2019-09-24, 12:31
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ertil
Tänkte åt det hållet också. Sen om vuxna tog tag i klimatfrågan mer så finns det ju andra saker som är lika sjukt illa. Men hon skulle alltså inte bry sig om polio, barnhustrur, sanitetsfrågan som gör att barn dör i diarré som flugor, svält och helt frånvaro av utbildning i någon riktig mening. Och mer där till.

Nu står det ju henne helt fritt att engagera sig i vad hon vill, men de höga hästarna hon sitter på skorrar rätt falskt. Det största delen av jordens barn har fått sin barndom stulen.
Det är ju som sagt det Greta Thunberg säger också. Då håller du också med henne, eller hur!
Citat:
Mitt budskap är att vi har ögonen på er.

Allt det här är fel. Jag borde inte vara här uppe. Jag borde vara i skolan på andra sidan havet. Ändå kommer ni till oss ungdomar för hopp. Hur vågar ni? Ni har stulit mina drömmar och min barndom med era tomma ord. Ändå är jag en av de lyckliga. Folk lider. Folk dör. Hela ekosystem kollapsar. Vi är i början av ett massutdöende – och allt ni kan prata om är pengar och sagoberättelser om ständig ekonomisk tillväxt. Hur vågar ni?
2019-09-24, 12:34
Medlem
theanthropologists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ertil
Tänkte åt det hållet också. Sen om vuxna tog tag i klimatfrågan mer så finns det ju andra saker som är lika sjukt illa. Men hon skulle alltså inte bry sig om polio, barnhustrur, sanitetsfrågan som gör att barn dör i diarré som flugor, svält och helt frånvaro av utbildning i någon riktig mening. Och mer där till.

Nu står det ju henne helt fritt att engagera sig i vad hon vill, men de höga hästarna hon sitter på skorrar rätt falskt. Det största delen av jordens barn har fått sin barndom stulen.
Greta engagerar sig i frågor sådana som du tar upp, men klimatfrågan präglade hennes barndom innan hon erfarit så mycket. Det moraliskt nedbrytande är att när man räddar världen så räddar man också världens elände och världens ondska.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrKrispo
Hur många är i hennes entourage nu? Pappan följde med på båten, men det lär finnas flera personer som tar hand om henne och alla arrangemang runt omkring? Det finns kanske också en livvakt?

'"All Team Malizia flights are offset," she said in a statement issued by Thunberg's entourage."'

Så hon behöver en manager/agent och en publicist åtminstone va? Vem finansierar deras löner?
Pappan var Malenas manager och är nu gissningsvis Gretas.
Senast redigerad av theanthropologist 2019-09-24 kl. 12:42.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kattemaks
16-åriga Greta Thunberg, dotter till operasångerskan Malena Ernman?
Tack för att jag fick en förklaring till varför Greta har fått så mycket uppmärksamhet, att hon har en kändisförälder borde jag såklart ha kunnat räkna ut själv en "vanlig" 16 årig tjej hade aldrig fått den uppmärksamheten i media som krävs för att bli så känd. Sverige i ett nötskal.
Senast redigerad av Xuno 2019-09-24 kl. 12:37.
2019-09-24, 12:37
Medlem
vidrikfittanens avatar
Nåt nobelpris lär det inte bli efter gårdagens uppvisning. Dom förnäma herrarna och damerna i nobelkommittén måste ha nån som kan föra sig i fina salonger. Det skulle kunna bli ett pinsamt nobeltal.
2019-09-24, 12:37
Medlem
arbetets avatar
Varför inte Kina, Greta?
Klimatförändringen är ett av de mest brådskande och allvarliga hoten mot barns rättigheter och rätt till en framtid. Klimatkrisen är en kris för de mänskliga rättigheterna och barn är de som är mest utsatta för konsekvenserna av den globala uppvärmningen.

