Citat:
Ursprungligen postat av
agvvv
Så sant som det er sagt. "Ti topphemmelige uker"-strategien vil nok bli gjenstand for granskning og mange spørsmål.
Vel. Jeg tror politiet har gjort en sunn og god avveining mellom mulige fordeler og ulemper ved å holde etterforskningen hemmelig.
Fordelen er at politiet har unngått å få innledende fase av etterforskningen forstyrret av falske kidnappere. Tenk på alt som kunne ha kommet av falske krav dersom trusselen om offentliggjøring av drapsvideo ble kjent. Uff, jeg tør ikke tenke på det.
Ulempene har politiet forsøkt å begrense. At politiet ikke fikk be om tips og informasjon fra allmennheten da forsvinningen skjedde, er delvis oppveiet ved direkte spørsmål om uvanlige og unormale observasjoner til de nærmeste naboene.
Sikring av elektroniske spor og overvåkningsbilder er i hovedsak ikke påvirket av når offentliggjøring av forsvinningen skjedde. Men. Mulige relevante opptak fra privat overvåkning, dashbord-kamera osv kan jo ha gått tapt. Det får vi sannsynligvis aldri vite.
Jeg vil også tro at TH ikke fikk anledning til å klusse rundt på åstedet, selv om det tok ett par dager før politiets teknikere rykket inn og startet sporsikring for fullt. Han hadde allerede hatt 20-30 min til å finpusse åstedet,
før han ringte politiet.
Så, alt i alt, tror jeg politiets vurderinger har vært gode. Håper ihvertfall det.