2019-09-24, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orderud.
Ja, det kan det. De snakker sånn i gåter og rebuser. Tror de tenker nøye gjennom valg av ord, på en sånn måte at de ikke har løyet, og heller ikke fortalt for mye.
Undrer på hvorfor de kommer med litt og litt hele tiden, er det for å holde saken varm? At GM skal føle et konstant press?
Jeg vet ikke. Det er mulig at det er begge deler som du foreslår.

I noen artikler (som denne) har det stått at TH dro hjem ca kl 13:30 og tok kontakt med politiet kl 14:10.

" Cirka klokken 13.30. Tom Hagen drar hjem
Tom Hagen drar hjem ved lunsjtider, cirka klokken 13.30. Inne i boligen finner han trusselbrevet med løsepengekravet på ni millioner euro i kryptovaluta.
14.10. Tom Hagen kontakter politiet"
https://www.vg.no/spesial/2019/direkte-anne-elisabeth-hagen-savnet/tidslinje

Her står det at han lette etter AEH i en knapp halvtime før han kontaktet politiet. Vil det da si at han ikke kom hjem og oppdaget slepesporene før noe etter kl 13:40?

"Etter å ha opplyst at han søkte etter kona i en knapp halvtime, tok han kontakt med politiet, og møtte dem i nærheten på en bensinstasjon og fortalte om forsvinningen og truslene han hadde mottatt i form av et trusselbrev"
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/70L1lW/politiet-vet-hvor-trusselbrevet-ble-solgt
Citera
2019-09-24, 22:13
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Ja, det kan det. De snakker sånn i gåter og rebuser. Tror de tenker nøye gjennom valg av ord, på en sånn måte at de ikke har løyet, og heller ikke fortalt for mye.
Undrer på hvorfor de kommer med litt og litt hele tiden, er det for å holde saken varm? At GM skal føle et konstant press?
Begynner å ane meg at de må komme med små drypp av informasjon for å "forsvare" ressursbruken og økte bevilgninger, tross ingen vesentlig framgang.
Skoene, stripsene og brevarket har de hatt i sin besittelse i ett år så dette er ikke noe nytt. At de leter etter kjøretøy får vi også håpe har pågått en stund.
Citera
2019-09-24, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minnimus
Begynner å ane meg at de må komme med små drypp av informasjon for å "forsvare" ressursbruken og økte bevilgninger, tross ingen vesentlig framgang.
Skoene, stripsene og brevarket har de hatt i sin besittelse i ett år så dette er ikke noe nytt. At de leter etter kjøretøy får vi også håpe har pågått en stund.

Selvfølgelig er det viktig at saken holdes aktuell, og for krimelskere er det jo positivt. Det ser ikke spesielt lyst ut med tanke på oppklaring!
Citera
2019-09-24, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Obagol
Politiet vet hvor trusselbrevet ble solgt.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/70L1lW/politiet-vet-hvor-trusselbrevet-ble-solgt?utm_source=vgfront&utm_content=row-1

Brevpapir fra en stor butikkjede i Norge. Europris?

Dette er bra. Håper kryssjekking av kjøpene vil gi resultater.

Citat:
– Det er åpenbart at politiet ettergår gjenstander funnet på et åsted og vil forsøke å finne ut hvor de kan være kjøpt. Det er et arbeid som pågår nå. Vi har strips fra Biltema, Sprox fra Sparkjøp og brevark fra en norsk kjede med utsalg i Norge, sier etterforskningsleder Tommy Brøske.

– På hvilken måte jobber dere med disse gjenstandene?

