2019-09-26, 10:26
Medlem
Någon som vet vilken tid häktningsförhandlingen är idag?!
Citera
2019-09-26, 10:27
Medlem
notknapparens avatar
"Misstänkte mannen i Hjärstamordet begärs omhäktad – förhandling i dag"

Provläs till 11.15
"Åklagaren hade till i morgon, fredag, att väcka åtal. Men istället kommer nya häktningsförhandlingar att hållas i dag.
– Vi har prövat det här i hovrätten och nu blir det nya förhandlingar, säger Ingvar Backman.
"
[...]
"Mannen har under hela tiden nekat till brottet."

https://www.na.se/artikel/misstankte-mannen-i-hjarstamordet-begars-omhaktad-forhandling-i-dag
Senast redigerad av notknapparen 2019-09-26 kl. 10:30.
Citera
2019-09-26, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
I reversen ska det framgå när pengarna skall betalas tillbaka.

Nu vet vi inte om paret har haft besparingar, vilket inte är osannolikt när man har barn och hus. Det finns alltid en risk att det händer saker med hus och att man behöver ha ett reservkapital för oförutsedda händelser.

Men med tanker på att det är stora summor som ska ut varje månad nu för huset, även om ingen bor i det, kommer det bli problem inom en tid om SD inte kan jobba och stå för dessa kostnader.

Det är väl osäkert för HD nu också, med sin stämpel som misstänkt, att kunna flytta tillbaka och ta över huset.

Kan inte säga att jag vet hur jag ska tänka om HDs eventuella inblandning i mordet, men inte kan jag förstå att hon har något att vara glad över. Det finns mindre problem här i världen som skulle kunna göra en nedstämd.

Med tanke på hur saker utvecklar sig kan jag förstå att leendet aldrig når ögonen.
Citera
2019-09-26, 10:33
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KonstApel006
Oj var kan man se att HD börjat likna LW, var hittar man dom fotona?

Du får kolla runt på geocachsajten.
Hennes egen profil, och de andra i tråden omnämnda geonicken där hon ev finns med :-)

Hennes profil:
https://www.geocaching.com/p/default.aspx?guid=cff31ba0-d706-43f1-bdfb-1436734a7b5e&tab=geocaches#profilepanel
Citera
2019-09-26, 10:37
Medlem
Reimers avatar
Citat:
"Misstänkte mannen i Hjärstamordet begärs omhäktad – förhandling i dag"

Provläs till 11.15
"Åklagaren hade till i morgon, fredag, att väcka åtal. Men istället kommer nya häktningsförhandlingar att hållas i dag.
– Vi har prövat det här i hovrätten och nu blir det nya förhandlingar, säger Ingvar Backman.
"
[...]
"Mannen har under hela tiden nekat till brottet."

https://www.na.se/artikel/misstankte-mannen-i-hjarstamordet-begars-omhaktad-forhandling-i-dag

Hmm, förhandling?

Läste ju att Backman inte skulle förhandla om omhäktning har jag för mig, MGM måste ha ändrat sig och vill kämpa för sin sak då.
Citera
2019-09-26, 10:38
Medlem
notknapparens avatar
SD kommer aldrig att erkänna, misstänker jag. Oavsett han är skyldig eller inte.

"– Inställningen är densamma, säger Backman.

Han är också fåordig om hur de senaste veckorna varit.

– Jag vill inte kommentera det. Det har hållits förhör och den utredningen pågår.
"

https://www.na.se/artikel/misstankte-45-aringen-i-hjarstamordet-begars-omhaktad-forhandling-i-dag
Citera
2019-09-26, 10:40
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Stefan löste ut Hanna med x antal kr

Dokumenten är inscannade. Men jag har gjort om sidorna till bilder och laddat upp dessa på Bildtagg:

Sidan 1

Sidan 2

Sidan 3

Fantastiskt, tack! Vilken guldgruva du nosat upp! Jag hade alltså i mina gissningar rätt i att HD inte utan kompensation gav huset till SD och att bilen var samägd. Jag har bekanta som har en bil gemensamt efter skilsmässan så det var inte svårt att tänka sig att paret D också kunde ha ordnat det så mellan sig. Vad jag inte begriper är varför mina funderingar verkade vara obekväma för någon?

