2019-09-23, 19:02
Medlem
flammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skitkuligen
Och kakmonstret ljuger när hon säger att hon tack vare medierna ”intresserade sig för detta redan då” - 2015.

Delar uppfattningen att det inte verkar ha stått i medierna 2015. Möjligen kan viss förvirring ha uppstått, då det i nutid omnämnts i medierna men alltså hänför sig till en historia som utspelade sig 2015.

Citat:
Ursprungligen postat av morboso
Var kommer det här uttalandet ifrån? Vad menar du att hon "lär" säga det till polisen? Är det din gissning? Det är ju i sig ett intressant uttalande, oavsett vem det är riktad till. Beroende på KL:s personlighet, kan det även syfta till deras relation, tvisten om lägenheten eller liknande. Behöver alltså inte ha med organiserad brottslighet att göra. Om man vill kan man ju tolka det på ett sånt sätt att hon har haft uppsåt att göra livet (eller döden, ha ha) surt för honom länge – redan när skilsmässostriden började.
Jag bemötte Marie-Antoinettes uttalande i denna fråga ("HOL har försatt sig i en sits han inte kan ta sig ur" eller hur det nu löd) i inlägget: (FB) Kände advokaten Henrik Olsson Lilja skjuten i Stockholm 6/9-2019

Det finns mig veterligen inget som över huvud taget talar för att det uttalandet skulle ha fällts i en kontext där organiserad brottslighet var på tal.

Edit: se även (FB) Kände advokaten Henrik Olsson Lilja skjuten i Stockholm 6/9-2019
Senast redigerad av flammer 2019-09-23 kl. 19:05.
Citera
2019-09-23, 19:05
Medlem
BillBasss avatar
Citat:
Har också funderat på detta, och ett par andra skribenter har också luftat funderingar om hon försagt sig här. Men det kan ju vara journalistens egen formulering om det är skrivet med talstreck och inte citationstecken.

Var kommer det här uttalandet ifrån? Vad menar du att hon "lär" säga det till polisen? Är det din gissning? Det är ju i sig ett intressant uttalande, oavsett vem det är riktad till. Beroende på KL:s personlighet, kan det även syfta till deras relation, tvisten om lägenheten eller liknande. Behöver alltså inte ha med organiserad brottslighet att göra. Om man vill kan man ju tolka det på ett sånt sätt att hon har haft uppsåt att göra livet (eller döden, ha ha) surt för honom länge – redan när skilsmässostriden började.

Uttalandet är från vårdnadstvisten:

Citat:
Karin har också själv utvecklat sin talan i målet enligt i huvudsak följande. Vid sammanträdet för den muntliga förberedelsen i målet var hon i chock och kunde inte koncentrera sig. De argument som hon själv tänkt ut framfördes istället av Henrik men
speglades istället på henne. För henne står det klart att Henrik haft två skäl att agera
som han gjort och därigenom skämt ut familjen. För det första har han hamnat i en sits
som han inte kan komma ur.
Den första gången hon ringde till polisen ringde hon anonymt och de kom till deras bostad. Henrik har då redan från början varit tvungen att
påstå att hon varit full och ramlat och slagit sig, eller alternativt skadat sig själv. Den
förklaringen har han genomgående lämnat till polisen. Det andra skälet handlar om
pengar och möjligheten för den som får kvarsittanderätten till lägenheten att sälja den
för 30 miljoner kr.

Edit: tvåa på pucken
Citera
2019-09-23, 19:11
Medlem
Citat:
Har också funderat på detta, och ett par andra skribenter har också luftat funderingar om hon försagt sig här. Men det kan ju vara journalistens egen formulering om det är skrivet med talstreck och inte citationstecken.

När man har levt en 8-10 goda år tillsammans och är i samma bransch fast på olika sidor vet man mycket om varandra. Här kan finnas alla tänkbara kunskaper om besvärliga affärer.
Citera
2019-09-23, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nemag
När man har levt en 8-10 goda år tillsammans och är i samma bransch fast på olika sidor vet man mycket om varandra. Här kan finnas alla tänkbara kunskaper om besvärliga affärer.

Kan du översätta?
Förstår inte vart du vill komma.
Som svar på den du citerade då.

Däremot kan jag se att du vill att innebörden av det inlägg som du citerade, ska försvinna ur trådläsarnas minne.

Varför det?
Citera
2019-09-23, 19:17
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Jag brukar vara duktig på att söka fram saker, men hittar inget angående detta. Har ställt in så att google bara visar sökresultat som publicerades 2015, men får inga träffar om det. Kanske minns du fel, eller blandar ihop det med något annat? Det finns en del andra artiklar om torpeder under det året.

