2019-09-26, 10:21
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Man tycker de borde sluta vid en viss tröskel, fast frågan är om den går ens vid 25%? Trump fick 46,1% av rösterna men motståndarna uppvisar noll tecken på ödmjukhet eller eftertanke, det har bara varit double-down för hela slanten. Flertalet uppträder ungefär som ”Vi är 87%”-rörelsen mot SD 2014, som att Trump fick 12,86% och att man har mandat att behandla honom därefter. Så jag är tveksam till att SD skulle ha en tipping point vid största parti eller så. Tror att brunstämpeln hänger med hela vägen upp till 95% stöd, nånstans där orkar de sista 5% inte spela allan längre.

Ungefär så, med reservation för att M fortfarande verkar ha fantomsmärtor efter C+L. Kristersson et al tycks ännu dagdrömma om att få tillbaka C+L i alliansen. Jag skulle möjligen acceptera L efter lång tvekan, men C? Aldrig. Där vill jag ha skriftligt från UK och EBT att de aldrig gör några eftergifter till dem om migration. Kohandelsförbud på det området, eller C = bannlysta från högern för överskådlig framtid.

"Tipping point" angående brunsmetande är bara en fråga om vilka röster och åsikter statens (SVT/SR) och kapitalets (Bonnier, Schibsted) media släpper fram. Så länge de är "Vi är 94 %, inga rasister på våra gator" så fortsätter det.

Även L i en ny "höger"-regering vore katastrof, de skulle bli vad MP är för S nu. En massa liberalt svammel som skulle stoppa samarbete med SD. Nej M och KD måste bilda regering ensamma om de får majoritet M+KD+SD. Får de inte en sådan majoritet så blir de en lika svag och spretig regering som den nuvarande.
2019-09-26, 10:24
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Än mer viktigt:
Men det är ju mindre värt eftersom speciellt L aldrig kommer riskera fälla regeringen med tanke på allt tyder att de ryker vid nästa val.

ja men om "konservativa blocket" hamnar konstant över 50 % så får det en stor psykologisk betydelse; då vet S att inte ens med C och L kan de få majoritet; deras mittenblock är dött.

L måste hitta en ny nisch, ett existensberättigande, om de skall fälla S. Kanske om de lovar bilda regering med M och KD att de får moderata stödröster i ett extra val?
2019-09-26, 10:36
Medlem
Anna, rännstenen, Dahlberg, skrev följande för ett tag sedan i Expressen. Betalartikel men rubriken räcker långt.

https://www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/6-politiska-trender-att-halla-ogonen-pa-i-host/

Kommuner sätter sig upp mot staten. Socialdemokraterna tappar och Sverigedemokraterna växer när pessimismen slår klorna i väljarna. Slut citat.

När även de mest fanatiska neger och muslimälskarna och SD-hatarna börjar att gå till reträtt så inser man att det skett ett trendbrott.

De börjar helt plötsligt inse att man håller på att tappa greppet om den politiska debatten. Och att SD kan bli Sveriges största parti.
Senast redigerad av Mentapesola 2019-09-26 kl. 10:54.
2019-09-26, 11:00
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mentapesola
Anna, rännstenen, Dahlberg, skrev följande för ett tag sedan i Expressen. Betalartikel men rubriken räcker långt.

https://www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/6-politiska-trender-att-halla-ogonen-pa-i-host/

Kommuner sätter sig upp mot staten. Socialdemokraterna tappar och Sverigedemokraterna växer när pessimismen slår klorna i väljarna. Slut citat.

När även de mest fanatiska neger och muslimälskarna och SD-hatarna börjar att gå till reträtt så inser man att det skett ett trendbrott.

De börjar helt plötsligt inse att man håller på att tappa greppet om den politiska debatten. Och att SD kan bli Sveriges största parti.

Ja, det verkar faktiskt som om proppen gått ur nu. SD ligger definitivt i vinnarhålet när en lavin av problem som sjuklövern skapat under decennier nu exponentiellt slår igenom med full kraft. Vissa säger att verkligheten är SD:s bästa valarbetare. Jag håller med.

PS. Var håller powergirl hus?
2019-09-26, 11:29
Medlem
Stones avatar
S består av knegare. Knegare vill ha ordning. Knegare vill ha sitt privatliv. Knegare vill att deras skatt skall gå till skola, sjukvård och omsorg. Knegare har aldrig behövt brytt sig om invandringen för att Sverige har fungerat. Tro inte att dessa 25% S-väljare inte är rörliga. Du kan enkelt räkna in 5-7% som snart byter sida. Om det inte spelar någon roll att de betalar hög skatt kan de lika gärna rösta på ett parti som vill sänka deras skatt, de får ändå inget för den.

Om valet 2022 istället skulle vara 2020 så hade dessa 5-7% visat sitt missnöje. Nu får vi se om regeringsröran löser något eller om det blir värre. SD kommer att växa mera.
2019-09-26, 11:31
Medlem
NorthernAngels avatar
I SVT/Novus mätning hade SD 26,6 % bland män och 14,7 % bland kvinnor., som redan påpekats i tråden.

