Citat:
Nej det står kanske i domen om vårdnad, jag tror Toa-låset lagt ut domen eller soc-utredning, (jag tror det gäller dec 2012) att hon ringer polisen själv och anmäler HOL för misshandel, och hon berättar då för polisen att "H har satt sig i en sits han inte kan ta sig ur".
En märklig formulering.
Hoppas att någon av de mer proffsiga kan hjälpa dig med att ta fram dokumentet, jag är urdålig på datorer. Förlitar mig mer på eget minne, som förr i tiden.
En märklig formulering.
Hoppas att någon av de mer proffsiga kan hjälpa dig med att ta fram dokumentet, jag är urdålig på datorer. Förlitar mig mer på eget minne, som förr i tiden.

Nu har vi ju hittat texten där den märkliga formuleringen finns, och det kan du läsa här:
Citat:
Ja, jag läste den meningen strax innan du postade och jag håller med dig. Det är märkligt uttryckt. Och sammanhanget inte så bra formulerat av tingsrätten heller (citat från domen i vårdnadstvisten, Sthlms tingsrätt 2015-12-07):
"För henne står det klart att Henrik haft två skäl att agera
som han gjort och därigenom skämt ut familjen. För det första har han hamnat i en sits
som han inte kan komma ur. Den första gången hon ringde till polisen ringde hon anonymt och de kom till deras bostad. Henrik har då redan från början varit tvungen att
påstå att hon varit full och ramlat och slagit sig, eller alternativt skadat sig själv. Den
förklaringen har han genomgående lämnat till polisen. Det andra skälet handlar om
pengar och möjligheten för den som får kvarsittanderätten till lägenheten att sälja den
för 30 miljoner kr."
Jag tror hon menar att HOL vid "första gången" kom undan med hustrumisshandel genom att skylla på att hon varit full och åsamkat sig skadorna själv, därför fortsätter han att skylla på det i kommande tvister och utredningar (för att inte avslöja sig själv så att säga).
"För henne står det klart att Henrik haft två skäl att agera
som han gjort och därigenom skämt ut familjen. För det första har han hamnat i en sits
som han inte kan komma ur. Den första gången hon ringde till polisen ringde hon anonymt och de kom till deras bostad. Henrik har då redan från början varit tvungen att
påstå att hon varit full och ramlat och slagit sig, eller alternativt skadat sig själv. Den
förklaringen har han genomgående lämnat till polisen. Det andra skälet handlar om
pengar och möjligheten för den som får kvarsittanderätten till lägenheten att sälja den
för 30 miljoner kr."
Jag tror hon menar att HOL vid "första gången" kom undan med hustrumisshandel genom att skylla på att hon varit full och åsamkat sig skadorna själv, därför fortsätter han att skylla på det i kommande tvister och utredningar (för att inte avslöja sig själv så att säga).
Tillägg: Jag tar som sagt inte ställning till huruvida HOL misshandlat KL eller inte, och är öppen för att den här "sitsen" skulle kunna handla om något annat än just misshandel, eftersom det är en ganska konstig grej att säga i samband med att anklaga någon för misshandel. "Han har slagit mig och (alternativt, för att?) satt sig i en situation han inte kan komma ur".
Tyvärr begår du ett misstag när du förlitar dig på ditt minne, det finns otaliga psykologiska studier som bekräftar minnets flyktighet, dess tendens att förvrängas, att nya minnen kan planteras in och att människor i genomsnitt överskattar sin minnesförmåga i jämförelse med vad minnet faktiskt presterar. Jag förlitar mig hellre på den typen av forskning, så jag tror att du helt enkelt minns fel – tills motsatsen bevisas. Vilket den inte har kunnat göras, trots att flertalet skribenter i tråden försökt att googla fram något i media om detta från 2015.
Senast redigerad av morboso 2019-09-23 kl. 20:16.
Senast redigerad av morboso 2019-09-23 kl. 20:16.