___

I artikeln står det

Har källan fel? Minns Marie-Antoinette fel? Har KL glömt, eller försöker hon framställa sig i bättre dager?

Att det skulle ha stått om detta i medierna går inte ihop med att KL "inte hade någon aning om det hänt förra gången" (eller vad det var hon sa i intervjun efter att hon släpptes efter häktningsförhandling). Att hon skulle ha förhörts om det, som källan uppger, går inte heller ihop med det.

Spontant känns det ju som att KL förnekade detta av bara farten, särskilt om hon nu skulle vara skyldig har hon mycket att förlora på att erkänna att hon misstänkts för det. Även om hon skulle vara oskyldig till anstiftan till mordförsök på HOL skulle det nog kosta hennes (redan svärtade) anseende en hel del att säga "ja, det stämmer att jag var misstänkt och förhördes för det, men utredningen lades ner".

Att Karin varit ute efter HOL i många år har varit känt hos polisen. Det framgår i det här inlägget.

(FB) Kände advokaten Henrik Olsson Lilja skjuten i Stockholm 6/9-2019

Jag reagerade på att Karin svarade på frågan att hon inte kände till denna händelse. Torpeden hade ett namn hon definitivt skulle komma ihåg i så fall. Kommer man inte ihåg att man försökt leja någon att mörda exet? Ord hade stått mot ord så någon sjutton har de hört henne alltid.
Citera
2019-09-23, 19:47
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Jag brukar vara duktig på att söka fram saker, men hittar inget angående detta. Har ställt in så att google bara visar sökresultat som publicerades 2015, men får inga träffar om det. Kanske minns du fel, eller blandar ihop det med något annat? Det finns en del andra artiklar om torpeder under det året.

___

I artikeln står det

Har källan fel? Minns Marie-Antoinette fel? Har KL glömt, eller försöker hon framställa sig i bättre dager?

Att det skulle ha stått om detta i medierna går inte ihop med att KL "inte hade någon aning om det hänt förra gången" (eller vad det var hon sa i intervjun efter att hon släpptes efter häktningsförhandling). Att hon skulle ha förhörts om det, som källan uppger, går inte heller ihop med det.

Spontant känns det ju som att KL förnekade detta av bara farten, särskilt om hon nu skulle vara skyldig har hon mycket att förlora på att erkänna att hon misstänkts för det. Även om hon skulle vara oskyldig till anstiftan till mordförsök på HOL skulle det nog kosta hennes (redan svärtade) anseende en hel del att säga "ja, det stämmer att jag var misstänkt och förhördes för det, men utredningen lades ner".

Nej, jag minns inte fel. Fallet intresserade mig. Jag bodde utomlands då, och nu, så jag fick aktivt "leta" efter svenska nyheter, på nätet. SvtPlay, DN, m.m.

Jag tänkte att det kunde vara ett mycket sofistikerat (och nytt), billigt och ganska riskfritt sätt att hämnas på om man känner sig missnöjd med något domslut eller myndighetsbeslut. Att det var riktat mot henne i hennes tjänsteutövning. För det viktigaste i mediaartiklarna då var att det var en hovrättsdomare som skulle vara beställaren, vem som skulle röjas ur vägen var mycket sekundärt.

Och sedan det konstiga sättet "torpeden" helt enkelt gick in på en polisstation och "ville anmäla" . Typ tog nummerlapp.

Ja, det finns ju inte ens en Flashbackstråd fast det var år 2015. Ingen "äldre" flashbackare som kommer ihåg någon tråd om detta.
Citera
2019-09-23, 19:48
Medlem
Citat:
Har tänkt detsamma förstås, men har ett tillägg att göra: KL fick kontaktförbud efter detta.
Med andra ord är det lögn i helvete att hon inget visste.

Djävulen sitter alltid i de små detaljerna.

Just det, hur kunde jag glömma... Ett solklart fall av impression management, alltså.

Citat:
Ursprungligen postat av flammer
Delar uppfattningen att det inte verkar ha stått i medierna 2015. Möjligen kan viss förvirring ha uppstått, då det i nutid omnämnts i medierna men alltså hänför sig till en historia som utspelade sig 2015.

Jag bemötte Marie-Antoinettes uttalande i denna fråga ("HOL har försatt sig i en sits han inte kan ta sig ur" eller hur det nu löd) i inlägget: (FB) Kände advokaten Henrik Olsson Lilja skjuten i Stockholm 6/9-2019

Det finns mig veterligen inget som över huvud taget talar för att det uttalandet skulle ha fällts i en kontext där organiserad brottslighet var på tal.

