2019-09-24, 16:34
Medlem
HanMedPinnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Con Artist
Snabb fundering kring possessiva pronomen vid användning av t.ex. "någon" och "personen". Som i nedanstående exempel,

1. Vad gäller personen och deras/dess anhöriga så..
2. Bara för att någon lyckades med x innebär det inte att deras/dess metod var korrekt.

Var övertygad om att "deras" var korrekt, men Google påvisar något annat..
'Dess' låter absolut bättre än 'deras' i bägge fallen.

Spontant hade jag också velat föreslå "dennes" i mening 2, men när jag letar upptäcker jag till min förvåning att det inte står med i ordlistorna annat än i uttryck om innevarande månad. Några snabba webbsökningar på "dennes framgång", "dennes hus" etc. visar att bruket är spritt.

Kan någon som är införstådd med bruket av 'dennes' bringa lite klarhet? Är det något man bör undvika?
Citera
2019-09-24, 22:11
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HanMedPinnen
'Dess' låter absolut bättre än 'deras' i bägge fallen.

Spontant hade jag också velat föreslå "dennes" i mening 2, men när jag letar upptäcker jag till min förvåning att det inte står med i ordlistorna annat än i uttryck om innevarande månad. Några snabba webbsökningar på "dennes framgång", "dennes hus" etc. visar att bruket är spritt.

Kan någon som är införstådd med bruket av 'dennes' bringa lite klarhet? Är det något man bör undvika?

Spontant så känns det, som att man måste veta könet på personen för att kunna använda "dennes" (maskulinum) eller "dennas" (femininum). Medan "dess" kan användas oavsett kön, eller om man inte vet könet.
Citera
2019-09-24, 22:59
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Spontant så känns det, som att man måste veta könet på personen för att kunna använda "dennes" (maskulinum) eller "dennas" (femininum). Medan "dess" kan användas oavsett kön, eller om man inte vet könet.

Har diskuterats tidigare i tråden:

(FB) SPRÅKAKUTEN: Korta frågor - korta svar!
Citera
2019-09-25, 16:17
Medlem
Knullkungens avatar
Röstade nyss på årts humorklipp på aftonbladet och får då meddelandet;

"Tack för din röst!
Du kan bara rösta en gång från samma dator eller device."

Är device accepterat som svenskt ord? Hur böjs det? Devices i plural som på engelska? Hur ser bestämda formerna ut i singular och plural?
Citera
2019-09-25, 17:00
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkungen
Röstade nyss på årts humorklipp på aftonbladet och får då meddelandet;

"Tack för din röst!
Du kan bara rösta en gång från samma dator eller device."

Är device accepterat som svenskt ord? Hur böjs det? Devices i plural som på engelska? Hur ser bestämda formerna ut i singular och plural?

Journalister är till största del personer med ett tämligen torftigt språkbruk så svaret är nej.
Citera
2019-09-26, 01:50
Medlem
syftemålet
"Med syftemålet att höja vattenkvaliteten"

Det var ett konstigt ord jag stötte på. Två ord som i sammanhanget är närmast synonymer, som läggs samman till ett ord. Har den typen av ord något namn? Har ni fler exempel på sådana sammansatta ord? Och har någon stött på "syftemålet" tidigare, det kan inte vara speciellt vanligt förekommande eller? Hittade några enstaka resultat på Google.
Citera
2019-09-26, 05:29
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 43344
syftemålet

Det var ett konstigt ord jag stötte på. Två ord som i sammanhanget är närmast synonymer, som läggs samman till ett ord. Har den typen av ord något namn? Har ni fler exempel på sådana sammansatta ord? Och har någon stött på "syftemålet" tidigare, det kan inte vara speciellt vanligt förekommande eller? Hittade några enstaka resultat på Google.

Jag skulle nog beteckna det som en pleonasm.
Citera
2019-09-26, 13:47
Medlem
JanTalibans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 43344

Det var ett konstigt ord jag stötte på. Två ord som i sammanhanget är närmast synonymer, som läggs samman till ett ord.
Den normala benämningen har tidigare varit syftemål; alltså ”utpekat resultat”. Vi kan väl betrakta mål (och kanske även syfte) som en förkortning av syftemål.

Det är väl inte konstigare än att tex slutpunkt kan förkortas punkt (där ju punkt egentligen inte betyder nåt annat än typ ”stick, styng”, av latin punctum).
Citera
2019-09-26, 14:34
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JanTaliban
Den normala benämningen har tidigare varit syftemål; alltså ”utpekat resultat”. Vi kan väl betrakta mål (och kanske även syfte) som en förkortning av syftemål.

Det är väl inte konstigare än att tex slutpunkt kan förkortas punkt (där ju punkt egentligen inte betyder nåt annat än typ ”stick, styng”, av latin punctum).

Det finns en anledning till att man efter 1940 normalt skiljer på syfte och mål.

Syftemål bör översättas med ändamål och en annan synonym är avsikt eller helt enkelt endast syfte.

Mål är att se som »detta är det resultat vill vi uppnå«.
Citera
2019-09-27, 07:57
Medlem
Ordet "vinter" uttalas med akutaccént men hur är det med "vintras"? Akut eller grav?
Citera
2019-09-27, 10:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KarlXVII
Ordet "vinter" uttalas med akutaccént men hur är det med "vintras"? Akut eller grav?

Grav.
Citera
2019-09-27, 11:47
Medlem
HanMedPinnens avatar
Vad lite mer exakt betyder uttrycket "Håll höjd!" i punklåten av Lastkaj 14 som heter just så? Jag har sett det ibland i sammanhang där det verkar betyda att inte ska tappa fart. Mina möten med ordet är så få att jag gärna skulle ha lite input från någon som är mer bekant med uttrycket.

Jag orienterade när jag var liten, och bland orienterare betyder att "hålla höjd" att man följder en höjdkurva. Poängen är att man spar energi genom att inte behöva stiga och sjunka hela tiden. Jag gissar dock att det är helt oberoende betydelser
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in