2019-09-26, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av izzisbell
Vad är det som tar sån TIIIIIIIID!?!? Mer tid behövs för teknisk analys samt säkra digitala spår, enligt åklagaren. Men hallååååå, skall det behöva ta 16 månader !?!?

Har skrivit det tidigare, jag tror det handlar om mycket avancerad (DNA)teknik som inte är implementerad i svenska hårdvaran (maskiner) som NFC har idag. Tror därför att de skickat material till England, USA eller möjligen Tyskland för analys. Bara min tanke om den långa tiden som gått.
Citera
2019-09-26, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ville47
Fast kristi brud var ju skitsnygg såklart hon klarade sig.
HD och JG däremot ser ju ut som skälve fan.
Tippar på att JG blir näste att plockas in, han hjälpte till med det han kunde för att sopa igen spåren för SD.
Skyddande där med, bombsäker.

"Skitsnygg"??? Jag tycker Kristi brud hon ser helt imbecill ut. Det som förvånade mig mest var hur man kunde släppa henne så lätt.

Har svårt att jämföra henne och HD.
Citera
2019-09-26, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Försvaret lutar sig väl sig på att det inte finns något bevis för misshandel, kränkningar eller ofredanden? Det finns ingen dom.

Och sedan ska han väl tillvarata sin klients intressen och det här är väl det som SD själv hävdar?

Så "sudda" bort allt det där som kan tyda på bristande impulskontroll och kontrollbeteende och in med ett planerat mord.

Ett panerat mord, det går ju inte att få ihop utan motiv.

För LW och han umgicks som bästa vänner ända in till slutet, och HD och han (SD) var också återförenade. Allt var helt enkelt toppen.

Det är inte lätt för advokaten att vara under SDs version av händelser.
För inte ens han har ju fått den sanna versionen, utan en anpassad historia.
Och den ska då passa in med alla bevis.

Min spekulation.

Det finns gamla anmälningar - och tillbakataganden av dessa.

De bilder jag har sett på det forna paret HD och SD sista året tyder inte på nån lycka, direkt. De ser väldigt stela ut båda två. Vem skulle inte göra det om man hade mord/dråp på sitt samvete?

Innan allt detta hände så var de väl en vanlig familj, men sen hoppade SD över skaklarna och allt gick åt helvete. Vilken jävla idiot! Att riskera hela sin och sin familjs välmående för att få briljera med pillevicken hos sin granne LW - och kanske dessutom lovat henne guld och gröna skogar, som man säger..
Citera
2019-09-26, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trulls51
Inte varit inne på länge å många nya namn som misstänkta kan någon länka till någon sammanfattning av vilka ni talar om ex JG?

Längst ner i Honan6s inlägg hittar du en länk med
mycket bra information om det mesta i mordfallet.

Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Sannolikt kommer advokat IB omgående att lämna in en överklagan för att försöka få ut mer detaljer från FU. Med tanke på att TR håller med åklagaren, så är nog innehållet av det som presenterats vid framställan graverande omständigheter för SD.

Det här kommer ta en ordentlig tid och nu är väl det mest intressanta om hur länge HD kommer få röra sig fritt och var håller JG hus? Är han inte anhållen är det bäst att han tittar in på sitt GC-konto som han inte rört sen i tisdag och det är ovanligt - han brukar vara inne dagligen.

--------------------

Länk till info för nytillkomna i tråden:
www.flashback.org/sp68818747
Senast redigerad av OzzieTheOwl 2019-09-26 kl. 19:16. Anledning: Stavfel
Citera
2019-09-26, 19:16
Medlem
ModestyBlaisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Bra tänkt, vad är minimistraffet för "skyddande av brottsling", om det gäller ett så pass allvarligt brott som mord tycker ju åtminstone jag att det borde vara ett kännbart fängelsestraff.

Knepigt läge känns det som för Hiding, hur fett är MGK insyltad egentligen.

Vid grova brott ska väl straffet för skyddande av brottsling vara mellan 6 månader och 4 år.. så det verkar ju finnas en del svängrum, beroende på vad 'skyddaren' faktiskt har gjort sig skyldig till (och med vilket uppsåt). Jag gissar även att brottet anses mer ringa om det begås av en nära anhörig eller någon i beroendeställning.