– Å kryssjekke mulige kjøp og transaksjoner er en viktig del av arbeidet, sier etterforskningsleder Tommy Brøske til VG.
Citera
2019-09-24, 22:23
Medlem
"Tirsdag omtalte NRK nyheten om at politiet har funnet låsbare strips"
https://www.rb.no/anne-elisabeth-hagen/nyheter/kriminalitet/hagen-saken-politiet-har-lagt-slagplan-dette-er-de-mest-sentrale-sporene/s/5-43-1149012

Brøske sa: "Av hensyn til den kan jeg ikke kommentere flere detaljer om dette funnet, heller ikke om antall strips som er funnet eller hvilke undersøkelser som er gjort."
"- Jeg ønsker heller ikke å kommentere detaljer rundt funn av de personlige eiendelene. Dette er detaljer vi er avhengig av å kunne holde tilbake, for å konfrontere mulige gjerningspersoner med."
https://www.nettavisen.no/nyheter/politiet-har-lagt-slagplan-for-anne-elisabeth-saken-frem-til-jul/3423850772.html

Da kan det være flere enn en strips som ble funnet.
Senast redigerad av FruCarlsberg 2019-09-24 kl. 22:25.
Citera
2019-09-24, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agvvv
De mener fremdeles at hovedhypotesen er drap, og at noen har prøvd å skjule dette ved å "fingere" en kidnapping. Mener du at det er helt usannsynlig at TH ikke kan ha engasjert noen?
Hvis politiet avhører folk i nær krets nå, hva kan det være? Tror de det kan være noen andre de ser etter der, som de mistenker? For den de leter etter ville drepe AE, etter hva jeg har forstått.

Ja, det mener jeg bestemt. Hvis det er TH som står bak drap og forsvinning, så har han vært alene om ugjerningen.

Aner ikke hva politiet spør om. Hvis jeg skulle gjette, detaljer rundt AEH og THs bror, om det er noe sant i ryktene. Om broren kan ha en partner/eks-partner som følte seg sviktet under AEH-affæren. Tidligere raseriutbrudd, aggresjoner og trusler fra TH. Om TH noensinne har vært på besøk og lånt datautstyr. Forholdet mellom TH og søskene mer generelt. Om søskene mener TH er hevngjerrig og langsint. Om det er noe sannhet i juleoppringingen til broren. Osv.

Citat:
Hvis bilene hadde vært langt vekke når det gjelder tid og sted, så hadde jo ikke bilene vært interessante.
En av bilene sto på en parkeringsplass ikke langt unna.
Og så har vi denne sølvgråe bilen. Hvis den var sølvgrå. Kan jo være at han husker feil, at den var mere gullfarget. Hva mener du om den, er den bare tilfeldig?

Aner ikke. Synes det er umulig å mene noe om dette vitnet som sto frem i VG husker korrekt eller ikke.
Citera
2019-09-24, 22:43
Medlem
Niffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruCarlsberg
https://www.rb.no/anne-elisabeth-hagen/nyheter/kriminalitet/hagen-saken-politiet-har-lagt-slagplan-dette-er-de-mest-sentrale-sporene/s/5-43-1149012

Brøske sa: "Av hensyn til den kan jeg ikke kommentere flere detaljer om dette funnet, heller ikke om antall strips som er funnet eller hvilke undersøkelser som er gjort."
"- Jeg ønsker heller ikke å kommentere detaljer rundt funn av de personlige eiendelene. Dette er detaljer vi er avhengig av å kunne holde tilbake, for å konfrontere mulige gjerningspersoner med."
https://www.nettavisen.no/nyheter/politiet-har-lagt-slagplan-for-anne-elisabeth-saken-frem-til-jul/3423850772.html

Da kan det være flere enn en strips som ble funnet.

Tankeeksperiment:

Hvis det var du som var GM og formålet ditt var å skape falske spor etter en kidnapping, ville du valgt å legge igjen 1 strips, eller flere?

1 strips kan være ment å bety at det liksom var en glipp at denne ble igjen, samtidig som det signaliserer at det kan ha blitt brukt vold eller at det har vært planlagt for vold. I så fall er det veldig tydelig med bare en enkelt strips som ligger igjen. Det holder med en liksom, for å underbygge en kidnappingshistorie.

Om det er flere strips derimot prøver man å si noe annet, at man kom godt forberedt og at man slenger fra seg resten av stripsene de ikke har bruk for fordi de ikke bryr seg, nærmest som en slags markering og flagging av sin voldskapasitet.

