2019-09-20, 14:29
Medlem
Nu när Stockholm inte ska vara med i DL, är det då inte läge att flytta datumet för galan?
Citera
2019-09-20, 16:31
Medlem
Nu verkar ändå IAAF valt att bjuda in lite fler till vissa grenar, bl.a. Finland och Japan ser jag har lagt till folk i sin VM-trupp idag.
Citera
2019-09-22, 08:24
Medlem
Sopan Torneklint slutar som förbundskapten.

Har inte gjort något rätt under sina år och slår sig för bröstet och säger att hon minsann fått de aktiva att trivas och att förbundsjobbet är ett roligt jobb. Dråpligt!
Citera
2019-09-22, 08:40
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Sopan Torneklint slutar som förbundskapten.

Har inte gjort något rätt under sina år och slår sig för bröstet och säger att hon minsann fått de aktiva att trivas och att förbundsjobbet är ett roligt jobb. Dråpligt!

Jag tycker hon har varit en bra förbundskapten.
Citera
2019-09-22, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Jag tycker hon har varit en bra förbundskapten.

På vilket sätt?
Citera
2019-09-22, 09:52
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
På vilket sätt?

- bra resultat rent allmänt och bra prestationer på mästerskap, framför allt har det gått åt rätt håll under hennes tid
- det kommer fram nya talanger och talangutvecklingen fungerar
- inget tydligt missnöje från de aktiva har kommit fram
- har stått stadig i de skandaler som inträffat
- lyckats bygga bra lagkänsla i landslaget och lyckats utnyttja den under mästerskap
- inrättandet av prestationscentra och framför allt de i kast och medeldistans fungerar riktigt bra

Sedan har det funnits enskildheter som man kan vara missnöjd med eller som man kan tycka att hon borde skött på ett bättre sätt:
- Meraf Bahta-fallet borde nog kunna ha skötts på ett bättre sätt
- har inte skett så mycket utveckling på sprintsidan och man borde ha haft en mycket bättre stafettsatsning
- finns en del att göra när det gäller mästerskapsprogrammet (alltså de olika SM-tävlingarna) och en del uttagning där man varit för defensiv

Men som helhet tycker jag hon har varit en bra förbundskapten.
Citera
2019-09-22, 11:00
Medlem
ingetbranicks avatar
Torneklint slutar dock inte förrän efter NÄSTA säsong, alltså efter bl.a. OS och Finnkampen. Då har hon varit förbundskapten i sju år, så det finns absolut inget konstigt eller märkvärdigt med det trots att det slogs upp som en stor nyhet.
Citera
2019-09-24, 19:51
Medlem
welcometorealitys avatar
Dilshod Nazarov från Tadzjikistan var dopad i OS senast.Han kastas ur VM nu.

https://i.eurosport.com/2016/08/20/1915855-40312769-1600-900.jpg

Citat:
Dilshod Nazarov, regerande OS-guldmedaljör i slägga, har åkt fast med en förbjuden substans i kroppen
Senast redigerad av welcometoreality 2019-09-24 kl. 19:55.
Citera
2019-09-25, 13:50
Medlem
Citat:
- bra resultat rent allmänt och bra prestationer på mästerskap, framför allt har det gått åt rätt håll under hennes tid
- det kommer fram nya talanger och talangutvecklingen fungerar
- inget tydligt missnöje från de aktiva har kommit fram
- har stått stadig i de skandaler som inträffat
- lyckats bygga bra lagkänsla i landslaget och lyckats utnyttja den under mästerskap
- inrättandet av prestationscentra och framför allt de i kast och medeldistans fungerar riktigt bra

Sedan har det funnits enskildheter som man kan vara missnöjd med eller som man kan tycka att hon borde skött på ett bättre sätt:
- Meraf Bahta-fallet borde nog kunna ha skötts på ett bättre sätt
- har inte skett så mycket utveckling på sprintsidan och man borde ha haft en mycket bättre stafettsatsning
- finns en del att göra när det gäller mästerskapsprogrammet (alltså de olika SM-tävlingarna) och en del uttagning där man varit för defensiv

Men som helhet tycker jag hon har varit en bra förbundskapten.

Vilka då?

Sedan får du gärna förtydliga vad hennes arbetsuppgifter varit/är.
Citera
2019-09-25, 15:55
Medlem
Citat:
Vilka då?

Hur kan du påstå att hon gjort ett dåligt jobb om du inte ens vet vad förbundskaptenens arbetsuppgifter är? Jag förstår att du inte är van vid kvinnliga chefer från ditt hemland Somalia
Citera
2019-09-25, 20:33
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Vilka då?
Ehh, du har alltså ingen aning om det finns några talanger i svensk friidrott och vilka de är om det skulle finnas några sådana. Och ändå så anser du att Torneklint är en sopa och inte gjort något rätt.