Edit: se även (FB) Kände advokaten Henrik Olsson Lilja skjuten i Stockholm 6/9-2019

Citat:
Ursprungligen postat av BillBass
Uttalandet är från vårdnadstvisten:

Edit: tvåa på pucken

Tack för era svar, BillBass och flammer.

I inlägget av Picasso2 som flammer länkar till tydliggör skribenten att detta uttalande kan vara återgivet i andra eller tredje hand, vilket såklart är en viktig punkt att ha i åtanke när man försjunker i semiotiska funderingar. Ännu viktigare är kontexten, som här alltså är hennes egen talan i vårdnadstvisten. Innan denna kryptiska formulering framför hon att HOL minsann tagit alla hennes planerade argument men vänt dem emot henne, så nu kan hon inte använda dem emot honom. Detta betyder att hon inte har några argument att framföra i saken, och nästa sak som nämns är: För det första har han satt sig i en sits han inte kan ta sig ur. Innan den andra saken nämns (lägenheten), hänvisar hon till händelser som ska insinuera att HOL misshandlat henne. Om just den biten är sann eller inte tänker jag inte ta ställning till, men det är tydligt att hon använder detta som sitt nu enda argument i vårdnadstvisten. Alltså håller jag med om att det inte finns några som helst belägg för att det här uttalandet skulle ha att göra med att HOL skulle vara involverad i skumraskaffärer. Det kan dock, trots detta, naturligtvis vara så att det finns skumma människor med agg mot HOL och kanske till och med motiv för ett mord.

Citat:
Ursprungligen postat av Nemag
Säkerligen. Det verkar dock inte vara något sådant som åsyftas, se ovan.

Citat:
Ursprungligen postat av Combival
Att Karin varit ute efter HOL i många år har varit känt hos polisen. Det framgår i det här inlägget.

(FB) Kände advokaten Henrik Olsson Lilja skjuten i Stockholm 6/9-2019

Jag reagerade på att Karin svarade på frågan att hon inte kände till denna händelse. Torpeden hade ett namn hon definitivt skulle komma ihåg i så fall. Kommer man inte ihåg att man försökt leja någon att mörda exet? Ord hade stått mot ord så någon sjutton har de hört henne alltid.
Jag håller med om att det är mysko att hon använder hans namn som argument för att hon inte skulle ha försökt anlita en torped. Normalt sett skulle man väl försöka med ett argument i stil med "jag skulle aldrig försöka anlita en torped eftersom jag inte önskar livet ur någon, särskilt inte den person som är far till mina barn!". Istället väljer hon leverera ett "vattentätt" (eller inte) argument som inte är baserar på känslor, utan något mycket mer rationellt som ett namn man inte kan glömma. Detta får mig också att undra om hon bara beter sig skyldigt eller om det kanske ligger något i tidiga spekulationer om empatistörning.
Senast redigerad av morboso 2019-09-23 kl. 19:50.
Citera
2019-09-23, 19:52
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Så varför sprida en sådan dimridå?

För att det är politiskt. Eller något annat.
Varför? För att man kan skriva inlägg.
Finns hur många som helst med felaktig information och min vägg skulle nog hellre flytta på sig än att få en viss postare att ändra ett felaktigt påstående.

Bara läs detta inlägget (FB) Kände advokaten Henrik Olsson Lilja skjuten i Stockholm 6/9-2019
och detta (FB) Kände advokaten Henrik Olsson Lilja skjuten i Stockholm 6/9-2019 och på det svarar hen...
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Du behöver inte vara otrevlig samt peppra på med dina egna personliga fördomar.

HOL begick umgängessabotage, det var K.L.s julhelg. Det kommer du inte ifrån!

HOL och Karin separerade våren/sommaren 2013 så hur kan då julen 2012 vara Karins helg när dom fortfarande bor tillsammans och inte har separerat?
HOL tog med sig barnen och åkte utomlands både julen 2013 och 2014.
Citera
2019-09-23, 19:59
Medlem
Citat:
Just det, hur kunde jag glömma... Ett solklart fall av impression management, alltså.

Tack för era svar, BillBass och flammer.