Jeg vet jammen ikke hva jeg selv hadde valgt om det var jeg som skulle prøve å arrangere åstedet for å gi inntrykk av en kidnapping...

Men jeg tror at svaret er et av ytterpunktene, enten bare en enslig strips, eller veldig mange.
Citera
2019-09-24, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niffy
Tankeeksperiment:

Hvis det var du som var GM og formålet ditt var å skape falske spor etter en kidnapping, ville du valgt å legge igjen 1 strips, eller flere?

1 strips kan være ment å bety at det liksom var en glipp at denne ble igjen, samtidig som det signaliserer at det kan ha blitt brukt vold eller at det har vært planlagt for vold. I så fall er det veldig tydelig med bare en enkelt strips som ligger igjen. Det holder med en liksom, for å underbygge en kidnappingshistorie.

Om det er flere strips derimot prøver man å si noe annet, at man kom godt forberedt og at man slenger fra seg resten av stripsene de ikke har bruk for fordi de ikke bryr seg, nærmest som en slags markering og flagging av sin voldskapasitet.

Jeg vet jammen ikke hva jeg selv hadde valgt om det var jeg som skulle prøve å arrangere åstedet for å gi inntrykk av en kidnapping...

Men jeg tror at svaret er et av ytterpunktene, enten bare en enslig strips, eller veldig mange.
Var det meningen at elektriker-naboen skulle bli mistenkt ?
Citera
2019-09-24, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niffy
Tankeeksperiment:

Det du skriver høres veldig logisk ut.
Noen nevnte at den type strips som ble funnet på åstedet er i dårlig kvalitet. Kanskje den typen strips da ikke egner seg til det som den er ment å skape et inntrykk av å ha blitt brukt til?
Jeg tenker at både brevet og en eller flere strips bare ble plassert på åstedet av GM for å forsøke å villede etterforskerne.

Kanskje GM syntes at det var greit å kvitte seg med hele pakken med strips på åstedet, for å slippe å kvitte seg med stripsene andre steder?
MEN hvis slike strips kun selges i 50-pakninger f.eks, og det ligger 50 strips på åstedet og ingen av de bærer preg av å være brukt, så har jo GM tabbet seg ut med sitt skuespill.
Senast redigerad av FruCarlsberg 2019-09-24 kl. 23:03.
Citera
2019-09-24, 22:59
Medlem
Citat:
Det du skriver høres veldig logisk ut.
Noen nevnte at den type strips som ble funnet på åstedet er i dårlig kvalitet. Kanskje den typen strips da ikke egner seg til det som den er ment å skape et inntrykk av å ha blitt brukt til?
Jeg tenker at både brevet og en eller flere strips bare ble plassert på åstedet av GM for å forsøke å villede etterforskerne.

Stripsene til biltema er lagd i hard, sprø plast og tåler ikke så mye.
Citera
2019-09-24, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gassa
Stripsene til biltema er lagd i hard, sprø plast og tåler ikke så mye.
Takk for informasjon! Hvis GM la igjen en/flere slike strips for å villede og for å få det til å se ut som om det hadde blitt brukt strips under "kidnappingen", da hadde GM kanskje ikke kunnskap om kvalitetsforskjeller på strips?

Kanskje dette (hvis det tyder på at GM mangler kunnskap om kvalitetsforskjeller på strips) kan hjelpe politiet i arbeidet med å lage en profil på GM?
Senast redigerad av FruCarlsberg 2019-09-24 kl. 23:15.
Citera
2019-09-24, 23:10
Medlem
Citat:

Biltema har noen litt dyrere låsbare buntebånd/strips
https://www.biltema.no/bil---mc/elektrisk-anlegg/Buntestrips/bunteband-10-stk-2000042469

Av rustfritt stål. Selvlåsende

Hadde uansett ikke stolt på at disse holdt noen i sjakk om jeg for eks var politi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in