Det skriver 16 barn, däribland Greta Thunberg, från hela världen i ett formellt klagomål som de lämnar in till FN:s barnrättskommitté i samband med att FN:s stora klimatmöte börjar i New York på måndagsmorgonen.
/…/
Ungdomarna som kommer från Argentina, Brasilien, Frankrike, Tyskland, Indien, Marshallöarna, Nigeria, Palau, Sydafrika, Sverige, Tunisien och USA vill med sitt klagomål om mänskliga rättigheter att länder som ingår i barnkonventionen förbinder sig att följa sina skyldigheter att respektera, skydda och leva upp till barns rättigheter.
https://www.dn.se/nyheter/sverige/gr...-klimatkrisen/
2019-09-24, 12:41
Medlem
Surtrutens avatar
  1. Talen är för bra för att hon ska ha skrivit dem själv.
  2. Det är klart hon har en PR-stab bakom sig som skrivet hennes tal.
  3. Hon kan naturligtvis inte skriva bra tal när hon skriver dem själv.
  4. Hon skriver talen själv och bollar med någon för att rätta till lite.
Vad gäller egentligen, 1, 2, 3, 4 eller något annat?
2019-09-24, 12:44
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Varför inte Kina, Greta?
Klimatförändringen är ett av de mest brådskande och allvarliga hoten mot barns rättigheter och rätt till en framtid. Klimatkrisen är en kris för de mänskliga rättigheterna och barn är de som är mest utsatta för konsekvenserna av den globala uppvärmningen.

Det skriver 16 barn, däribland Greta Thunberg, från hela världen i ett formellt klagomål som de lämnar in till FN:s barnrättskommitté i samband med att FN:s stora klimatmöte börjar i New York på måndagsmorgonen.
/…/
Ungdomarna som kommer från Argentina, Brasilien, Frankrike, Tyskland, Indien, Marshallöarna, Nigeria, Palau, Sydafrika, Sverige, Tunisien och USA vill med sitt klagomål om mänskliga rättigheter att länder som ingår i barnkonventionen förbinder sig att följa sina skyldigheter att respektera, skydda och leva upp till barns rättigheter.
https://www.dn.se/nyheter/sverige/gr...-klimatkrisen/
I Kina spöar ju föräldrarna ungar som inte får bra betyg. Jag tror inte hon har något där att hämta. Skall hon vända barnen mot föräldrarna där. Lycka till!

Skolstrejk i Kina. Hahaha.

Kineserna kanske kan ha skolstrejk under lärarens ledning och sedan får man arbeta in den förlorade tiden.

Att hon blir inbjuden är nog inte omöjligt. Men hennes budskap passar inte alls där, imho. Hennes rådgivare får helt ta bort ungdomsupproret ur budskapet. Hon kan inte attackera regering och föräldrar. Att tala om att alla skall samarbeta mot ett gemensamt mål skulle fungera.
Senast redigerad av wwr 2019-09-24 kl. 13:22.
2019-09-24, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Vuxna kan inte skriva Gretas tal och PR-byråer kan inte manipulera fram Gretas popularitet. Hon och hennes pappa säger att hon skriver talen själv. En av hennes förra lärare har vittnat att hon är kapabel att skriva dem själv. Greta menar att hon rådfrågar personer i sin närhet och en handfull klimatforskare som hon har kontakt med.
Senast redigerad av theanthropologist 2019-09-24 kl. 12:48.
2019-09-24, 12:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Iakttagaren-2019
Greta anklagar världens ledare för att ha stulit hennes barndom.
Vad är det konkret hon menar ?

En stor del av hennes barndom har ju gått åt till att ha ångest över klimatförändringarna. Indirekt är de såklart skyldiga till det.
2019-09-24, 12:47
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Hon har Aspbergers och för oss som inte är hypnotiserade så är det uppenbart att allt det hon säger är scriptat till minsta stavelse.

Stackars flicka!
2019-09-24, 12:51
Medlem
Citat:
Det är ju som sagt det Greta Thunberg säger också. Då håller du också med henne, eller hur!

Allt det här är fel. Jag borde inte vara här uppe. Jag borde vara i skolan på andra sidan havet. Ändå kommer ni till oss ungdomar för hopp. Hur vågar ni? Ni har stulit mina drömmar och min barndom med era tomma ord. Ändå är jag en av de lyckliga. Folk lider. Folk dör. Hela ekosystem kollapsar. Vi är i början av ett massutdöende – och allt ni kan prata om är pengar och sagoberättelser om ständig ekonomisk tillväxt. Hur vågar ni?

Det är ju klart att jag håller med henne om att vi ska ta bort det dumma. Det tycker väl praktiskt taget alla.

Hur ska Greta kunna gå tillbaka till skolbänken om hon har polion, sanitetsrproblematiken och allt annat. Hur ska hon motivera för sig själv och för oss andra att nu får hon ge upp och tänka på sig själv? Det är ju där alla hennes uttalanden hamnar så snett. Om hon vet att allt det här är hemskt, då ska hon enbart syssla med det. Inte gå i skolan, inte ha vänner och gå på fest, ingenting. Det är faktiskt en farlig situation hon är försatt i.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in