Bodelningsavtalet upprättas alltså relativt kort innan mordet på LW. Det undertecknas visserligen inte förrän i oktober 2018.

Huset är belastat med (i mitt tycke) rejäla lån, som SD via avtalet tar över betalningsansvaret för. Han ska även betala en (enligt mig) hyfsad summa till HD. Den bör ju vara utbetalad vid det här laget, tycker jag. Hur finansierade SD i sådant fall den utgiften? Med ytterligare lån på huset, kan man undra?

Vad händer med huslånen om SD fälls för mordet på LW och blir sittande bakom lås och bom över lång tid?

Jag känner inte att HD förfördelats i och med detta avtal.
Citera
2019-09-26, 10:42
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Hmm, förhandling?

Läste ju att Backman inte skulle förhandla om omhäktning har jag för mig, MGM måste ha ändrat sig och vill kämpa för sin sak då.
Hur var det uppgiften att han inte skulle förhandla kom in i tråden och hur bekräftad var den egentligen?

Här kom den uppgiften in för första gången, tror jag
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

"Samma dag lät SD:s försvarare, advokat Ingvar Backman meddela Örebro tingsrätt, via mejl, att han inte kommer att begära någon förhandling den 27 september när häktningstiden löper ut.
Med andra ord, om/när kammaråklagare Åsa Hiding begär förlängd utredningstid för att väcka åtal har SD redan medgivit detta. Intressant...
"
Senast redigerad av MrBarnaby 2019-09-26 kl. 10:56.
Citera
2019-09-26, 10:43
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Hmm, förhandling?

Så fattade jag det också.
Jag är inte insatt i den juridiska biten, så jag kan ha missuppfattat det.

Men undrar varför den är idag istället för fredag.
Då känns det som att det är klart från ÅHs sida?

SD kanske inte lyssnar på sin försvarare?
Han vill inte acceptera att bevisningen inte har ändrats sedan den senaste förhandlingen?

Hur kan man tänka?
Citera
2019-09-26, 10:45
Medlem
notknapparens avatar
forts från NA och den begärda omhäktningen:

"Åsa Hiding, åklagare:

– Det jag kan säga är att utredningen inte är färdig och då har jag begärt åtalsförlängning.

Hur har processen sett ut senaste veckorna?

– Det har hållits fortsatta förhör och det har hållits en dialog med NFC (Nationellt forensiskt center). Men vad som har sagts eller inte sagts kan jag inte gå in på.
"

https://www.na.se/artikel/misstankte-45-aringen-i-hjarstamordet-begars-omhaktad-forhandling-i-dag
Citera
2019-09-26, 10:50
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Du har rätt.
Det stämmer i alla fall delvis.
Han har köpt ut henne men hade inte pengar till att betala hela summan.
Undrar om hon har fått eller kommer att få den resterande summan enligt reversen?

Hamnar han i finkan och får livstid så lär HD knappast få tillbaks de där pengarna förrän han är i pensionsålder.

Det innebär dessutom att det ger HD ett starkt ekonomiskt incitament till att göra allt hon kan för att SD inte ska bli dömd. Det är något jag hoppas utredarna har i åtanke.
Citera
2019-09-26, 10:56
Medlem
Blessedfruits avatar
Citat:
Så fattade jag det också.
Jag är inte insatt i den juridiska biten, så jag kan ha missuppfattat det.

Men undrar varför den är idag istället för fredag.
Då känns det som att det är klart från ÅHs sida?

SD kanske inte lyssnar på sin försvarare?
Han vill inte acceptera att bevisningen inte har ändrats sedan den senaste förhandlingen?

Hur kan man tänka?

Det borde väl vara antingen att SD väljer att gå emot sin advokats råd eller att SD/försvarare bedömer att bevisläget har ändrats på något sätt? Fast är åkl skyldig att informera om allt de har kommit fram till i utredningen på sistone? Åkl kan väl hålla inne med saker av taktiska skäl? Hon lyckades ju senast.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in