2019-11-09, 23:55
Medlem
Det är klart att man kan sympatisera med Ståhl och diskusgänget, men de gör också sig själva löjliga genom att sakna proportioner i det öppna brevet.
Citat:
We have heard you say that ´´something has do be done´´. Again, it is not your mission to destroy certain events and discriminate between events and athletes, this is not what you are elected to do. To quote Greta Thunberg, the 16 year old climate activist from Sweden: " How dare you continue to look away and come here saying that you are doing enough... you are failing us". In the spirit of the young activist we call for a Global Protest against your decision. "The eyes of future generations are upon you. If you chose to fail us, .....we will never forgive you".
Thunbergs tal handlade om att rädda civilisationen, men visst, frågan om civilisation eller undergång har ju ungefär samma tyngd som frågan om diskuskastande inom eller utanför Diamond League...
Senast redigerad av erimsund 2019-11-09 kl. 23:59.
Citera
2019-11-10, 10:46
Medlem
Alkibiadess avatar
Vid NM i terränglöpning har de svenska löparna inte riktigt flyt när det gäller de individuella medaljerna men hänger bra med när det gäller lagmedaljerna.

I tjejernas juniorklass (4.5 km) blev Elsa Wallenius fyra, Emilia Lillemo sexa och Nora Lundin sjua. Dubbelt norskt i täten för finska Nathalie Blomqvist. Notebart att norskan som vann, Ingeborg Östgård, är född 2003. Notebart också att både Vera Sjöberg och Tilde Axelsson Fröjdenlund lämnat återbud.

I killarnas juniorklass (6.0 km) blev Omar Nuur fyra efter två norrmän och en dansk på pallen. Andreas Carlsson tia och Erik Jelknäs tolva och Hassan Abdiqadir 15:e. Nuur med chans på en medalj i klungan som gjorde upp om silver och brons men han hade inte spurten för en medalj.

I damklassen (7.5 km) var det länge fyra löpare från fyra olika nationer som gjorde upp om medaljerna. Storfavoriten Anna Emilie Möller vann före Sara Christiansson och Maria Sagnes Wågan. Moa Gålnander sexa och Hanna Bergström tia. Även här två svenska återbud i form av Samrawit Mengsteab och Sara Holmgren.

Guld i herrklassen (9.0 km) genom David Nilsson och Abraha Adhanom trea, Daniel Lundgren sexa och Simon Sundström tia.
Senast redigerad av Alkibiades 2019-11-10 kl. 11:17.
Citera
2019-11-10, 11:46
Medlem
ingetbranicks avatar
Hur många röster hade höjts från svenskt håll mot IAAF och DL om vi inte hade haft Daniel Ståhl?

Citera
2019-11-10, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Hur många röster hade höjts från svenskt håll mot IAAF och DL om vi inte hade haft Daniel Ståhl?

Där har du fel. Jag gillar definitivt inte att man skär ned tiden och att man ännu en gång visar sitt svaga intresse för teknikgrenar. Så åtminstone en röst.
Senast redigerad av Nossenos 2019-11-10 kl. 12:32.
Citera
2019-11-10, 12:33
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick

Jag hade varit lika missnöjd om man bara hade kastat ut tresteg, 3000m hinder och 200m. Jag kollar inte på Diamond League bara för att kolla på svenskarna.

Sedan att det inte hade gett lika stora rubriker i svenska medier är en annan sak.
Citera
2019-11-10, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erimsund
Det är klart att man kan sympatisera med Ståhl och diskusgänget, men de gör också sig själva löjliga genom att sakna proportioner i det öppna brevet.

Thunbergs tal handlade om att rädda civilisationen, men visst, frågan om civilisation eller undergång har ju ungefär samma tyngd som frågan om diskuskastande inom eller utanför Diamond League...

Att dom skriver att man får se 28 min oavbrutet 10 000m är ju också helt verklighetsfrånvänt. Tycker snarare man bränner en onödig mängd tid på att följa teknikare när dom inte ens hoppar/kastar/etc. Men men, självklart så håller jag med om kärnan i att alla grenar förtjänar att vara kvar i DL.
Citera
2019-11-10, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av benspeed
Att dom skriver att man får se 28 min oavbrutet 10 000m är ju också helt verklighetsfrånvänt. Tycker snarare man bränner en onödig mängd tid på att följa teknikare när dom inte ens hoppar/kastar/etc. Men men, självklart så håller jag med om kärnan i att alla grenar förtjänar att vara kvar i DL.
Nej, löjligt att hänvisa till 10000 meter, helt felaktig jämförelse. Jag ser problemet som att när man visar teknikgrenar under tiden löpningen håller på så blir det alltid långa avbrott. Oändliga repriser, ofta dessutom i slowmotion, även på misslyckade insatser. Varför inte fler, direkta, men snabba inpass från teknikgrenarna? Det är ju så man ser det när man är på plats. Alternativt, i större utsträckning än nu, delade tv-rutor.
Citera
2019-11-10, 14:47
Medlem
FNLSs avatar
Jag minns inga våldsamma protester när släggan inte kom med.
Citera
2019-11-10, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FNLS
Jag minns inga våldsamma protester när släggan inte kom med.
Jag tror aldrig slägga har varit med i vare sig Golden league eller Diamond league. Möjligen svårare att köra parallellt med övriga grenar. Jag hade själv gärna sett att slägga hade varit med. Men annars kanske ganska naturligt att man reagerar starkare när man själv känner sig mera berörd. Beklagar för övrigt också inskränkningarna i tresteg och 200. Men hade reagerat starkare om det skett på Christian Olssons tid. Inget konstigt med det.
Citera
2019-11-10, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nossenos
Nej, löjligt att hänvisa till 10000 meter, helt felaktig jämförelse. Jag ser problemet som att när man visar teknikgrenar under tiden löpningen håller på så blir det alltid långa avbrott. Oändliga repriser, ofta dessutom i slowmotion, även på misslyckade insatser. Varför inte fler, direkta, men snabba inpass från teknikgrenarna? Det är ju så man ser det när man är på plats. Alternativt, i större utsträckning än nu, delade tv-rutor.

Helt enig. Visa teknikarnas hopp/kast och gärna i större utsträckning men skär ner på onödiga repriser och andra tidsödande inslag.
Citera
2019-11-11, 14:43
Medlem
https://www.svt.se/sport/friidrott/stahl-nobbades-i-iaaf-s-slutrankning-om-arets-friidrottare

Citat:
Daniel Ståhl var en av elva kandidater till att bli Årets manlige friidrottare i världen. När listan i dag skars ner till fem namn hade den svenske diskuskastaren sållats bort.
Citat:
Vinnaren kommer att tillkännages på IAAF:s gala i Monaco den 23 november.

Karsten Warholm, Norge, 400 meter häck
Noah Lyles, USA, 100 och 200 meter
Sam Kendricks, USA, stavhopp
Eliud Kipchoge, Kenya, maraton
Joshua Cheptegei, Uganda, terränglöpning, 10 000 meter och 5000 meter
Citera
2019-11-15, 14:19
Medlem
Det blir Stockholm och Bauhausgalan som får den enda herrdiskustävlingen i Diamond League nästa säsong.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in