• 1
  • 2
2019-09-26, 15:01
Medlem
Hej!

Jag bor i Stockholm området och behöver ett Affadivit dokument av ambassaden i Norge som tillhör landet Filippinerna i och med att jag är pappa till barnet som föds i Fillippinerna, och är svensk pappa. Detta dokument heter 'Red ribbon document' i Filippinerna och heter Affadivit av förelderskap på svenska och är krav till att få svenskt samordningsnummer sedan slutligen svenskt personnumer.

Någon annan som haft detta problem med Embassy of the Republic of the Philippines som finns i Oslo Norge?

Känns som organiserad kriminalitet till mig, att de vill ha mer och mer pengar. Önskar kommentar svar så snart som möjligt i och med att jag inte vet om jag ska betala mer Norska pengar eller höra med dom att skicka tillbaka det jag redan betalt.

Google mejl:

17 sep. 2019 15:22
From: Embassy
To: Michael

Dear Michael,

Please accomplish the following Affidavit:

https://philembassy.no/sites/default...-paternity.pdf

Please send this to us by mail and please attach a copy of your passport we can register this and have this notarized.

Please pay 225 NOK for the affidavit fee
250 NOK for mailing back of the affidavit to you (via recommended mail)
50 NOK bank charge

In total you pay:525 NOK.

Please pay the appropriate fee to:

BANK : DNB, Stranden 21, Oslo, Norway
Account No: 1503.37.31504
IBAN : NO6315033731504
SWIFT CODE : DNBANOKKXXX
Account Name: Philippine Embassy in Oslo, Norway.

26 sep. 2019 13:23
From: Michael
To: Embassy

Hello Philippines Embassy!

Please let me know that you have received my documents & payment to your bank account.
I have not heard anything from you in about one week via mail and you said on the phonecall you would let me know via e-mail once you received the document(s) + payment.

// Michael

26 sep. 2019 14:04

Dear Helpdesk, you wrote earlier this:
17 of sep 2019 9 days ago

Dear Michael,

In total you pay:525 NOK.

Which number is correct, 800 Norwegian or 525. Who wrote to me 525 and were they incorrect?
This is very very frustrating for me.

Sincerely,
Michael

Thank you for your reply as soon as possible. This is very very frustrating for me.

Vänligen / Best regards,
Michael

26 sep. 2019 14:53

This is the new breakdown:

225 NOK Affidavit
225 NOK Certificate of Registration
300 NOK Mailing
50 NOK for bank charge

Please send us the bank receipt that you sent the 525 NOK already and the additional amount.
Best regards,
Embassy of the Republic of the Philippines
Citera
2019-09-26, 15:06
Medlem
Skrivet: 2019-09-26
15:04

Dear Philippines Embassy, in Oslo Norway

Why did the payment numbers change in the last 2 weeks? and whom was the person who said I should pay 550NOK?

Vänligen / Best regards,
Michael
Citera
2019-09-26, 15:15
Medlem
mikaelss avatar
Här ser du vilka avgifter de tar: https://www.philembassy.no/consular-...ees-price-list
verkar väl stämma, affidavit och certificate kostar 225 NOK styck, och posten kostar 300. Bankavgiften är 50.
Citat:
Notarials and Legalization

Affidavit - NOK 225
Certification - NOK 225

Postage Fee
Please note that payment of this fee is per applicant.
For sending outside Norway:
Large envelope (for more than one passport or visa applicant or for documents such as Report of Birth/Marriage, contracts, etc.) - NOK 300

All bank charges (NOK 50 if depositing from outside Norway) must be paid by the applicant.

Du skriver lite förvirrat, men jag ser ingen scam eller något skumt här.
Senast redigerad av mikaels 2019-09-26 kl. 15:17.
Citera
2019-09-26, 15:18
Medlem
Hej Mikaels, här kommer ett svar från dem från 2 minuter sedan. Jag kollar upp länken du skickat och tackar för det.

Skrivet: 2019-09-26
15:15

There was a mistake in the counting of certificates to be issued. We apologize for the mistake. However, you need to pay the additional payment for your documents to be processed.

Best regards,
Embassy of the Republic of the Philippines
Citera
2019-09-26, 15:19
Medlem
Tror du menar, "de" skrev förvirrat. Ja, jag instämmer med dig.

