2019-09-23, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lfh
Poängen är ju att det känns bättre. Smäller det dagen efter sista inbetalning har du ju fått några år av uppgång på de första delarna av slantarna.

Tycker inte att det är heltokigt tips ändå. Största risken emot en portföljs långsiktiga lycka är ägarens psyke, och denna metod kan hjälpa där.

Men personen hade tjänat betydligt mer på att sätta in alla pengarna dag 1.

Men absolut, om det ger någon en falsk trygghet och denne då vågar investera sina pengar så är det väl fine.
Citera
2019-09-23, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Är du medveten om att Affärsvärlden och magasinet Filter tillsammans skrev en lång granskning som sågade Bolmeson längs med fotknölarna?
Ja. Är en granskning någon slags objektiv sanning? Jag är också medveten om att Bolmesson svarat på de artiklarna där han reder ut det mesta som är oklart. Men jag antar att du inte har läst den.
Citera
2019-09-23, 18:09
Medlem
Fojoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gakka
Håller helt med. I varenda artikel med ”experter” så rekommenderas att sprida ut inbetalningarna under lång tid. Men finns ju inget som säger att inte bubblan spricker precis efter att du gjort din sista delbetalning.

Ja, det har man sagt sedan 30-talet. Visserligen kan bubblan spricka, men den har hållit i mer än 100 år nu.
Citera
2019-09-23, 19:10
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Men personen hade tjänat betydligt mer på att sätta in alla pengarna dag 1.

Men absolut, om det ger någon en falsk trygghet och denne då vågar investera sina pengar så är det väl fine.

Nej? Eller det kan du ju inte veta i förväg. 6/10 så tjänar du på det, typ det du vet. Vissa föredrar lägre risk.
Citera
2019-09-23, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamburgarlisa
Om vi vänder på resonemanget och antar att sprida köpen vore bäst.
Tänk dig sedan att du är fullinvesterad. Det rationella vore då att sälja allt och sedan pytsa in det i delar, allt för att sedan börja om igen.
Börsen går upp 6 dagar av 10 så därför är det bättre att se till att vara på börsen så många dagar som möjligt.
Matematiskt så stämmer det. Sen måste man ju självklart känna av marknaden något. Jag skulle inte gå all in nu exempelvis
Citera
2019-09-23, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lfh
Nej? Eller det kan du ju inte veta i förväg. 6/10 så tjänar du på det, typ det du vet. Vissa föredrar lägre risk.

Men det är ju inte lägre risk. Det är hela min poäng.

Om du tänker dig en högkonjunktur på 9 år med +10% varje år följt av en ekonomisk kris med -50%.

Person 1 sätter in en miljon år 1.

Person 2 sätter in 100 000kr per år för att få ”lägre risk”.

Vem har mest pengar kvar år 10?

Sedan finns det förstås ett annat scenario där år 2 är krisåret. Men ingen vet när krisen kommer så ingen mening med att försöka timea.
Citera
2019-09-23, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fojos
Ja, det har man sagt sedan 30-talet. Visserligen kan bubblan spricka, men den har hållit i mer än 100 år nu.

Nä alltså jag argumenterar ju för att trycka in allt på börsen på en gång och inte hålla på sprida ut det.

Det enda utspridningen ger är mindre ”time in market”
Citera
2019-09-23, 23:05
Medlem
Citat:
Nä alltså jag argumenterar ju för att trycka in allt på börsen på en gång och inte hålla på sprida ut det.

Det enda utspridningen ger är mindre ”time in market”

Exakt. Är man långsiktig så ska man inte bry sig om allt brus som det ständigt går att oroa sig för. Ingen tänker på oljekrisen idag. Eller att svenska räntan var flera hundra procent. Köp bra bolag så blir det bra.

https://images.app.goo.gl/H2Zw7QPbLWpxpPZd9
Citera
2019-09-23, 23:43
Medlem
vitgulvolvos avatar
Citat:

Om du tänker dig en högkonjunktur på 9 år med +10% varje år följt av en ekonomisk kris med -50%.

Sedan finns det förstås ett annat scenario där år 2 är krisåret. Men ingen vet när krisen kommer så ingen mening med att försöka timea.

För de flesta handlar det ändå inte om att investera 1 000 000 på en gång, men att från varje lön dra X antal kronor och investera i ex. en pensionsfond. Så för de flesta är DCA väldigt naturligt.

Men ja, i teorin är det bäst att sätta in pengarna så fort som möjligt. Du underskattar dock den psykologiska aspekten.

Säg att man har 200 000 att investera och man delar upp aktieköpen på 48 månader, så att man köper för drygt 4 000 varje månad. Efter 48 månader fortsätter man att investera drygt 4k men då från sin lön istället. Det är ju bättre att göra så ifall ett stort börstapp skulle ske kort efter att man investerat sina 200k som en klumpsumma. Det kan vara oerhört påfrestande för någon som inte är van vid börsens svängningar.

Men om man vet att de kommande 20 - 30 åren kommer man inte röra sina pengar så är det bättre, statistiskt sett, att gå all-in så fort som möjligt.
Citera
2019-09-24, 06:56
Medlem
buzzkillingtons avatar
Grundtipsen från rikatillsammans är att spara regelbundet, långsiktigt, diversifierat och att försöka förstå vilken effekt ränta på ränta har. Jättebra såklart, men jag är också väldigt skeptisk till Bolmeson i övrigt.
Citera
2019-09-24, 08:29
Medlem
lfhs avatar
Citat:

Lol, jo det är lägre risk.

Håller du med om att det är högre risk att ha pengar på börsen än att ha dom i likvider? Håller du med om att den som avvaktar har mindre andel på börsen än all-in killen.
Citera
2019-09-24, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buzzkillington
Grundtipsen från rikatillsammans är att spara regelbundet, långsiktigt, diversifierat och att försöka förstå vilken effekt ränta på ränta har. Jättebra såklart, men jag är också väldigt skeptisk till Bolmeson i övrigt.

Detta är bara ett sätt för honom att bygga trovärdighet för att enklare kunna sälja in bedrägerierna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in