Men det skulle ju isf kunna förklara varför åkl inte ens ville försöka häkta HD, trots att misstankarna kvarstår. Om hon bedömer att HDs inblandning är straffbar, men inte grov nog för 2+ års fängelse.
Citera
2019-09-26, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Utredningsmaterialet borde de väl visat Advokaten, sitter ju med den misstänkte vid polisförhör.

Leif Silbersky sa en gång i Efterlyst att om en klient erkände att han var skyldig, till Silbersky, men att Silbersky skulle "fixa en bra dom till mig eller att jag blir fri" - då lämnade Silbersky över uppdraget åt en annan advokat. För han kunde inte arbeta under såna förhållanden. En försvarare ska inte mörka om klienten erkänner, däremot göra det bästa för personen och följa sitt uppdrag.
Citera
2019-09-26, 19:20
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Så lutar det ändå åt ett indiciemål?

"Men advokaten skriver i dokumentet att “det saknas direkt koppling mellan NN och de omedelbara omständigheterna kring gärningen”"

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/RR8ow2/triangeldramat-runt-lena-wesstrom-omanskligt-resonemang

Advokaten vet bara det som har presenterats vid häktningsförhandlingar.
Citera
2019-09-26, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Den var bra den! 👌🏻 Man måste få skratta lite mitt i allt detta eländet

....eller så skyller SD möjligen på afghanerna från förläggningen där LW jobbade?
Citera
2019-09-26, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Både Stefan och advokaten frustrerade. Då har de iallafall nåt gemensamt. Ja det går inte ju riktigt som de vill.

Vi vet ju inte vilka (dåliga?) kort advokaten sitter med, utifrån vilken (o)sanning Stefan presenterat för honom.

Du anteciperar i detta fallet, du styrs av en immanent personlig uppfattning som inte stödjer verkligheten, du har ingen kännedom om vad SD's försvarsadvokat vid namn: Ingvar Backman i slutänden kommer att kunna göra för sin klient.

Enligt försvarsadvokaten Ingvar Backman så har det talats om ett triangeldrama som motiv, vilket Ingvar Backman i sin tur ansåg vara ett omänskligt resonemang, inte ens du @T34Panzer vet om vederbörande har rätt eller fel i detta fallet, men fortsätt du med att antecipera, du kommer endast att få uppleva en besvikelse om det i slutänden skulle visa sig att du har fel.

Mvh/ @JokerⓂannen

Ps: @Ville47 avstängd 1 månad
Citera
2019-09-26, 19:26
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Vid grova brott ska väl straffet för skyddande av brottsling vara mellan 6 månader och 4 år.. så det verkar ju finnas en del svängrum, beroende på vad 'skyddaren' faktiskt har gjort sig skyldig till (och med vilket uppsåt). Jag gissar även att brottet anses mer ringa om det begås av en nära anhörig eller någon i beroendeställning.

Men det skulle ju isf kunna förklara varför åkl inte ens ville försöka häkta HD, trots att misstankarna kvarstår. Om hon bedömer att HDs inblandning är straffbar, men inte grov nog för 2+ års fängelse.

En fullt plausibel förklaring till varför Hiding inte ens försökte med att få till "sannolika skäl" på MGK, men ändå underligt att det var för mord de sydde in henne, "skyddande av brottsling" är ju bra mycket mjunigare som anklagelse.

Hur som haver lär det inte bli lätt för Hiding att bevisa den saken, känns bara mer rörigt om nu Hiding framhärdar.

Som jag tolkar läget nu så går Hiding "all in" på att MGM är ensam skyldig, det är min gissning för tillfället, kan ju ändras om det händer något drastiskt på MGK-fronten.
Citera
2019-09-26, 19:30
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld

Ja man gissar ju att Hiding inte lade fram allt på bordet utan endast det hon var tvungen till för att få honom omhäktad. Hon vill nog hålla så mycket som möjligt för sig själv tills hon väcker åtal.
Citera
2019-09-26, 19:30
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld

Vilket i sig gör hans möjligheter nästan obefintliga när det gäller att få sin klient friad i en häktningsförhandling, fick han hela sammanhanget på vad som läggs fram så kan det ju i alla fall produceras någon form av försvar.

Det är ju lite svårt att försvara något som läggs fram utan sitt fulla sammanhang om du förstår hur jag menar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in