"Du skriver lite förvirrat, men jag ser ingen scam eller något skumt här.
2019-09-26, 15:20
Medlem
Det är en diplomatisk ambassad representerad i Norge under särskilda villkor. Inte sysslar dom med att lura folk. Någonting har väl blivit oklart på vägen, handlingar, banktransaktioner eller något annat. Du får väl ta och ringa och prata med dom.
Citera
2019-09-26, 15:29
Medlem
@GoodTalking tack för det.

Jag ska avvakta ett par dagar och se vad andra har i tankarna och sedan göra ett beslut.
Citera
2019-09-26, 15:39
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoodTalking
Det är en diplomatisk ambassad representerad i Norge under särskilda villkor. Inte sysslar dom med att lura folk. Någonting har väl blivit oklart på vägen, handlingar, banktransaktioner eller något annat. Du får väl ta och ringa och prata med dom.

Jag håller helt med dig. Något har gått snett i kommunikationen. Inget mer än så.
Citera
2019-09-26, 16:01
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exsosus
Tror du menar, "de" skrev förvirrat. Ja, jag instämmer med dig.

"Du skriver lite förvirrat, men jag ser ingen scam eller något skumt här.

du skriver t ex: "Jag bor i Stockholm området och behöver ett Affadivit dokument av ambassaden i Norge som tillhör landet Filippinerna i och med att jag är pappa till barnet som föds i Fillippinerna, och är svensk pappa. Detta dokument heter 'Red ribbon document' i Filippinerna och heter Affadivit av förelderskap på svenska och är krav till att få svenskt samordningsnummer sedan slutligen svenskt personnumer."

Två svårlästa långa mening nästan utan skiljetecken med underliga syftningar och särskrivningar som gjorde att jag fick läsa flera gånger för att fatta vad du egentligen menade.

Det är inte klart varför du behöver dokumentet, är mamma svenska eller filipina?
'jag är pappa till barnet som föds i Fillippinerna, och är svensk pappa' vad menar du med detta, har du barn här i Sverige också, och vad har det med saken att göra?
Varför ska barnet ha ett svenskt samordningsnummer?
'Heter Affadivit av förelderskap på svenska' är rent nonsens, det är en blandning av engelska och norska, och detta är bara de mest flagranta exemplen i din post.
Ska du erkänna ett föräldraskap i Filippinerna, eller förbereda en anhöriginvandring. Vad spelar det för roll att du bor i 'Stockholm området'?

Du inkluderar inte de ursprungliga mailen där någon säger att det kostar 525 NOK, så det är lite svårt att förhålla sig till. Vem har sagt att det kostade NOK 525, och när? Det framgår inte i din långa post.
'Why did the payment numbers change in the last 2 weeks? and whom was the person who said I should pay 550NOK?' vad är 'payment numbers', beloppen, eller något referensnummer?

Så ja, jag menar att du uttrycker dig svårförståeligt, medan ambassaden enkelt ju förklarar att de i första läget missat ett av dokumenten du behöver, vilket förklarar de två olika kostnaddsbesked du fått. Allt stod fö tydligt förklarat på sidan jag länkade.
Citera
2019-09-26, 19:42
Medlem
Mogna, tack för detta, ja det är nog endast ett mänskligt misstag.

Mikael, tack, tyckte det du hade att lägga till var underhållande att läsa. Tänk på att du citerade dem i ursprungsmeddelandet till mig, så därför blev det lätt att tro att du menade dem istället för mig, men nu förtog jag dig rätt.
Citera
2019-09-26, 22:05
Medlem
Cornizs avatar
Jag har hört att det scammas ofta, därav de olika betalninganumrena på fakturan. Du ska se att de påstår att de inte tagit emot betalningen när du väl har skickat iväg den.

Har du provat att kommunicera med en annan ambassad? Jag har hört att den Mexikanska ambassaden i Oslo är pålitliga och svarar snabbt.
Senast redigerad av Corniz 2019-09-26 kl. 22:14.
Citera
2019-09-27, 20:21
Medlem
Hej Corniz,

Precis, det är därför jag skapade denna tråden då jag var osäker. Allting verkar var OK nu. Jag kommer att uppdatera den här tråden när jag fått dokumenten tillbaka från dem. Betalningen är klar. Nu ska vi hoppas på att de är ärliga.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in