uttalanden, att förundersökningsarbetet fortfarande är en bit ifrån själva slutfasen.
Citera
2019-09-26, 22:18
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Jag har funderat på vad Backman menar med "omänskligt resonemang".
Det känns som vi saknar några pusselbitar för att förstå vad han menar:

AB idag:
"Han menar att åklagarens argumentation bygger på ett “omänskligt resonemang”."

SD har väl hävdat att han inte kände något hat inför LW. Kan vara så enkelt. För då tycker nog Advokaten att mord är omänskligt. Jag tycker nog det är ganska givet att en advokat säger liknande saker när dennes klient nekar.
Senast redigerad av Netherworld 2019-09-26 kl. 23:09.
Citera
2019-09-26, 22:29
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Lite mer från AB:

"[...]Under rubriken “Motivbilden” skriver advokaten att “en ansenlig mängd tid och resurser har gått åt av polisutredningen till att belysa NN:s och målsägandens relation”.

Vidare skriver advokaten att 45-åringen “i dag” har en god relation till sin dåvarande fru. “På vilket sätt det skulle gynna NN att ta livet av målsäganden… vilket är essensen i argumentationen från åklagarens sida, är svårt att föreställa sig”, skriver advokaten vidare."
[...]

(min fetning)
"Men advokaten skriver i dokumentet att “det saknas direkt koppling mellan NN och de omedelbara omständigheterna kring gärningen”."

(min fetning)
"[...]– Misstankarna kvarstår – hon är delgiven misstankar om mord alternativt skyddande av brottsling. Men hur vi jobbar i den delen vill jag inte kommentera, säger Åsa Hiding.

Både kvinnan och 45-åringen nekar till brott."
[...]

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/RR8ow2/triangeldramat-runt-lena-wesstrom-omanskligt-resonemang
Tack! - Intressant att advokaten bedömer att "det saknas direkt koppling mellan NN och de omedelbara omständigheterna kring gärningen". Å andra sidan är det hans uppgift att uttrycka sig i de termerna. Det kunde betyda att det saknas vittnen som kan ha sett eller hört SD i närheten av bostaden. - Digitala spår tidigare under kvällen eller i nära anslutning till gärningen som tidigare nämnts, är gissningen. En önskan om att ses låter inte troligt, särskilt om gärningen till viss del antas vara planerad. Men analyssvar från NFC kvarstår och teknisk bevisning väger trots allt tyngst.

Tar också för givet att SD har gjort sitt yttersta för att vilseleda polisen. - Vad var det han själv hade sagt: "mordet kommer aldrig att lösas". - Megalomani? - Skrytsam?

Undrar ifall "medhjälp till mord" ingår i en eventuell inblandning. Han kan ha besökt HD innan och/eller efteråt och de har hjälpts åt att röja undan bevis. Med HDs bostad mitt emellan hans och LWs torde han ha passerat HD.
Citera
2019-09-26, 22:43
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Kan vara så, men jag tror att LW lockades till platsen bakom planket för ett samtal - att ett gräl urartade - och LW dödades. I ett starkt hat och svår frustration. Dråp!

Har svårt att tänka mig att vanligt folk mördar såpass lätt, men gång på gång visar det sig att jag har fel därvidlag.

Jag vet inte riktigt hur jag ska få ihop det längre.

Jag tror att hon lurats att gå ut för en pratstund, promenerandes ner till Rättarevägen och att meningsutbyte övergått till gräl som urartat. Sen har det varit försent. Han har redan flera anmälningar på sig, och hon kan ha hotat med ännu en. Han har tappat besinningen. HD har varit behjälplig i undanröjande av bevis.

Men- jag tror på MVs ord om ”viss planering”. Och försöker få in det i min ekvation:

” Det finns indikationer på att mordet inte utfördes i affekt utan att det fanns någon form av planering.”

Och även advokatens ord i överklagandet (från dagens Aftonbladet) tolkar jag som att ÅK menar på att det finns ett motiv, som kan indikera nån form av plan/planering:

”På vilket sätt det skulle gynna NN att ta livet av målsäganden”

Apropå ”vanliga” människor och vad de är kapabla till. Det är du inte ensam om att förvånas över. Vem skulle tro att lilla ridtjejen Jonna Henningson eller universitetsadjunkten Stefan Börjesson skulle stycka nån? Eller yrkesofficeren Jonas Runnemark skulle kasta ner sin fru och 9 mån gamla dotter från ett stup.
Inget förvånar mig längre
Citera
2019-09-26, 22:49
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Ja det ska bli spännande att få ta del av Steffes Teorier..och mycket annat såklart.

Mer info kanske släpps, alternativt slipprar ut, efterhand som bevisläget stärks och åtal väntar bakom hörnet....
Säger SD sig ha klart för sig vem som mördade LW och har redogjort för sina misstankar vid de initiala förhören förra året, så finns risken att det ligger planering bakom dådet; han har använt sig av olika medel för att rikta strålkastarljuset åt annat håll - en manlig rival som har varit extra efterhängsen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in