Men jag skall inte vara ogin. Här försöker jag lista de talanger jag anser finns i svensk idrott i ungdoms- och juniorårgångarna (kan säker ha missat någon i all hast):

F15/F14 och P15/P14: Melvin Lycke Holm (höjd), Greta Erlandsson (stav), Sara Winberg (stav), Moa Granat (300mh/400mh), Elvira Tanderud (sprint) och Edvina Norberg (diskus)

F17/F16 och P17/P16: Maja Åskag (tresteg), Olivia Bojang (tresteg), Emil Johansson (400m), Oskar Edlund (300mh/400mh), Tilde Axelsson Fröjdenlund (3000m), Julia Svennblad (1500mh/2000mh), Katarina Gråman (sprint/längd/tresteg), Klara Frykholm (höjd), Victoria Quainoo (kula/slägga), Hillevi Carlsson (slägga), Zion Eriksson (sprint), Milo Wahlgren (sprint), Alexander Nyström (800m), Emil Carlsson (stav), Jesper Ahlin (kula)

F19 och P19: Tilde Johansson (längd/100mh/sjukamp), Carl Bengtström (400m/400mh), Carl af Forselles (tresteg/längd/tiokamp), Ragnar Carlsson (slägga), Caisa-Marie Lindfors (diskus), Emilia Lillemo (3000mh), Omar Nuur (2000mh), Emil Millán de la Olivia (5000m/10000m), Johan Claeson (400mh), Axelina Johansson (kula)

Med talangutveckling så menar jag att de talanger som finns i ungdoms- och juniorårgångarna utvecklas så att de klarar övergången till seniorer (U23) på ett bra sätt. Här kan man jämföra med Finland och Norge och hur väl de och Sverige lyckades på U23-EM i somras.

Citat:
Hennes exakta arbetsuppgifter har jag inte utan det är väl mer att hon är ansvarig för landslags- och elitverksamheten inom svenska friidrott.
Citera
2019-09-25, 22:05
Medlem
Citat:
Ehh, du har alltså ingen aning om det finns några talanger i svensk friidrott och vilka de är om det skulle finnas några sådana. Och ändå så anser du att Torneklint är en sopa och inte gjort något rätt.

Men jag skall inte vara ogin. Här försöker jag lista de talanger jag anser finns i svensk idrott i ungdoms- och juniorårgångarna (kan säker ha missat någon i all hast):

F15/F14 och P15/P14: Melvin Lycke Holm (höjd), Greta Erlandsson (stav), Sara Winberg (stav), Moa Granat (300mh/400mh), Elvira Tanderud (sprint) och Edvina Norberg (diskus)

F17/F16 och P17/P16: Maja Åskag (tresteg), Olivia Bojang (tresteg), Emil Johansson (400m), Oskar Edlund (300mh/400mh), Tilde Axelsson Fröjdenlund (3000m), Julia Svennblad (1500mh/2000mh), Katarina Gråman (sprint/längd/tresteg), Klara Frykholm (höjd), Victoria Quainoo (kula/slägga), Hillevi Carlsson (slägga), Zion Eriksson (sprint), Milo Wahlgren (sprint), Alexander Nyström (800m), Emil Carlsson (stav), Jesper Ahlin (kula)

F19 och P19: Tilde Johansson (längd/100mh/sjukamp), Carl Bengtström (400m/400mh), Carl af Forselles (tresteg/längd/tiokamp), Ragnar Carlsson (slägga), Caisa-Marie Lindfors (diskus), Emilia Lillemo (3000mh), Omar Nuur (2000mh), Emil Millán de la Olivia (5000m/10000m), Johan Claeson (400mh), Axelina Johansson (kula)

Med talangutveckling så menar jag att de talanger som finns i ungdoms- och juniorårgångarna utvecklas så att de klarar övergången till seniorer (U23) på ett bra sätt. Här kan man jämföra med Finland och Norge och hur väl de och Sverige lyckades på U23-EM i somras.

Hennes exakta arbetsuppgifter har jag inte utan det är väl mer att hon är ansvarig för landslags- och elitverksamheten inom svenska friidrott.

Nu har hon ju inte någon del i att det finns talanger, det är klubbarnas förtjänst. Hennes uppgift är att se till att talangerna når världseliten, har du några konkreta exempel där?

Det råder förövrigt en viss dagis-anda över svensk elitidrott numera, det första en svensk idrottare säger efter en usel insats är, "jag hade roligt i alla fall" och "gör det bättre själv då".

Men det är ju skönt för Torneklint att hon lyckades med trivseln i alla fall, lite hembakta bullar och nya gardiner sätter ju verkligen Sverige återigen på friidrotts-kartan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in