Citat:
Ursprungligen postat av
Durzon
Jag fölrnekar inte att det finns folk som gör det ofrivilligt, men långt ifrån alla. Och det är ju den ståndpunkten prostitutionmotståndare brukar ha, att alla är typ mer eller mindre tvingade. Det är den enorma förenklingen och generaliseringen jag vänder mig mot. Enligt en uppskattning finns det cirka 42 miljoner prostituerade i världen. Om det finns 4 miljoner trafikeringsoffer så talar vi om mindre än 10%. Det borde väl betyda något.
Tycker du ska läsa mina länkar. Det är inte mycket att läsa men intressant.
Jag letade upp lite fler siffror, skadar inte att ha lite mer kött på benen, ett bra underlag underlättar ju också diskussionen.
Dessa är från en Aftonbladet-artikel från 2014 och den baseras på statistik från:
realstars.eu, The U.S. Department of Health and Human Services, FN, FN-organet UNODC:s (United Nations Office on Drugs and Crime), boken Sex Trafficking: Inside the Business of Modern Slavery.
Lite utdrag ur artikeln:
Citat:
Vi är värst i klassen. Ingen annanstans utnyttjas sexslavar så hårt som i Europa. Efter narkotika är trafficking den största organiserade brottsligheten med över 700 000 offer.
12-27 miljoner människor utnyttjas som sexslavar världen över. Och mörkertalet tros vara stort.
– I Nederländerna och Tyskland är sexköp normaliserat vilket leder till att fler köper sex. Människohandlare älskar dessa länder. De utgör attraktiva destinationsländer för de som vill tjäna pengar på sexhandeln, säger hon.
I dag är det snudd på omöjligt att stoppa trafficking om man inte kriminaliserar sexhandel.
Trafficking
■ Cirka 12–27 miljoner människor är offer för trafficking i världen.
■ Cirka 4 miljoner människor blir traffickerade per år runt om i världen.
■ 27% av alla traffickingoffer är barn - under 18 år.
■ Cirka 79 procent av de som traffickerats för människohandel utsätts för sexuella ändamål, år 2006.
■ I genomsnitt 65 till 75 procent av de brottsutsatta är kvinnor.
■ 700.000 personer utnyttjas som sexslavar i Europa, den världsdel med flest antal sexslavar per capita i världen, enligt amerikanska forskaren Siddharth Kara i boken Sex Trafficking: Inside the Business of Modern Slavery.
■ Under 2011 ökade antalet prostituerade flickor under 18 i Amsterdam från 4 000 till 15 000.
■ I Schweiz är det fortfarande lagligt att köpa sex från någon som är under 18 år.
Artikel i sin helhet:
https://www.aftonbladet.se/relationer/a/p69XBj/700-000-saljs-som-sexslavar-i-europa
Så de 4 miljonerna var per år om man ska tro statistiken från dessa organisationer.
I länder som Tyskland, Nederländerna, Frankrike och Spanien kommer de flesta prostituerade från utlandet.
Så hur vet man vem som är frivillig? Med frivillig menar jag, som jag skrivit tidigare i tråden, fri från tunga missbruk, svåra psykiska sjukdomar/tillstånd, trafficking, manipulation, bedrägeri, utblottning, svältande, hemlös, utpressning, tvingad och liknande.
Jag påstår inte att ALLA är tvingade, men en stor andel verkar vara det.