Vad krävs för att kvinnorna skall följa männens exempel? Alla kvinnor jag känner är rädda för överfall, försäljningen av personlarm och försvarssprejer slår nya rekord. De är medvetna om situationen men de röstar inte efter det. Vad är skillnaden? Är det att de tror att S kan lösa situationen? När jag talar med de som inte är SD blir det mest "allas lika värde" etc. Men de är inte så negativa när jag säger att jag röstar SD men ändå verkar de inte själva kunna ta steget. Borde de inte innerst inne förstå att bara SD kommer göra något konkret för vår säkerhet? (Låsa in och utvisa)
2019-09-26, 11:32
Medlem
Haddock93s avatar
Jävlar va kul! Blev lite antiklimax med Ipsos igår men troligtvis bara brus eftersom alla andra undersökningar visar att SD rusar. Lite intressant info:

Citat:
Störst bland männen
Bland män är Sverigedemokraterna nu största parti med 26,6 procent i väljarstöd. Det innebär att man ligger en bit över Socialdemokraterna som får 22,4 procent och Moderaterna som får 22,1.

Bland kvinnor är man tredje störst på 14,7 procent, långt under Socialdemokraternas 26,9 procent och Moderaterna på 18,6 procent.

SD har således fortfarande svårt med kvinnor. Vad göra? De är ju hjärntvättade att klimat är de viktigaste osv, när inser kvinnorna? Är det nu när ekonomin krisar och man får skära ner i välfärden? Tror det ligger i naturen för män att vara skyddande mot faror och om då kulturella skillnader uppstår med otrygghet som följd så röstar man nog gärna på ett parti som fixar problemet.

Sen vill jag tro att män är mer insatta i politik än kvinnor, män tänker nog mer och kvinnor går efter känslor. Om SD blir största parti i mätningar kanske tjejerna lättare kan rösta då det är mainstream?

Detta gjorde min dag!
Senast redigerad av Haddock93 2019-09-26 kl. 11:37.
2019-09-26, 11:39
Medlem
longbow4ys avatar
Nyheter idag/Sentio toppar:
Nytt SD-rekord i Sentio – största parti med bred marginal
Nu kommer nästa kalldusch för statsminister Stefan Löfven. Septembermätningen från Nyheter Idag/Sentio visar att Socialdemokraterna får se sig omsprungna av Jimmie Åkesson och Sverigedemokraterna – och det med bred marginal
https://nyheteridag.se/plus/nytt-sd-rekord-i-sentio-storsta-parti-med-bred-marginal/
2019-09-26, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Ja, det verkar faktiskt som om proppen gått ur nu. SD ligger definitivt i vinnarhålet när en lavin av problem som sjuklövern skapat under decennier nu exponentiellt slår igenom med full kraft. Vissa säger att verkligheten är SD:s bästa valarbetare. Jag håller med.

PS. Var håller powergirl hus?
För att prata om vinnarhål och trav befinner sig powergirl just nu i dödens. Där det förmodligen spelas friskt på Sveavägen 68 om vilken häst som kan bli den mest framgångsrika mot SD.

Löfven, eller att satsa på ett föl i stallet i stället. Enligt mig är det samma sak på en värdelös bong.
Senast redigerad av Mentapesola 2019-09-26 kl. 11:54.
2019-09-26, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Nyheter idag/Sentio toppar:
Nytt SD-rekord i Sentio – största parti med bred marginal
Nu kommer nästa kalldusch för statsminister Stefan Löfven. Septembermätningen från Nyheter Idag/Sentio visar att Socialdemokraterna får se sig omsprungna av Jimmie Åkesson och Sverigedemokraterna – och det med bred marginal
https://nyheteridag.se/plus/nytt-sd-rekord-i-sentio-storsta-parti-med-bred-marginal/
Oavsett vad man än tycker om Sentio kan man inte anklaga det institutet för att gå emot de andras trend.

Glöm inte att Sentio var det första OU som skvallrade om att S minskar och att SD ökar i denna månaden.
2019-09-26, 11:53
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NorthernAngel
I SVT/Novus mätning hade SD 26,6 % bland män och 14,7 % bland kvinnor., som redan påpekats i tråden.

Vad krävs för att kvinnorna skall följa männens exempel? Alla kvinnor jag känner är rädda för överfall, försäljningen av personlarm och försvarssprejer slår nya rekord. De är medvetna om situationen men de röstar inte efter det. Vad är skillnaden? Är det att de tror att S kan lösa situationen? När jag talar med de som inte är SD blir det mest "allas lika värde" etc. Men de är inte så negativa när jag säger att jag röstar SD men ändå verkar de inte själva kunna ta steget. Borde de inte innerst inne förstå att bara SD kommer göra något konkret för vår säkerhet? (Låsa in och utvisa)

Ingen kvinna skulle rösta för Jomshof, Söder eller Karlsson. Dessa tre herrar uppfattas som aggressiva av kvinnor. Åkessons lugna person och sparsmakade utspel kan tilltala kvinnor i längden. Fortsätt på den lagda vägen. Kvinnorna måste på allvar börja reagera på sina barns oro i skolan och utanför hemmet i största allmänhet. Personrån och våldtäktsrädslan soppas under mattan fortfarande eftersom risken att just deras barn drabbas är liten.
2019-09-26, 11:54
Medlem
arbetets avatar
Sentio (från Twitter):

M 17,1 (18,3)
L 3,9 (5,4)
C 6,1 (6,1)
KD 6,0 (5,8)
S 23,9 (23,2)
V 9,4 (10,5)
MP 3,9 (4,7)
SD 27,5 (23,5)
F! 0,5 (0,6)
PP 0,1 (0,1)
MED 0,2 (0,2)
AfS 0,6 (1,1)
Övr 0,6 (0,4)

https://twitter.com/HenriikG/status/1177151868423868416?s=20

Med reservation för felskrivningar.

Kollat nu och ser ut att stämma. Glädjesiffror för SD?
Senast redigerad av arbetet 2019-09-26 kl. 12:00.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in