I inlägget av Picasso2 som flammer länkar till tydliggör skribenten att detta uttalande kan vara återgivet i andra eller tredje hand, vilket såklart är en viktig punkt att ha i åtanke när man försjunker i semiotiska funderingar. Ännu viktigare är kontexten, som här alltså är hennes egen talan i vårdnadstvisten. Innan denna kryptiska formulering framför hon att HOL minsann tagit alla hennes planerade argument men vänt dem emot henne, så nu kan hon inte använda dem emot honom. Detta betyder att hon inte har några argument att framföra i saken, och nästa sak som nämns är: För det första har han satt sig i en sits han inte kan ta sig ur. Innan den andra saken nämns (lägenheten), hänvisar hon till händelser som ska insinuera att HOL misshandlat henne. Om just den biten är sann eller inte tänker jag inte ta ställning till, men det är tydligt att hon använder detta som sitt nu enda argument i vårdnadstvisten. Alltså håller jag med om att det inte finns några som helst belägg för att det här uttalandet skulle ha att göra med att HOL skulle vara involverad i skumraskaffärer. Det kan dock, trots detta, naturligtvis vara så att det finns skumma människor med agg mot HOL och kanske till och med motiv för ett mord.

Säkerligen. Det verkar dock inte vara något sådant som åsyftas, se ovan.

Jag håller med om att det är mysko att hon använder hans namn som argument för att hon inte skulle ha försökt anlita en torped. Normalt sett skulle man väl försöka med ett argument i stil med "jag skulle aldrig försöka anlita en torped eftersom jag inte önskar livet ur någon, särskilt inte den person som är far till mina barn!". Istället väljer hon leverera ett "vattentätt" (eller inte) argument som inte är baserar på känslor, utan något mycket mer rationellt som ett namn man inte kan glömma. Detta får mig också att undra om hon bara beter sig skyldigt eller om det kanske ligger något i tidiga spekulationer om empatistörning.

Hon kan ha varit i så dåligt skick så att även om det mesta är borta ur hennes minne så skulle hon kommit ihåg namnet.
Citera
2019-09-23, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Nej, jag minns inte fel. Fallet intresserade mig. Jag bodde utomlands då, och nu, så jag fick aktivt "leta" efter svenska nyheter, på nätet. SvtPlay, DN, m.m.

Jag tänkte att det kunde vara ett mycket sofistikerat (och nytt), billigt och ganska riskfritt sätt att hämnas på om man känner sig missnöjd med något domslut eller myndighetsbeslut. Att det var riktat mot henne i hennes tjänsteutövning. För det viktigaste i mediaartiklarna då var att det var en hovrättsdomare som skulle vara beställaren, vem som skulle röjas ur vägen var mycket sekundärt.

Och sedan det konstiga sättet "torpeden" helt enkelt gick in på en polisstation och "ville anmäla" . Typ tog nummerlapp.

Ja, det finns ju inte ens en Flashbackstråd fast det var år 2015. Ingen "äldre" flashbackare som kommer ihåg någon tråd om detta.

Jag förstår. Du tänkte att någon annan skulle ringa till polisen och säga att "KL har försökt anlita mig som torped" för att denne någon själv var missnöjd med KL:s agerande i egen sak? Orimligt, men inte omöjligt. Men vad tror du är sannolikare, att du efter 4 år kommer ihåg fel eller att flashback, medier och flashbackares minnen alla rensats på innehåll angående detta? Jag har utökat sökperioden för att även innefatta år 2016, men hittar lik förbannat ingenting. Du kanske vill testa själv, klicka på "verktyg" under textfältet för sökning på google och ändra "när som helst" till "anpassad period" och ställ in för 2015.
Citera
2019-09-23, 20:02
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:

Nej det står kanske i domen om vårdnad, jag tror Toa-låset lagt ut domen eller soc-utredning, (jag tror det gäller dec 2012) att hon ringer polisen själv och anmäler HOL för misshandel, och hon berättar då för polisen att "H har satt sig i en sits han inte kan ta sig ur".

En märklig formulering.

Hoppas att någon av de mer proffsiga kan hjälpa dig med att ta fram dokumentet, jag är urdålig på datorer. Förlitar mig mer på eget minne, som förr i tiden. .

Jaa, det kan ju vara dialektalt, det kan vara för att hon (som domare, yrkesskada) tror att bevisningen är total.
Det behöver inte alls syfta på organiserad brottslighet.
(Ursäkta rörigt inlägg, mitt barnbarn hoppar på mig ).
Senast redigerad av Marie-Antoinette 2019-09-23 kl. 20:18.
Citera
2019-09-23, 20:05
Medlem
Smultronstallets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GR82BSTR8
Fast man ber väl inte Morgan förklara ”CSI-arbetet”? Hans uppgift är att styra upp skutan Sverige så att dylika affärsuppgörelser inte ska behöva hända överhuvudtaget. Det är helt rätt att släpa det där nervösa gödsvinet ut i ljuset så att han får visa vad han (inte) går för.

Vad menar du med affärsuppgörelse och vilka belägg har du för det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in