Citat:
Ursprungligen postat av
Ottokar
Instämmer med Oyto. I princip står den politiska kompassnålen som tidigare var inriktad och kalibrerad mot en tänkt höger/vänsterskala och snurrar då nordpolen upphört att existera.
I stort sett alla partier är nu liberala. Vi har till och med ett i stort sett liberalt vänsterparti med identitetspolitik som utmärkande drag. De enda partier som utmärker sig är Centern som är radikalliberalt och Miljöpartiet som bara är konstiga.
När människor uppfattar att Sverige håller på att välta så är den enda reform som Moderaterna vill lansera söndagsöppet på Systembolaget och någon galen Centerpartist vill upphäva alla helgdagar för att människor ska helt tappa fotfästet för att arbetsgivarna ska kunna få tillgång till all tid. Men är det mer rotlös "frihet" som människor vill ha och behöver?
Möjligheten för SD är att hitta en ny berättelse som inte handlar om liberalism.
Ja, det handlar om att skapa en ny berättelse i samklang med väljarnas vardag. I dialog med väljarna och det svenska folk som känner sig hotat som folk. Alltså själva definitionen av
populism, i den koncentriska meningen
folk, demos, nation.
Och väl att märka: En berättelse även i samklang med M:s och KD:s väljare. Arpi har talat om förändrad gatubild och Heberlein har ondgjort sig över en "självutplånande medelklass" som inte skyddar sina barn från att rånas.
Tro inte att borgare är färgblinda. De är fega och anpassliga - men inte bortom identitetspolitik. Om bara berättelsen och orden är de rätta.
Citat:
Ursprungligen postat av
JustZlatan
SD är överlägset störst bland män! Nu fattas det bara att 100 000 kvinnor går över till den blågula-sidan, sen är SD störst.
Citat:
Ursprungligen postat av
NorthernAngel
I SVT/Novus mätning hade SD 26,6 % bland män och 14,7 % bland kvinnor., som redan påpekats i tråden.
Vad krävs för att kvinnorna skall följa männens exempel? Alla kvinnor jag känner är rädda för överfall, försäljningen av personlarm och försvarssprejer slår nya rekord. De är medvetna om situationen men de röstar inte efter det. Vad är skillnaden? Är det att de tror att S kan lösa situationen? När jag talar med de som inte är SD blir det mest "allas lika värde" etc. Men de är inte så negativa när jag säger att jag röstar SD men ändå verkar de inte själva kunna ta steget. Borde de inte innerst inne förstå att bara SD kommer göra något konkret för vår säkerhet? (Låsa in och utvisa)
Citat:
Ursprungligen postat av
Haddock93
Jävlar va kul! Blev lite antiklimax med Ipsos igår men troligtvis bara brus eftersom alla andra undersökningar visar att SD rusar. Lite intressant info:
SD har således fortfarande svårt med kvinnor. Vad göra? De är ju hjärntvättade att klimat är de viktigaste osv, när inser kvinnorna? Är det nu när ekonomin krisar och man får skära ner i välfärden? Tror det ligger i naturen för män att vara skyddande mot faror och om då kulturella skillnader uppstår med otrygghet som följd så röstar man nog gärna på ett parti som fixar problemet.
Sen vill jag tro att män är mer insatta i politik än kvinnor, män tänker nog mer och kvinnor går efter känslor. Om SD blir största parti i mätningar kanske tjejerna lättare kan rösta då det är mainstream?
Detta gjorde min dag!
Citat:
Ursprungligen postat av
Nycticorax
Det finns en del sociala faktorer, men till slut kommer kvinnorna gå efter männens resonemang. Det är bara en tidsfråga. Det är fortfarande så att kvinnor är anti-sd för att det är det man ska vara. Samtidigt innerst inne känner de såklart en växande otrygghet i det nya spännande Sverige. Det biologiska kommer vinna över den sociala bubblan och kvinnorna kommer följa männen. Sen om det är för sent eller inte är en annan fråga.
Citat:
Ursprungligen postat av
Stone
Ingen kvinna skulle rösta för Jomshof, Söder eller Karlsson. Dessa tre herrar uppfattas som aggressiva av kvinnor. Åkessons lugna person och sparsmakade utspel kan tilltala kvinnor i längden. Fortsätt på den lagda vägen. Kvinnorna måste på allvar börja reagera på sina barns oro i skolan och utanför hemmet i största allmänhet. Personrån och våldtäktsrädslan soppas under mattan fortfarande eftersom risken att just deras barn drabbas är liten.
Ja, hur vinns de svenska kvinnorna?
Svaret är "svennehoran". Att lyfta fram och belysa de specifika, konkreta fallen då svenska tjejer och kvinnor råkar illa ut i sammanhang där deras svenska kroppar var utsatta och i underläge. Jag har många gånger rasat över denna SD:s pliktförgätenhet och inkompetens att inte göra precis det som fungerat så väl för invandringsaktivisterna:
Att lyfta fram det individuella offret. Aylan och Hibo.
Tänk om SD-Sölvesborg gjorde etniskt hat mot svenskar till en del av arbetet mot rasism. Inte genom att flumma om "svensk kulturentitet" eller "essens" utan genom att prata om "svennehorans kropp" på samma sätt det talas om bruna och rasifierade kroppar.
Detta skulle skapa samsyn med Heberlein och Arpi och en gemensam, moraliserande berättelse som trumfar och kortsluter motståndarens hjärntvätt av både borgare, sossar och - framförallt - kvinnor. I sina egna kroppar och i egenskap av mammor och mormödrar.